Asuntosijoittaminen

Eikös tuonne Kemin lähelle Simoon pitänyt tulla jo yli kymmenen vuotta sitten joku tehdasinvestointi? Vai oliko se peräti ydinvoimalan sijoitusvaihtoehto? Muistelen jotenkin, että olisi Kemin rytikarin kämppien hintoja nostanut hetkellisesti. Sijoittajat ostivat, että saavat kommennusmiehille vuokrata. Siinä on hyvät turskat tehnyt odotellessa:) Sieltäpäin kotoisin niin jäänyt mieleen. Ei ole helppo laji tämäkään…

Kyllä… nyt viime viikolla juuri uutisoitiin miten taas on asunnoilla nostetta. Vaan katsotaan miten käy, voi sijoittaja edelleen joutua hetken odottelemaan ennen kuin ne tuhannet uudet asukkaat alueelle saapuvat.

1 tykkäys

Itsekin syksyllä kirjoittelin myynti-ilmoon tuon saman kehun “tilaisuus sijoittajalle”. Asunto oli siis edullinen, mutta kliininen ja epämukava asua itse :face_with_hand_over_mouth:
Että ei sen sen kummempia tarvii tarkoittaa, kun että “tätä ei kukaan hullu ostaisi omaan käyttöön”.

4 tykkäystä
4 tykkäystä

Laitoin alkuun vähän väärälle puolen, laitetaan tännekin kommenttien toivossa :slight_smile:

Itsellä tosiaan ensimmäinen kohde/kohteet hakusessa ja budjettia noin 150k€. Oletuksena mennä perus 30% lainaa 70% luottoa suhteella, mutta toki pienempikin omarahoitusosuus kelpaa jos on tarjolla.

Mitä mieltä olette, kannattaako ottaa yksi 150k arvokkaampi kämppä, esim Tre-Tku akselilta keskustasta, vai vastaavasti vaikka kolme 50k kämppää kaupungin laitamilta/pienemmistä kaupungeista?

Jos hintakehitystä ei mieti, kolmen kämpän strategialla saa huomattavasti paremman kassavirran ja pääoman kertymisen. Toisaalta, arvonnousua voi olla odotettavissa enemmän tuossa yhdessä isossa kohteessa.

Tuolla joku mainitsikin näiden halvempien kassavirtapositiivisten asuntojen kohdalla sen ongelman, että suurin osa vuokralle hakijoista on luottotietonsa menettäneitä. Tätä olenkin hieman pelännyt tuossa halvempien sijoituskämppien ostossa, että kuka sellaisen oikeasti haluaa vuokrata.

Minulla on ollut kaksi kertaa luottotiedot menettänyt vuokralainen. Toisella kerralla isä takasi vuokran ja toisella kerralla Kela. Ei mitään ongelmia, todella mukavat vuokralaiset. Mitä itse kysymykseen tulee niin itse valitsisin yhden kalliin kohteen joka hyvällä sijainnilla. Tavoitteena pitäisi kuitenkin olla että asunnosta pääsee halutessaan myös eroon, ja laitamilla olevien halpojen kohteiden putkiremontit yms maksavat ihan yhtä paljon kuin sen keskustassakin olevan kohteen. Mutta tilanteita ja haaveita kullakin on monia ja jokaisen täytyy itse se riski ottaa, ostaako asunnon paikalta jossa hinnat tulevaisuudessa laskevat, vai voiko luottaa että ne pysyvät vähintään samalla tasolla kuin ennen ja että vuokra kattaa myös tulevaisuuden taloyhtiöremontit.

3 tykkäystä

Onko kellään kokemuksia taloyhtiöstä missä viemärit on pinnoitettu?

Olisi kiikarissa -60 luvulla rakennettu taloyhtiö missä 2015-2016 käyttövesiputket uusittu, sähköjen nousut uusittu mutta viemärit pinnoitettu. Että kauanko noiden pitäisi kestää, netistä löytyy hieman monenlaista tietoa.

Sinun kannattaa varmaan tehdä sijoitussuunitelma, jos tehty niin tämä asia pohdintaan. Oikeaa vastausta ei ole. Vaan pitää edetä strategian mukaan.

