Asuntosijoittaminen

"Valtiovarainministeriön selvityksen perusteella on ehdotettu lakimuutosta, jonka myötä rakentamiseen tai peruskorjauksiin otettujen yhtiölainojen lyhennyksiä ei jatkossa voisi vähentää vuokratulosta. Vähennykset voisi edelleen tehdä myyntihetkellä mahdollisesta verotettavasta luovutusvoitosta, eli kyse olisi verojen välttämisen sijaan niiden siirtämisestä. "

Tämä olisi aika katastrofaalista kohteista joissa asunnon arvo on laskenut ja kohde on vuokrauksessa. Tällöin esim 600e vuokrasta ensin pois vastike… esim 150e… 450e maksetaan verot… jää 315e. Tästä pitäisi sitten alkaa maksaa rahoitusvastiketta mitä voi koitua monesta lähteestä. Julkkaria, kattoa, hissiremppaa jne… mikään ei olisi vähennettävissä… paitsi myyntivoitosta, jota ei välttämättä koskaan tule. Asuntomarkkinat on niin eriytyneet… pääkaupunkiseudun ja suurimpien kaupunkien ulkopuolella näillä korjauksilla ei asuntojen arvot paljoa nouse…

Uskoisin että tällä on haittaa etenkin vanhoihin kohteisiin. Ne eivät enää houkuttele sijoittajia, remontteja viivästytetään yhä enemmän, pankit eivät myönnä niihin lainaa yms. Nythän jos näitä kohteita on vuokralla niin kulut vähentämällä et maksa paljoa veroa etkä saa tuloa mutta asuntojen kunto pysyy parempana…

Mielestäni tämä mahdollinen muutos toimintatapaan ei olisi toivottu ratkaisu…

3 tykkäystä

Näissä vanhoissa kohteissa rahoitusvastikkeiden pääomalainoja ei tyypillisesti tulouteta vaan rahastoidaan. Eli jo nyt näitä ei voi vähentää heti vaan vasta myytäessä, jos asunnossa ei ole asunut omistusaikanaan kahta vuotta.

3 tykkäystä

Alkaa vihdoin ja viimein olla ensimmäinen sijoitusasunto sillä mallilla, että saa ruveta miettimään vuokrailmoitusta, vuokralaisvalintaa, vuokrasopimusta ja muuta vuokrasuhteeseen liittyvää.

Ajatuksena on hoitaa homma itse, koska haluan oppia myös tämän vaiheen vuokranantajan hommista. Olen ajatellut, että homma menisi rautalankamalliksi väännettynä kutakuinkin näin:

  1. Vuokrailmoitus Oikotie/FB (hyvät kuvat, houkutteleva teksti, laajat infot)
  2. Vuokrahakemus ja valikoidut yksityisnäytöt (esim. Forms-lomake ja sieltä valitsee pari-kolme parasta ehdokasta yksityisnäytöille)
  3. Vuokralaisvalinta, luottotiedot, vakuus ja Suomen Vuokranantajien vuokrasopimusmalli
  4. Vuokralaisen kansio printti/digi (vuokranantajan yhteystiedot, kodinkoneiden ohjekirjat, vastuunjakotaulukko jne.) + alkutarkastuslomakkeen täyttö
  5. Vuokralaskutus, avaintenluovutussopimus

Onko näihin vinkkejä ja/tai täydennyksiä. Olen ajatellut hyödyntää mahdollisimman laajasti Suomen Vuokranantajien lomakkeita ja sopimusmalleja sellaisenaan. Lisäksi katselen hieman vinkkejä ainakin sijoitusasunnot.comilta ja ostanasuntoja.comilta.

6 tykkäystä

Vanhoissa kohteissa tyypillisesti kertasuoritukset yleensä rahastoidaan mutta kuukausittain maksettavat rahoitusvastikeet tuloutetaan. Ainakin jos kohteessa on sijoittajaosakkaita ja asiansa osaava hallitus.

6 tykkäystä

Mistä tuo alun sitaatti oli peräisin? En googlella tuollaista uutista löytänyt mistään.

1 tykkäys

Luottotietoihin yhdistäisin myös ulosottorekisterin tietojen tarkistamisen. Saa suoraan sähköisesti itselleen sähköisestä asiointipalvelusta maksun (6e?) maksamisen jälkeen.

4 tykkäystä

Tätä ei voi nähdäkseni yleistää tällä tavalla. Kumpikin on mahdollinen vanhassa taloyhtiössä, vaikka olisi sijoittajia osakkaana taloyhtiössä.

