Auto - vaurastumisen jarru?

Ei ne kahden tonnin autot sentään niin huonoja ole, että ne järjestään vuoden välein paaliin menevät. Meillä kakkosauto on nyt ollut 4 vuotta kahden tonnin -99 VW, laittamiseen on mennyt arviolta 800€/4v. Viimeisen pari vuotta ei mitään harmia. Halpojen autojen kanssa kannattaa tosiaan etsiä jostain landelta nyrkkipaja jossa teettää halvemmalla työt ja osia ostaa netin kautta. Korjaushintasi Volvolle kuulostaa isoilta jos ei edes ole marmorilla käyty.

4 tykkäystä

Itse maksoin 1200e - 97 corollasta 10v sitten. Laturi ja vetonivelet vaihdettu. Öljyt kerran vuoteen ja suodatin. Työmatka 20km suuntaansa. On ollut kyllä ihan ilmaista ajoa. Kun on tommosella vanhalla vankkurilla tottunut ajamaan niin ei osaa edes kaivata parempaa :stuck_out_tongue_winking_eye: Että ei se autoilu välttämättä aina mitään kamalan kallista ole.

11 tykkäystä

Laskeskeltiin työkaverin kanssa noita hintaeroja oma auto vs. firman kautta saatu leasing aikalailla yksinkertaistetulla kaavalla kulut+arvonalenema. Firma sponssasi muistaakseni 25 % leasing-hinnasta, kun tuli myös työajoon. Meillä molemmilla 2-3 vuotta vanhat autot ja vaikka laskettiin kaikki omat menot (renkaat, vakuutukset, verot, huollot, arvonalenemat) yläkanttiin, niin silti saatiin leasing vuositasolla noin 1500-2000 e kalliimmaksi omaan autoon verrattuna. Ja tähän vielä se 15-20 tkm kilometrikorvaukset vuodessa päälle. En näe siis leasing-autoa mitenkään järkevänä. Omalla kohdalla nyt nykyisellä ajettu 4 vuotta ja 160 tkm ja mitään remonttia ei ole tarvinnut tehdä, ainoastaan huolto-ohjelmaan kuuluvat huollot ja öljynvaihdot. Eli karkeasti säästöä tässä kohdin jo 8000 e. Kyllä tuohon hintaan jo isommankin remontin tekisi vuosittain mutta ei ole tosiaan tarvinnut. Ensimmäinen suurempi olisi edessä 180 tkm kohdalla jakopäähihnan ja vesipumpun vaihdon yhteydessä.

Itsellä tulee työ+omaa ajoa vuodessa 40-50 tkm välillä, joten minulla on hieman jo merkitystä auton luotettavuudella, turvallisuudella ja mukavuudella. Eli kohtuu uusilla tulee ajettua, jotta pääsee reissusta kotiinkin joskus. Siitä mielellään maksaa, mutta kuten yllä todettua niin rahan puolesta kannattaa jaksaa ja viitsin itse miettiä huoltoajankohdat ja nykyinen merkki (Skoda Octavia 2017 farkku) tuntuu vaihtoautonakin olevan ihan haluttu eli ei ole riskiä etteikö siitä aikanaan eroon pääsisi. Toki, tällä hetkellä ei ole suunnitelmissa vaihtaa jos ei mitään isompaa ongelmaa tule vastaan.

3 tykkäystä

Leasing-auto on lähes aina kalliimpi vaihtoehto, ellei saa jotain erittäin hyvää kampanjatarjousta. Ei se varmaan yllätyksenä tule, että siitä otetaan isot katteet.

Uutta sähköautoa mietin ja totesin takaisinmaksuajaksi noin 12 vuotta uuden auton osalta maltillisilla kilometreillä. Tuo tippuu selvästi, jos ajaa paljon. Kyllähän se houkuttaa, ei pitäisi tulla kovin paljoa kalliita yllättäviä huoltoja ja ajomukavuus on selvästi parempi sähköllä.

