Auto - vaurastumisen jarru?

Pääkaupunkiseudulle ei välttämättä tarvita Supercharger asemaa, vaan lataus hoituu ihan perusvehkeillä myös, koska auto seisoo täällä useammin laturilla. Kun lähdet reissuun, niin kappas vaan kun näitä Superchargereitakin löytyy sopivien matkojen päästä ja saat vartissa taas sen melkein 300km lisää mehua koneeseen.

Tässä ei taida olla kyse enää sähköautoista vaan vihasta Teslaa kohtaa.

Mikä mahtoi olla tämän viestin anti ja miten liittyy asiaan.

Insinööreille totuus on aina totuus vain viitekehyksessään, eikä absoluuttista totuutta ole olemassa. Kaikki riippuu viitekehyksestä. Olen aika seikkaperäisesti selvittänyt miksi minusta polttomoottoriauto tietyssä viitekehyksessä on aina edullisempi, kuin sähköauto, vastoin yleistä mantraa “sähköauto on aina kannattava” Mantran väite ei siis tarkalleen ottaen pidä paikkaansa, kuten olen laskelmilla todennut.

Kovin harva perustelee hankintojaan parin rivin onelinereitä paremmin. Oman viitekehykseni olen perustellut niin hyvin, kuin se järkevällä ajankäytöllä on mahdollista eli olen varmasti oikeassa omassa viitekehyksessäni, toivottavasti muutkin perustelisivat kantansa paremmin ja laskelmien kautta. Mutuilla meistä osaa jokainen, mutta silloin kenelläkään ei ole mahdollisuutta kehittyä tai oivaltaa uutta, joka kai on keskustelun tarkoituskin.

En ole Tesla tai sähköautovastainen, en vain voi millään ymmärtää yli 50 ke sijoitusta autoon , jos toimivan pelin saa alle 20 ke hintaan. Sijoittajana lasken vaihtoehtoiskustannuksia ja optimoin asioita ja auto taitaa olla yleensä kotitalouden kallein “kodinkone” ja yleensä toiseksi suurin investointi, heti asunnon jälkeen ja siksi tärkeää minimoida kulut. Autojen osto saattaa aika monelle olla tunneasia eli pieni herättely asian suhteen ei laajemminkin olisi paikallaan.

Nuorille voisi sanoa, mitä jos jätät sen ison autolainan ottamatta, ostat järkevän auton ja laitat loput rahat säästöön ja poikimaan, osta vaikka niitä ETF:ä ja vanhempana kiität kun mukava omaisuus kertynyt. Näitä taloudenpidon asioita olen yrittänyt omille lapsille opettaa.

5 tykkäystä

Täällä taas laaatukeskustelua :smiley:

Nämä laboratiotulokset ovatkin niin lähellä todellisuutta. Pitää toivoa kuun ja taivaiden asennon olevan kohdillaan ja muistaa uhkailla muut käyttäjät pois häiritsemästä niin jo alkaa lyyti kirjoittamaan

1 tykkäys

Viimeinen lause valitettavasti paljastaa, että fiilispohjalla mennään vahvasti. Yli 50 ke osto onkin verrattavissa alle tonnin päivittäishankintaan. Tämä on varmaankin se sumea logiikka, jolla niitä isoja autolainoja otetaan ja perustellaan niiden ns “järkevyyttä”, vaikka taloudessa on aina vaihtoehtoja ja niitä tehokkaasti hyödyntämällä jää enemmän varoja sijoittamiseen ja vaurastumiseen.

Pienistä puroista, mutta etenkin isoista. Auto on monelle se “sokea piste” ja heti kun tuot logiikkaa ja laskentaa peliin loukataan asiaansa uskovia ja seuraus on tässäkin ketjussa valitettavasti näkyvissä. Jospa jatkettaisiin itse aiheeseen keskittyen jatkossa ja kunnioitetaan kanssakeskustelijoita, vaikka emme samaa mieltä olisikaan.

1 tykkäys

Minulla on noin 170k€ kiinni kahdessa autossa ja moottoripyörässä. Ne on kaikki käytössä ja niillä ajaminen on kivaa. Ei velkaa.

Jos tuo raha (-vähennettynä esim 2 x skodakipoilla) olisi sijoitettuna osakkeisiin olisi se vain sähköinen numerorivi tietokoneruudulla.

Näinkin tämän asian voi nähdä. Muutakin rahaa maksavaa harrastan. Sitten kun olen kuollut, en enää ajele enkä harrasta.

On minulla toki sijoituksiakin.

33 tykkäystä

Täällä @HexaPexa paasaat miten opetat poikia rahankäytössä ja toisessa paasaat, että Haltiin pukeutuvat ovat tuulipukukansaa - Peak Performansea sen olla pitää vai mites se meni. Mutta hei nää autojutut on näitä makuasioita.

