Asuntolainamarkkina

Vaihdoin itse 6kk euriboriin muutama kk sitten. Tuntuu olevan tämän palstan mukaan harvinainen viitekorko

2 tykkäystä

Itse vaihdoin 12kk->3kk ja pulitin tuon 250€. Marginaaliakin oisin saanut alaspäin hivenen, mutta olis pitänyt pulittaa toinen mokoma 250€ :exploding_head:

Olemme perheenä ottamassa ensi viikolla 254k€ asuntolainaa. Vaihtoehdot ovat:

  1. 12kk:n euroboriin sidottu, marginaali 0,45%, todellinen vuosikorko 4,656%
  2. 6kk:n euroboriin sidottu, marginaali 0,45%, todellinen vuosikorko 4,503%
  3. Korkoputkilaina, marginaali 0,45%
    Korkoputkilainan katto ja lattia: alustavasti vähintään 3,55 prosenttia ja enintään 4,89, todellinen vuosikorko 4,548%
    Mitä olet mieltä? Pyydän kommentteja erityisti kannattaako ottaa tässä tilanteessa korkoputki vai luottaa siihen, että korkotaso on pitkällä aikavälillä pikemminkin laskeva kuin nouseva ja ottaa 6kk:n auroboriin sidottu laina.
2 tykkäystä

Kukaan ei osaa ennustaa tulevaa, mutta hyviä veikkauksia voi antaa. Itse pyytäisin/vaatisin nyt 3kk euriborin ja ilman korkokattoja tai muita (niiden aika oli nollakorkoaikaan, ei enää nyt). Mahdollisimman pitkä laina-aika (min 25 vuotta) antaa pelivaraa sille, että jos korot nousisivat ei kk-maksuerä nouse sietämättömäksi. Annuiteettilaina on siitä hyvä, että maksuerä ei ole alussakaan vallan korkea, toki lainapääoma lyhenee alkuun hieman hitaammin (jota voi kompensoida extralyhennyksillä).

Tällainen on kokonaistilanne omassakin 2021 otetussa lainassa. Ylimääräisiä ennakkolyhennyksiä jos rahatilanne on hyvä. Itsellä tilanne se, että 25v laina-aika tällä parin viime vuoden (extra)lyhennystahdilla olisikin 10 1/2 vuotta.

Kiitos kommentista. Itse olen kallistumassa juuri em. argumenttien takia tuohon 6kk:n euriboriin sidottuun lainaan ja jättäisin korkoputken väliin.

1 tykkäys

Kannattaa toki ottaa huomioon sekin seikka, että jos korkoputkeen lähtee, niin pääseekö siitä eroon. Dansken putkesta pääsee eroon 300€ hintaan, jos korot yhtäkkiä tippuvat. Pidän sitä ihan mainiona vaihtoehtona, koska mikään signaali ei indikoi korkojen nopeaa laskua.

Mitäs arvelette miten tuo hallituksen kaavailu muuttaa OP:n bonukset verolliseksi tulee vaikuttamaan?

En ymmärrä koko ideaa. Eihän niitä nytkään voi nostaa rahana, vaan käytetään palveluiden maksamiseen. Muutetaanko nimeä ja prosessia ja homma jatkuu samana niin saadaan byrokraatti tyytyväiseksi

1 tykkäys

Onko joku saanut 25 vuoden lainaa op:sta, kun siellä on tuntunut aina saamaan jyrkän EI:n vastaukseksi? Vai pitääkö lähteä etsimään vehreämpää laidunta aidan toiselta puolen.

On sieltä ainakin tarjottu, joten eiköhän sopimukseen pääse osuuskunnan pankista riippuen.

Nordea ei tarjoa 3kk:lle kattoa tai putkia. Emme olleet ottamassakaan, eikä tullut yllätyksenäkään. Tiedoksi vain, jos joku näitä pohtii.

12kk putki taisi olla ~3.5-5.8%

Minulla oli OP:lta 25 vuoden lainaa jäljellä vielä 21 vuotta ja sain helposti neuvoteltua sen uudeksi 25 vuoden lainaksi.

1 tykkäys

Meillä 25v lainasta Oplla jäljellä vielä n. 24 vuotta 11 kk. Lainahakemukselle laitettiin 25v eikä kukaan koskaan kyseenalaistanut. Pienempi kehyskunnan konttori.

25 vuotta on oman kodin lainassa ollut se kesto, mitä OP:ssä on viimeksi itselle jo pankin puolelta tarjottu. Eli ei ole tarvinnut edes olla tinkimässä laina-ajan suhteen. Sijoituskämpissä laina-aika on 20 vuotta ja olen ymmärtänyt, että niiden keston pidentäminen ei joko onnistu tai olisi ainakin kovemman neuvottelun takana. Mutta enpä ole asioilla päätä vaivannut, sillä nuo pankin tarjoamat laina-ajat ovat sellaisenaan vaikuttaneet fiksuilta.

2 tykkäystä

@KalleH Minulla olisi samanlainen operaatio tarkoitus toteuttaa OP:ssa, eli nykyisen lainan laina-ajan venyttäminen 15 → 25 vuoteen. Joten ihan mielenkiinnosta olisi tietää menikö tämä ihan maksuerämuutoshakemuksella läpi vai muulla tavalla? Tällä viikolla itsäni ohjeistettiin tekemään maksuerämuutos, ja sen että anuiteettilainaa ei voisi venyttää vaan täytyisi muuttaa tasaerälainaksi.

Tein uuden lainahakemuksen. Samalla yhdistin kaksi lainaa(henkilökuntalaina + normaali), vaihdoin 3kk euriboriin, purin maksullisen vakuuden ja tinkasin marginaalin. Tähän laina-ajan pidennys meni luonnollisesti.

2 tykkäystä

Ok, mielenkiintoista, joskus aikasemmin olen tiedustellut mahdollisuutta uudelle lainalle niin uuden lainanperustamiskustannus olisi ollut luokkaa >1000€ joten ajattelin että ehkä ei kannata. Muista pankeista sai silloin lainan 0-400€ perustamiskustannuksella joten mitään järkeä tuossa omassa pankissa lainan järjestelyllä ollut. Oonkin ajatellut että mikäli haluaa uuden lainan perustaa niin sitten joutuu todennäköisesti vaihtaa pankkia.

No joo, yritän ensin tuon maksuerämuutoksen kautta, ja katon millaiseeen ehdotukseen johtaa vai johtaako mihinkään. Sitten lähdetään hakee sekä omalta että kilpailijoilta uutta lainaa jos tarvii.

Minulta pyysivät 600 euroa joka tippui 400 euroon kysymällä kiltisti. Jo pelkkä marginaalin alennus yhdeltä vuodelta oli enemmän.

Ahaa, mielenkiintoista, siitä kun itse tiedustelin asiaa on jo 4-5vuotta joten ehkä ajat muuttuneet. Täytyy ehkä sittenkin tätä vaihtoehtoa harkita jos vaan 400€ luokaan pääsee.

Mulla just 4 lainatarjousta, ainoastaan Nordea yli 400€. Nordean ottaa 0.4% järjestelypalkkion lainasummasta ja antaa siihen sitten 35% alen. Ihan järjetön. Oma laina Nordean kulut olisi vähän päälle 800€ alennuksella, kun Danske 350€.

Tämä on käytännössä sama asia kuin pankin vaihdolla uhkaaminen.

Pankkejahan tuntuu kiinnostavan nimenomaan ne tulot eikä varallisuus.