Asuntolainamarkkina

Olen odottanut lainatarjoiusta Nordealta n. kuukauden, puheissa oli n. viikko. Sijoitusasunnosta kyse.

Lainalupaus tuli tänään toimistoajan jälkeen:

Kyseessä siis uutta sijoitusasuntoa varten otettava laina.
0,63% marginaali
300€ järjestelypalkkio

Ongelmana:

Nykyisen sijoitusasunnon poistaminen omistusasunnon vakuuksista = 250€
Nykyisen sijoitusasunnon (mahdollinen) lisääminen uuden sijoitusasunnon vakuudeksi = n. 350€

Nostavat siis lainajärjestelyn aloituskuluiksi n. 900€.

2 tykkäystä

Eikö se voi olla molempien vakuutena, jos vakuusarvojen suhteen ei ole ongelmaa? Mä olen yhtä kämppää käyttänyt kolmessa edellisessä kämppälainassa vakuutena, eikä siinä mitään siirtoja ole tehty.

7 tykkäystä

Vaatisin kyllä tarkistusta tuohon. Kyllä itselläni ainakin on vain katsottu, että missä asunnossa on vakuutta jäljellä, ja laitettu uuden asunnon vakuudet sen mukaan. Tärkeintähän on, että salkun kokonaisvakuus on riittävä.

1 tykkäys

Tämäpä se tuli itsellenikin mieleen, että tarviiko tuota enää mihinkään suuntaan pyöritellä.

Kyllä tuosta nykyisestä sijoitusasunnosta pitäisi riittää vakuutta tähän uuteen hankintaan millä tahansa 70% tai yli arvostuksella, kun pankki kerran myöntää, että vakuutta ei enää tähän omistusasuntoon tarvita.

Vakuusjärjestelyistä kuitenkin ilmeisesti tuo n. 350€:n lasku vai kuulostaako siltä, että sitäkin pitäisi vielä neuvotella?

Ei olemassa olevien vakuuksien hyödyntämisestä mitään pitäisi joutua maksamaan. Eli jos salkussa jo olevaa asuntoa käytetään vakuutena uuden hankinnassa, sen pitäisi olla läpihuutojuttu.

1 tykkäys

@nalle1 Miten tässä sinun keississä kävi? Pahoin luulen, että meillä on sama yhteyshenkilö Nordean päässä, eikä tämä nyt ole ainut asia joka ei nyt ihan mene putkeen. Harkinnassa soitto premium asiakaspalveluun ja pyytää henkilövaihdosta.

Saatiin kokonaan pois (Nordea myöskin) ihan vaan mainitsemalla, että kilpailijan tarjous on ilman palkkiota, eikä tarvinnut edes valehdella (Dansken Akava-etu). Samoin marginaalista lähti napsu samanlaisella ilmoituksella.

500k lainalupaus kyseessä.

1 tykkäys

15% omarahoitusosuus. Verot omasta taskusta. Vakuusvajetta jää, mutta laina ei tarvitse lisävakuuksia (tämä olisi arvopapereita huonolla vakuusarvolla) joten tämä riitti nyt meille.

Meillä on nyt todella monta rautaa tulessa, eikä lainaa ole saanut aikaiseksi edes kilpailuttaa. Järjestelypalkkion poistamista pitää vielä kysyä, vaikka kauppatilaisuus onkin sovittuna. Marginaali on sama kuin vanhassa lainassa.

1 tykkäys

Nordean kanssa neuvottelut päätökseen eilen ja lainalupaus päivittyi samalla:

0,6% marginaali
300€ järjestelypalkkio

Jätettiin lisävakuudet pois tässä kohtaa ja laitan 15%:a omaa pääomaa ostettavaan kohteeseen.

Alun perin olin laskelmoinut mahdollista hankintaa omiin papereihin 20%:n omalla pääomalla, joten ratkaisu sopi minulle erittäin hyvin. En ollut jotenkin edes tajunnut, että tällaiseen voisi näinä aikoina saada 100%:n lainan.