1 tykkäys

Tiedoksi.

https://www.finanssiala.fi/uutismajakka/Sivut/MustRead-Korona-paisutti-asuntojen-hintoja-Euroopassa-odottaako-kuplan-puhkeaminen.aspx

EDIT: kannattaa lukea artikkelin jälkeisten linkkien jutut. Systemaattinen vieroitus halulle sijoittaa asuntoihin ulkomailla?

Luottotiedoton voi olla pitkäaikainen vuokralainen.
Luottotiedottomuus takaa, ettei lähdetä ostelemaan omia ja sosiaalijärjestelmä maksaa kulut. Itse otan asumistuen suoraan omalle tililleni ja perustelen sen vuokralaiselle sillä, että kun se kolahtaa 2. päivä ja 4. päivä on lainan lyhennys, niin se tulee mulle ja piste. Jos joku jättää viimeisen vuokran omavastuunsa maksamatta, ei ole vaarallista, mutta se on kallista, että paikat eivät ole kunnossa.

Päihdeongelmaiset ovat pahimpia termiittejä. Näitä voi välttää tekemällä määräaikaisen sopimuksen. Tärkeää on pitää asunnot niin houkuttelevina, että ne kelpaavat kunnollisillekin asukkaille. Vinksallaan olevat keittiölaatikot ja pinttyneet lattiat eivät houkuttele kuin niitä, jotka eivät muuta saa.

Syrjemmältä saa hyvää kassavirtaa, mutta kun asuntosijoituspropaganda korostaa ylikalliita keskustaneliöitä, ei kohteille tahdo löytyä ostajaa. Itsellänikin on kokonainen vuokratalo, jossa vuokraa tulee vuodessa 30000 ja kulut ovat 12000, eli pieksee tuotossa kaupunkikaksion 6-0. Vuokralaisia on jonoksi asti. Kohde ei mene kaupaksi viiden vuoden vuokrilla, vaikka on hyvässä kunnossa teknisesti vuosiksi.

3 tykkäystä

Onko kenelläkään kokemusta Vantaan Kivistöstä asuntosijoituskohteena? Mulla on kiikarissa yksiö noin 50k omaa rahaa ja 120k vipua. Vuokra 700€ kuukaudessa. Sellaisenaan vaikuttaa ihan ok diililtä.

Lähinnä kiinnostaa millaisena näette Kivistön hintakehityksen ja korvaavan vuokralaisen saamisen asuntoon tilalle nykyisen vaihtuessa?

Alueelle on rakennettu ja rakennettaan paljon uutta kerrostaloa. Palvelut ovat ainakin toistaiseksi hyvin rajalliset ja asuntojen hinnat ovat alueella tulleet hieman alaspäin viimevuoksina.

Ongelmana näen myös sen että alueella on huonosti parkkipaikkoja. Junayhteys on Kivistöstä tietysti erinomainen, mutta parkkipaikkojen puute karsii varmasti potentiaalisia vuokralaisia.

Toki mietityttää myös yhtiölainavähennyksen verosuunnittelun poistumisen mahdollisuus tämän vuoden aikana. Onko tästä asiasta jollain parempaa tietoa, tai arvelua siitä kuinka se vaikuttaa alueen hintakehitykseen? Kivistössä koko rakennuskanta on 2015 vuoden jälkeen rakennettua, joten asunnoissa on järjestäen paljon yhtiölainaa. Toteutuessaan yhtiölainan verosuunnittelun poistaminen voisi vapauttaa alueelta paljon sijoituasuntoja myyntiin, joka puolestaan pudottaisi hintoja ainakin lyhyellä aikavälillä.

Kivistössä on paljon tarjontaa. Uskon että sijainnin myötä hyvä alue sijoittamiseen. Asunnon arvon nousua ei välttämättä hirveästi lyhyellä aikavälillä tapahdu.

1 tykkäys

Kellään kokemuksia taloyhtiöstä missä polttoöljy? Ei ole ennen tullut vastaan.

Joulukuussahan tuli päätös Vantaan Kivistön kauppakeskuksen rakentamisesta ja alustava aikataulu on että se valmistuisi jouluksi 2022. Rakennustöiden olisi määrä käynnistyä kesällä.

