Auto - vaurastumisen jarru?

Jos auto estää vaurastumisen, niin sitten kannatttaa analysoida, onko koulutus ja työstä saatava palkka osunut kohdalleen. Peilissä katsoo syylllinen sinua suoraan silmiin.

5 tykkäystä

Sen verran täytyy uuden auton ostoa puolustella, jota itsekin olen aina vastustanut, että nyt kun on romutuspalkkio päällä, niin se voi joissain tapauksissa jopa kannattaa. Katsoin halvimman auton, Hyundai i10. Siihen sai 1500€ romutuspalkkion ja Hyundain extra-alennuskampanjan 1000€. Tuo laskee uuden auton hintaa jo 17%. Kannattaa siis mieluummin ostaa uusi kuin 1-2v käytetty.

Joissakin sähköautoissa on sama juttu. Romutuspalkkio ja valtion alennus ovat uuteen 4500€. Lisäksi on erilaisia kampanjoita päällä. 2019 Seat Miin kampanjasta ostaneet myyvät nyt voitolla vuoden omistettuja 10 000 km ajettuja autoja. Sijoittamista sekin :smiley:

1 tykkäys

Monella tuntuu olevan kriteerinä talous, mutta harva tuntuu nostavan turvallisuutta kovin korkealle. Itse mielummin ajan hirvikolarin (olettaen että itse en onnistu väistämään, eikä autokaan pysty onnettomuutta estämään) uudella Volvon maasturilla kuin 4v vanhalla Kialla.

8 tykkäystä

Itse taas tuntisin oloni turvallisemmaksi korealaisessa autossa kuin kiinalaisessa, mutta makuasioitahan nämä tietysti ovat.

8 tykkäystä

On se osasyy, että tällä hetkellä iso ja moderni maasturi alla.
Itsekästähän se on, koska mikä tahansa ”normaali” henkilöauto tulee nokkakolarissa vastaan, on altavastaaja, ja hirvet tippuu todennäköisesti alle.

1 tykkäys

Tämä on todella yleistä, samanlaisia havaintoja tehnyt paljon. Monet perustelee päätöstä sillä, että eivät halua riskiä isoista korjauskuluista.

3 tykkäystä

Jep. Hyvin yleinen mielipide on, että “halvalla romulla” ajaminen vasta kalliiksi tulee. Toki jos ajattelee, että omistaa tonnin pelin jota aikoo korjauttaa 100€/h veloittavalla marmoripajalla niin saattaa tulla kalliiksi.
Fakta kuitenkin on se, että saa olla aika kova tulotaso jotta yhden tai jopa kahden uudehkon auton omistaminen EI VEISI isoa osaa nettotuloista jos niitä vaihtaa alvariinsa uusiin.
Karkeasti omalla kohdalla on, että n. 5k/kk tulotasosta minulla menee 1/3 (jopa 50%) kaikesta omasta nettorahasta perheen kahden auton kuluihin (eikä ole uusia pelejä). Tätä vastaan tajuaa miten “helppoa” olisi vaurastua jos eläisi koko elämänsä jossain 2km säteen kuplassa kaupungin keskustassa.

Yksi aivan älytön ajatusmalli jonka olen kuullut on se, että henkilö ajaa niin vähän vuodessa että siksi auton tulee olla kunnossa kun sitä tarvitsee. Ei juma, ei käy minun järkeeni.

4 tykkäystä

Tuosta hirvikolareista sen verran että katsokaa miten käy kun toyota yaris ajaa keskelle hirveä, löytyy YouTubesta. Iso autoa ei välttämättä enää tarvitse hirvikolarissa.

2 tykkäystä

Kyllä se 500€ vasta katsastettu auto on nyt ja tulevaisuudessa aina halvin auto käyttää. Jos tulee isoja vikoja, ostaa vaan uuden 500€ auton. Vanhasta saa vielä siitä huolimatta jotain takaisin, vaikka romuttamolta.

Ostaa vaikka vielä uuden samanlaisen niin voi poimia tyypilliset kuluvat ja rikkoutuvat osat talteen…

Pelkästään keskihintaisen auton arvonalenemalla ostelee vuosittain useammankin.

