Asuntosijoittaminen

Enemmän sisältöä keskusteluun tulisi kun olisit nälvimisen sijaan kertonut missä meni pieleen?

24 tykkäystä

Anteeksi, ei ollut tarkoitus nälviä. Pahoittelut.
Kirjoita googleen vuokratuottolaskuri, ja ei kun täyttämään kenttiä ja laskemaan tuottoja.

Tarkoitus siis oli puuttua tapaasi laskea asuntosijoittamisen tuottoja. Noin niitä ei lasketa.

1 tykkäys

En vieläkään saanut vastausta, mutta oletan että laskurit laskee tuoton esim. 20vuodelle jolloin laina lyhenee, korkokulut alenee hissukaseen ja tuotto paranee?

Silti tuo on umpi surkea sijoitus. Ei kasva korkoa korolle ja riskejä riittämiin.

1 tykkäys

Jukka on tuossa laskenut alkutuoton, joka sisältää koron kustannuksen. Ihan validi tapa tarkastella sijoituksen alkuhetkeä.

2 tykkäystä

(Vuokra-hoitovastike)x12/velaton hintax100

Siinäpä se. Mielestäni ei ole nälvimistä korjata virheellinen tieto.

1 tykkäys

Kyllä kyllä, ehdottomasti. Mutta väite, että tuotto on alle prosentin on virheellinen.
Mutta, öitä kaikille.
Ja anteeksi offtopic.

Olen kyllä Santun kanssa samaa mieltä. Sen sijaan, että tullaan kauhistelemaan ilman kokemusta ja tietoa asioista ei oikein palvelen foorumin tarkoitusta. Iltasanomien kommenttikenttien tason jutut voi jättää pois.

1 tykkäys

Samaa mieltä. Oppimistahan tämä on ja jos jossakin on virheellinen väittämä niin sen voi korjata jo ensimmäisessä vastauksessa.

3 tykkäystä

Onko muuten tässä markkinassa alkanut muuttumaan entinen käytäntö, että vuokralainen oli käytännössä sidottu vuodeksi samaan asuntoon? Onko siis vuokralaisen asema parantunut siten, että vuokranantajat kilpailevat vähemmällä sitovuudella vuokraamiseen lähtiessä?

Varmasti on osittain noinkin, että etsitään luovia asumisratkaisuja mieluummin, kuin tingitään muusta kulutuksesta. Ovathan esimerkiksi opiskelijat tottuneet Suomessa omissa yksiöissä asuessaan poikkeuksellisen leveään elämään verrattuna moneen muuhun maahan. Kuitenkin väitän, että osa vuokralaisista myös tyytyy maksamaan aiempaa enemmän. Mutta aika näyttää, miten kysynnän ja tarjonnan tasapaino elää. Isommissa asunnoissa kysyntää tuntuu tosiaan riittävän, ja varmasti senkin takia, että yhä useampi perhe ja pariskunta muuttaa mieluusti vuokralle tässä korkoympäristössä.

4 tykkäystä

Tietyllä tavalla kyllä. Olen ollut huomaavinani että ainakin monet isot vuokranantajat eivät enää vaadi sitoutumista vuodeksi, mutta sitten kuitenkin antavat esim. vuokra- ja/tai vakuusalennusta jos sitoutuu. Eli pakosta on tullut täky.
Yksityisten puolella ei muuta kuin oma empiirinen havainto, eli itse ainakin olen luopunut sitouttamisesta, koska se karkotti osan kiinnostuneista ja pääsääntöisesti omat vuokralaiset kuitenkin viihtyy sen yli vuoden omissa kämpissä. Ja onhan se toki myös tapa erottautua muista yksityisistä vuokranantajista, koska varsinkin sillä puolella mielestäni näkee edelleen aika usein sitouttamisehtoja.

3 tykkäystä

Minä taas päinvastoin ihmettelin tälläkin palstalla taannoin kuinka Juli Living sitouttaa asukkaansa entistä vahvemmin asumiseen. Kun ennen hommat hoitui toistaiseksi voimassa olevalla sopparilla + siihen liitetyllä alle vuoden asumisen sopimussakolla, niin nyt asukkailta edellytetään vuoden määräaikaisen sopparin tekoa.

