Liikenteen voimalinjaratkaisut: sähkö, vety, polttokennot

Onko kukaan muu törmännyt tämmöiseen huhuun, että if ei enää myöntäisi vakuutuksia etroniin ja tayacaniin?

Kun kauppa ei käy, niin tarvitaan kovia keinoja;

Tuo kuvakaappaus ainakin opn jonkun vähälahjaisen tekele. Ei If kirjoita tuollaista tekstiä :face_with_monocle:

Vakuutuksia? Mitä vakuutuksia, liikennevakuutuksen saa vaikka neljä ja puolirenkaiseen ydinkäyttöiseen vespaan tai kikseriin. Kaskon saatavuus sitten eriasia.

1 tykkäys

Niin saa. Kuitenkin tietyt vakuutusyhtiöt hinnoittelevat tarkoituksella tiettyjen laitteiden liikennevakuutukset niin, ettei niitä tarvitse tehdä.

Muutenkin sama kai se mistä vakuutuksesta tuossa olisi kyse koska tuskin kukaan tuollaiseen jättää kaskoa ottamatta.

Ei näytä siltä, että vihreä vety tulee liikenteeseen millään keinoin. Nyt Neste vaatii jo, että tavalliseen fossiilijalostukseen käytetty vihreä vety luettaisiin jakeluvelvoitteeseen mukaan - aika huima veto fossiilituotteen puolesta. Maakaasusta vedyn tekeminen on vain halvempaa eikä investoinnit kiinnosta, ellei veronmaksajaa tai käyttäjää pakoteta maksamaan. Taitaa olla aika yleinen mielipide öljy-yhtiöiden piirissä.

4 tykkäystä

Vastaan nyt tänne. Ongelma on se, että sähköautojen tuotekehityskustannukset maksatetaan näin alkuun kuluttajilla. Eli early adoptereilla.

Kiinalaisten ei-markkinaehtoisesti toimivien halpavalmistajien tulo markkinalle on pakottanut muutkin laskemaan hintoja jo nyt ja se on näkynyt monella sähköauton ostajalla arvon nopeana alenemisena. Viittaan tällä siihen, että Kiinan valtio tukee maan autoteollisuutta avokätisesti, joten kiinalaisten valmistajien ei ole pakko tehdä tulosta. Ne eivät siis toimi markkinalla samoin ehdoin kuin muut.

Autoa ostavan kannattanee odotella vielä muutama vuosi. Povaan, että 2025 tai viimeistään 2026 sähköautot maksavat jo polttomoottoreita vähemmän kautta linjan. Silloin 90 % ihmisistä ei enää tarvitse miettiä, minkä voimalinjan ottaa.

2 tykkäystä

Vety vaikuttaa minun silmissäni olevan ratkaisu lähinnä uusiutuvan energian varastointitarpeeseen. Eli kun aurinko-, tuuli- ja vesivoimasta on ylituotantoa, niin energia voidaan varastoida vedyksi ja käyttää vaikkapa raskaan liikenteen, laivojen ja lentokoneiden polttoaineena. Tällä saadaan tasattua tuotantoa vs. kulutusta, kun uusiutuvilla tuotantomäärien vaihtelu on suurta. Lisäksi vedyllä tulee olemaan käyttöä teollisuudessa.

3 tykkäystä

Siinä on jo jotain tehty että napsahtaa 1,7 miljardia sakkoa. Toki Cumminsin kokoisella firmalla hyöty on kymmenessä vuodessa ollut varmasti monta kertaa suurempi, joten miksi tyytyä tuollaiseen sakkoon?

Kyseiset rekat ovat Stellantiksen, ja ainakin tuon kommenttikentän perusteella recall luvassa.

2 tykkäystä

@Ripetirip -5% droppi Cumminsin osakkeeseen. Ja mahdollisesta takaisinkutsusta tulee kyllä iso lasku, sillä rekkojen määrä on iso. Ja tietysti asiakkaat kärsii, joten mainehaitta on iso. Oikeutetusti niin.

Tuossa joku arvio ice markkinan kehityksestä. Mutta ihan vaan sen takia, että sijoitusmielessä ei kannata hätiköidä.

