Auto - vaurastumisen jarru?

Kyllä ne useimmat iloa tuovat asiat elämässä ovat ilmaisia. Joku voisi luulla elämässä täytettävän jotain ammottavaa aukkoa mikäli kerskakulutus ym. vastaava tuo suunnatonta tyydytystä :wink:

Suunnitelmissa kyllä on toisen auton päivitys. Edellinen ollut jo seitsemisen vuotta, joten kaipa tuo on hintansa haukkunut. Pärjäisi sillä vieläkin, mutta tuskinpa toista seitsemää, joten sama katsella uudempaa. Kokemuksesta tiedän hyvän fiiliksen kestävän muutaman viikon ajan ja pian pitäisi saada taas entistä uudempi ja hienompi. Tuossa vaihtorallissa ei talouden saati ympäristön kannalta ole mitään järkeä, joten sama jättää tekemättä

8 tykkäystä

Tässä on tullut seurattua automarkkinaa hetki nyt. Oman kohtuu vähän ajetun nelivetodieselin laitoin Autovexiin ja tuli 300 huutoa ja oikein hyväkin tarjous. Saka siis näkee tuollaiselle kysyntää.

Tuttavat laitelleet nyt vähän käytettyjä sähköautoja. Aika hyviä kauppoja kenties tehneet, todella rajuja arvonlaskuja ovh:sta vähille kilometreille. Jotenkin tuntuu, että noiden myytävien kanssa tulee vielä ongelmia, määrät vaan lisii, esim. Skeida Enyaq parissa viikossa +20% lisäys Nettiauton kappalemäärissä. Yhtä automallia myynnissä yli 380 autoa.

1 tykkäys

2022 Enyaqqeja oli autokannassa 2081 kappaletta ja 2023 on ensirekattu 942 kappaletta. Nettiautossa on nyt 383 Enyaqqia. Raa’asti siis melkein 13% Suomen Enyaqeista etsiskelee tällä hetkellä uutta rakastavaa kotia.

3 tykkäystä

Itsekin testasin tuossa autovexiä. Mittariin tärähti 200tkm, perus farmari vuosimallia 2014. 149 tarjousta ja hinta oli jopa niin hyvä, että pitää tosissaan harkita autosta luopumista.

1 tykkäys

Oletan, että kyseinen automalli suht suosittu työsuhdeautoilijoiden keskuudessa. Ne tyypillisesti 3 vuoden diilejä, minkä jälkeen etsivät uutta omistajaa. Toki silti iso osuus, mutta selittänee osan.

1 tykkäys

333 kpl on 2022 ja tuoreempia eli ei selity tuolla. Paljon on myyty ja paljon laitetaan kiertoon aika pian.

Ostin uuden sähköauton niin tinkasin talvirenkaat ja laturin mukaan

Nettiauton baanassa myin itsekkin -15 vuosimallin diesel neliveto volkkarin yli 230tkm ajettuna, siitä tuli ihan kilpailua ja saka tarjosi eniten. Oli sakan puolelta alle tunnin myynnissä niin oli jo eteenpäin myyty.

Ajoin itse autolla tasan 200tkm ja arvonalenema 4,5vuoden aikana nuilla ajoilla 9senttiä per kilometri. Auton ostin itse aikoinaan saksasta.

2 tykkäystä

Eikö Teslassa tule muutaman ämpärin verran muovia mukana jo ihan vakiona kojelaudassa ja oviverhoiluissa? :eyes:

10 tykkäystä

TLDR: Aluksi pohdintaa, varsinaista asiaa viivan alla

Nykyinen menopeli (-06 Golf) pitäisi katsastaa parin kuukauden päästä ja perinteisesti tässä vaiheessa olen tarkastellut auton vaihtamisen mielekkyyttä. Olen tavannut ostaa alle 2000€ tuoreeltaan leimattuja autoja joista luopunut ennen seuraavaa katsastusta, hyvän yksilön osuessa (kuten nyt) kohdalle vienyt jopa leimalle. Homma on toiminut ihan hyvin kun opiskelijana on vielä ollut intoa säätää huoltojen, korjausten ja renkaiden kanssa, sekä sietänyt mm. rikkinäistä ilmastointia ja huolestuttavia sivuääniä yms.