Vehkalan aseman ympäristön rakentaminen tulee varmaan ajallaan nostamaan Kivistön hintatasoa.

1 tykkäys

Aika vähän noita nykyään on. Kannattaa kysellä onko visioita muuttaa lämmitysmuotoa ja missä kunnossa säiliö

Itse olen valinnut strategian hiukan tästä väliltä, eli olen ostanut uusia asuntoja Tampereen laitakaupunginosista hyvien julkisten kulkuyhteyksien päästä (esim. Annala, Hervanta, Vuores, Härmälä). Olen ollut ehdoton nimenomaan Tampereen sisällä pysymisen suhteen, minkä uskon varmistavan sekä asunnon vuokrattavuuden tilanteessa kuin tilanteessa että maltillisen arvonnousun tästä ikuisuuteen.

Tällä strategialla on mahdollista ostaa Suomen toiseksi kovimmasta kasvukeskuksesta uudisyksiöitä velattomalla hintahaarukalla noin 110k-130k, jolloin vuokratuotto on varsin kohtuullinen verrattuna esimerkiksi keskustan asuntoihin, vuokralaisien suhteen on mistä valita ja toisaalta myös riski yllättävistä kuluista on aikalailla pienin mahdollinen. Minun silmissäni tässä on siis oikein mukava sweet-spot tuoton, kassavirran ja riskin suhteen.

Pankki on strategiani osalta ollut kovin myötämielinen, joten melkein uskallan väittää, että sopivalla kohdevalinnalla on hyvä mahdollisuus saada rahoitus kahteenkin asuntoon vaikka velaton yhteishinta menisikin tuonne päälle 200k eli yli mainitsemasi budjetin. Toisaalta tämän tyyppisiltä alueilta myös pieni uudiskaksio mahtuisi budjettiisi, mikä ei sekään varmasti huono vaihtoehto olisi.

2 tykkäystä

Onko nykyään yleistä että uudiskohteessa taloyhtiöjärjestyksessä on valmiiksi “ammattimainen huoneistohotellitoiminta” kielletty? Kohteessa jonka olen varannut on kyseinen lauseke. Ei välttämättä kynnyskysymys itselleni, mutta mietin

a) onko tämä nykyään yleinen “standardilauseke” jolla pyritään rajaamaan todella selkeät hotellibisnekset pois, mutta tilanteesta riippuen ei-ammattimainen airbnb-vuokraus “maalaisjärjellä” ja oman tilanteen mukaan olisi yhä sallittua vai
b) onko tämä poikkeuksellista myös uudiskohteissa, ja käytännössä siis tulkittava rajuimmaksi mahdolliseksi lauseeksi jolla airbnb tosiaan halutaan rajata kaikissa muodoissaan pois?

Ongelmaahan jo lähtökohtaisesti tuottaa tuo määrittelemisen vaikeus. Tässä vaiheessa itseäni kiinnostaa lähinnä se, onko tästä tullut yleinen käytäntö uusissa kohteissa?

Muuta en tiedä, mutta Tampereen alueella vanhemmissakin yhtiöissä on yhtiöjärjestyksiä päivitetty ja lisäilty tälläisiä tekstejä. Tarkoituksena lopettaa kokonaan airbnb toiminta.

Miten uskotte Arena 3.3 hankkeen vaikuttavan Vantaan Kivistön hintatasoon lähivuosina?

Arena 3.3 on tulee olemaan kapasiteetilta yli 30 000 asiakkaan areena, jonka yhteyteen rakennetaan myös 250 huoneen hotelli ja ravintolamaailma. Rakentamisen pitäisi alkaa näillä näkymin 2022 tai 2023. Areena rakennetaan Kivistön keskustan viereen.

1 tykkäys

Mitenköhän varmana hankkeen toteutumista uskaltaa pitää? Toteutuessaan tämän ajattelisin nostavan alueen vetovoimaa ja hintatasoa. Voisiko tapahtuma-areenalla olla alueen hintatasoa laskevia vaikutuksia? Suurten tapahtumien aiheuttamat härdellit ja rauhattomuus esimerkiksi.

edit. Jos areenahanke peruuntuu, niin miten se vaikuttaisi alueen hintatasoon? Taas yksi petetty lupaus…