Asuntosijoittaminen

Paljon alueesta ja asunnon kunnosta kiinni. Hyväkuntoinen kerrostalokaksio on jossain 2000-3000€ välillä. Kiinteistöt 1200-4000 €. Itse ostin 175m2 paritalon valmistunut vuonna 2010. Hinta 260 000 + verot ja maksut, joihin joutuu varaamaan 11% päälle. Tuosta saa sesonkina Touko - Syyskuu yli 1000 € vuokraa/viikko, mistä menee Espanjassa 20% veroa ja sitten Suomessa 10% päälle. Korot voi toki vähentää.

6 tykkäystä

Lähteitä? Olen itse asunut työn vuoksi Espanjassa noin 20 vuotta. Ostanut ja myynyt kiinteistöjäkin (osakeasunto on siellä kiinteistökauppa).
Turisti- ja suomalaisalueet ovat aivan erillään koko maan tilanteesta.

1 tykkäys

Ei mulla muita lähteitä ole kun oma asuntokauppa ja Idealistan sivut, yksi välittäjä mitä käytän markkinoiden nuuskimiseen jne. Malaga ei ole turistikaupunki , vaikka moni sen niin mieltää. Benalmadena on jo turistialuetta, toki siellä pueblossa on enemmän paikallista omistusta kun muualla Costa del solilla. Benalmadena on vain 15min päässä Malagan keskustasta. Se ei todellakaan ole mitään Suomalaisaluetta, kuten esimerkiksi Fuengirola. Totta on , että tilanne muualla Espanjassa on erilainen, mutta se ei minua nyt hirveesti kiinnosta, koska se on yleensäkin tyypillistä Euroopan asuntomarkkinoilla vrt. Helsinki ja muut isot kaupungit vs. muu Suomi.

3 tykkäystä

Tässä ihan äkkiä ensimmäinen silmiin osunut arvio Espanjan asuntomarkkinasta, johon viittasit ensin kokonaisuutena, sitten rajasit pienemmäksi.
Varsin iso CaixaBank arvioi, että 2020-2021 asunnoissa on myyntipainetta ja hinnat laskevat 6-9 %. Näin varsinkin turistialueilla, koska sijoitusasuntojen omistajille pandemia on ollut vaikea. Ostajan kannattaisi siis odottaa, ja hintojen nousua olisi odotettavissa kunnolla vasta 2024.

“El último informe inmobiliario CaixaBank Research apunta que el precio de la vivienda podría retroceder entre un 6% y un 9% durante el bienio 2020-2021 y los expertos no esperan que las cifras recuperen el nivel precrisis, al menos, hasta 2024. Además, las disparidades geográficas y la tipología de vivienda también influirán en el ajuste de precios. “En concreto, prevemos que el retroceso será superior en el mercado de segunda mano y en las zonas turísticas, muy afectadas por la restricción a la movilidad internacional”, destaca el estudio.”

Koko juttu, Googlen kääntäjä kehiin:

Vuokraamisesta Espanjassa sen verran, että jos sen tekee itse - vaikka on aika työlästä, koska pitää osata valita vuokralaiset tarkoin ja sopia etenkin kimurantti sähkölasku sekä tuntea myös lait ja vastuu - niin se kannattaa. Tutut tietysti erikseen, mutta huomioi Espanjan kallis sähkö. Jos sen tekee välittäjä, menettää aina ison osan. Puhun vankan kokemuksen rintaäänellä!
Mutta onnea uudelle kämpälle ja sen vuokraukseen!

6 tykkäystä

Jos jotain ennustetaan tapahtuvaksi vuonna 2024 (niinkuin hintojen nousu tässä esimerkissä) voi se hyvin tapahtua aiemminkin. Tuskin potentiaaliset ostajat katsovat kalenterista että ostanpa kolmen vuoden päästä kun se hintojen nousu tapahtuu ennusteiden mukaan neljän vuoden päästä.

Mutta jos näin käy, niin ehtii ainakin kolmen vuoden aikana keräämään mukavat vuokratuotot hintojen nousua odotellessa.

3 tykkäystä

Kaikki mitä sanoit pitää paikkansa ja samat arviot olen itsekin lukenut. Tulevaisuuden uskolla tarkoitin tosiaan Costan aluetta, missä tapahtui selkeä dippi koronan alettua, ja hinnoissa on mielestäni osittain tultu huomattavasti enemmän alas kuin tuo 6-9%.Toki tuo kyseinen artikkeli on kesältä. Ostamani oli pankin omistuksessa, mikä tarkoittaa yleisesti Costan alueella sitä, ettei tinkivaraa juuri löydy. Kuitenkin pyyntihinta oli 292,500 , josta siis sain kohtuullisesti pudotettua. Rokoteuutiset toivat kuitenkin huomattavan piristysruiskeen markkinoille ja minunkin myyjäni yritti loppuun asti perua kauppaa, kuitenkaan siinä onnistumatta. Sähkön hinta on tosiaan Suomalaisittain korkea, omassa asunnossani se on noin 150€ kuussa. Mielestäni välittäjä kannattaa ottaa ja vuokrata omaansa sitten Suomen päässä ilman välittäjää. Omassa kalkulaatiossani välittäjän ottama 10-15% on otettu hinnasta pois. Välityspalkkio on toki suurempi jos ottaa täyden palvelun - petivaatteiden ja pyyhkeiden pesut ja siivouksen. Tähän on tietysti myös edullisempia vaihtoehtoja tarjolla. Moni joka vuokraa asuntoaan siellä ei pyri vuokraamaan sitä täyteen vaan vuokraa ainoastaan sen verran, että kulut saa pois. Esitin tätä tänne vain siksi, että samoja osittain samoja ongelmia on myös Suomessa olevissa sijoitusasunnoissa, mutta oletusarvoisesti tuoton saaminen on haastavampaa. Suomessa ainakin omissa sijoitusasunnoissa 7-8% tuottoa pääomalle voi pitää todella kovana. Kun taas Malagan alueella voi päästä yli 10% tuottoihin. Mutta tosiaan kohteen täytyy olla sijainniltaan hyvä ja kunnoltaan houkutteleva. Paikallinen tilitoimisto on syytä ottaa rahaliikennettä kirjaamaan.