Laitan varmaan vielä toiseen pankkiin huvin vuoksi tarjouspyynnön.

Laina-ajan pidennys ja viitekoron vaihto S-pankista 200€ kertakululla. Vuosi sitten eivät tarjonneet mitään, ja kilpailevat tarjoukset olivat todella kaukana. On tainnut kertyä taseisiin hilloa riittävästi vuoden aikana.

Mitenkä tuo nyt menee kannattaako vaihtaa 12kk euribor → 3kk euriboriin, kun sanotaan, että tuo 3kk lähes aina alhaisempi kuin 12? Onnistuuko yleisesti ja ilmeisesti jonkinlaisella kuluilla? Onko muut vaihtanut? Täällä Nordeassa asuntolaina pitkällä laina-ajalla.

Noin yleisesti: 3kk euribor on halvempi kuin 12kk. Yleensä lainaa muuttaessa joutuu maksamaan muutosmaksun, joka usein luokkaa pari-kolmesataa euroa. Lainan marginaali saattaa nousta jos ottaa pienemmän euriborin.

Sit pitää vaan kilpailuttaa, laskea ja harkita mikä olis paras vaihtoehto itelle

Itse vaihdoin juuri euriboria 12kk → 3kk.
Ilmoitus riitti ja uudet allekirjoitukset lainan muutoksen takia.
Marginaali pysyi samana ja 50e muutoskulut jotka kuittaan bonuksista.

3 tykkäystä

Itselläni myös ASP-laina ja juuri kilpailutan uudelleen. Alkiperäinen laina S-pankista 0,4 marginaalilla ja 12kk euriborilla. Laina nostettu 2021 ja lainaa jäljellä 191k€ (oma osuus 107k€).

Jatkoa aiempaan.
Päädyttiin pysymään S-pankissa 0,35 marg., 12kk → 3kk euribor. 100€ muutoskulut (50€ marginaalin muutos ja 50€ viitekoron muutos)

Eipä enään saa vastaavaa muutosta s-pankista. Mulla ihan vastaavat luvut kuin sulla mutta marginaalia eivät suostuneet tiputtamaan, eikä lainan kestoa pidentämään 25 vuodesta.

Heitin ehdotuksena noi sun saamat luvut ja sanoin että jos onnistuu en kilpailuta. Nyt sitten pitää kilpailuttaa ja ainakin Nordean laskurissa on laina-aikaa mahdollista venyttää jopa 35 vuoteen.

Haluaisin vaihtaa tasalyhennyksen tasaerään ja lyhennellä sitten omatoimisesti jos ja kun tarvetta. Mutta pääsyynä pienempi kuukausierä tähän hetkeen kun taas pompsahtaa erä ylöspäin.

Finanssivalvonta taisi tänä kesänä juuri puuttua noihin pidempiin laina-aikoihin. Uusia lainoja ei voida enää myöntää yli 30 vuoden maksu-ajalla, joten en usko, että 25 vuoden lainaa voi pidentää vaikka tietyllä tavalla kyseessä ei olekkaan “uusi laina”.

2 tykkäystä

Pidensin äskettäin omaa “vanhaa” lainaani ja sain saman käsityksen asiasta.

Taisin juuri kesän kynnyksellä Danskella pidentää oman asunnon lainan maksuajan 25v → 30v. Sijoitusasunnolle otetun lainan maksuaikaa ei pystynyt pidentämään nykyisestä 25 vuodesta.

Oman vakituisen asunnon laina päivitetty OP:ssa.
Parilla sähköpostilla vaihto 12kk → 3kk euriboriin ja samalla marginaalin tarkistus 0,2 yksiköllä alaspäin 0,6 → 0,4
Lainaa noin 50% asunnon arvosta ja maksukyky hyvä.

Palkkio 200€, josta en jaksanut tingata, kun muuten meni prosessi niin sujuvasti.

8 tykkäystä

Tämä ei aivan pidä paikkaansa. Yli 30 vuoden asuntolainoja voi yhä saada, mutta pankeilla on finanssivalvonnalta tietyt kiintiöt niiden myöntämisessä.