1 tykkäys

Näin sitä pittää;

All 3 Toyota carbon-neutral racers complete Thailand 10-hour Endurance Race; CNF, hydrogen engine, HEV

26 December 2023

Toyota Motor participated in the IDEMITSU SUPER ENDURANCE SOUTHEAST ASIA TROPHY 2023 (Thailand 10-hour Endurance Race) held on December 22 and 23 at Thailand’s Chang International Circuit. Toyota competed with a three-vehicle setup for ROOKIE Racing featuring the ORC ROOKIE GR86 CNF concept, a GR86 running on carbon-neutral fuel; the ORC ROOKIE GR Corolla H2 concept, hydrogen-powered Corolla; and CP ROOKIE PRIUS CNF-HEV GR concept, a Prius HEV running on carbon-neutral fuel. All three vehicles completed the race.

Toyota used locally produced hydrogen from the Charoen Pokphand Group (CP), a partner working to achieve a carbon-neutral society in Thailand, for the Thailand 10-hour Endurance Race.

008

Hydrogen refueling of ORC ROOKIE GR Corolla H2 concept.


In this race, Toyota attempted to expand motorsport-bred carbon-neutral options. The GR86 and Prius use carbon-neutral fuel. The hydrogen engine Corolla partially uses hydrogen made with chicken manure-generated biogas from poultry farms of the CP.

The message of participating in this race was to show hydrogen and hybrids as carbon-neutral options. Despite some trouble, we were able to complete the race. In addition to the hydrogen engine, which raced for the second year, I had the impression that the Prius and hybrid cars were well received by the Thai people this year.

—chairman Akio Toyoda, also known as Driver Morizo

Toyota will continue its efforts to balance a multi-pathway approach to achieving carbon neutrality with “Fun to Drive” cars.

4 tykkäystä

Onko ongelma vihreän vedyn hinnassa vai siinä että likaisen vedyn CO2-päästöt ovat liian halpoja? Eikö öljynjalostamot otettu ilmaisten päästöoikeuksien piiriin. Jos Neste joutuisi maksamaan 100€/t CO2 vedyntuotannosta, niin motivaatio sen muuttamiseen olisi olemassa.

Jos CO2 päästöille ei tarvitse laskea hintaa, niin eihän vihreää vetyä silloin mihinkään tarvita.

1 tykkäys

Kyllä öljynjalostamot maksavat päästömaksuja. Kuitenkin vihreän vedyn tuotanto on osoittautunut niin kalliiksi, että siihen halutaan lisätukiaisia. Nyt jonkun tulkinnan mukaan EU:ssa öljynjalostukseen käytetty vihreä vety muuttaa fossiilisen polttoaineen samalla tavalla “uusiutuvaksi” kuin biopohjainen polttoaine, jolloin jakeluvelvoitteen kautta tämä toisi paljon “uusiutuvaa” polttoainetta markkinoille. Ilmeisesti tulkinnasta on vielä niin paljon epäselvyyttä, että investoinnit elektrolyysiin jumittavat. Jenkeissähän tämä vihreän vedyn regulaatio on vielä kauempana, kun yrittävät saada tätäkin kautta uusiutuvaa sähköntuotantoa käyttöön eikä ydin- ja vesivoimalla tuotettu sähkö kelpaa vihreään vetyyn asti.

Öljy-yhtiöt saavat päästömaksuja paljon alaspäin käyttämällä tuulivoimaa PPA-sopimusten kautta. Liikenteen päästömaksut eli loppukäyttäjien polttamisen kiintiöt olisivat todellinen killer-regulaatio, mutta poliitikot eivät uskalla ottaa sitä käyttöön.

Se on selvää, että maakaasulla tehty vety on paljon halvempaa kuin vihreä vety eivätkä öljy-yhtiöt maakaasusta luovu kuin pakon edessä. Maakaasu on sivutuotetta upstreamissa eikä maksa juuri mitään.

3 tykkäystä

Tässäpä vähän myyntitilastoja ja myyntien kehitystä:

Tämä on se miina mihin esim. Volkkari on astunut, se jätti polttomoottorin kehitystyön kesken aivan liian aikaisin. Polttomoottorit myös mahdollistavat BYDin erityisen vahvan kasvun. Se meni joo BEVeissäkin Teslan ohi, mutta PHEV-valikoima mahdollistaa kasvun pysyvän todella kovana myös tulevaisuudessa. Samaan aikaan Toyota tekee ennätysvuotensa.

