Auto - vaurastumisen jarru?

Varmaan aika monikin asia voi mennä pieleen ja tulla kalliiksikin jos saksasta ostaa jobbarilta halvinta mitä löytyy.

1 tykkäys

Sähkössä kuitenkin toisaalta alemmat kilometrikustannukset pelaa hintojen laskun kanssa toiseen suuntaan, etenkin jos ajaa paljon. Toki eihän mistään autosta taloudellisessa mielessä kannata paljoa maksaa. 30k auto vie perille siinä missä 60k. Toki kaikkien ostosten ei aina tarvitse olla puhtaasti taloudellisia :grin:

Paremmat akut ovat tehneet tuloaan jo monta vuotta, mutta edelleen 77kWh on yleisin normaaliakku.
BYD uusin rauta-akku on latausominaisuuksiltaan (+ ekologia) käsittääkseni hyvä kun se viis veisaa pikalatauksien määrästä ja tyylistä. Mutta ne käsittääkseni painavat vielä enemmän.
Autoon on mahdollista tehdä lisää rangea akkua suurentamalla, mutta onko se nykyisellä tekniikalla järkevää. Ja koska uusi hieno sekä kevyt akku on kaupallisissa autoissa? Jotka sitten taas maksavat 50-60k€?

Se on totta, että 50-60k€ sähköautojen hinnat ovat laskeneet yllättävänkin paljon. Omassa ajossa vuotuinen säästö energiassa on 4000-5000€ joten jos jotain hyvää niin eipä ainakaan tule tankattua enää tuhansilla per vuosi.
Auto on Polestar 2 Dual motor, arvosta on sulanut vissiin 18-20k€.
Jos lasken 6 vuoden perioidilla niin saanen autoa maksettua pelkällä energiasäästöllä noin 24-30k€. Silloin autossa on mittarissa ~200tkm. Energiasäästön lisäksi jos lasken edes 200€/kk lainan maksua siitä, että alla on uusi auto niin lainaa kuolleentuu kuudessa vuodessa 40-45k€

2 tykkäystä

Joo tähänhän se sähkiksellä perustuu, että sillä pitää ajaa että saa säästöt kotia. Mutta vähillä kilsoilla on näistäkin niistetty melkein 30k€ ovh hinnasta…

9 tykkäystä

Joo siinä on kyllä pinkka ollut kunnossa. Meiningillä, että ostanpa 70k€ sähkärin 10tkm vuosiajoille.
-26k€ pariin vuoteen, ja 19tkm:iin. = Arvonlasku 137snt/km

11 tykkäystä

Tästä olen moneen otteeseen puhunut. Tällä hetkellä ei ole mitään järkeä ostaa sähköautoa, jos pinkka ei (oikeasti) ole kunnossa. Leasing-vaihtoehdossa riski on muualla, vaikka kk-erä on hieman suurempi.

4 tykkäystä

Riippuu minusta kuitenkin hinnasta ja rahoitusehdoista ? Leasing voi olla aika paljonkin kalliimpi jos ajaa paljon. Minusta edullisemman sähköauton ostaminen käytettynä tai uutenakin voi olla ihan järkevää. Vaikka riskiä jälleenmyyntiarvosta toki on.

Absoluuttisilla euroilla merkitystä. 60k auton hinta voi tippua 30k, mutta 30k auton ei.

Mut joo kyl varsinkin pienillä kilsoilla leasing varmaan fiksuin. Sit jos ajaa lähemmäs 30k vuodessa niin nekin alkaa olla aika kalliita diilejä.

Periaatteessa kyllä, mutta esimerkiksi tuo esimerkki-Polestar voi vielä aivan hyvin tippua “yön yli” 10 000€, kun valmistuskulut hieman alenevat ja kauppaa on pakko saada. Tuossa autossa ei ole mitään muuta kallista kuin iso akku; muuten täysin muovinen (=halpa) viritelmä.

1 tykkäys

Leasingit on tosiaan lähtökohtaisesti parhaita Hesalaiselle jolle tärkeää on olla uusi auto 10tkm ajomäärälle.

Huvikseen katsoin P2 Dual pilot+plus auton osamaksua vs. Leasing

Sillä ajatuksella, että maksaa auton ilman käsirahaa kuudessa vuodessa kokonaan pois, kk-erä on 1048€
Leasing 36kk/30tkm/v hinta on 1299€.

Itseasiassa vähän outo hinnoittelu → leasing 48kk/30tkm/v laskee 1060€/kk tasolle.
Neljän vuoden leasing on OK, lyhyemmät eivät.

1 tykkäys

Tämmöisen (käytetyn) mahdollisesti tulevana omistajan olen kyllä tuosta muovisuudesta täysin eri mieltä. Tämä on nimenomaan jämäkästi koottu paketti, ovet sulkeutuvat vanhan ajan tapaan kuin kassakaapit jne. Ajettavuus luokkansa paras tai ainakin parhaimmistoa helposti koeajon perusteella.

