Asuntosijoittaminen

En minä tunne Lahtea niin hyvin ja tuo olisi eka kerta kun edes menen Lahteen. Olin Internetin kautta selvittänyt että etelässä on joitakin ongelma alueita. Siksi olen menossa katsomaan sitä paikaa asunto on varattuna minulle olen maksanut siitä 2000 euron varausmaksun. Osoite on Ruoriniementie 1b, 15140 Lahti.

Minulla ei ole tietoa mistään tehtaista sen lähellä mutta jos menen katsomaan sen paikan niin tiedän.
Tampere kaupungissa olen käynyt mutta menen myös sinne katsomaan koska en tunne sitä aluetta missä se Tampere asunto on paitsi maineltaan.

1 tykkäys

Juur siinä polttimon vieressä. Se ehkä on lähdössä, mutta kannattaa varmistaa ennen ostoa. Varsinkin kun maltaat kärähtää tulee erittäin vahva epämiellyttävä haju. Puhaltimet katoilla myös usein olleet epäkunnossa ja pitäneet vinkunaa.

1 tykkäys

Kiitos tiedosta ja tunnet Lahti kaupunkia paremmin kuin minä. Ok no nyt ainakin syy mennä katsomaan ennen kun ostaa. Harkitsen myös sitä pientä Tampere kaksiota 37 neliömetriä+parveke. Tampere on Härmälänranta alue sain selville että ratikka tulee sinne näillä näkymin todennäköisesti vasta joskus 2026-2028.

1 tykkäys

Tamperetta en tunne, mutta Lahdessa on opiskeltu niin sitä kautta tuttu. Lahdessa on ylitarjontaa yksiöistä, joten niihin ei kannata lähteä. Myös vähänkään kaupunkialueen ulkopuolelle ei kannata suunnata, hinnat ja tuotto putoaa reippaasti. Kaupunkihan ei kasva väkuluvultaan, joten asuntojen hinnannousua ei ole luvassa.

Lähetin kysymyksen myyjälle tuosta sähköpostissa mutta ainakin minä saan käsityksen se polttimo ei toimi siellä enää.

Ja olin jo sanonut tällä kertaa haluan ostaa kaksion. Laahti asunto 44,5 neliömetriä+parveke on kaksio. Ja nuo yksiöt on niin paljon suosittuja että jonoa on sen verran paljon niissä että on alle 1 % mahdollisuus ostaa sellainen. Ne otti jopa yksiöt pois myyntilistasta yksiöt kun on niin paljon jo varauksia ja ihmisiä jonottamassa niihin.

Kaikki yksiöt siitä Lahti kohteesta myydään takuu varmalla. Tuo toki ei ole nyt ainoa syy miksi haluan kaksion? Vuokraan tällä hetkellä 3 yksiötä Espoossa. Tällä kertaa haluan ostaa kaksion ja vuokrata sen muille. Miksi ei taas Espoosta? Noh ei kaikki asunnot tai munat ole pakko olla samassa korissa.
Kolmiot taas maksaa niin paljon että usein on enemmän mitä minä haluan maksaa.

Turusta on muutenkin suurinpiirtein sama etäisyys Tampere tai pääkaupunki seutu.

Opiskeluista on toki aikaa, mutta rakennukset ainakin seisoneet siinä vielä kun ohi ajanut. Hyvähän se on selvittää.

1 tykkäys

Polttimolle/Viking Maltille rakennetaa uusi tuotantolaitos Lahden Kujalaan. Hommat ilmeisesti edenneet aikataulussa ja tuotantoa aloitellaan Kujalassa tämän vuoden lopulla ja samalla Niemen tuotantolaitosta aletaan ajamaan alas…

t. Lahtelainen

1 tykkäys

Viestini jäi puolitiehen, kun kännykän virtuaalinäppis ei enää auennut. Piti vielä sanomani, että Lahdesta/vastaavasta paikasta ostaessa pitää olla todella tarkka kohteesta ja sijainnista(kuten vaikutatkin olevan). Lahdessa on heikko vuokramarkkina, eikä kaupunki ole kovin vetovoimainen. Vuokratuotto voi olla kohtuullinen vrt hinta, mutta kokonaisuudessa saattaa jäädä tappiolle.

