Asuntolainamarkkina

Eikö voi vaan siirtää lainatilille sen xxx määrän?

Ainakin danskessa onnistuu siirto lainatilille

Nordeassa teen ylimääräisiä lyhennyksiä sekä kk-erään lisäämällä, että sopivan käteiserän kerättyäni asiakaspalveluun soittamalla.

Melko usein on muutakin asiaa, mutta joskus soittelen ihan vain lyhentääkseni lainaa.

1 tykkäys

Ei pysty.

Mutta voit muuttaa nettipankissa näkyvää maksuerää mielesi mukaan isommaksi.

Edit: tai mobiilipankissa

3 tykkäystä

Itse ainakin opintolainaa olen lyhentänyt maksamalla tulevan maksun tilinumerolla ja viitteellä. Muutama päivä on aina mennyt tilisiirrosta, että laina on lyhentynyt.

3 tykkäystä

Onpa kankeaa. OPssa homma onnistuu vaikka mobiiliapplikaatiossa ihan sormea napsauttamalla juuri silloin kun huvittaa. Ei tarvitse muokata tulevia eriä tms.

4 tykkäystä

Nordean digitaaliset palvelut tuntuu olevan muutenkin sen kuuluisan valovuoden OP:ta perässä. Tätä sitten kompensoi esim. asuntolainan lyhennysjousto ja parempi osakesäästötili. Kuitenkin OP:sta Nordeaan pääasioinnin juuri vaihtaneena koen elämänlaatuni heikentyneen Nordean takia, koska pankin digitaaliset palvelut ovat niin iso osa arkea.

4 tykkäystä

Nordean Prime-korko nousee 1.6.2023 alkaen

15.05.2023

Nordea nostaa Prime-korkoaan 0,50 prosenttiyksiköllä 3,20 prosenttiin. Muutos tulee voimaan 1.6.2023. Prime on Nordealla viitekorkona sekä talletuksissa että asuntolainoissa. Päätös perustuu markkinakorkojen tasoon. Viimeksi Prime-korkoa muutettiin 5.4.2023.

Lue lisää: nordea.fi

4 tykkäystä

Millä tavalla OP:n digipalvelut on sen valovuoden Nordeaa edellä?

1 tykkäys

Näyttää olevan aika arvaamattomia noi primet. 2-3 kuukauden korkoja käytännössä tällä hetkellä.

Primekorot nousevat suhteellisen nopeasti korkojen ollessa nousussa, jotta homma olisi tasapuolista ne taas laskevat hitaasti korkojen ollessa laskussa.

14 tykkäystä

Älä siirrä sijoitusvarallisuutta OP. Pidä se kortti itselläsi. Nimittäin jos tulisi oikein nihkeä aika, niin aina vara parempi.

3 tykkäystä

Kysyinpä Nordeasta muutosta 12 kk euriborista 3 kk euriboriin:

Muutos onnistui omaan asuntolainaan ja sijoituslainaan ilman kuluja ja marginaalikaan ei muuttunut.

Korontarkistus olisi ollut loka-marraskuun vaihteessa, mutta nyt vaikutti olevan ikkuna auki muutokselle ilman marginaalin nousua, niin päätin tarttua tarjoukseen.

@Nortti1

Heti (tai muutama päivä) pyynnön jälkeen kun hakemus oli käsitelty. Olisi tuossa ollut pari viikkoa aikaa ”aikailla” kun allekirjoituspyyntö oli sen verran voimassa.

4 tykkäystä

Tapahtuiko muutos heti vai sitten kun korontarkistuspäivä on?

Eli viitekorkosi muuttui kuitenkin reilut puoliprosenttia ylemmäs?

Itse tässä saatu lainalupaus Nordealta. Lainasumma 500k€, ja tähän marginaali 0,42%. Aiempien lainojen marginaali oli 0,4%, enkä nähnyt tässä vaiheessa aiheelliseksi alkaa vääntää tästä. Viitekorko ei vaikuta marginaaliin. Ajattelin ottaa alkuun Nordea Primen, mutta tuota nostettiin jälleen 0,5% (2,7-> 3,2) joten tuon lyhytaikainen käyttö ei ole enää niin hyödyllistä. Viitekoron vaihto taisi olla 250e.

1 tykkäys

Joo, suunnilleen sen verran.

3 kk Euribor oli kuitenkin se, jonka olisin halunnut jo vuonna 2019 lainaa nostaessani. Muutosta ei ehkä myöhemmin enää saa kuluitta, joten katsoin parhaaksi toimia nyt kun ikkuna tähän on auki.

Jos tietäisin varmaksi, että tilanne on sama vielä syksyllä, niin tietenkin muutos olisi kannattanut tehdä vasta silloin.

3 tykkäystä

Miten onnistuit muutoksessa ilman kuluja?

Asuntolainan marginaalia ajattelin kilpailuttaa, mutta Nordea tuli yhdellä puhelulla vastaan 0,55 → 0,37%. Ollaan riittävän alhaalla.

Muutos maksoi 250€, mutta aika nopeasti haukkuu itsensä takaisin ja vuosia jyskyttää “tuottoa.” Lainan kokonaiskorko laskee tätä myötä 3,41% → 3,23% ja tällä mennään joulukuulle asti.

Yksi tuttu kertoi oman marginaalinsa olevan 0,27% ja toinen 0,29%, mutta tulotkin ihan eri luokkaa.

Nordean mukaan sijoituslainojen marginaalista ei kannata edes keskustella, kun ne ovat 0,6%:ssa ja uutta saisi alkaen 0,7%.

4 tykkäystä

2.686 % (1.11.2022) 12kk euribor viitekorko, joka olisi ollut voimassa vielä noin 5,5kk muuttui saman tien 3kk euriboriin, joka on nyt 3,415 %, eli nousi 0,729 %-yksikköä.

Jos lainaa on vaikkapa 200t€ jäljellä, ja jos 3kk euribor on samalla tasolla kuin nyt vielä 3kk päästä, niin tulihan tässä kuluja 668€.

Niille kuluille ei vain ole hintalappua.

4 tykkäystä

Minkä kokoisesta lainasta puhutaan suhteessa tulotasoon ja omaisuuteen?

Entä näillä tutuilla?

Kävin itse tänään lainaneuvottelut jossa yhdistän kaksi lainaa, Euriborin muutan 12kk:sta 3kk:teen. Samalla pääsen eroon maksullisesta lisävakuudesta(300e/v). Tarkoitus on saada myös marginaalia alaspäin nykyisestä 0.6%. Korot päivittyivät juuri huipulla ja ovat melkein 4% joten jo siitä tulee iso säästö.
Katsotaan minkälainen tarjous tulee.

1 tykkäys

Puolison kanssa otettua lainaa, niin pitäisi peilata molempien tulotasoja & varallisuutta.

Omalta osaltani olen pitänyt sellaista rajaa lainasummissa, että kaikki lainat on pystyttävä maksamaan pois ja perheelle on jotain jäätävä salkun pohjalle, mikäli mulle jotain sattuu.

Ei siis mikään massiivinen laina alunperinkään ja nyt lyhennetty miltei 25% pois, kun korot nousi ja sopivasti korkosijoituksia toisaalta erääntyi.

Tuttujen tulot taloihin nähden sellaisia, että itse talolainat voisi halutessaan maksella todennäköisesti parissa vuodessa pois.

1 tykkäys