Asuntolainamarkkina

Epäilen, että johtuu siitä, että pääjohtaja on laittanut yhdeksi organisaation pää-kpi:ksi omistaja-asiakkuuksien määrän lisäämisen.

Sitä sitten koetetaan saada tuputettua kaikille.

Nordean Jan von Gerich oli Kauppalehden haastateltavana ja häneltä kysyttiin koronnostoista myös liittyen asuntovelallisiin. Jutussa on mukana haastattelupätkä, jonka kesto on noin 12 minuuttia. Ei maksumuuria.

Olivatko koronnostot nyt tässä, Nordean pääanalyytikko Jan von Gerich?

“En sitä vielä uskoisi. Totta kai on tullut uutta epävarmuutta. Näkymää täytyy miettiä monelta kantilta. Itse uskon, että koronnostoja vielä nähdään – ja monikossa.”

2 tykkäystä

Pari kommenttia. Tuo 200e omistaja-asiakasmaksu ei ole kulu vaan pantti. Eli saat rahat takaisin, jos joskus luovut OP:n asiakkuudesta.
Pankkipalvelumaksut kuittaat kevyesti bonuksilla. Mikäli innostut joskus järjestelemään lainojasi (uusi laina, muokkaat nykyisiä lainoja), niin saat nuo kuitattua bonuksilla. Vakuutukset toki myös. Itse en maksa vakuutuksista mitään nykyisin, kun lainaa on riittävästi.

OP on hyvä ratkaisu. Olennaista on vain löytää sieltä oikea pankkitoimihenkilö. Jos et saa hyvää palvelua, niin hae ratkaisua jonkun toisen henkilön kautta. Ja palvelulla tarkoitan myös tarjouksia. Jotkin pankkitoimihenkilöt jostain syystä tekevät paljon parempia tarjouksia kuin toiset.

8 tykkäystä

Hmm, helppo selitys voisi olla, että näkevät koneelta mitä edellinen pankkitoimihenkilö on tarjonnut eivätkä tietenkään lähde samalla tarjouksella liikkeelle ellei pohjia ole vielä saavutettu.

Ja bonuksista kannattaa huomioida, että lainakulut todennäköisesti ovat joka tapauksessa suhteessa kovemmat kuin päivittäisasioinnin kulut joten lainaa ei ilmaisten kulujen vuoksi kannata ottaa enempää kuin tarvitsee (harva näin varmasti tekisikään). Vakuutukset kannattaa myös kilpailuttaa joka tapauksessa, koska raha on rahaa, olipa se bonuksia tai käteistä. Kannattaa myös huomioida, että bonukset eivät riitä kaikkeen, eli “saat nuo helposti kuitattua bonuksilla” on suurimmassa osassa tapauksia täyttä paskapuhetta.

Jokainen tilanne on toki omansa. Jokainen varmasti laskee excelissä mikä kannattaa. Itsellä bonuksia tosiaan tulee reippaasti. Pääsyy on se, että sijoitan asuntoihin, joten lainamäärät ovat myös suuret. Myös erilaisia järjestelyitä tulee tehtyä lähes vuosittain.

Raha on rahaa. Bonukset ovat bonuksia; ihan kivoja, mutta ei vastaavan rahasumman arvoisia. Itse olen ollut OP:n asiakas vuodesta 2010. Siitä lähtien on pankkipalvelumaksut, useamman kämpän kotivakuuutkset, vuokranantajan vakuuukset, välillä matkavakuutukset sekä uusien asuntolainojen nostopalkkiot tulleet kuitattua käytännössä kokonaan bonuksilla. Edellisen kämppähankinnan aikaan bonustili tyhjeni, ja asuntolainan järjestelypalkkiosta joutui maksamaan tyyliin 20 euroa rahalla. Tosin rahassa mitattunakin olen voitolla, sillä joskus muinoinhan bonusten ylijäämät sai rahana tilille, ja eiköhän sieltä enemmän kuin tuo 20 euroa tilittynyt.

Itse olen samoilla linjoilla, että bonusten arvo ei ole ihan 100 %. Lähinnä omassa käytössä tulee eteen se, ettei vakuutuksia ole järkevää kaikilta osin kilpailuttaa, jotta bonukset tulevat käytetyksi. Autoilevassa lapsiperheessä vakuutuksiin saa helposti uppoamaan bonusten verran rahaa, mutta jostain muualta vakuutukset voisivat olla hieman halvempia. Tästä syystä tulee maksettua “ilmaisella” rahalla hieman kalliimpaa hintaa vakuutuksista.