1 tykkäys

Taloyhtiölainojen verokohteluun kaavailtu muutos voisi nostaa vuokria ja romahduttaa asuntosijoittamisen suosion – ”Uudiskohteet eivät välttämättä lähde liikkeelle” | Kauppalehti

1 tykkäys

IS: “58 miljoonaa veronkorotuksia aggressiivisen verosuunnittelun estämiseksi eri keinoin.” Saas nähdä mitä käytännössä tarkoittaa…

1 tykkäys

Exit verolle on esitetty aiemmin noin 50 miljoonan euron tuottoa. En löydä arviota rahoitusvastikkeiden verovähennys oikeuden tuotosta, mutta sen täytyy olla koko luokaltaan varmaan lähempänä 100 kuin 10 miljoonaa? (1500€ / asunto tekis 66666 asuntoa). Voinee huokaista?

Ei kyllä mene näin että vanhoissa rahastoitaisiin. Pääsääntöisesti kaikissa kyllä tuloutetaan (pl. kertasuoritukset)

Näin minäkin tätä tulkitsen. Mistään ei löydy tähän aiheeseen viittaavaa lausuntoa.

E: vieläkö ehtii tänään asuntokaupoille…

En tiedä missä vuokraat, mutta Torissa kannattaa ilmoittaa myös suuressa osassa maata.

2 tykkäystä

17milj oli ennakko rahoitusvastikkeiden verotustuotto

Onko kukaan vielä törmännyt uutiseen että kuinka budjettiriihessä nyt sitten lopulta päätettiin yhtiölainan vähennysoikeuden suhteen?

Kuinka moni teistä asuntosijoittajista on tai pyrkii olemaan yhtiön hallituksessa?
Näettekö asialla merkitystä sijoitukselle?
Hallituspaikkahan ei ole taloyhtiössä kauhean työllistävä ja siellä pystyy vaikuttamaan kuitenkin asunnon arvoon ja vastikekuluihin. Suosittuja ne ei ole, joten niihin ei ole vaikeaa päästä.
Itse olen ollut aikoinaan hallituksessa mukana ja nähnyt sen hyödyllisenä. Juuri nyt asunnot sen verran kaukana, että ei ole mahdollista olla mukana. Ajatus on kuitenkin mennä mukaan kun lähempää löytyy kohteita etenkin, jos useampia asuntoja samasta yhtiöstä.
Vai näettekö asian merkityksettömänä?

Juuri näin ja klassisesti putkiremontti ei ikinä tulouteta. Toinen asia on se että vuokralaisella on oikeus vaatia huomattava alennus putkiremontin aikana. Pitää myös tiedottaa vuokralaista terveysiskistä jos asuu putkiremontin aikana asunnossa ja monet vuokralaiset ei kestä sitä ja riski on että sinulla on koko putkiremontin aikana ilman vuokralaista asuntoon jossa on putkiremontti joka kestää kuukausia. Jotkut sanoo no mutta uusi tapa putkiremontti on halvempi ja nopeampi? Monessa kerrostalossa ei ole mahdollista toteuttaa halvempaa sukitus putkiremonttia. Perinteinen putkiremontti voi kestää monta kuukautta ja on kallis, mutta tulos on parempi sellainen joka kestää todella kauan.

Minulla oli perinteinen putkiremontti yhdessä asunnossani ja tämän lisäksi taloyhtiö päätti että nyt otetaan kallis maalämpö energia käyttöön lisätään vielä se samalla. Kaikki rahastoitiin ja mitään ei tuloutettu.

Hallitus jäsen niin saa kai jotain palkkaa kun on kokous,mutta on myös vastuussa ja voi saada valituksia jopa puhelinsoittoja, sähköpostia ja viestejä asukkailta 24/7. En ole missään hallituksessa mukana vaikka vuokraan tällä hetkellä 3 asuntoa muille.
Toisaalta syy on itse asun ihan halpa asunto pikku kunta ja asunnot mitä vuokraan on vain pieniä yksiöitä kaukana isossa kaupungissa. En ole rikas tai miljonääri ja minulla on asuntovelkaa. Jos olet hallitus jäsen niin kannattaa asua aluella missä on kokoukset.
Jos et ole tytyväinen taloyhtiöön tai isännöinti toimistoon niin voit ottaa yhteyttä halitukseen jossa keskustellaan esim jos vaihdetaan isännöinti toimsto. Toinen syy ottaa suoraan yhteys hallitusjäsen niin kokous asiakirjat kuka jaksaa niitä lukea joka ikinen asia? En minä ja voin laiskasti kysyä asia joskus todella harvoin viestillä jos on epäselvää hallitusjäseneltä.

1 tykkäys

Juu kokouspalkkion takia tuota tuskin kannattaa tehdä. Valitukset menee pääsääntöisesti isännöitsijälle, joka kuitenkin hoitaa päivittäis aisat. Hallituksen jäsen ei tarvitse olla tavoitettavissa 24/7, eikä edes joka päivä.