Negatiivinen kierre on valmis. Tätä ei hirveästi autoa, että Teslan erittäin puutteellinen laatu on nyt tullut kaikille selväksi, niin kuluttajille kuin valtamedialle.

Edit: Eli todellakin on polttomoottoreille tarvetta.

4 tykkäystä

Tässä on aika järkevänoloinen kuva myyntitilastoista sekä ennuste tulevasta. Itse uskon BEV-osuuden kasvavan nopeammin vuoteen 2030 ja etenkin sen jälkeen, mutta tästä saa hyvän kuvan trendistä.

  • BEV on voittava voimalinja ja ainoa merkittävistä voimalinjoista, joka kasvattaa markkinaosuuttaan seuraavat 10v
  • PHEV markkinaosuus piikkaa seuraavien vuosien aikana ja kääntyy myöhemmin laskuun. PHEV on vain välikauden voimalinja.

7 tykkäystä

Norjassa 80 % myydyistä uusista autoista on täyssähköautoja. Määrän odotetaan nousevaan 100 %:iin vuonna 2025. Ei se tietysti koskaan tasan sata tule olemaan.

Suomen on arvioitu olevan 5-10 vuotta Norjaa jäljessä. Näin ollen meillä saavutettaisiin 100 % suunnilleen 2030-2035. Tilastojen mukaan 33 % myydyistä autoista oli täyssähköautoja 1-6/2023.

Meillä ratkaisee tasan yksi asia: raha. Povaan suurta muutosta 2025-2027 paikkeille. Tuolloin täyssähköautojen hinta putoaa polttomoottorien alapuolelle. Sen jälkeen enää vannoutuneimmat bensalenkkarit, jotka eivät välitä autonsa arvon romahtamisesta, ostavat polttomoottoriautoja.

Kaikki hybridit ja sähköbensiinit ovat siirtymäkauden autoja. Niitä tietysti myydään maailmalla vielä pitkään. Kehittyvät maat ovat 10 vuotta vielä Suomeakin jäljessä.

2 tykkäystä

Tässäpä on kuva Teslan trendistä Eurppan markkinoilta, jotka raportoivat kuukauden välein myynneistä:

Kumpaa veikkaat, yskiikö Teslan kone vai yskiikö koko BEV-markkinat? Minä veikkaan että molemmat. Saksasta loppu BEVien hankintatuet, jälki tulee olemaan karmivaa. Sitä voidaan ihmetellä koko ensi vuosi. BEV-voimalinja on täysin hankintatukien armoilla, tämän on tiedetty juttu.

Sinä ennustat sellaista mitä ei ole tapahtumassa, koska länsivalmistajat eivät ole skaalamassa tuotantoa ylös riittävällä ripeydellä. Jos ei ole isoja panostuksia tuotantoon, ei ole jatkuvasti
kovaa kasvuakaan. Edellisessä twiitissä oli laskelma, että länsimaalaiset autonvalmistajat ovat peruneet 30 miljardin edestä investointeja akkuvoimalinjaan. Viimeisin on Panasonic, joka perui 4 miljardin investoinnin. Koska kysyntää ei ole.

Jos meinataan että tämän vuosikymmenen loppupuolella bevien myynti edelleen kasvaisi vahvasti, niin kyllähän nyt pitäisi niitä investointipäätöksiä tulla alkupään tuotantoon. Vaan ei tule. Ainoa legacy-valmistaja, joka ei ole ottanut takapakkia akkuinvestoinneissa, on Toyota. Mutta senkin tulevaisuuden tuotantokapasta on valtaosa varattu HEV ja PHEV malleille, ei suinkaan BEVeille.

Panasonic Scraps $4 Billion EV Battery Plant in Oklahoma, Casting Doubts On Industry | the deep dive

Kiinalaiset blokataan pois länsimarkkinoilla sillä, että niille ei tulla myöntämään hankintatukia. Kuten jenkit ja Ranska tekee jo nyt. Tästä olen aivan varma, että muu Eurooppa seuraa perässä. Jos ne meinaa myyntejä tehdä, niin auton pitää olla niin houkutteleva ja elinvoimainen että se myy ilman tukia. BYDin PHEVit saattaa siihen kyetä, EV:t tulee kyllä jäämään noilla hinnoilla kauppoihin ilman tukia.