Ei tietenkään vertailukelpoinen uusiin s-sarjalaisiin tai 700-sarjalaisiin tms. jos nyt olet sattunut semmoisiin tottumaan. Tämähän piti alunperin esitellä Volvo S40:nä, joku promokuvakin kerkesi julkisuuteen Volvolta. Siitä ilmeisesti muistona kardaanitunneli johon akusto on sijoitettu.

On myös Tekniikan maailman talvisähköauto 2022, sekin kertonee jotain.

6 tykkäystä

Itse olin niin pitkään autoalalla eri rooleissa duunissa, että omat arvioni liittyvät lähes aina näiden autojen kaupallisuuteen eri näkökulmista. Tällainen Polestar ei ole omasta mielestäni missään nimessä 60k€:n auto sisätilojen laatuvaikutelmaltaan tai ajettavuudeltaan. Tuo vähän käytettynä n. 35-38k on huomattavasti realistisempi näkemys tällaiseen laitteeseen. Tämä toki vain oma mielipide, ja tärkeintähän on, että itse käyttäjä autosta pitää. Markkina kuitenkin on aina oikeassa. Mutulla heittäisin, että näitä saa vuoden päästä n. 32 000 euron hintaan 20-30tkm ajettuina. Nelivedot sitten siihen 38 - 39 000e.

9 tykkäystä

Aivan totta on, että hintaansa nähden P2, varsinkin jos dual ja varustelut, on jos nyt ei halvan oloinen niin pelkistetty ja vaatimaton sisätilojen laadun tunnulta. Materiaalit ovat kierrätysmatskua joten niissä varmaan on vähemmän hyviä tarjolla kuin aidoissa materiaaleissa. Eli vähän kopisee, vähän on spandexin tuntua istuimessa eikä auto ole maantiellä kaikkein hiljaisin.
Vertailukohta on sopivasti, edellinen autoni oli 2018 BMW 5-sarja xdrive sedanina eli noin 60k€ uutena.
Nämä on vähän kuin vertaisi omenaa ja porakonetta, molemmat hyviä eri suunnista katsottuna. Kaupunkiajossa P2 Dualin jälkeen olisi aika hankala ajatella siirtyvänsä 5 metriseen laivaan jossa on kuminauhamaisuutta kulkupuolella, 8L kaupunkikulutus ja navigoida pitää puhelimella kun autossa ei ollut mitään navia.
Lyhyesti, BMW oli tosi kiva pitkän matkan matkustajan auto. Hiljainen, laadukas olemus.
Polestar on mahtava ajajan auto. Hiljaisessa nopeudessa äänetön, vakaa ja napakka ajaa, kulkee kuin kärppä, eikä kuluta juuri mitään (verrattuna polttoaineautoon). Ajaessa ei niin paljon laaduttomampi sisuta haitta, 4-vetona talvella ajamisen funfactor on ns. tapissaan. Ei ole pikkupörräilyyn dinoaineiden matkalaivoilla kahta sanaa, maantiellä asia sitten erikseen.

8 tykkäystä

Kuinka huonoilla varusteilla tuo 2018 vuoden 5-sarja on ollut kun ei ole navia ollut? Mikä kai vakio varuste ollut vuodesta 2006 tai en oo ainakaan kiinnittänyt ikinä huomiota semmosiin missä sitä ei ole ollut.

1 tykkäys

Ei ole navigaattoria todellakaan ollut 2006 vuodesta alkaen, ei ole edes G30 (2018-) mallissa perusvarustelussa. Professional Navi on uutena ostettaessa klikattava lisävaruste (jonka sai kaiketi ostettua jälkeenpäin retrofittinä).
Autossani oli varusteina vain nahat, neliveto ja webasto.

3 tykkäystä

En edes tiennyt et saa niin namibia mallina ostettua.
:smiley: miten tuommosen auton saa myytyä missä ei käytännössä ole mitään varusteita?
Ei mitään kettuila ole tää kysymys, kunhan vaan mielenkiinnosta kysyn.
Ekalle omistajalle ne varusteet on aina kalliita, mut seuraavalle ei enään niin, se paremmin varusteltu vaan erottuu aina joukosta niin jääkö tommonen liikkeen vaihtoriviin pitkäks aikaa tai onks siinä muuten pitkä myyntiaika?

Taitava ostaja ottaa huomioon autoa hinnoitaltaessa, mutta alalla kaikki eivät todellakaan ole taitavia.