2 tykkäystä

Juuri näin siis tuon rakennusfirman maine Lahdessa on selvästi parempi kuin moni rakennusfirma Tampereella. Loistavaa että tuo alue nyt on ok. Ei tule olemaan mitään haisevaa tehdasta lähellä.

Kaiken tämän jaarittelun jälkeen taidan itse käydä katsomassa. Ja mitä tulee Vuokratakuu sen verran huonon vaikutelman ovat antaneet niin tervemenoa vaan jos eivät toimi enää Lahdessa. Vuokratakuu ohje pura määräaikainen sopimus kun vuokralainen on maksanut kaikki vuokrat ajallaan ja käyttäytyy hyvin. Tämän lisäksi Vuokratakuu halua myydä kohdetta samanaikaisesti kun se on tyhjä. Taitaa olla surkein vuokravälittäjä ohje tähän mennessä asiakkaan näkökulmasta. Miten muuten voi lailllisesti purkaa määräaikaisen vuokrasopimuksen jos vuokraaja maksaa vuokrat ja käyttäytyy sääntöjen mukaan?

Mitään isoa remonttia ei ole tulossa esim ei putklremonttia tai sellaista että voisi loogisesti koettaa suostutella vuokraaja vapaaehtoisesti muuttamaan uloos kesken määräaikaisen sopimuksen aikana.

Jo jaa Vuokratakuu suunnitelma on kai että ensin ottavat myyntipalkkion ja sen jälkeen toivovat sijoittaja ostaa sen asunnon ja palkkaavat heidät hankkia vuokralaisen mikä on aivan turhaa jos asunnossa on jo vuokralainen. mutta senhän sopimuksen piti jotenkin mystisesti purkaa. Minä en edes keksi miten se olisi laillista tässä tapauksessa purkaa sopimus jos kiltti vuokralainen aina maksaa vuokrat ajoissa ja käyttäyttyy hyvin sääntöjen mukaan. Naapurit tai taloyhtiö eivät ole kertakaan valittaneet tästä vuokralaisesta ja ei ole häririnnyt minua tämä hyvä vuokralainen.

Kun minä myin omaa kämppää niin välittäjä otti harva se päivä ostajaehdokkaan autollansa mukaan näyttöön, ei siinä ole mitään ihmeelllistä jos välittäjä tekee sydämellään työtä tai haluaa saada edes leipää työllänsä.

Tuo viestisi ei juuri paljon sisältöä tuonut tänne joten ei kannata suotta kuluttaa aikaa viestin jälkimuokkailuihin koska se luultavasti liputetaan kohta. Kerro vaikka mikä tämän välittäjän etu- ja sukunimi sekä firma on niin katsotaan sitten onko viestissäsi mieltä. Hyvän välittäjän löytäminen voi parhaimmillaan olla pienimuotoinen lottovoitto asunnon myyjälle, tiedän omasta kokemuksesta.

Olen laittanut tämän ketjun taannoin seurantaan mutta taidan ottaa seurannan kohta pois. Aika höttöä tänne on viime aikoina tullut. MTGmyyjä sinulla on selvästi tietotaitoa ja kokemusta asuntosijoittamisesta ja hienoa että jaat arvokasta tietoa tänne, mutta uskon vahvasti että viestiesi sisältöä ja selkeyttä on mahdollista parantaa huomattavasti. Suunta on käytännössä vain ylöspäin.

48 tykkäystä

Jaah, se sitten oma taloyhtiö onkin lahoamassa 10v. liian aikaisin. Putkivuotoja tullut lyhyessä ajassa useampi ja kylppärit näiltä asukkailta menee uusiksi. Todennäköisesti käyttövesiputket joudutaan uusimaan melko pian. Pitänee siis aikaistaa omakotitalon metsästystä ja laittaa tämä nykyinen vuokralle, että saa vähennettyä kustannukset pääomatuloista.

