Asuntosijoittaminen

Oletko tietoinen Asolaan -24 rakentuvasta Elmon urheilupuistosta? Aika massiiviset suunnitelmat ja valmistuessaan parantaa merkittävästi palveluja ja julkisia.

2 tykkäystä

Jaha mutta kun en pitänyt tietyistä asukkaista myöskään jotka asui Asola/Koivukylä oli todella ankeata myös alue. Jos selittäisin miksi haukuttaisiin ras… suomi 24 keskustelu on täynnä valitusta myös. Ainoa jotka muuten antoi neuvoa oli suomalaiset siellä kun oli hieman hakemista ja google maps ei halua asentua minun kännykkään. Edes katunimiä ei tahdo näkyä missään siellä Asola/Koivukylä. Kun taas Vantaa Tikkurila niin katu nimet näkyy ja on hyvin huolettu. Ja se Tikkurilan tie (se pitkä tie) on niin selvä että saa olla 2 promillen + kännit jos onnistuu eksymään siellä.

Lopuksi sieltä Asola/Koivistokylä olisi pitempi matka minun työpaikalle (kun Vantaa Tikkurila joka on hyvin lähellä sitä) ja Helsinki keskusta on lähempänä Vantaa Tikkurila. Se K juna ei nyt ole super hidas mutta tuntuu hieman hitaalta kun pysähtyy suurinpiirtein jokaisella pysäkillä.

Jos lähdet suoraan Vantaa Tikkurilasta voit ottaa nopeamman junan kuin K juna Helsinkiin. Se juna joka otin takasin matkalla pysähtyi vain Pasila Helsinki ja sitten Helsinki päärautatieasema.

1 tykkäys

Jaa tutkin hieman tuota. Se Asola /Koivistokylä uuudiskohde on niin lähellä sitä junaasemaa että se mun syrjässä oleva Tikkurila asunto ei ole nopeampi matka junasemalle. Se sanottuna se asunto on noin 1 km mun työpaikalta se Tikurila asunto.

Toisin sanoen nostan nyt virallisesti minun arvostusta Asola/Koivistokylä.

Sitten on olemassa erikseen SRV Tikkurila uudisasunto kohde joka on lähellä junaasemaa, mutta se maksaa niin julmetun paljon että enemmän houkuttaa rikkaita miljonääreitä.

1 tykkäys
1 tykkäys

Näin paperilla ajateltuna Tikkurilassa on kyllä kaikki palvelut aika kompaktisti. Jopa harvinaisen kivasti. Ongelma Tikkurilassa, kuten niin monessa paikassa Suomessa, on sitten se täysin käsittämätön rumuuden määrä. Tasamaalla kaikkea rumaa nousee maasta rakennusten muodossa. Aivan järkyttävää katsottavaa, ja lisää vain nousee ja paikka rumenee kyllä sellaista vauhtia että päätä ihan huimaa. Mutta jos ei siitä välitä, niin kauppoja kivasti, lentokentälle nopeasti, uimahallit ja kaikki. Erinomaisesti pääsee pk-seudulla kaikkialle.

2 tykkäystä

No kaikki on rumaa tilapäisesti kun rakennetaan. Outoa kun menin Tikkurilan tietä pitkin ja se oli minulle ihan kaunista ja hienoa seutua. Mitä sä sitten vaadit? Joku järvi tai vuoristo suurinpiirtein heh.

Minusta Vantaa Tikkurila on 5 tähden alue jos ei laske mukaan että on kallista ostaa asunto.
Ja en ymmärrä tuota minä olen city ihminen en pidä edes kesämökeistä. Rakennustyömaa ei ole koskaan mukavaa katseltavaa se on totta, mutta kun ovat siivonneet niin ok.

Ja kaikkin lisäksi olen nyt niin kiukkuinen kun voi olla. Se asunto joka luulin että on Tikkurila niin myyjä selitti se on vain Tikkurila suuralue (vaikka Tikkurilantie menee siitä ohitse aika lähellä).

Vähän sama asia jos koetan myydä Espoo Niittykumpu asunto ja sanon se on Espoo Tapiola asunto.
Mä en tiedä yhtään mitään mitä ostan nyt. Mahdollisesti kalliisti Tikkurila tai sitten en osta Tikkurilasta, mutta hyvin lähellä Tikkurilaa se on kyllä

Jopa Tikkurilan asema seutu on todella hienoa seutua siis 5 tähden alue minulle.

"### Kerrostaloyhtiö hakeutui konkurssiin, koska lämmitykseen ei ollut enää varaa:…

– Sen saa nyt tiili kerrallaan varmaan myydä, asuntonsa menettänyt Keijo Huldén toteaa kotitalostaan."
No joo ikävää jos noin käy säälin toki jos noin käy. Itse omistan 1970 yksiön Espoo Karakallio, perinteinen putkiremontti tehty + moderni maalämpö energia uudistettu. Kaikki menee hyvin siinä taloyhtiössä jos ei lasketa mun omat sähläykset alussa kun en tarkistanut taustoja vuokralaisilta kun olin ihan keltanokka vuokranantaja alussa. En tiedä miten kaikki muut asukkaat teki mutta minä maksoin koko perinteinen putkiremontti summa kerralla pois kaikki. Valittavana oli maksa kaikki pois, puolet pois tai ei mitään ja kaikki kuukausimaksulla perinteinen putkiremontti.