Toki vielä senkin voi ottaa huomioon, että esim. Nordealla ei ole käytännössä palvelumaksuja tileistä ym. joten tältä osin ainakin Nordeaan verrattuna palvelumaksut laskevat bonusten arvoa. Omalla järkeilyllä bonusten arvo (verrattuna Nordeaan) oli bonukset - palvelumaksut - vakuutusten “ylihinta”.

5 tykkäystä

Meillä on omakotitalon rakennutusprojekti alkamassa täällä Helsingin seudulla johon ollaan ottamassa 350k-400k lainaa. Otetaan laina Nordeasta ja ollaan kyselty eri korkosuojausvaihtoehdoista.

Tarjoavat seuraavia:

  • 5v kiinteäksi koroksi 3,6%
  • 5 vuoden korkoputkeksi 3,39% - 4,19%

Euriborien kehityksestä ei toki voi varmuudella tietää, mutta sen verran huonoilta nuo diilit vaikuttavat, että taidetaan mennä ilman korkosuojauksia. Reilun 150k:n osakesalkku antaa ainakin hieman turvaa jota voi realisoida tarvittaessa.

11 tykkäystä

Tässä ekonomistin kaksi senttiä euribor-keskusteluun

27 tykkäystä

Mitäs täällä ollaan mieltä jos sijoitusasuntolainaa on vähän, vain n. 46ke. Kannattaako euriboria edes muuttaa jos tulee kuitenkin vähintään muutosmaksu 200e? Pikaisella vilkaisulla ei tuo euriborin muutos 12kk → 3kk tuolla summalla muuta kk-erää kuin 11e/kk. Aika kauan saisi maksella että saa tuon 200e edes katettua. Asia tietysti voi olla eri jos korot lähtevät laskemaan voimakkaasti, mutta voihan ne toisaalta noustakin vielä. Oletteko vaihtaneet myös pienemmille lainasummille euriboria?

Tälläisena oma kohtaisena tilannekatsauksena juttelin muutama päivä sitten OP Uusimaan lainaneuvottelijan kanssa ja hänen viestinsä oli se, että lainan anto on selvästi kiristynyt ihan viime kuukausien aikana. Minulla on bullet-tyyppinen laina nykyisestä asunnosta ja vielä viime vuonna sen takaisin maksun siirtäminen oli oikeastaan vain ilmoitusasia, mutta nyt kuulemma ohjeena on ettei tälläisia lainoja saa pidentää enään yhtään.

5 tykkäystä

Eikös noillakin spekseillä ne lisäkulut ole katettu melko nopeasti, kun puhutaan noin 18 kk:sta. Kaikki on tietenkin suhteellista.

Itse en miettisi asiaa korkojen nousun tai laskun kautta, vaan siitä näkökulmasta, että 12 kk:n ja 3 kk:n euriboreilla yleensä on se muutaman prosenttikymmenyksen ero.

Vähän sama juttu kuin niissä keisseissä, missä marginaalia hierotaan prosentin kymmenys alaspäin vaihtamalla pankkia ja maksamalla satojen eurojen kulut. Eipä aina kannata.

Jostain olen aiemmin saanut käsityksen että OP:lta turha pyytää uutta tarjousta jos jostain konttorista on jo annettu?

Sama tilanne täällä. En tarkoita etteikö muita sais kiinnostaa, mutta itseä ei paljon kiinnosta mitä korot on kun vähennysoikeus on kuitenkin aika hyvä ja summa pieni. Enemmän suosin vakautta ja sen vuoksi voisin itse harkita suojauksia tai kiinteää korkoa jos jotain muutosta hakisin.

Lähdin hetki sitten oman noin 90k tasalyhenteisen asuntolainan osalta etsimään parempaa ratkaisua. Omasta pankista ei ole saatavilla euriboreista kuin 12kk. Tämän lisäksi yhteydenpito sinne tuntuu olevan kovin hankalaa ja näin kuukausi ensimmäisen yhteydenoton jälkeen minulle ei vieläkään ole selvää paljonko he veloittaisivat esimerkiksi laina-ajan pidentämisestä ja lainan muuttamisesta annuiteetiksi. Lisäksi peruspankkikulut maksavat nykyisellä kortti- ja tilimäärällä melkein 15-20e/kk.