Onko tässä mitä kaikkea hyvä huomioida? Korjausvastike tuloutettuna?

2 tykkäystä

Polttimo on lähdössä tuosta. Rakentavat Pippo-Kujalaan uutta tehdasta kovaa vauhtia. Samaan paikkaan siis, johon Fazer investoi makeistehtaan tulevaisuudessa.

2 tykkäystä

Vuorensolalta on tullut taas muutamakin hyvä artikkeli Sijoitustietoon. Varsinkin aiheet asuntosijoittamisesta nousevassa korkoympäristössä ja korkean inflaation ympäristössä ovat kohtuu ajankohtaisia aiheita.

Yleinen teesi taitanee olla, että asuntosijoittaminen ei yleisesti houkuttele inflatorisessa ympäristössä lähinnä korkojen nousun vuoksi, koska riski asuntojen hintojen tasokorjaukselle kasvaa ja korkomenot syövät sijoittamisen tuottoa. Vuorensola hieman kontraa tätä näkemystä ihan hyvin argumentein, vaikka otan rehellisesti sanottuna huomioon myös tosiasian, että kaverin sijoitusyhtiöllä on satoja asuntoja, joka saattaa totisesti vaikuttavaa yrittäjän mielipiteisiin. Mutta ylläolevista artikkeleista joitain ahaa-elämyksiä hyvin mutkat suorina;
-Koska uudiskohteita rahoitetaan velalla, korkojen nousu lisää rakentamisen kustannuksia. Tämä lisää painetta nostaa uudiskohteen hintaa, eli asuntojen hinnat kokevat painetta ylös. Ilmiötä ruokkii myös rakennusmateriaalien hintojen nousu.
-Koska kaikkea ei pysty leipomaan asuntojen hintoihin, uudiskohteiden rakentaminen luultavasti hiipuu tai ainakin todennäköisyys tälle kasvaa. Kun asuntoja rakennetaan vähemmän, tarjonta vähenee = hinnat nousevat.
-Nousevat korot vähentävät halukkuutta, jopa mahdollisuutta ostaa omaa asuntoa. Jossain täytyy kuitenkin asua, joten vuokra-asuntojen kysyntä kasvaa = vuokrat nousevat.
-Inflaatio kannattaa ajatella euroina eikä prosentteina. 8% indeksikorotus 800 euron vuokraan kattaa 8% korotuksen 400 euron vastikkeeseen.
-”Inflaatio syö lainaa” heiton Miika lyttää. Tätä ehkä kuuli 70-luvun alussa asuntovelallisten ja sijoittajien suusta, koska palkat ja vuokrat juoksivat ylös joka ”söi” velkaa. Juhliin tosin tuli stoppi korkojen nousun pamahtaessa paikalle. Tietenkään inflaatio ei syö mitään jos korkomenot peittää vuokrien noususta saatavan lisätuoton alleen tai mahdollisen palkan nousun, jolla lyhentää lainaa.

Ihan ok hyvää settiä noissa artikkeleissa ja kun hetken mietti ja pohti noita niin huomaa kyllä, että mies tietää kyllä ihan mistä puhuu. Sillein ihan loogisia asioita.

Toki nousevat korkomenot, nousevat vastikkeet ja hintojen romahduksen mahdollisuus lisää riskiä ja heikentää asuntosijoittamisesta saatavaa tuottoa. Paniikkitilanteet Vuorensola tosin näkee lähinnä hyvänä ostopaikkana fiksulle ja pitkäaikaiselle sijoittajalle riippuen kohteesta. En nyt itsekään usko mihinkään totaaliseen hintojen romahdukseen vielä, mutta hyvä on pitää mielessä, että on sitä ennenkin asuntoja pistetty puoli-ilmaiseksi menemään, kun heikossa talousympäristössä työt lähtee alta, jolloin huomataan että velkaa on liikaa jota ei pysty hoitamaan kasvaneilla korkokustannuksilla. Kaikki riippuu pitkälti kysynnästä ja tarjonnasta.