Joo… Meillä taloudessa 3 autoa ja 3 moottoripyörää, 2 skootteria jne :smiley: ei taideta vaurastua

13 tykkäystä

Onko teillä foorumilaisilla mitään tietoa sopimuksen riitauttamisesta?
Ostin vast ikää itselleni käytetyn auton ja liikeen kanssa sovittiin, että auton värinä poistetaan kun kaupat tehdään. Liike on monta kertaa nyt käyttänyt auton huollossa, mutta vika ei poistu. Vaihdossa annoin liikkeelle oman autoni, minkä he ovat kerenneet jo myymään. Harkitsen pikkuhiljaa vaatimaan rahojani takaisin.
Onko ollut vastaavia tapauksia? Kuinka olette selvittäneet asian?

(Kamuxin omistajien ei tarvitse olla huolissaan. Auto ei ollut kamuxilta :wink: )

2 tykkäystä

Kuulostaa virheeltä, jota myyjä ei ole yrityksistä huolimatta onnistunut korjaamaan. Kannattaa vaatia kaupan purkua, kun korjaukset eivät ole onnistuneet. Kannattaa lukea Kuluttajariitalautakunnan ratkaisuja ennen riitauttamista. Riippuen ajoneuvon kauppahinnasta, voisi myös olla paikallaan käyttää apuna juristia (saattaa auttaa huomattavasti haluamaasi lopputulokseen päätymistä). Kaupan purkuhan on toissijainen, ensisijaisesti virhehän korjataan hinnanalennuksella.

1 tykkäys

Pitkälle pääsee jo sillä, että hieman käyttää käytettyjen autojen valinnassa pelisilmää ja jättää ostamatta ne kaikken yleisimmät tyyppivialliset autot (esim. DSG-laatikolla olevat). Toki on selvää, että kaikkiin autoihin, merkistä ja mallista riippumatta, joutuu tekemään jarru- ja iskariremppaa kun kilometreja tulee tarpeeksi.

3 tykkäystä

Olen kuullut perusteluna myös esim, ettei ole varaa siihen että auto jättää tielle kun pitää hakea lapset päiväkodista. No, hyvää tuuria ehkä mutta yksikään perheen “budjettiautoista” ei ole reilun 20 vuoden aikana jättänyt tielle ajettujen n. 370 tkm matkalla.

2 tykkäystä

Ei auto välttämättä vaurastumisen jarru ole, mutta kovat kulut siitä on. Asun melko pienillä kuluilla, niin kyllä auto on kulurivillä ilman km-korvausta huomioiden isoimpia kuluja. Vaikka ajaa ns. omalla rahalla maksetulla autolla.

Ostan auton yleensä 50-90tkm ajettuna. Tällöin auton arvosta on jo lähtenyt “pahin” pois ja uuden auton viat on suunnilleen korjattu. Vaihdan auton puolestaan 2-4v välein riippuen mielihaluista.

Ajan vajaa 30tkm/v km-korvausten alaisia ajoja=> 12-13.000€
Omat ajot n. 15tkm/v.
Kulut äkkiseltään laskettuna:
Auton arvonaleneminen 3000€
Verot n.630€
Vakuutukset 900€
Huollot 700€
Renkaat 700€
Pesut yms. 300€
Polttoaineet 3100€
Muut 200€
Yhteensä 6530€ + arvonalentuminen
kulut + arvonalenema 9530€/ 41.000km =0,23€/km
Tämä on laskettu aika optimistisesti.

Järkevintä olisi varmasti ajaa perus vw, seat yms. merkillä ja vaihtaa 300tkm paikkeilla. Tällöin myös auton käyttöiän jälkeen myynti suoraan yksityiskäyttäjille on helpompaa. Nykyinen valinta (C-Mercedes) on kompromissi, mikä tarjoaa jo vähän mukavuutta mutta ei ole kumminkaan kuluiltaa vielä mikään mahdoton yhtälö.

9 tykkäystä

Mä neuvoin 18v ikäistä nuortamiestä käytetyn auton ostossa. :roll_eyes:Siis elinkaaren loppupuolen autoja +300k ajettuja. Vältä dieseliä vältä automaattia vältän turboja vältä nelivetoja. Unohdin mainita vältä V mallin moottoreita. Sanoin korona dropissa että aja vanhalla toimivalla bensalla ja osta sillä ylim rahalla nyt osakkeita. Ei kuunnellut Ei ostanut. Osti automaatti V6 tbodsl 360tkm. Hirveitä huolto laskuja. :grimacing:. Nyt meinaa nostaa kädet pystyyn. Tässä tapauksessa auto on vaurastumisen jarru. Ja sama auto jarruttaa vielä jonkun muunkin vaurastumista.