Henkinen siirtymä opiskelijasta kokoaikatyöläiseksi on kummasti kasvattanut oman ajan arvoa (ei enää kymmentä tuntia järkevien käytettyjen renkaiden metsästämiseen), mukavuudenhalua (ei enää autoa ilman toimivaa ilmastointia) ja huolettomuutta. Haasteeksi tietenkin muodostuu tällaisen autoilun hintalappu…

Tein laskelmaa nykyisen auton aikana kertyneistä kustannuksista (ajoa noin 10 000 km / vuosi) sis. arvonalenema ja päädyin tulokseen 160-200€/kk ilman bensoja. Vaihteluväliä siksi että autoon on mm. pitänyt hankkia sekä kesä- että talvirenkaat, joista syntyneiden kulujen jakamisen voi tehdä monella tapaa. Lisäksi seuraavalle leimalle voi syntyä hintalappua arviolta välillä 300-1000€, halvimmillaan itse tehtynä. Ilmastoinnin korjaus olisi taas 300+ lisää jne.

No asetin tuon 200€/kk + bensat itselleni kohtuulliseksi hinnaksi autoilusta ja jouduin toteamaan että paljoa halvemmalla ei uskottavasti enää pääsekään. Ja tietenkin uudemman auton mukana tulee vain entistä kalliimmat vakuutukset, huollot ja korjaukset. Yli 5000€ autoa ei myöskään kannata myydä romuttamolle moottorin lauetessa kuten halvemmat rotiskot → voi johtaa taloudellisesti todella epämiellyttäviin tilanteisiin → ei todellakaan huoletonta.

Pohdintojen myötä yllättäen parhaaksi vaihtoehdoksi näyttää tulevan uusi työsuhdeauto (käyttöetu). Työpaikan politiikan mukaan vähäpäästöisen auton (CO2 alle 100g) kustannuksista firma maksaa 40 %, enempipäästöisestä 25 %. Verotuksen takia ero on käytännössä hieman pienempi. Nettohintaa (sis. verovaikutuksen) ei saa lähelle 200€/kk, mutta lopulta pystyn hyväksymään ainakin 300€/kk kustannuksen siitä mitä leasing-ratkaisulla saa. Onhan satanen lisää kuukaudessa varsin pieni hinta 17 vuotta vanhan auton päivittämisestä uuteen!


Long story short: Yllättäen hinta-laatu-huoli-vaiva-suhde näyttää suosivan uutta käyttöetuautoa. Olen ensimmäistä kertaa tutkimassa uuden auton hankkimista, saati sitten leasingin kautta ja tähänhän sitä omaa aikaa vasta on saanutkin uppoamaan :sweat_smile:

Siksipä kiinnostaa, onko foorumilla ymmärrystä leasingautojen hinnan muodostumisesta? Verotusarvot löytyy listoista, mutta pystyykö auton kuukausivuokraa arvioimaan mitenkään muuten kuin pyytämällä autoliikettä lähettämään tarjouksen firman leasing-kumppanille? Asettuukohan kuukausivuokrat yleensä miten lähelle verotusarvoja?

Toisaalta vuosi lähenee loppuaan, uusien autojen kauppa on hidastunut ja autokauppiaiden vuoden myyntisaldon loppukiri lähenee. Kiinnostaisi kuulla jos on kokemuksia uusien autojen hinnan neuvottelemisesta, miten kannattaa hakea parhaita tarjouksia esim. seuraavien vaihtoehtojen väliltä:

  • Joulunalusaika vai välipäivät
  • Viime vuoden mallit vai tulevat
  • Heti toimitukseen vai tilauksesta
  • Tinkaako vähemmän hintaa vai enemmän varusteita
  • Jotain muuta?
11 tykkäystä

Eilen tosiaan Rellu pudotteli uusimpana hintoja. Isossa kuvassa taisi käydä niin, että sähköautounelmasta tuli monelle tosiaan vaurastumisen jarru. Osa onneksi väistikin ainakin nämä maahantuojien touhut.

19 tykkäystä

Olen tykännyt lukea tätä ketjua jo ennen rekisteröitymistä foorumille ja pysyä sitä kautta kärryillä itsekin. Ajattelin pysyvästi autottomana tuoda oman tarinani mukaan ketjuun.