11 tykkäystä

No joo… tällä hetkellä eletään eri aikaa kuin 90-luvulla… korot eivät tule nousemaan mihinkään 10 prosentin tasolle. Pankit ovat tehneet stressitestinsä (asiakkaalle). Talous näyttää yhä vahvalta ja työllisyys paranee jne… vahvasti epäilen että euribor tulisi olemaan seuraavaan 10 vuoteen lähelläkään 4%

Ainahan voi käydä mitä vaan mutta nään kyllä edelleen tilanteen valoisana niin omistajien kuin vuokralaisten osalta. Työtä riittää tekijöille suomessa.

Taantuman uhka ilmassa mutta en usko että on pitkäkestoista. Jos inflaatio torpataan väkevin toimin niin kohta ollaan taas elvyttämässä jos vedetään ääripäähän hommaa.

5 tykkäystä

Onko muut törmänny tähän blogiin. Aika valtavirrasta poikkeava strategia. Tämän tyylisiä asuntoja löytyisi omallakin talousalueella yllin kyllin, mutta?
Lyhyesti:
Ostellaan pommikuntoisia asuntoja taloyhtiöstä joihin tulossa suuria Putki jne. remontteja. Asunnot keskusta-alueen ulkopuolelta.

18 tykkäystä

Mukavan käytännönläheisesti kirjoitettu blogi. Tuli ahmitta kaikki kerta lukuna. Paljon hauskoja ja osuvia kommentteja mm vuokravaisvalintaan tai “kauhu” vuokralaiseen.

1 tykkäys

Kuin tämän nyt sanoisi. Enpä olisi uskonut että tämmöinen riski realisoituisi, eli kiinteistö jossa sijoitusasuntoni sijaitsee paloi. Onneksi ei ilmeisesti henkilövahinkoja. Lisäksi syvä huoli ja suru asukkaiden kohtalosta. :disappointed:

Tällä hetkellä olisin onnellinen vuokranantajan keskeytysturvasta, jota ei tietenkään ole.

Lisäksi aina tuudittautunut, että jos tulee hankaluuksia (maksuissa tai jossain), niin ainahan kämpän voi myydä pois… Ai niin, ei kauheita markkinoita ole osakekirjoille ilman asumiskelpoista asuntoa.

Taloyhtiölle varmasti täysiarvovakuutus ja käytännössä uusi kämppä siihen tulee(tämä selvinnee tulevaisuudessa) Sijoittajana kuitenkin mitä todennäköisimmin makselen lainojani ja korkoja pois ilman tuloja sijoituksesta. Vapaata kassavirtaa syö melko roimasti vipukämppä.

Postauksen tärkein pointti oli siis tuoda vain huomioon tämmöisiä riskejä, joita ainakaan minä en kyllä oikeasti rehellisesti ajatellut sijoitusta tehdessäni. Eli jos sinkeellä tulo/menot, niin kannattaa vakuuttaa.

PS. Tärkeintä, ettei kai kellekkään sattunut mitään. Onneksi omalla vuokralaisella laaja vakuutus ja ilmeisesti tunnearvoa ei tuhoutunut. Toivotaan että muilla sama tilanne :pray:

71 tykkäystä

Ohhoh harmillinen homma. Saatko avattua yhtään enempää minkälainen kiinteistö oli kyseessä? Kerros-rivitalo? Rakennusmateriaali?

Tämä on kyllä hyvä esimerkki, että kaikkea voi sattua pitää tämäkin aihe laittaa omaan riskianalyysiin.

1 tykkäys

Tässä tapauksessa Luhtitalo ja tietenkin puuta. :disappointed:

Tampereen Vuoreksessa palo jokin aika sitten koko luhtitalo purkukuntoon yhdestä asunnosta/parvekkeesta lähteneessä tulipalosta. Tapaus johtanee palomääräysten suhteen tarkennuksiin vastaavissa taloissa. Ainakin nykyisten määräysten noudattamiseen tullaan kiinnittämään huomiota. Saattaa johtaa paloseinien tms rakentamiseen jo aiemmin rakennettuihin vastaavan tyyppisiin rakennuksiin.