4 tykkäystä

Olen saanut isännöitsijältä huomautuksen vuokralaiseni toistuvasta häiritsevästä metelöinnistä (naapurit ovat tietystikin ensiksi valittaneet isännöitsijälle). Kyseessä on jo toinen huomautus, ja tuorein on astetta kovempi, tuli näet ihan käräjäoikeuden kautta. Olin toki kovasanaisesti yhteydessä vuokralaiseeni heti ensimmäisen huomautuksen jälkeen, mutta näköjään sama meno on jatkunut. Osaisikohan joku vastata seuraaviin kysymyksiin?

Käräjäoikeuden kautta tulleessa huomautuksessa uhataan asunnon tilapäisellä haltuunotolla. Mitä vuokranantaja voi ja mitä hänen kuuluu tilanteessa tehdä, sen lisäksi, että on yhteydessä vuokralaiseen ja vaatii häiriköinnin loppumista?

Vuokrasopimus on solmittu vuoden minimiajaksi, sanktiona kuukauden vuokraa vastaava summa. Oikeuttaako huomautus (tai siis nyt jo kaksi) vuokranantajaa irtisanomaan sopimuksen ennen tuota vuoden määräaikaa ilman sanktiomaksua? Tuntuisi todella epäreilulta, jos minä joutuisin maksamaan vuokralaiselleni sen takia, että hän on törttöillyt.

Tuoreimmasta, käräjäoikeuden kautta tulleesta huomautuksesta tuli 80 € tiedoksiantomaksu. Voinko velvoittaa vuokralaiseni hyvittämään summan minulle, vai meneekö minun piikkiini? Jälleen tuntuisi epäreilulta, jos jää minun maksettavakseni.

2 tykkäystä

Mistä? Itse sain OPlta 0,47%

Oletko vuokrannut tämän itse vai vuokrayhtiön kautta? Jos vuokrayhtiön, niin ota heihin yhteyttä. He voivat selvittää asian puolestasi.

Jos olet itse hommannut vuokralaisen niin Googlella löytää vastaavia tapauksia ja kuinka on menetelty, esim. https://www.vuokralaiset.fi/asuntomme-lehti/asuntomme-4-2018/lakineuvojamme-vastaa/

Vuokranantaja lähettää häiriötä aiheuttaneelle asukkaalle varoituksen, jonka tehtävänä on muistuttaa yhteisistä säännöistä ja ohjata tilanne normaaliin. Jos häiriö varoituksen jälkeen edelleen jatkuu, voi vuokranantaja purkaa vuokrasopimuksen. Usein vuokranantajat lähettävät ennen purkuilmoitusta vielä toisen varoituksen, jossa selkeästi ilmoitetaan vuokransuhteen purkamisen uhasta.

Itse olen hankkinut vuokralaisen. Kiitos linkistä, pitää tutustua.

1 tykkäys

Itse olisin ehdottomasti yhteydessä Suomen Vuokranantajiin. Jäsenyys maksaa muutaman hassun kympin ja ilmeisesti sieltä saa erittäin laadukasta juridista konsultointia ilmaiseksi. En ole itse käyttänyt palvelua, mutta olen kuullut sitä kehuttavan todella paljon.

2 tykkäystä

Ok, pitää tutustua tuohonkin. Kiitos.

Harrastaako ihmiset asuntosijoittamista täällä oy:n kautta vai yksityisomistuksessa?

Käsittääkseni olisi järkevämpää olla yksityisenä omistajana ja vuokraajana, mutta itsellä ei ainakaan varallisuus riitä niin Oy:nä olen aloittanut.

Yksityinen omistus .

Mitä tämä tarkoittaa?

Ei kai Oy:n kautta aloittaminen varallisuuden puolesta yhtään helpompaa ole? Yrityslaina on kalliimpaa ja kai pankit jotain omarahoitusta/vakuutta yritykseltäkin haluaa aloitettaessa? Vai sijoitatko olemassa olevan ja muuta liiketoimintaa harjoittavan Oy:n kanssa?

Itse suunnittelen aloittamista Oy:n kanssa (perustaisin sijoitusyhtiön), mutta pitää vielä miettiä asiaa ja haastatella pankkia lainamahdollisuuksista. Oman arvioni mukaan yksityisenä olisi huomattavasti helpompi aloitus parin ensimmäisen asunnon kanssa, mutta kun hommaa suunnittelen vuosikymmenten perspektiivillä ja riittävällä kunnianhimolla, niin Oy:n puolelle kallistuu.

Juu sijoitan juuri olemassa olevan Oy:n kautta ns. sivutuotteena. Käytännössä vakuudet ja käsiraha löytyy.

Tuo on totta että yrityspuolella laina oli kalliimpaa.

1 tykkäys

Millä marginaaleilla yksityiset on saaneet lainaa pankeilta sijoitusasuntoon lähiaikoina?

Oliskohan jossain 0,5% -0,6%.

Kolme asuntoa ostettu 100% lainalla 0,8% korolla