Eli, BC-kortin ajoin innoissani 2002, hyötyä kuorma-autokortista oli armeijassa Sisuilla ajaessa ja sen jälkeen autoiluintoa kesti muutaman vuoden, milloin kenenkin henkilöautoa satunnaisesti ajellen, ne kuuluisat p-ringit ja -rallit piti kokea, mutta omaa autoa en silti koskaan hankkinut, enkä ole omistanut tähänkään päivään mennessä.

Syyksi muodostui yksinkertaisesti sen tarpeettomuus, hankaluus ja kustannukset. Kotikaupungissani 20 km säteellä oli ja on yhä se kaikki, mihin tarvitsee mennä tyyliin 95% koko vuoden menoista. Armeijan kuorma-autoajojen jälkeen oli parin vuoden työttömyysputki ja sen perään uudelleenkoulutusta, ei olisi ollut varaa omistaa autoa, saati ajaa sillä. Nämä vuodet vahvistivat tilannetta entisestään, jolloin huomasin, ettei auto ole minulle tarpeellinen jatkossakaan.

Pohdin asiaa vuosia, miksi maksaisin liikaa siitä, että siirtyisin moottorivoimin paikasta A paikkaan B ja takaisin, kun voin tehdä sitä ilmaiseksikin ja saada siitä vielä hyötyliikuntaa. Se, miten nopeasti tai vaivattomasti tuo toimitus tapahtuu, on sivuseikka itselleni. Liikaa liikkuvia osia ja yllättäviä muuttujia siihen nähden, että minä liikkuisin ja laihduttaisin lompakkoani mukana.

Noh, tämä avartava kokemus eteni niinkin pitkälle, että 2016 luovuin autoilusta täysin, enkä ole sen jälkeen ajanut metriäkään, ajokortti on pöytälaatikossa ns. varahenkkarina ja annan sen vanhentua vuonna 2033. Tajusin myös, että yksi stressitekijäkin tipahti heti pois elämästä lopullisesti.

Jos nyt joskus perheellistyisin, niin se pitää tapahtua autottomuus edellä. Mikäs tässä, kun nykyaikana autollekin on jo jos jonkinmoista ajoneuvovaihtoehtoa tarjolla ja tulevaisuudessa lisää. Julkisilla liikkuminenkin on vaihtoehto, mutta ei ykkösenä.

Minulle autottomuus, toisin kuin varmasti monelle muulle, on mukavuudenhaluisuutta ja sen myötä irtoava rahasumma muuhun käyttöön ei siispä jarruta vaurastumista. Nykyäänkin jos olen ostamassa jotain kalliimpaa sen jälkeen, kun olen pelkästään viikkotolkulla miettinyt sen tarpeellisuutta ja järkevyyttä, niin lohdutan ostohetkellä itseäni sanoin “tämäkin summa olisi voinut mennä autoiluun”.

Koko ikänsä kun on lihasvoimin sään armoilla liikkunut, niin kaikkeen tottuu ja kaatosateessa tai paukkupakkasillakin voi polkea hymyssä suin. Ilman sähköavusteita tottakai. :slight_smile:

Loppuun kuva nostalgisesta mummoni VW Polosta, jolla tuli ajeltua teiniaikuisena niin perkuleesti räppiä kahden diskanttikajarin kautta itsenauhotetuilta C-kaseteilta luukuttaen, vielä silloin, kun intoa riitti. :smiley:

polo

Turvallisia ja nautinnollisia kilometrejä kaikille autoileville foorumilaisille! :red_car:

42 tykkäystä

Hymy voi vähän hyytyä kun ikää tulee lisää, mutta tottahan tuo on mitä kirjoittelit. Autot on valtion lypsylehmiä…

1 tykkäys

Kun ikää tulee lisää, niin vasta sitten joskus käyn miettimään sähköavusteista polkupyörää lihasvoimien heikentyessä, eli ehkä joskus 25+ vuoden päästä. Annan sähköfillaritekniikan kehittyä sitä ennen ja jatkan terveillä jaloilla liikkumista toivoen, että tämä etenemishyöty ei hyydytä sitä hymyä myöhemmin vanhemmalla iällä. :older_man:

14 tykkäystä

Kun pitää itsensä kohtalaisessa kunnossa ja välttää ylipainoa, ei välttämättä tarvitse koskaan turvautua sähköavusteisiin polkupyöriin. Nehän ne vasta kalliiksi tuleekin mitä olen tutustunut kustannuksiin

8 tykkäystä

Toisaalta, auto romutetaan yleensä siitä syystä että elinkaaren loppuvaiheessa, viimeisinä vuosina, korjauskulut ovat nousseet liian korkeiksi.

