Osakesijoittaminen

Asuntosijoittaminen

Esim kotitalousvähennys tehdään nimenomaan veroista, eikä tuloista. Siksi tarkkana sanamuodoissa.

Sinulla 15% omaa rahaa 169t€ velattomasta hinnasta laittaa eli 25300€ ja myyntihinta 47300€ niin että olisit pankista tarvinnut 22t€ ja siihen ovat nihkeämpiä kuin 143t€ lainaa myöntämään?

Tuo rahoitusvastikkeen vähentämismahdollisuushan on aivan mittava summa rahaa per vuosi.

1 tykkäys

“vakituinen työpaikka valtiolta, bruttotulot 60 000€/v, pääomatuloja reilu 3000€/v”
Miten hoitajalla voi olla 5000 euroa/kuukausi bruttopalkka? 60h tunnin työviikko ja ja vuorolisiä ilta ja yö työ?
Minun käyttänimellä ei ole mitään tekemistä minun työni kanssa. Olen IT tuki työssä. Kyllä minullekin tulee yliaikaa, mutta pomoni haluan että otan ne vapaana siis joku vapaa päivä 7.5h otetaan pois ylityö saldosta. Vuokratulot kasvaatta kyllä tulojani sanotaan pääma tuloni on merkittävä tulo lähde.

Kiinnostavaa maanantaina minulla on Danske Bank kanssa laina neuvottelu ja olen hakenut uutta sijoitus asuntolainaa. Oma rahaa minulla on käytettävissä sijotus asunnon ostamaiseen jotain 80k-90k euroa luokkaa ja se ei tarkoita että välttämättä haluan käyttää niin paljon omaa rahaa, mutta tarvittaessa.

1 tykkäys

Kolmivuorotyö, ylitöitä vuoteen noin ~250h. Vuorolisiä tuli vuodelta 2021 maksuun yli 15 000€. Nousuvaraa palkassa kokeneempiin hoitajiin vielä noin 20%.

Valtiolla on paremmat palkat kuin sairaanhoitopiireillä. En usko, että tällä tutkinnolla saa mistään muualta parempaa palkkaa.

11 tykkäystä

Onko ajatuksia tai analyysiä Helsingin ns. arvoalueiden hintakehityksestä?

Onko vielä varaa nousta esim. Lauttasaaressa, Töölössä, Punavuoressa?

Espoon väestön kasvusta 2021

Espoo sai muuttovoittoa pohjoismaista 1 ihmisen verran

Espoon väestö kasvoi tammi–marraskuussa viime vuonna 3 800 asukkaalla. Kasvua kiihdytti voimakas maahanmuutto. Lisäkasvua tuli syntyvyyden vahvistumisesta.

Samalla Espoo menetti nettomääräisesti 360 asukasta muihin Suomen kuntiin. Maahanmuuttoa tulee Espooseen nyt eniten EU:n ja pohjoismaiden ulkopuolelta.

Tammi–marraskuussa Espoo sai muuttovoittoa pohjoismaista yhden ihmisen verran. EU-maista muuttovoitto oli 500 asukasta ja EU-maiden ulkopuolelta 1 900 asukasta.

Vieraskielisten osuus tammi–marraskuun väestönkasvusta oli 97 prosenttia.

3 tykkäystä

Tuli lainatarjous sijoitusasuntoon parin viikon odotuksen jälkeen pankista (OP). Ensin päivässä bumerangina takaisin koeajan takia, mutta eivät jostain syystä olleet ottaneet ensin huomioon sijoitusvarallisuutta, joka ylitti haetun lainasumman. :roll_eyes:

Vaihtuvakorkoinen
-Lainan määrä 150 000€
-Maksettava kokonaismäärä 162 631€
-Laina-aika 20v
-Todellinen vuosikorko 0,724%
-perustamispalkkio 700€

10v korkoputki
-Lainan määrä 150 000€
-Laina-aika 20v
-Lattiakorko 1,272 % ja korkokatto 2,804% (korkokaton hinta 0,580 %)
-Perustamiskustannus 700 €

Tarjous oli rehellisesti sanottuna melko kehno. Tuntuu että koeaika vaikutti alkuperäisen lainapäätöksen lisäksi myös tarjottuihin ehtoihin. Vertailuna joulukuussa 2020 nostettu asuntolaina samasta pankista 0,415 % marginaalilla. Tuosta ajankohdasta tulot nousseet n. 10 %.

Itselle jäi myös hieman kysymykseksi onko korkokatto laskettu väärin vai onko tuossa vain eri marginaali. Omalla laskulla saisin lattiakoroksi 1,304 % (0,724 % + 0,580 %), mutta tarjous ilmoittaa todelliseksi vuosikoroksi 1,272 %. Itse korkokatto (2,804 %) on ainakin laskettu tuon alkuperäisen marginaalin mukaan.

Lähdin tiedustelemaan lainaa vielä Danskesta vertailun vuoksi. Voi olla että odotan koeajan loppuun ja haen sitten uuden tarjouksen. Ehtisi samalla käsirahaa kerrytellä muutaman kuukauden.

1 tykkäys

Ihmettelin ihan samaa todellista vuosikorkoa. Siinä on laskettu mukaan se viimeinen 10v kun sinulla ei ole enää tuota suojan lisämarginaalia ja on vain normimarginaali. Lisäksi se huomioi avausmaksun.

Toki se todellinen vuosikorko myös olettaa että viitekorko on nolla tai alle seuraavat 20v :slightly_smiling_face:

Edit.
Tämä ja viesti johon vastasin kuuluisi varmastikkin “asuntolainamarkkinaketjuun”. Liputan itseni jos pystyn.

2 tykkäystä

Johan on markkinat. Useimmat myyjät ok mutta sitten olen nyt törmännyt myyjä esittelijään joka on niin ärsyttävä kun voi. Kun kysyin isännöitsijä todistusta alkoi sanoa että se on hyvän tavan vastaista kysyä ennen kun aikoo antaa tarjouksen asunnosta. Sanoi myös että myyjä ei ole halukas kun korkeintan muutaman tuhannen alenukseen. Jotain se myynti edustaja lähetti sain kaivettu siitä isännöinti toimiston ja olen pari kertaa soittanut isännöinti toimistoon mutta eivät vastaa. Koettaa piilottaa tulevat korjaukset ja ei mitään arviota kustannuksista ja ei mitään yhtestyötä myynti edustajalta joka ei ole minkään ison välittäjäfirman työntekijä. Jos soitan myynti edustajalle niin hän ei vastaa.

Olen lähettänyt jopa 3 kertaa sähköpostia myyntiedustajalle ja soittanut ja ei suostu toimittaa isännöinti todistusta. Taidan jättää väliin tuon kohteen.

2 tykkäystä