Auto - vaurastumisen jarru?

Ilmeisesti myös LFP -akku kestää paremmin lataussyklejä, jolloin sen heikkeneminen on loivempaa kuin muissa akkukemioissa.

3 tykkäystä

Jos on uutta tai erittäin vähän ajettua ostamassa niin ei tuolla akkutekniikalla ole mitään väliä. Ei ne ominaisuudet ehdi ensimmäisellä kierroksella juuri miksikään muuttumaan oleellisesti

Sitten kun aletaan lähestymään suomalaisten autojen keski-ikää ja/tai kilometrejä mittariin toistasataa tuhatta niin tässä vaiheessa jos on käytettyä ostamassa niinluulisi kiinnostavan tai ainakin kuuluisi kiinnostaa mitä sinne akkukoteloon on oikein tungettu

Kyllä tuo 100% vs 80% lataus LFP akussa on ihan merkittävä ero jos kantamaa pitää tärkeänä. Vielä kun akun kunto voi käytettynä olla jo valmiiksi n. +80% alkuperäisestä. @Alfons_Knautmauer listasi hyviä pointteja.

2 tykkäystä

Kiitos. Sikäli toki olen biasoitunut, että ajelen itse tuolla standard range model Y:llä oikein tyytyväisenä. En ole oikein mitään syytä keksinyt, että miksi haluaisin esim. long rangen tuon sijaan.

Takavetokin käyttäytyy talvella oikein nätisti, en ole nelivetoa kaivannut. Yksi aiempi auto ollut 2015 vm takaveto bemari ja tämä on kyllä liukkaallakin ihan eri planeetalta kuin se. Pääsee lähtemään ylämäkeenkin sutimatta.

2 tykkäystä

Ilmeisesti tarkoitat, että autoa ei ole tarkoitus pitää muutama vuotta pidempään? Omalla kohdalla mittarissa on 130tkm auton ollessa 4 vuotias. En näe eritystä syytä miksi en pitäisi autoani (Polestar 2 dual) esim. 8 vuotta. Jos pidän autoa vähemmän, kalastan arvonalenemaa varmuudella enemmän (per vuosi). Mielestäni auton omistamisessa on samaa analogiaa osakesijoittamiseen. Pitkä aikajänne tuo tuottoja / ei maksimoi arvonlaskua.

4 tykkäystä

Tuossa kun puhuttiin aikaisemmin noista sähköautoista.

Itse tässä jonkun aikaa ajanut nyt Kia Niro sähköautolla ja tässä on muutama havainto mitä olen tehnyt autosta.

Auto on ihan mukava ajaa ja yllättävän tilava sisätiloiltaan, vaikka ulkoapäin näyttää “pieneltä” niin silti samaa kokoa työkaverin XC40 kanssa.

Parasta tietysti sähköautossa omalla kohdallani on se, että töissä saa toistaiseksi ladata ilmaiseksi ja näin ollen ajaminen lähes ilmaista. Autolla olen ajanut nyt noin 4tkm ja rahaa lataamiseen on mennyt noin 7 euroa. Lisäksi autossa on ihan hyvä toimintamatka ja olen jopa päässyt hiukan pidemmälle kuin tehdas ilmoittaa.

Miinuksena muutama ongelma on autossa ollut, mutta takuu on toiminut moitteettomasti niin ei ole haitannut minua.

Aikaisempi autoni liikkui dieselin voimin ja siihen verrattuna tulee vuodessa säästöä noin 4000€ . Tämä olikin suurin syy vaihtaa auto sähköiseen.

2 tykkäystä

Taitaa merkittävä osa autoilijoista kuitenkin vaihtaa sen auton hyvissä ajoin. Liene tuostakin jotain dataa olemassa. Ei tämä sitä muuta, että suunnitteluvirheistä ym. kärsii se myöhempi omistaja, joka ostaa auton enemmän ajettuna

Tässä kun seuraa teknologian kehitystä sähköautoissa niin kahdeksan vuotta on valtavan pitkä aika. Liekö toimintamatkat, latausnopeus ja akkutekniikka ylipäänsä kehittynyt tuossa ajassa jo niin paljon, että se nykyinen Polestar enää olisi niin houkutteleva pitää noin pitkään

Jos BEV auton jälleenmyyntiarvoa miettii niin se kupla oli ja meni. Mitä lyhyemmän ajan nyt pidät autoa, maksimoit tappiot. Auton vaihtaminen “hyvissä ajoin” on rinnastettavissa siihen kun osakkeissa kalastaa turskaa aktiivisesti, buy high, sell low. Ostetaan kiimassa ja myydään paniikissa kun arvo laskee.

Leasingi voisi olla hyvä jos haluaa esim. kokeilla sähköautoilua vuoden ajan.
Omalla kohdalla tuli ehkä ostettua vähän turhan kallis auto, mutta onpa ainakin kiva ajaa varsinkin talvella tuo Dual Polestar. 7 vuodessa on tarkoitus maksaa pois ja sen jälkeen arvo autolla on vähintään 0€! Ei ainakaan alle sen. :wink:

9 tykkäystä

Seitsemän vuoden päästä nyt ostetut sähköautot ovat erittäin haluttua tavaraa. Silloin ne ovat kaikkien ulottuvilla kun hinnat ovat siellä 10-20 tonnin välissä. Näkeehän sen nytkin, että kysyntää on paljon noin kymppitonnin Nissan Leaffille, vaikka akulla ei pääse kuin 150km.