S-pankista tarjottiin heti 25 vuoden laina-aikaa samalla 0,4 marginaalilla ja 6kk euriborilla, peruspankkipalvelut ovat ilmaiset. Lainan perustamismaksu on 200€, joka tulee katettua melko nopeasti. Tuntui myös, että pankkihenkilö oikeasti ymmärsi omat tarpeeni ja haluni lainan suhteen. Vielä avoimena on muutama kysymys liittyen lainan lisäturviin, mutta jos näistä ei mitään ongelmaa muodostu niin vaihtuu pankki. Lähinnä mietityttää S-pankissa esiintyneet tietoturvaongelmat.

Olen aikaisemmin kuulunut siihen perisuomalaiseen ryhmään, joka pyrkii maksamaan asuntolainan mahdollisimman nopeasti pois ja tässä kohtaa laina-ajan pidentäminen on tuntunut jotenkin väärältä. Nyt kun tarjottiin pitkää laina-aikaa, joka tarjoaa tietyllä tapaa automaattisesti joustovaraa pienen kuukausierän muodossa niin helpotti huomattavasti omaa oloa.

6 tykkäystä

Kiitos niille nimimerkeille, jotka selvittävät tuota OP:n ennakkolyhennys vs. ylimääräinen lyhennys -asiaa. Kysyin myös omasta OP:stani tuosta ja sieltäkin vastattiin, että lainan tulevat korkoerät pienenevät samantien, jos ennakkolyhennyksen tekee. Testasin tätä pienemmällä summalla ensin ja sitten vähän isommalla. Otin screenshotit korkomääristä ennen ja jälkeen ja korko tosiaan pieneni heti noissa tulevissa erissä.

Ajatuksena olisi rakennalla nyt ehkä n. vuoden puskuri (tai pidempikin) tuonne sisään ottaen näkemystä siitä, että en usko korkojen pysyvän ylhäällä kovin kauaa. Toisaalta tuollainen on mukavaa ylimääräistä joustoa, jos vaikka jäisin työttömäksi, haluaisi rahoittaa jotain hankintaa tai mitä ikinä.

Lainan tyyppi saattaa tosiaan vaikuttaa asiaan ja oma asuntolainani on annuiteetti, jossa siis laina-aika pysyy samana korkojen noustessa ja kuukausierä kasvaa.

Kiitokset vielä teille, joitka toitte asian esille! Tiedätte keitä olette :heart:

21 tykkäystä

Rakennuslaina haussa. Lähetettiin neuvottelujen pohjaksi kolmeen pankkiin budjetti, jossa oman rahoituksen osuus 25%. Ei muita vakuuksia kuin tontti + rakennettava talo.

Pankki 1: Me tarvitaan vakuudet myös 20% kustannusylitysvaraukselle. Ilman ulkopuolisia-/lisävakuuksia tää yhtälö ei millään toimi.

Pankki 2: Me tarvitaan periaatteessa 30% omaa rahaa, mut tää on niin lähellä, että saadaan kyllä onnistumaan.

Pankki 3: Me edellytetään 15% omarahoitusosuutta ja sehän teiltä löytyy helposti.

Pointti: Ottamatta kantaa siihen, minkä pankin lähestymistapa on oikea, kannattaa kilpailuttaa niitä pankkeja.

17 tykkäystä

Nordeasta asuntolaina noin 350k€, marginaali 0,48 + eb 3kk. Laina-aika 34 vuotta. Mielestäni kassavirtanäkökulmasta hyvä diili meille tähän hetkeen, lyhennellään laina-aikaa mikäli korkotaso laskee, mutta menee tämä näinkin ihan sopivasti.

Jännä huomio oli se, että sain vapaasti valita eb 3kk, 6kk, 12kk ilman vaikutusta marginaaliin. Ketjun kokemusten perusteella odotin että vähintään saa tapella Nordean kanssa että saa erilaisia viitekorkoja ilman marginaalivaikutuksia. Taustalla 10 vuoden asuntolaina-asiakkuus Nordeassa, varmaan sekin painaa näissä.

12 tykkäystä

Meille ainakin sanottiin Nordeasta, että premium-asiakkaana euriborin vaihto ei vaikuta marginaaliin.

6 tykkäystä

Se voi olla tosiaan että “vip” tasoilla on eri säännöt. Itse en siis ole premium asiakas. Tosin joskus sanoin että laitetaanpas premium asetukset päälle, mutta eivät suostuneet :smiley:

1 tykkäys