2009 mallisen Opelin ylläpitokulut ilman polttoaineita ja arvonalenemaa on 2500e/vuosi. Taitaa uusi auto mennä samoihin, vähemmän huoltoa mutta arvoalennus isompi. Tuommoinen edullinen perusauto, on uutena melko pieni arvonalenemaltaan ja vie vähemmän polttoainetta eikä korjauksia.
Eli uusi on halvempi kuin vanha pitää.

2 tykkäystä

Tämmösissä opeleissa ruostuu kaikki ympäriltä, mut joku perus vanha volkkari niin siinä tuskin öljynvaihtoja ja suodattimia enempää vuodessa on huoltoja…
Huollothan on uudessa ja vanhassa samat? :smiley: takuun jälkeen vaan ei tarvitse merkkihuollossa käyttää, siinä säästää.
Jossain kohti kun vaihtaa alustan osat, jarrut ja sitte jossain 300tkm kohdilla mahdollisesti huoltaa turbon :smiley:
2006? Vuoden jälkeen valmistetuissa hiukkassuodatin niin se pitää joskus uusia, mut ei sekään nyt ole joka vuotinen operaatio.
Uusi auto tulee aina kalliimmaksi kuin vanha jos vähääkään uhraa ajatusta sen hankinnalle.

Vaikka Opelista on väännetty jos jonkinlaista vitsiä ja puhuttu muovinkin ruostumisesta, niin en ole itse moista ruostumisongelmaa kohdannut. Meillä oli perheessä 2 kpl juurikin 2009 vuosimallin Astroja, joilla ajettiin noin 6+6v ja 100+100tkm. Meidän perhe siirtyi sattumalta juuri VAG-konsernista Opeleiden maailmaan kahdeksan vuotta sitten, ja ei ole ollut merkeissä takaisin vaihtamista. Nämähän ovat osittain vähän tuuristakin kiinni, mutta meillä merkkiruletti on mennyt näin päin.

Tuosta ruostumisesta on tullut huomattua, että VAG-konsernin tekeleet ovat 2000-luvun autoissa aika pahoja ruostumaan. Katsokaapa joskus Huutokaupoista noita 20 vuotta vanhoja konsernin autoja, jotka myydään korkeimmalle tarjoukselle, niin siellä on hyvin usein samat paikat autoista ruosteessa. Ilmeisesti hiekkasuihku raapii helmat pois maaleista, jonka jälkeen hitaasti reagoiva omistaja saa autonsa peltityöt moninkertaistettua. Ja takaluukku on toinen paikka. Kaverilla on vm 2009 VW Golf, ja siinäkin on ruostepeikko pahin arkkivihollinen, joskin kaveri ei hirveästi kanna stressiä siitä, että auto ruostuu alta.

Kaverista tulikin mieleen se, että tässä kun mietitään autoilun kalleutta ja vaikkapa mitkä automerkit ovat hyviä, niin me autoilijathan suhtaudumme autoihin hyvin eri tavoin. Esimerkiksi termi “ajaa auto paaliin saakka” on monille meistä hyvin erilainen, toiset meistä pitävät autosta oikeasti hyvää huolta, jotta se kestäisi paremmin, toiset painelevat vaikka minkälaisten varoitusvalojoulukuusien kanssa niin pitkään kun auto yksinkertaisesti liikkuu :smiley:

Samaisella kaverilla on juuri tuollainen mentaliteetti autoiluun. Vikavaloja on taulussa useita, joista monet olisi helposti kuitattavissa jonkun yhden polttimon vaihdolla, mutta hän ei stressiä ota. Tavallaan ymmärrän sen, kun perheessä on koiria ja hän tekee duunarityötä, eli esimerkiksi auton siisteystaso on hyvin erilainen kuin jollain toisella kuljettajalla. Joskus taannoin olin tämän kaverin puolison Volvon kyydissä, ja siinäkin tuli matkan aikana huomattua autosta pyöränlaakerin äänekästä jollotusta, jonkinlaista huurtumisongelmaa (kaikki lasit tuhannen huurussa kuivassa kesäsäässä, ellei ole puhallin täysillä puhaltamassa ikkunoille). Ja sitten nämä kaverit toteavat kuitenkin tyytyväisenä, että tosi hyvä tuuri ollut autojen kanssa, ei ole ollut mitään ongelmaa :smiley: Pakko arvostaa sitä, että ei oteta pienestä stressiä.