En ole ennen ensi viikonloppua asunut vielä päivääkään pääkaupunkiseudulla. Tiedostan kyllä, että sen sisällä liikkumiseen en autoa juurikaan tule tarvitsemaan. Espoossa (jonne siis muutan) tilanne lienee eri, kun en metrolinjan varrelle ole muuttamassa, mutta varmaan muutenkin aika pienellä alueella sitä tulee liikuttua, varsinkin korona-aikana. Helsingissä käydessä taas juna kulkee noin vartissa. Nyt Jyväskylässä asuessa auton käyttöni on ollut etätöihin siirtymisen jälkeen melko vähäistä. Kauppareissutkin tulee hoidettua kävellen S-Marketissa, päiväkävelyt kun kuuluvat rutiineihini muutenkin niin tuo hoituu siinä samalla. Noin muutoin auton käyttö on rajoittunut viime aikoina lähinnä tilanteisiin, joissa kannettavaa on ollut sen verran ettei ole jalkaisin onnistunut tai jos matka on ollut muutamaa kilometriä pidempi.

En ole auton omistamisesta luopumista koskaan edes miettinyt, se on ollut itselleni ikään kuin itsestäänselvyys siitä saakka kun 18 vuotta täytin. Enkä oikein nytkään ennen kuin sitten muuton yhteydessä tuli kaiken keskellä mieleen että jostain autopaikastakin tulee maksettua 600€/vuosi autolle, jota käytän ehkä noin 30 päivänä vuodessa. Nyt kun tosissaan alkaa miettimään, en tiedä mitä tuo tekisi omalle vapauden tunteelle, joka nyt ehkä lopulta on se pääsyy koko auton omistamiselle. Nyt kun auto on, tietää pääsevänsä koska vain ja minne tahansa, vaikkei sitten todellisuudessa välttämättä olisikaan tarvetta. Ainakaan nyt aluksi en tästä ole luopumassa, sillä se mahdollisuus ei aikaisemmin ole käynyt mielessäkään, mutta pitää kyllä tarkkailla tilannetta, koska tuollainen ~2500-3000€/vuosi kaikkiaan pelkästä vapauden tunteesta on jo toisaalta aika paljon loppupeleissä.

Toisaalta joo, mutta kuten sanottua, henkilökohtainen talouteni on kuukausittain sen verran ylijäämäinen, ettei auton omistaminen ole taloudellisesti mistään muusta pois kuin säästämisestä. Auton myyminen nopeuttaisi käteispuskurin keräämistä mahdollisen markkinadipin varalle, mutta en sitten tiedä olisiko se ihan sen väärti. Olisi jollain tavalla tylsää luopua autosta ja sijoittaa tästä säästyneet rahat osakkeisiin. Osakesalkkuni alkaa olla jo sillä tolalla, ettei muutama satanen kuussa juuri edes näkyisi sen arvossa, vaikkakin pitkässä juoksussa korkoa korolle -ilmiö taikoisi näistäkin satasista tuhansia. Alkoholia ei juurikaan tule satunnaisten saunaoluiden lisäksi juotua, joten 50 samppanjapulloa jäisi vielä vähemmälle käytölle kuin auto :smiley:.

Perusluonteeltani olen muutenkin sen verran nuuka rahan kanssa, että hieman jopa jollain tavalla hirvittäisi viedä tämä uudelle tasolle luopumalla autostakin. Säästämisasteeni viimeisen 10 kuukauden ajalta oli yli 50% nettotuloistani, joka ei tietenkään pitkällä aikavälillä ole millään tapaa kestävä, mutta kuitenkin kulujen ollessa sen verran matalat, korona-aikana toki vielä normaaliakin matalammat, jopa autosta huolimatta pääsi tuollaiseen säästöön. Toki nyt kulut nousevat huomattavasti asumiskulujen tuplaantuessa Espooseen muuton seurauksena, myös erinäisiin huonekalu- ja muihin hankintoihin on saanut kulutettua viime viikkoina enemmän rahaa kuin edellisen 10 vuoden aikana yhteensä :smiley:. Mutta ainakin viihtyvyyteni (mm. oma sauna, enemmän neliöitä, parveke jne) ja tätä kautta henkinen hyvinvointini kasvaa, eikä tätäkään sovi aliarvioida.