2 tykkäystä

Oikein. Itsekin hankin nykyisen (käytetyn) kulkineen tällä ajatuksella. Minä laskin, että ajan tällä 12v/ 300tkm mittarissa ja arvo saa olla 0€. Lähtee liikkeelle inhorealismista niin kaikki muu on plussaa.

2 tykkäystä

Eikös halpissähköautojen pioneeri Nissan Leaf ole edelleen ihan kilpailukykyinen. Toki range taitaa olla suurimmalla akkukoolla vain 385km. Kaupunkien nurkkaralliin kuitenkin aivan soiva peli… ja halpa.

Toki näinkin. Tosin maksaisin 4te enemmän milloin tahansa Model 3sta, kun rangea saa jo toista sataa kilometriä enemmän. Jos on valmis maksamaan uudesta autosta 40t€ niin tässä kohtaa ei kannata säästää

Tiedoksi niille, jotka harkitsevat Tesla Y:n hankintaa: Ilmeisesti tuotannon optimoinnin takia Tesla Suomen “varastoon” ilmestyy lähes joka päivä uusia autoa, joita myydään Teslan sivuilla 2-4t€ alle listahinnan. Autot pyritään uskoakseni myymään ennen kuin lähtevät tehtaalta eteenpäin.

6 tykkäystä

Cupra Born autoon syyskuun ajan jopa 5000 t€ lisäalennus

Cupra Official

4 tykkäystä

Iltalehdessä nyt kirjoitus kun joku ostanut Tesla 3:n vuosi sitten. Arvonalenema ollut 20000e, ja ajettu 3600km. Mukavan halpaa ajoa kun pelkkään arvonalenemaan mennyt 5,55 e/km. Kalliit vakuutukset, rahoituskulut ja muuut kustannukset päälle, niin aika kalliiksi on ajo tullut tyyliin 7 e/km!

Tuolla hinnalla esimerkiksi Tampereella käynti Helsingistä 350km = 2450 euroa kerta!

Autoon mennyt rahaa vuodessa enemmän kuin moni tienaa puhtaana käteen.

Kannattaa laskea että autoiluun mennyt tuplasti tuo. Koska olisi voinut ajaa halvalla autolla ja säästetyt rahat olisi voinut sijoittaa ja tuottoa tulisi joka vuosi.

20 tykkäystä

Kuulemma on Bornia sen verran paljon hyllyssä, että riittää seuraavallekin alekierrokselle. Melko itsemurhaa on nyt ostaa köyhän jotain 60k€ sähköautoja, kun kilsoista riippumatta se auto on hetken päästä hyvitysarvoltaan max. 40k€. Toki halpa ajo vähän kompensoi.

Tosin ei se auton arvon alentuminen ole ennenkään ollut kovin yllätyksellistä, nyt vaan tuntuu että nää sähköautojen ostajat ei vaan ole ollenkaan kartalla aiheesta.

13 tykkäystä

Totta. Mua kyllä hiukan ihmetyttää, että keskusteluissa tämä vaikutus tuupataan usein liittymään vain sähköautoihin tai tiettyyn merkkiin.

Ainakin itse epäilen, että kyllä myös jonkun pari vuotta vanhan käytetyn Passat GTE:n tai vastaavan arvo ja kysyntä sulaa markkinoilla, jos uuden model Y:n hinta tulee alas. On noista kiinnostuneissa asiakkaissa varmaan kuitenkin aika reipasta overlappia.

5 tykkäystä

Onko mikään muu autovalmistaja vastaavalla tavalla veivannut hintojaan kuin Tesla? Lehtijutun autonsa vaihtaneella ilmeisesti tullut pakottava tarve saada diesel, muuten ainakin minä olisin vaan ajanut hinnan pudotuksesta huolimatta (ja pitkään), jos vaan palvelee tarvetta ja pysyy käyttökunnossa. Vuoden sisään auton vaihtaminen rahankäytön suhteen jo lähtökohtaisesti aika heikko veto.

4 tykkäystä

Toi lehtijuttu oli kyllä aika kummallinen. Vuodessa 3600km ajoa ja siihen tarpeeseen on valintana sitten long range tesla tai diesel mersu. Olisin itse Tapiolle suositellut vaikka taksin käyttöä tuohon ajotarpeeseen.

15 tykkäystä

No joo tämä on surullista mutta myös oli ennalta arvattavissa. Jos vertaa autojen hintakehitystä puhelinten tai taulutelevisioiden hintojen kehitykseen niiden voimakkaasti kehittyessä.

On hyvä muistaa, että mikäli ostat Tesla 3n nyt, ei vastaavaa hinnanpudotusta ole enää luvassa. Eli euromääräiset alennuksen eivät voi olla yhtä suuria kun lähestytään nollaa.

1 tykkäys