Hybridit ovat täällä pysyvästi. Niin ne on Kiinassakin enkä keksi yhtään syytä miksi sama ei tapahtuisi länsimaissakin. Numeroita murskatessa ne vaan käy isolle osalle asiakkaista järkeen. Tätä ei aina muuta edes huima tukipolitiikka, kuten jenkkien markkinat osoittaa. Eikä siinä, PHEVit ovat myös ympäristölle parempi ratkaisu kuin BEVit. Sinällänsä mitään syytä ei siis ole BEViin päätyä.

Why plug-in hybrids are better for the climate than full EVs today | illuminem

@miljonaariksi

Nyt on pakko nostaa sun väite framille. Olet väittänyt, että akkuautojen hintataso saavuttaa polttomoottoriautojen hintatason vailla mitään tukea väitteillesi. Se on ihan turhaa tuuleen huutamista jos sinulla ei ole antaa mitään kättä pitempää väitteesi tueksi. Kukaan autoalan edustaja ei ole tuollaista sanonut viimeisen kahden vuoden aikana. Ne väitteet oli ja meni.

Suomen markkinat eivät pienenä ja yliverotettuna kelpaa millään lailla esimerkiksi autoalan suunnasta.

3 tykkäystä

Tässä on kuva Teslan myynnistä Euroopassa, kaikissa maissa. Myynti näyttäisi kasvavan tänä vuonna kovempaa tahtia kuin aikasempina vuosina.

Kysyntä ja BEV adoptio aaltoilee jokaisella markkinalla, kuten se on tähänkin asti tehnyt. Tähän vaikuttaa monet eri syyt. BEV myynti kuitenkin pysyy vahvassa kasvussa, kun katsotaan yhtään pidemmälle. Jos myynnin kasvu on vuonna -24 hitaampaa, vuonna kasvukerroin on taas jyrkempi. Saksassa tuet loppuu, Italiaan tulee uusia tukia. Nämäkin aaltoilee.

Länsimaiset valmistajat skaalaa BEV-tuotantoa kovaa tahtia ja Tesla+kiinalaiset kyllä tulee apajille, jos VW&kumppanit ei saa tuotantoa nostettua tarpeeksi ripeästi. Ei ole mitään syytä olettaa, ettei edellisen graafin mukainen BEV-myynnin kasvu tulisi tapahtumaan.

3 tykkäystä

Nio tuo 900Vn järjestelmän missä latausnopeus nousee jopa 600KW/h.
Alkaa rangeahdistus helpottaa.
Mitä tulee PHEVn, niin on vaikea nähdä sille mitään loistavaa tulevaisuutta.
Se että autonvalmistajat toisensa jälkeen ovat ilmoittaneet lopettavansa polttomoottorin kehityksen ei tue PHEVin voittoa tässä kisassa.

2 tykkäystä

Teslan käppyrä Euroopassa on aina aaltoliikettä - aiemmin kun kaikki rahdattiin laivoilla tämä oli vielä selkeämpää mutta vieläkin osa tulee meriteitse (S/X -mallit Jenkeistä sekä jonkin verran kolmosta ja Y:tä Kiinasta), ja laivalastit tuppaavat tulemaan satamaan 3kk välein. Jos katsot 2022 ja 2021 näkyy selvästi Maaliskuu, Kesäkuu, Syyskuu ja Joulukuu “pomppuina” joiden välillä on tasaisempaa. 2023 tuo on selvästi tasoittunut, kiitos Saksan tehtaan.

Voisi myös väittää että mitä tasaisempaa myynti on, sen enemmän tavaraa ehtii jäämään varastoon odottamaan ostajia vs. että kaikki on ennakkotilattua ja kun kvartaalin laivat on purettu ja toimitettu, on taas hiljaisempaa kunnes seuraavat erät saapuvat Eurooppaan. Tämä puoltaisi hypoteesia että 2023 loppupuolella tarjonta on ajanut kiinni kysynnän ja tavaraa saa ilman pitkiä tilausaikoja. Todennäköisesti koska kysyntä on hiipunut.

1 tykkäys