Tämä ei ole kyllä ikinä käynyt mielessäkään, mutta saattaisi lopulta kaikki faktat huomioiden olla jopa se järkevin ratkaisu omalla kohdallani. Pitää mahdollisesti perehtyä. Verot+vakuutukset ovat minulla suunnilleen jotain ~800€ vuodessa. Toisaalta en haluaisi mennä siihenkään, että mietin päivittäin, kuinka säästän pari euroa poistamalla auton käytöstä, mutta vuositasolla tuosta kertyisi kyllä ihan huomattava säästö, mikäli auto vaikka puolet ajasta seisoisi poissa käytöstä. Kuinka sujuvaa auton käyttöönotto on? Maksu Trafille ja ajaminen on samantien sallittua?

3 tykkäystä

Hyvin sujvaa. Kirjautuu vahvalla tunnistautumisella Traficomin palveluun, valitsee auton, muutamalla klikkauksella saa tehtyä ja maksettua poiston (kätevintä maksaa MobilePayllä). Autoa saa käyttää poistopäivän loppuun saakka.

Käyttöönotto vielä helpompaa kun ei tarvitse edes maksaa mitään. Auto on käytössä heti. Vahvistus tulee suomi.fi -palveluun.

Vakuutusyhtiön suuntaan kannattaa sitten tehdä elaskusopimus automaattisella hyväksynnällä jos veivauksia tulee paljon. Laskutus näyttää menevän sekaisin (muttei oikeasti mene). Tämä johtuu siitä, että vakuutusyhtiöiden on annettava 30vrk maksuaika laskuille. If (Sampo) toiminee tässäkin parhaiten 1kk laskutusvälillä.

3 tykkäystä

Kannattaa huomata, että minimimaksu on aina muistaakseni kymmenen euroa. Kokemuksena, otin oman diiselin pariksi kuukaudeksi pois liikennekäytöstä. Ajoneuvoverot tulee neljässä erässä. Maksettuani toimenpiteestä 5€, tuli elaskuna jonkin ajan kuluttua muutamankympin suuruinen ajoneuvoverolippu, jolla ymmärtääkseni “puhdistettiin pöytä”, jolloin maksamatonta veroa ei autossa ole. Nyt jos olisin ottanut auton päiväksi käyttöön, ja jälleen laittanut 5€:lla pois liikennekäytöstä, tulee kymmenen euron maksu siitä yhdestä päivästä. Otin kuitenkin auton kokonaan käyttöön, niin tuli ajoneuvoverolippu koko vuodeksi kerrallaan, vähennettynä seisonta-ajalta. Trafi oli hukannut veron eräisyys tiedon (pyydetty 4 erässä). Jos ajoneuvoveron on maksanut jo vuodeksi, niin se hyvitetään seuraavan vuoden verossa, tai veroa voi vaatia palautettavaksi heti.

2 tykkäystä

Minulla on myös perus 800e/a verotettu diesel auto. Siihen päälle vakuutus on samanmoinen 800€/vuosi. Yhteensä karkeasti 1600€/vuosi. Sen kun jakaa päivälle niin 4,38€ joka ikinen päivä. Liikennekäytöstä poisto maksaa 5,40€ ja palauttaminen ajoon on ilmainen. Näinollen jos kahteen päivään ei tarvitse autoa, se on jo laskennallisesti kannattavaa poistaa ajosta.