5 tykkäystä

Ehkä puhutaan vähän eri luokan rahankäytöstä, jos vertaillaan auton ostamista ja esim vaatteita, kodinkoneita tai muuta käyttötavaraa. Taisin joskus mainita, että analysoin investointeja käyttötuntien mukaan. Hyviä ja laadukkaita vaatteita saatan pitää satoja tai tuhansia tunteja eli hinta/käyttötunti jää reilusti alle euron. Työviikossahan on 40 tuntia eli kuukaudessa tulee 160 tuntia helposti.

Jos laitan 50 ke autoon ja ajan sillä keskimäärin 45 minuuttia/päivä ja jäännösarvoksi 12 vuoden jälkeen määritellään 11 ke. Niin käyttötunnin hinnaksi tulee 11,87 e/tunti pelkkänä pääoman sulamisena, eikä mukana ole korkokulut ym.

Puhutaan siis yli moninkertaisesta pääoman hävikistä, jos sen laittaa autoon vai laittaako meistä moni 50 ke vaatteisiin. Muutama satanen vuodessa korkeintaan kai keskimäärin.

Eli on ihan linjassa talouden hallinnan periaatteiden kanssa, vaikka ostaakin parempaa seppälää. Puuronkin voi lämmittää :slight_smile:

Voitaisiinko tässä ketjussa lopettaa tämä juupas-eipäs kinastelu ja tyytyä siihen että ihmisillä on erilaisia mieltymyksiä, elämäntilanteita ja lompakon paksuuksia? Ei se toisen hienompi tai huonompi auto ole sinulta pois. Jatkaisin vielä että on ollut mielenkiintoista lukea eri autoilijoiden kulutietoja, kiitokset niistä.
Ja jotta saataisiin keskustelua uudelle uralle niin kysyisin onko jollain tietoa onko hallitusneuvotteluista odotettavissa päätöksiä jotka vaikuttaa esim autoilun verotukseen? Itselleni ei ole tullut uutisissa vastaan.

26 tykkäystä

Miksi ihmeessä HexaPexa autosta pitää maksaa 20ke jos tarkoitus on päästä mahdollisimman halvalla mutta laadukkaasti? Ajan itse n.12000tkm vuodessa ja ainoa mikä kiinnostaa on että ajan tuon matkan huolettomasti ja mahdollisimman halvalla johon tonnin Corolla on täysin kelpo auto.

9 tykkäystä

12 miljoonaa kilometriä on aika paljon. Ehditkö nukkua? :wink:

10 tykkäystä

No eihän sitä nyt näin yksioikoisesti voi arvioida, että jarruttaako auto vaurastumista, vai ei. Eikä siitä ainakaan kannata näin räväkästi lähteä kinaamaan. Tässä ketjussa on ollut myös paljon hyvää keskustelua.

Tässä tulee ottaa jo lähtökohtaisesti huomioon monta asiaa:

  • Tulotaso ja varallisuus, toisella 300€/kk tuo talouteen kestämättömän loven. Joku voi helposti laittaa 2000€/kk autoiluun. Ei sen takia, että se olisi kannattavaa, vaan yksinkertaisesti voi ja haluaa tehdä sen.

  • Ajosuorite, tämä on todettu jo useasti, että tällä on ihan todella merkittävä vaikutus. Jossain kilometrilukemassa kulukäyrät leikkaa toisensa ja tuohan on se, minkä jälkeen kannattaa harkita asiaa viimeistään uudestaan.

  • Latausmahdollisuudet, olisikohan taloyhtiöissä asustellut n.2,5 miljoonaa kansalaista, joista varmaan suurella osalla on ajoneuvo käytettävissä jossain määrin. Näillä varmaan 1% voi olla lataus mahdollisuus kotona.

  • Käyttötarkoitus/Range, toisille riittää se n.50km ja joku tarvii taas 400-500km päivässä.

Itse en ole vielä saanut tuota sähkäriä laskettua halvemmaksi. Hybridi olis alla jos olis edes toi latausmahdollisuus kotosalla. Toistaiseksi mennään kiisselillä peläten niitä edessä olevia kalliita korjauksia EGR, DPF, DSG ja mitä näitä muita kalliita kirjainyhdistelmiä onkaan. Uudemmissa vielä SCR kirsikkana kakun päällä ja onhan niitä vaikka mitä muitakin varmaan.

Pääsääntöisesti tulee päivässä ajettua töihin ja takaisin n.15km/suunta. Sit päivän päätteeksi perheen muut ajot, omat ja lasten harrastukset, välillä käydään myös prismassa. Sit tulee päiviä, kun pitää työn puolesta ajaa se 400-500km päivässä. Eikä tosiaan ole latausmahdollisuutta, kuin jossain bensiksellä yms. Varttikin voi tuntua joskus pitkältä ajalta välillä.

