Asuntosijoittaminen

Tuotto ja riski kulkevat monesti käsikädessä. Itse koitan pitää tuoton ja riskin jotenkin hallinnassa.
Jos vetoa haluan lyödä niin käyn sitten vaikka boomerina R-kioskilla.

Turha noita markkinan väittämiä korkoja on lukea kuin piru raamattua. Väittähän ne markkinat varmasti muutamia vuosia sitten näistä mainitsemistasi koroista aivan jotain muuta. Eivät ne ole absoluuttisesti oikeassa. Markkinoilla olevat eri muuttujat sitten hilaavat näitä välillä suuntaan jos toiseen.

Jos asunnon omistaa puoliksi yritys ja puoliksi yksityishenkilö, onko jotain erityisiä seikkoja mitä tulisi ottaa huomioon?

Miten pankit yleisesti suhtautuu kyseiseen järjestelyyn?

Sellainen ainakin, että yksityishenkilö ei voi käyttää omistusosuuttaan asunnosta vakuutena uudessa sijoitusasunnossa.

4 tykkäystä

Päivitimme sivuston vuokratuottolaskurin tälle vuosikymmenelle, ja samalla pyrittiin tekemään paras kompromissi kattavan, mutta yksinkertaisen ratkaisun välillä. Kaipaisitteko jotain lisäominaisuuksia vai pitäisikö joku rivi vielä karsia?

Kiitos etukäteen kommenteista :slightly_smiling_face:

10 tykkäystä

Jos erehtyy painamaan näppäimistössä “enter”, niin sivu päivittyy ja näkyviin jää viesti “kiitos”. Onko tämä tarkoituksenmukaista?

Jos oikein katsoin, laatikko “vuokrankorotus vuodessa” ei vaikuta laskelmiin millään tapaa. Toiseksi hoitovastikkeen korotukselle ei ole omaa laatikkoa. Ja eikö näitä itse asiassa vain tarvita dcf:ssä tai Gordonin kasvumallissa? Henkilökohtaisesti koen laatikon “arvioitu arvonnousu vuodessa” hieman hölmöksi. Itse ainakin tarkastelen potentiaalista arvonnousua (tai laskua) ennemmin vuokran, hoitokulujen ja tuottovaatimuksen kautta.

Miten oman pääoman tuotto on laskettu?
Onko lainan lyhennys laskettu tuotoksi?

Kiitos huomiosta! Tämä korjattu.

Vuokrankorotus vuodessa ja hoitovastikkeen korotus vaikuttavat laskelmiin vasta tulevaisuudessa. Meidän laskuri ei osaa vielä piirtää graafia tai antaa lukuja esimerkiksi pääoman kehityksestä, lainan määrän kehityksestä, kassavirran kehitys yms.

Korotukset on siis alustavasti ohjelmoitu, mutta “vuokrankorotus vuodessa” kenttä ei pitäisi olla näkyvissä vielä tässä vaiheessa. Laitetaan siis piiloon.

Myöhemmin laskuriin on siis tarkoitus lisätä mahdollisuus nähdä lukujen kehittyminen myös pidemmälle. Nyt laskuri tosiaan rajoittunut vain nykyhetkeen.

Pohdimme myös samaa arvonnousun suhteen, mutta päätimme simppelin arvonnousun toistaiseksi sisällyttää laskuriin. Katsotaan kauanko säilyy, jos vastaavaa palautetta tulee :grin:

Kiitos hyvästä palautteesta.

3 tykkäystä

Oman pääoman tuotto on laskettu kaavalla ((((Vuokra-vastike)*(12-tyhjät kuukaudet)) - Vieraan pääoman kulu) / oma pääoma) * 100.

Vastikkeita ei tuon kaavan mukaan oteta huomioon tyhjiltä kuukausilta ollenkaan.

3 tykkäystä

Erinomainen huomio. Kiitos! Korjattu.

1 tykkäys

Vastike pitää aina maksaa, joten niitä maksetaan 12 * vastike verran vuodessa. Sen sijaan vuokraa ei saa kuukausilta jolloin asunto ei ole vuokrattuna, joten vuokratulot on vuokra * (12 - tyhjät kuukaudet) vuodessa. Tuossa kaavassasi tyhjä kuukausi tarkoittaisi yhden vuokra - vastikeparin vähenemistä.

2 tykkäystä

En minä tällä hetkellä ole uusia sijoitusasuntoja etsimässä, mutta uteliaisuudesta tulee kuitenkin kohteita selailtua. Sitkeässä näyttää olevan pyyntihinnat.

Vaikka en yhdessäkään asuntonäytössä ole tuossa talossa käynyt, niin tuota taloa tuli aiemmin kuitenkin seurattua ns. tositarkoituksella: Myydään Kerrostalo, Kaksio - Tampere, Tesoma, Kohmankaari 9 - Etuovi.com 1343088

Täytyy myöntää, että ei olisi uudiskohteen riskejä arvioitaessa osannut tällaiseenkaan varautua kuin mitä tuon kohteen myyntitiedoissa on mainittu: “Verohallinto aikoo tehdä muutoksen vuosien 2018-2022 kiinteistöverotukseen. Arvioitu veronkorotus on 58.007,40€.”

11 tykkäystä

Kysymys verotuksesta (siirtäkää, jos löytyy parempi ketju). Olen hankkimassa sijoitusasuntoon ilmalämpöpumppua (1700€). Olenko ymmärtänyt verovähennykset oikein? Eka vuonna 25 % hankintahinnasta ja sen jälkeen 25 % menojäännöksestä hamaan tulevaisuuteen saakka.

Sitten kun jäljellä on jotain rajaa pienempi summa, sai lopun jäljellä olevan vähentää kerralla.

Mutta en nyt jaksa kaivaa lähdettä finlexistä.

Tämä on mielestäni perusparannusta, joten poistoina useampana vuotena. Mikäli kyseessä huoneisto, voit tehdä tasapoistoina, jos kiinteistö niin menojäännöspoistona.

3 tykkäystä

Itse juuri hankin myös viilentävän pumpun yksiöön.

10v tasapoistoina, kuten yllä linkattiin.

2 tykkäystä

10v tasapoisto tuntuu kyllä sillä tavalla huonolta diililtä, että noiden poistojen nykyhetkeen diskontattu arvo jää huomattavasti alle tuon tehdyn investoinnin hinnan, joka taasen maksetaan up front.

5 tykkäystä