Käytännössä olen pidellyt autoa pois ajosta aina kun en sitä tarvitse tulevina päivinä. Kesällä jos ajetaan mökille vaikka 10 päivän ajaksi niin otin aina auton pois ajosta kun mökkipihaan koneen sammutti. 10 päivässä säästää 43,8€ kun auto ei ole ajossa. Samaten tässä talven mittaan etätyöläisenä olen koittanut optimoida kaikki ajotarpeet tiettyihin päiviin. Käy yhtenä päivänä kaupassa aamupäivällä ja iltapäivällä kärrää puutarhajätteet kaatopaikalle peräkärryn kanssa. Seuraavana päivänä mökillä käymään ja sitten illalla kotiin päästyä auto taas pois ajosta tulevaksi viikoksi. Puhelimessa on linkki suoraan trafiin ja homma hoituu noin 2min per suunta. Pankkitunnistautumisessa siinä menee eniten aikaa.

Se nyt vaan on tyhmää maksaa veroja liikaa…

19 tykkäystä

Mobiilivarmenteella helpottuu sen verran ettei tarvi pankkitunnukisllä pelata aina. Tosin maksaa sitten taas pari euroa kuussa sekin. Mutta käy muuallakin, vero.fi:ssä ja muissa palveluissa.

Itse olen parsinut kasaan vm -99 Focusta josta maksoin 300€. Vuoden aikana osiin on uponnut 100€.
Youtube on ollut iso apu kun korjailen tuota raatoa. Erityisesti Britit ovat kunnostautuneet selkeiden korjausvideoiden teossa, jossa käydään koko homma läpi vaihe vaiheelta ja vielä luetellaan kaikki tarvittavat työkalutkin.

6 tykkäystä

Tämä toki vaatii sen että löytyy tarvittavat työkalut ennakkoon ja tilaa missä touhuta.

2 tykkäystä

Motonetistä ostaa jonkun sortin hylsysarjan muutamalla eurolla, parilla jakoavaimella sekä leathermanilla(tai vastaavalla) pääsee aika pitkälle.
Itse olen tehnyt suurimman osan remonteista kerrostalon parkkipaikalla tai sitten olen ajanut Prisman parkkihalliin.

5 tykkäystä

Leasing on myös aika huoleton. Ihan mieluusti maksan hieman ylimääräistä, kun joutuisin miettimään sitä, että missä kohtaa on oikea aika hukata auto, jotta saa rahoituksen lopun kuitattua pois. Itselle ei tule kysymykseen se, että ajaisin autolla rahoituksen loppuun asti, varsinkaan tässä maailman tilanteessa, kun ei tiedä mitä autoilussa tulee tapahtumaan. Tähän nähden leasing on myös oikein oiva vaihtoehto, jotta saa rauhassa katsella mihin tilanne kehittyy. Itsellä Volvon V60 2021 Leasingina ja tästä lyhennän kuukausittain n.700€. Minun ei kuitenkaan tarvitse stressata auton kohdalla mistään, jos jotain tapahtuu niin kiikutan huoltoon, jonka sopimus kattaa. Voin myös lunastaa auton itselleni sopimuksen päätyttyä, jos haluan tai vaihtoehtoisesti voin myydä auton kesken sopimuksen. Leasingit ovat hirveästi menneet eteenpäin vuosien varrella, joten kannattaa asioita myös tarkastella laajemmin. Jos olisin kyseisen auton ostanut itselle rahoituksella, niin lyhentäisin saman määrän autoa, mutta maksaisin huollot ja rengashotellit/vaihdot itse. Tämän lisäksi joutuisin itse pähkäilemään oikean ajankohdan auton vaihtamiselle.

2 tykkäystä

Oijoi, ajoin tänään ekaa kertaa elämässäni sähköautolla (vanha Leaf). On se kyllä tulevaisuus siinä. Niin yksinkertaista ja mukavaa. Kyllä mun Tojota silti mukaansatempaavamman ajokokemuksen antaa, mutta tylsiin siirtymisiin patteriauto on ihan parasta. Ostaisin itsekin, jos olisi latinkipaikka.