1 tykkäys

Allekirjoittaneella on viitisen vuotta vanha 320 bemari ja tässä ei ole tummentuvaa tausta/sivupeilejä, ei automaattisia eikä napista. En tajunnut ostaessa tarkastaa tuota, oletin että tottakai näissä semmoine on vakiona, mutta eipä ollutkaan :smiley:

Päivitetään kustannuksen 47kk → 58kk

Aikavälillä 08.02.2019-07.12.2023 (58 kk):

Ajosuorite 84379 km (ka. 1455 km/kk eli 17460 km/v)

Polttoainetta mennyt 5860,33 l, josta maksettu 9972,12 €
keskihinta 1,702 €/l
keskikulutus 6,95 l/100 km
kilometrihinta 11,8 snt/km
ka. 171,96 €/kk

Kiinteät kulut:
Autoverot 767,42 €
Huolto 1983,82 € (sis. vetokoukun asennus)
Pesu 332,25 €
Vakuutukset 2537,62 €
Yhteensä 5621,11 €
6,7 snt/km
ka. 96,93 €/kk

Arvon alenema sis. rahoituskustannuksen (korot 186,5 € koko 5 vuoden rahoitusajalta) 13250 €
Laskettu viimeisimmän suoran tarjouksen perusteella
keskiarvollisesti 2741,38 €/v tai 228,45 €/kk
15,7 snt/km

Kustannukset yhteensä 28843,23 €

Yhteenvetona autoilu on maksanut tässä tapauksessa
487,30 €/kk tai vaihtoehtoisesti ilmoitettuna 34,2 snt/km

Kustannusten osuudet yllä olevan jaottelun mukaan
Polttoaine 34,6 %
Kiinteät kustannukset 19,5 %
Arvon alenema 45,9 %

Johtopäätöksenä - kuten olettaa saattaa - auton ikääntyessä arvonaleman suhteellinen osuus pienenee ja ajaminen on kokonaisuudessaan halventunut (36,2 snt/km → 34,2snt/km). Kyseessä kuitenkin sen verran tuoreehko auto (uutena ostettu), ettei isompia remontteja ole tullut.

15 tykkäystä

Tyttäreni sai kun saikin ajokortin kolmannella yrittämällä, oli edessä järkiauton osto. No hintaraja oli 10 ke. Löysin 4 vuotta vanhan ja alle 30 tkm. ajetun Kia Picanton 8 600 euron hintaan. Perusauto, perustekniikalla, ei turboja, ei automaattivaihteita. Käytin autotohtorilla ennen kauppoja ja auto sai puhtaat paperit, parina vuonna ajettu vain alle 3 tkm. ehkä kesäisin. Katsuri piti hyvänä valintana. Turvatekniikka nykytasolla, suurlujuusteräskori , airbageja . Myös NCAP tulokset ihan hyvät kaupunkiin, sivutärmäyksissä erinomainen.

Pieni litranen moottori ja aika pieni kulutus. Rouvalla vuorotyö, joten hänkin pääsee jatkossa itse töistä pois, eikä aina tarvitse olla tallista autoa peruuttelemassa. Käteiskauppa, puoliso maksaa pikkuhiljaa autoa takaisin korkokannalla 4,0 %. Korkohyöty menee perheen hyväksi ja avustan auton huoltokuluissa ym. Aika vähän niitä noin vähän ajetussa aluksi on. Esim. talvirenkaissa oli pintaa 6,8 mm ja uusissa noin 7 mm. , kesärenkaissakin hyvin pintaa.

Perheen pääautoon kertyy nyt vähemmän kilsoja ja lyhyitä käynnistyksia ja ajoja, mikä säästää pääautoa kestämään pidempään.

Hyvä pikkuauto tänne PK-seudulle, tytär tykkäsi ja puolisokin oli tyytyväinen. Auto ei ikinä ole sijoitus, mutta allokoin varallisuudesta pienen siivun puolison ja tyttären hyväksi, mitäänhän täältä ei saa mukaan, eikä kokonaisvarallisuutta normaalielämällä ehdi tuhlata :slight_smile:

Annoin reilun huojennuksen hankintahinnasta, jotta auton muuttuvat käyttökulut, pystyy puoliso maksamaan. Lyhennys , autopaikka, vakuutus ja verot kokonaisrasitus 245,43 €/kk . Asetettiin puolisolle 250 e/kk. kipuraja ja pääomalyhennysaikatauluksi 5 vuotta.

OP:lla oli eri rahoitusmalleja, mutta noin pienestä summasta korkotasot olivat aika isoja 12,956 % tai 8,878 % + kuukausittaiset tilimaksut. Sijoittajana tietenkin haluaa ottaa korkohyödyn itselleen ja pääomittaa hankinta pitäaikaisten ja turvallisten sijoitusten allokaatiosta.

17 tykkäystä

Oma vuoden autoilu jarrutti vaurastumista n.1300e. Tuossa on mukana kaikki kulut polttoaineista lähtien, sisältäen huolto, vakuutus, ajoneuvovero ja katsastusmaksu. Ajokilometrejä 8000km. Auton arvo on n. 2000e eikä voi siis laskea enää minkäänlaista arvon alenemaa.

2 tykkäystä