Itse olen taas sellainen autoilija, joka pyrkii pitämään autot aina tiptop. En ole ahkera auton vaihtaja, mutta huollan omiani melko aktiivisesti, joskus jopa ennakoidenkin. Sitten kun autoon alkaa tulla ihan ehtoja vikoja, niin kynnys vaihtaa toiseen on aika pieni - etenkin jos niitä ei saada kuntoon. Tuo yllä mainittu Astrakin sai lähteä pitkälti siitä syystä, että kesän kuumimmillan helteillä (eli noin kymmenenä päivänä vuodessa, jos silloin nyt sattui ajamaan) auto antoi jonkin vikakoodin. Korjaaja ei sitä saanut yhdellä yrittämällä kuntoon, joten pistin auton kiertoon. Okei, osasyy kiertoon laitolle oli myös se, että tarvitsin Webastolla varustetun auton, mutta kuitenkin :smiley:

Nämä autoiluasiat voi miettiä monella tavalla. Toiset haluavat maksaa rahaa mielenrauhasta ja toiset eivät. Itse kuulun siihen porukkaan, joka maksaa mielellään vähän rahaakin siitä, että voi luottaa auton vievän turvallisesti perille tilanteessa kuin tilanteessa. Mulla nykyautoilu rajoittuu aika pitkälle lähialueelle ja marketteihin, jonka voisin hoitaa jollain tonnin pommillakin. Mutta noin kerran kuukaudessa joudun tekemään pidemmän työmatkan, jossa autossa tulee päivän aikana istuttua se 7-8hja noin 600 km. Yleensä auto starttaa työmatkalle klo 4:30, ja päivä on enemmän tai vähemmän minuuttiaikatauluja, joten on mukavaa jos auto ylipäätään käynnistyy aamuyön paukkupakkasissa ja kuljettaa yleensä suht huonosti nukkuneen kuljettajan perille asti.

Kieltämättä on tullut myös mietittyä sitä vaihtoehtoa, että vuokraisin hyvän auton noille pidemmille reissuille, mutta eipä sekään valitettavasti tahdo kannattaa taloudellisesti. Päivän alkaminen aikaisin aamulla ja päättyminen myöhään illalla tarkoittaa usein sitä, että yhdestä päivästä huolimatta joudut vuokraamaan sen kolmeksi, ja silloin viimeistään alkaa kulut nousta. Puhumattakaan sitten siitä, että samaan aikaa maksaisit kuitenkin siitä ritsan ylläpidosta jotain.

12 tykkäystä

Hieno homma, respect!:saluting_face:
Sitten jos jälkikasvua tulee, itse ainakin olen niin väsähtänyt että en pystyisi pyöräkärryllä hoitamaan ympärivuotisesti kaikkia päiväkotiin, harrastuksiin ym kuskaamisia. Mutta sinulla tuo prosessi taitaa olla niin mintissä että eiköhän nekin onnistuisi. :sunglasses:

Laskin taas auki 2014 aj 167tkm Octaviani kustannuksia ja 350-400e väliin se kk-kulu asettuu ja siinä on ihan kaikki, myös pääoman vaihtoehtoistuotto. Kilsoja tulee vain se noin 10tkm. Halvimmat Model Y ja Enyaq liisarit menee sinne vajaa 800 luokkaan vakuutuksineen. Joten
oli sopiva aika kesällä tehdä lisää äänieristyksiä (nyt kontti, rengaskaaret, ovet, takapenkki, konepelti) autoon jotta saa siirrettyä autonvaihtotarpeen tunnetta😅

E2: corolla hybridi on vähän pienempi kuin 3-octavia, ero on kuitenkin kieltämättä aika vähäinen kun katselin speksit. Oma onneksi ei taida olla maanantaikappale, kun on alusta asti tätä itse käytellyt :slightly_smiling_face:

5 tykkäystä