Tällä viestillä en tuonut mitään lisäarvoa forumille, mutta halusin ikuistaa tämän päivämäärän 7.5.2021 jonnekin. Here was electrified.

8 tykkäystä

Törmäsin Tuulilasin videoilla mielenkiintoiseen tietoon. Sen mukaan 2 vuotta sitten keskiverto suomalaisen auton arvo oli tuolloin n. 3600€

Ei varmaan jarruta varsinaisesti suomalaisen vaurastumista?

1 tykkäys

Varo ettei se hyydy pakkaseen, syty palamaan ja mitä näitä öljyveijareiden trolleja olikaan.

Käy kokeilemassa Tesla Model 3. Hinnat alkaen Model 3 vähän käytettynä on saman hintainen kuin Leaf kaikilla varusteilla, mutta tekniikaltaan 10 vuotta edellä. Ajokokemus on myös ihan eri luokkaa. Tuntumaltaan se on saksalaisten sporttimallien kilpailija ja suorituskyky hintaluokassaan omalla tasolla. Itselleni uudempi Leaf oli melko pettymys ja halvan kauppakassin tuntuinen, kun sitä testasin. Akun nestekiertoinen jäähdytys on auton käyttöiän kannalta välttämätön ja Leafeista se puuttuu.

Vaurastuminen on sitä että on varaa asioihin joita haluaa. Muu on köyhäilyä. Eli rahat autoon jos se tuntuu itsestä hyvältä.

4 tykkäystä

Hesarissa oli tänään mielenkiintoinen juttu kosovolaistaustaisten autorakkaudesta. Kertoo paljon siitä, kuinka tärkeä auto on joillekin ihmisistä. Kuin rakas lapsi, johon ollaan valmiita satsaamaan kaikki vaiva ja raha. Siinä ei todellakaan mietitä, että onko kyseessä ”vaurastumisen jarru”. Olenkin itse pitkälti sitä mieltä, että heille jotka auton hankkivat (muutkin siis kuin kosovolaistaustaiset), kyse ei ole melkein koskaan rahasta, vaan elämäntyylistä.

7 tykkäystä

Rahamielessä auto harvoin kannattaa. Mutta harvempi muukaan asia.

Harvoin käytetty auto ja eilinen ravintola-iltapäivä ( terveisiä hallitukselle vaan - hienoa kun tarjoilu loppuu viideltä ) ovat rahareikiä jotka tuntuvat mukavilta mutta eivät tietenkään ole järkeviä. Sama pätee myös matkustamiseen yms.

Lopulta ei sillä oikeastaan ole väliä. Pitkällä tähtäimellä olemme kaikki kuolleita.

10 tykkäystä

Kosovolaisista tuli muuten mieleen; jossain määrin olen havainnut, että mistä lapsuudessa on kokenut jäävänsä paitsi, sen aikuisena on taipuva omalta kohdalta korjaamaan. Aika moni ikäiseni ”automies” on kärsinyt vaikkapa siitä, että perheessä ajeltiin Ladalla tai muulla vastaavalla kulkineella. Sen sijaan ne, joilla oli perheessä parempitasoinen kulkine, asia ei ole ongelma. Ihan mielenkiintoista sinänsä.

5 tykkäystä

Olen ulkomailla ja täällä ollessani myin Suomessa olevan tyhjän panttina olevan arvokkaan autoni.

Melkein 50 000 € pääomaa oli jumissa autossa ja en tulisi käyttämään autoja kuukausiin/vuosiin, joten odotusarvo tällä myynnillä on positiivinen. Jopakymmeniä tuhansia plussaa olettaen pienen tuoton pörssissä ja arvonalenemisen väistämisen takia.

Suosittelen kaikille pitämään auton ym. mukavuusomaisuuden osuuden pitämistä nettovarallisuudesta mahdollisimman pienenä.

2 tykkäystä