Nykyään tarkistan aina taustat vuokralaisilta siis luottohäiriöt ja olen myös itse asunut siinä asunnossa tarvittaessa.

Jaa kun nyt olen saanut eri kuvia yhteistyökumppaneista… Asuntopehtoori? Ylityölllisettyjä mutta kohetiaita ja mutta tarvitsenko apua vuokraajan saamisessa? En tähän mennessä ainakaan. Minulla ei ole mitään negatiivista sanomista Asuntopehtoorista mutta he ovat usein ylityölistettyjä.

Myyntiturva/Vuokraturva (se on sama firma)? Säälin ostajaa ja myös myyjää jos halua myydä vuokratun asunnon heidän kautta.

Tällaista tietoa olen saanut. Jos sinulla on vuokraaja asunnossa ei kohde heitä kiinnosta tai tulee vastaus tällä hetkellä vuokratut koheet on heikossa kysynnässä.

Koko idea tuossa on sitten että he saavat vältitys palkkion myynnistä. Tämän jälkeen innokaasti ehdotetaan ostajalle että vuokraustoiminta kannattaa ja tarjotaan vuokravälitys palvelua. Tietenkin.

Ja olet VIP asiakaan vastakohta jos koetat myydä vuokratun asunnon Myyntiturva kautta. Vastaus tyylin irtisano vuokralainen tai hanki muu välitysfirma ja ei vastata kohteliaasti!

Miksi voi olla hankalaa tarjousten suhteen Myyntiturva kautta?
No olette varmaan kuullet että jossain tapauksissa pitää maksaa jopa 2000 euroa varaus maksu?

Näin ei toimi Myyntiturva. Ostajan on pakko maksaa 4% tarjotusta hinnasta ja tämä summa menee myyjän tilille kun tehdään ostotarjous. 4% voi helposti olla nykyään 5000 -10 000 euroa!!!

Siitä myyjälle vain hyötyä? Myyjällä ei ole oikeus ottaa vastaan toinen tarjous kun edellisen osto tarjouksen rahat ovat tillillä. Vähän lisä vaivaa myyjälle ja voi sääli jos olet esim ylityöllistetty lääkäri joka toivoo vähän vaivaa myynnin suhteen.

Ja on ostajalle isompi kynnys antaa tarjous jos pitää tehdä tilisiirto myyjän tilille 5000-10000 euroa ja jos sen tarjouksen peruttaa niin rahat on menetetty!

Jos jotain positiivsta sanoisin Myyntiturva/Vuokraturva niin ei ole kalleimmasta päästä välityspalkkiot.

Mistä löytyisi ohje Airbnb toiminnan aloitukseen, ja alkuvaiheen hankintojen vähennyksiin tms… Ois kiinnostusta aloittaa moinen toiminta, mutta vähän pohdinnassa että miten vähennykset menee, jos toiminta ei ole edes alkanut.

2 tykkäystä

Eikös tästä tehty juuri kirjakin? Oliko Joonatan Voltti tai vastaava kaveri.

Vuokranantajilla on myös jotain materiaaleja ja varmaan koulutustallenteita, mutta edellyttää toki jäsenmaksua. Tuskin on montaa kymppiä loppuvuodeksi.

2 tykkäystä

Et saa vuokrata todennäköisesti jos et omista sitä. Minun vuokra sopimuksissa on aina ehto jälleen vuokraus vain omistajan luvalla.

Lisäksi Taloyhtiön voi luke että kielletty RNB toiminta. Jos näin et voi tehdä RNB vaikka omistaisit asunnon.

Kysy verottajalta suoraan vero asiat ja vaikka olen vuokranantaja niin RNB on minulle tuntematon. Yleisesti olen suostunut vain 6kk määräaikainen vuorkasopimus tai pitempi. Ja toistaiseksi oleva sopimus olen suostunut vain yhden FIRMAN kanssa.

En ole koskaan ottanut lyhytaikaista sopimusta edes 3 kk paitsi joskus työelämässä olen tehnyt noin 3 kk määräaikaisen työsopimuksen. Aika tavallista jos opiskelee ja tulee kesä.

Tämä kirja

Itselläkin tuo lukujonossa vaikka varsinaista airbnb toimintaa ei ole tarkoitustehdäkkään.

Mitä noihin vähennyksiin tulee. Ensimmäinen kysymys lienee teetkö omiin nimiin vai yritksen kautta.
Siihen en äkkiseltään osaa sanoa pitääkö asunnon vuokraustoimita aloitettu (vähintään ilmoitus tehtynä) vai vuokaustoiminnan käytössä eli joku on ollut asunnossa vuokralla jonka jälkeen kalusteista saa nuo vähennykset tehdä. Oma mutuilu on, että pitäisi olla vuokraustoiminnan käytössä kuten remonttien osalta, mutta joku korjatkoon?