Ihmettelin taannoin myös sitä, kuinka heikosti ko. firman Tampereen Tesoman uuden kohteen kämpät liikkuvat. Vapaita asuntoja kun oli useita kymmeniä. No nyt niitä on tullut tarjolle vielä lisää. 201 asunnon kohteesta noin kolmannes tai neljännes valmistui jo viime keväänä ja loput nyt elokuussa. Uusista kämpistä karkeasti arvioiden puolet on odottanut nyt kuukauden päivät ensiasukastaan:

https://juliliving.com/vuokra-asunnot?property=juli-tesoman-vuokko

8 tykkäystä

Samaa mieltä mitä LuckyLuke yllä yksityisen puolen osalta. Mä myös vähän ihmettelen sitä, miksi valtaosa tätä vuosisitoutumista käyttävistä lukittautuu niin sokeasti siihen 12 kuukauteen. Mulla vaihtui kesällä just vuokralainen, ja tämä sattui tapahtumaan lähes parhaan sesongin aikana (irtisanominen heinäkuun puolivälissä ja asunto heti käytettävissä näytöille). Vuokraaminen oli suorastaan rikollisen helppoa, hirveä kuhina kävi ja lopulta sainkin itse valita vuokralaisen, koska tulijoita oli paljon. Ero edelliseen kertaan talvella-keväällä 2021 oli suorastaan jäätävä, silloin sama asunto ei meinannut mennä halvemmalla millään “kaupaksi”.

Tuohon edelliseen vuokrasoppariin tuli laitettua perinteinen 12kk sitoutuminen yhden kuukauden sopimussakkoa vastaan. Nyt kun tuli nähtyä sesongin voima, niin en kyllä jälkiviisaana lähtisi moisia pykäliä väsäämään, etenkin jos ne ohjaavat irtisanomaan kämppää muulloin kuin kuumimman sesongin aikana. Uusimpaan vuokrasoppariin laitoin lopulta noin puolen vuoden sitoutumisen, joka sekin sattumalta osuu kalenterikuukauden irtisanomisen myötä aika lähelle sesongin alkua. Mielestäni aika win-win -ratkaisu: vuokralainen kehui sitä, että ei tarvitse sitoutua niin pitkästi kuin mitä jotkut muut tarjoavat, ja toisaalta jos vuokralainen lähtee nopeasti, osuu tämä lähtö aika hyvin sesonkia ajatellen. Oma kohteeni sijaitsee siis opiskelijakaupungissa, jossa sesonki elää pitkälti oppilaitosten ehdoilla.

Aiheesta on tullut kirjoitettua joskus muinoin ihan blogiakin: Kannattaako vuokrasopimuksessa vuosisitoumus tai sopimussakko?

9 tykkäystä

Vuokratuottoon ei ole yhtä oikeaa kaavaa. Esim tuossa sinun kaavassa ei huomioida varainsiirtoveroa, joka taas omasta mielestäni tulisi huomioida velattoman hinnan päälle.

Tärkeintä on, että kohteita vertaillessa laskelmista tehdään mahdollisimman vertailukelpoiset ja että ne vastaisivat toteumaa mahdollisimman tarkasti. Esim jos aiot remontoida asunnon heti oston jälkeen, remonttikustannukset voi laskea sisään tuottolaskelmiin.

Jukan viestistä kävi ilmi, että laskelmiin oli sisällytetty korkokustannukset, joten itse en näe syytä nälviä tollaisella ”ei kantsi kommentoida jos ei oo faktat kunnossa”-mentaliteetilla.

8 tykkäystä

Tuossa on laskettu myös varainsiirtovero.
Kysehän ei ole minun kaavasta, vaan ihan yleisesti käytetystä tuottokaavasta.
Meillä ihmisillä on näköjään eri käsitykset nälvimisestä… Se ei ollut tarkoitukseni.

(Vuokra-hoitovastike)x12/velaton hintax100

Missä kohtaa tossa on varainsiirtovero?

1 tykkäys

Se on lisätty laskureissa velattomaan hintaan tai jos päässä laskee niin sitten siihen.

En puhunut laskurista, vaan sun kaavasta.

1 tykkäys

Huoh… joka tapauksessa se lisätään aina velattomaan hintaan, tietenkin.

Pointtina se, että ei kannata olla niin kauhean ehdoton asioissa joissa ei ole yhtä selkeää oikeaa vastausta. Etenkin kun on mahdollista, että tekee itsekin virheitä😉

3 tykkäystä