Esim. Tänään tuli juurikin ajeltua näitä työajoja, n.2h/150km aamulla, päivä pulkkaan klo16, tukka putkella kotiin n.150km/2h, sisältäen yhden yhdistetyn kusi- ja röökipaussin + kaffe mukaan. Lapsi kyytiin vähän yli 6, hakemaan lapsen kaveri ja treeneihin, mitkä alkoi klo.19. Matka himasta mutkan kautta treenipaikalle n.15-20km. No aamua voi tietenkin aina aikaistaa, mikäli haluaa latailla autoa menomatkan loppupäässä.

Rivien välistä ja aikaisemmista viesteistäni pystyy helposti tunnistamaan, että alla VAG:n dieseli, tarkemmin 2016 golf alltrack, millä rullattu se neljännes miljoona. Autosta löytyy kaikki tarpeelliset mukavusvarusteet, mitä kaipaan tässä hintaluokassa n.15k€. Turvallisuuskin oletettavasti kohtuullisella, jollei jopa hyvällä tasolla.

Kallista on autoilu omasta mielestä, mutta ilmankaan en pärjää.

Jottei menis ihan vaan tarinan kertomiseksi, niin alla vielä tilastoa, käteviä kyllä nämä aplikaatiot nykyään, riippuu tietenkin siitä miten aktiivisesti ja tarkkaan kirjaa kuluja. Reippaan kahden vuoden jälkeen, vaikka jäännösarvo olis 0€, en löydä tähän n.30k€:n hintaluokkaan tarpeitani täyttävää sähköautoa, millä ajamisen olis pitänyt olla jo ilmaista. Ajosuoritteeni n.20tkm. on kuitenkin hiukan yli keskiverto kansalaisen ja tähän on pari suurempaa huolto- / korjauskäyntiäkin tehty korjaamolla oman omistuksen aikana.




Nykyisessä taloustilanteessa tuo lähes 500€/kk on kyllä ihan kipurajoilla, onneksi ovat povanneet polttoaineen hintojen laskua sentään. :+1:t3:

14 tykkäystä

Omalta kohdalta hajosi 2015vm golffista dsg 210tkm kohdalla. Eka dsg taloudessa, ja myös viimeinen. Eli kyllä niitäkin vaan hajoilee.

5 tykkäystä

En aja autoa yli 200 tkm. Vaihtoon menee ennen sitä. Riskit korjauskulujen noususta liian isot. Jos hybridi cross corollaa alkaa parin vuoden päästä saada edukkaasti niin se tai Kia Niro. Kumman hinta nyt tippuu alle 20 ke

3 tykkäystä

Millä sovelluksella/ohjelmalla pidät kirjaa kuluista?

1 tykkäys

Minulla on -15 diesel passat nyt 215tkm ajettu. Olen ajatellut ett jos egr, dpf, turbo, ja dsg pysyy läjässä tuonne 300-400tkm lukemiin niin sitten joutaa jo paaliin eikä kannattane enää korjailla näitä monella tonnilla.

1 tykkäys

Sehän noissa tonnin vioissa on tympeää, että harvoin ne tulevat kerralla. Ensin vaihdat turbon, siihen menee 700€. Pari viikkoa tästä hajoaa egr, siihen menee 500€ ja tästä pari viikkoa eteenpäin hajoaa dsg ja tiedossa olisi 1500€:n lasku. Ei oikein enää siinä vaiheessa voi olla korjaamatta laatikkoa, kun laskee autoon käytettyä rahamäärää.

Minä sain vihdoin ja viimein ostettua kulkuvälineen, tulossa on 2020 Corolla farkku 1.8 hybridinä. Tehtaan varsinaista takuuta on pari kuukautta jäljellä ja Toyota Relaxia 7v ja yli 100tkm. Jos tällä pärjäisi 3-4v ilman isompia korjauksia.

8 tykkäystä

Tuollaiseen tule kirjailtuna kulut:

9 tykkäystä

Spritmonitor on ainakin yksi näppärä selainpohjainen vaihtoehto.

2 tykkäystä

Onkos kukaan sattunut laskeskelemaan mikä olisi edullisin/huolettomin tapa ostaa uudehko (sähkö)auto? Itse miettinyt jos ensi vuonna vaihtaisi auton mutta en oikein vielä tiedä kuinka toimisin. Nykyinen auto on täyssähkö ja ehdottomasti haluaisin myös toiseen akkutakuulliseen(eli suht tuoreeseen) autoon tuon vaihtaa. Nykyisen arvo noin 20 000 euroa ja olen ajatellut että uusi saisi maksaa korkeintaan 30 000e, mielellään tietysti alle sen.

-Vakuudellinen autolaina, tällä voisi saada koron sopivan alas?
-Yksityisleasing, olen todennut että useimmiten etenkin sähköautoissa todella kalliit kuukausimaksut

Kommentteja kuinka toimisitte tässä tilanteessa? Perheessä toinenkin auto jolla voisi mahdollisesti kituutella jonkin aikaa, joten sinänsä ei kauheaa paniikkia asian kanssa.

Just tänään on taas päivä, kun olen iloinen että olen laittanut rahaa myös ajoneuvoihini, enkä pelkästään osakemarkkinoile. :scream:

7 tykkäystä