19 tykkäystä

Jep jarrut, iskarit tai ylipäätään kaikki vastaavat kuluvat osat menee ennen pitkään vaihtoon jokaisesta autosta. On muuten aika eri hinnoissa ilmajousituksen vaihto kuin perus iskarit.

DSG:llä on vähän turhaan huono maine sen uusimpien versioiden myötä. Ihan eri pelejä nämä uudet 7 vaihteiset DSG:t kuin 5+ vuotta wanhat. Vieläkin kuulee juttua, että eihän sillä saa edes peräkärryyn peruutettua, mutta omalla Saksanihmeellä hivuttelee kyllä eteen ja taakse sellaiset hienosäädöt, että jää manuaalikytkinkin toiseksi :smile:

Tänään tuli ajeltua 700km tuiskussa pohjoisesta alas, voisi tässä kohtaa todeta, että vaikka lienee vaurastumisen jarru, niin olipa mukavaa ajella turvallisesti.

13 tykkäystä

Onhan näissä aina se keskitie. Ostaako auton mikä on 2xvuositulot persaukisena velaksi vai sellaisen mihin varallisuus antaa myöten, vaikka velkaa olisikin. Täytyy myöntää, että en minäkään huonoilla keleillä ilmastoimatonta 20 vuotta vanhaa corollaa ikävöi, mutta en myöskään usko että auton arvossa 15ke -->60ke enää muuttaisi mitään. Toki pari päivää voisi olla sitä uutuuden viehätystä.

Ai niin ääriesimerkki vaurastumisen jarrusta. Kaveri ajeli vuosia sitten M5 Bemarilla ja muutti takaisin kotiin, kun ylläpito söi kaikki rahat.

4 tykkäystä

Katselin mitä noista elinkaaren loppupuolella olevista vastakatsastetuista pyydetään. Aika lailla 800€ ja ylöspäin ja sillä saa jonkun ranskiksen tai vastaavan vähemmän halutun mallin. Aika kovia pyyntejä mielestäni. Olisiko järkevin kuitenkin noin 1500€ japsi manuaalilaatikolla? Sellainen jossa on juuri tehty huoltoja, tuulilasi ehjä, jakopää ketjulla, hyvät renkaat jne. Tuolla voi olettaa olevan lukuisia vuosia ajoaikaa.

Minä olen viimeisen kymmenen vuoden ajan keskittynyt etsimään hyljeksityistä merkeistä hyvin pidettyjä helmiä ja kilometrihinta pääoma- ja korjauskulujen, sekä huoltojen kanssa on jäänyt alle 10 sentin ja siitä vielä on saanut pääomapalautusta, jos auto ei ole mennyt paaliin. Tuohon päälle verot, vakuutukset ja polttoaineet.

Ostan autot käteisellä liikkeestä, koska ne saa sieltä tarjouksesta halvalla, koska ovat hyljeksittyjä merkkejä. Näitä ovat mm. Alfa, Jaguar, Cadillac, Fiat, Chrysler. Noita nyt ainakin on ollut alle 200 000 ajettuna huoltokirjalla ja kuin pakasta alle 3000€ ja 100000 kilometriä on mennyt hyvin pienin korjauksin. Etenkin dieselinä Alfa ja Jaguar ovat 400000 kilometrin autoja. Näillä saa rahalle vastinetta suorituskyvyssä ja mukavuudessa.

Itse en piittaa soittimista ja kosketusnäytöistä, vaan nautin ajamisesta itsessään, kun alla on ajettavaksi tehtyjä autoja. Jos valita pitää, otanko 4000€ Cadillac CTS:n tai Avensiksen, niin ei kauaa kestä valita. Toki noissa isoissa autoissa on kalliit verot etenkin dieseleinä, mutta kilometrejä kun tulee roimasti, niin kilometrihinta pysyy kohtuullisena.

2 tykkäystä