2 tykkäystä

Joo, pitääpä kattoa oisko jossain äänikirjapalvelussa moinen.
Kämpä valmistuu 1.12-28.2 välillä, ja on tuossa kohtuumatkan päässä, niin sillä mietin että olisko siinä eka Airbnb kokeilu. Samalla voisi kokeilla tehdä ns. tuplana, eli oma koti kans ja sit se sijoituskämppä, ja jos joskus kalliimpi oma kämppä sattuu menemään hyvällä hintaa, niin käy itse siellä “yksiössään” yöpymässä, kun joku ns. omistuskämpästä enemmän maksaisi.
Katsotaan ja perehdytään.
Onko mutua, että arvostetaanko autopaikkaa kuinka korkealle? En vielä ostanut, mutta hinnat 7000-9000e välillä jättivät vielä hankkimatta.

Mitä ihmettä tämä tarkoittaa? Se kuulostaa kun välittäjä tomisto tekisi huiputusta? Kuinka tällaista on edes mahdollista Suomessa? Lähetin kysymyksen tästä välittäjälle. Tämähän kuulostaa jo siltä että teen asiasta ilmoituksen.

"
Välitysliikkeellä on lisäksi oikeus välityspalkkioon ja kohdassa 7.2 sovittuihin kustannuksiin, jos toimeksiantaja ei hyväksy ostotarjousta, joka vastaa tässä toimeksiannossa tai myöhemmin erikseen hyväksyttyjä toimeksiannon ehtoja. Välityspalkkion perusteena on tällöin ostotarjouksessa oleva hinta.
"
Tuohan tarkoittaa että minun pitää maksaa vältityspalkkio vaikka olisi alhainen tarjous johon vastaan ei.

EDIT: Välittäjä vastasi mutta en ole vakuuttunut vastauksesta olenkaan. Kysyn asiasta Suomen Vuokranantajat seuraavalla viikolla. Tuollaista toimeksianto sopimusta minä en uskalla allekirjoittaa.

Ei tarkoita. Usko vain sen välittäjän vastausta.

Minä uskon Suomen Vuokran antajat tässä tapauksessa. Ei minulle ole niin kiirre että ei voi odottaa seuraavaan viikkoon ja on tässä myös muita välitysfirmoja.

Kuten yllä sanottiin niin tätä tuo kohta ei tarkoita. Siinä sanotaan, että jos et hyväksy tarjousta pyyntihintaan (“joka vastaa tässä toimeksiannossa hyväksyttyjä ehtoja”) niin olet silti velvollinen maksamaan välityspalkkion.

Aivan täysin standardipykälästä kyse, tulet lähes varmasti saman/saman sisältöisen lauseen löytämään jokaisen välittäjän sopimuksesta.

7 tykkäystä

Onko täällä tietoa onko rs- kohteen jo allekirjoitettua kauppakirjaa mahdollista muuttaa? Omistajien prosenttiosuuksia tarkemmin.

Kannattaa kysyä rakennuttajalta miten tämä onnistuu. Varmasti siis jotenkin onnistuu, jos ei muuten niin siirtosopimuksella jolla “myyt” asunnon ja ostatte sen halutuin osuuksin. Tästä tulisi ylimääräinen 2% varainsiirtoverokustannus myyntihinnasta (siis nimenomaan myyntihinnasta, ei velattomasta hinnasta) jos sopimus tehdään ennen asunnon valmistumista, mutta saattaa ehkä onnistua jotenkin elegantimminkin.

1 tykkäys

Onko täällä ketään halukasta kassavirtasijoittajaa jolla on useampia asuntoja kommentoimaan miten on varautunut korkojen nousuun ja vastikkeiden kasvuun?

Minulla omat asunnot ovat vähän kassavirtaneg kun velalla hankittuja, mutta pärjään ja minulle sopiikin ns. pakkosäästäminen. Vuokralainen maksaa korot ja vastikkeet niin väliaikaisesti siedän sen, että lyhennyksen osuuden kompensoin itse suuremmalta osin. Aion asunnot joka tapauksessa myydä ennen isompia remppoja.

Laskin et jos vastikkeet nousee 50% ja korot luokkaan 3% niin sellainen tonni pitää kompensoida palkasta. Mutta siis pärjään kyllä, ja tässäkin tilanteessa vuokralainen maksaa myös osan lyhennystä. Sen sijaan vähän huolehdin useamman asunnon ja isomman velkavivun ja heikomman palkkakompensaatiovaran sijoittajista joita varmasti löytyy. Siis sellaiset joilla homma perustuu positiiviseen kassavirtaan. Inflaatio ja koronnousu ovat olleet varmasti kaikkien ennakointeja nopeampia.

5 tykkäystä