Auto - vaurastumisen jarru?

Itse olen pitkälti myös näin pähkäillyt. Olen aiemmin mennyt hyvin paljon julkisilla ja satunnaisesti vuokraillut autoa lomamatkoille ja välillä saanut vanhempien autoja lainaan. Kun tuli 40 mittariin, niin ajattelin säästynyttä rahamäärää mitä olen saanut kun en ole autoa omistanut ja ajattelin, että nyt voi halutessaan ajaa uudella tai suht uudella autolla, sillä säästöä on kertynyt ja omaisuudesta voi nauttia myös autoiluun liittyen. Uskon, että nautin myös aivan eri tavalla kuin henkilöt jotka aina tottuneet liikkumaan autolla. Itse olen fillaroinut hyvin paljon, mennyt julkisilla ja se oli rikastuttavaa myös henkisesti. Ihmettelenkin välillä ihmisiä jotka pitävät vaikka julkisia kauheana mörkönä ja “ylpeilevät” jopa etteivät niitä käytä.

Vähän sama fiilis kuin asumisen suhteen. Kun on opiskellessa asunut soluasunnoissa, pienissä yksiöissä ja lähiöissä, niin mukavampi vanhetessa koko ajan “upgreidata” Samalla saa erilaista näkökulmaa, mikä auttaa elämässä ylipäänsä.

(Asumisen suhteen aikoinaan säästetyt rahat mennyt pitkälti viihteilyyn ja matkusteluun. Sijoittamista sekin.)

11 tykkäystä

Minä olen päätynyt 5%, nykyinen auto on n. 3%, mutta autokuume nostaa päätään. Pitää onnistua vielä hetken aikaa hyvin sijoituksissa, että raaskii laittaa 50k€ autoon. Aiemmin olen tosin tuhlannut ja joskus ostanut jopa 10% salkusta maksavan auton.

Edit. Voi se olla, että autokuumeen johdosta on jossain vaiheessa hieman joustettava tuosta rajasta.

Vielä muutama vaatimus autolle: riittävän tilava, varmatoiminen eli toimii myös pakkasella ja ei tarvetta rampata pajalla, automaattivaihteisto (ei kiinnosta palata manuaaliin), riittävän mukava ajaa & hyvät talvirenkaat aina,

1 tykkäys

Oma metodi kaikissa auton ostoissa on ollut se, ettei auton mittarissa saa olla yli 60 tkm. ja hankinta tulee kattaa käteisellä.

Vimeisin ostos oli Kia, tarjoushinta ale 9 000 euroa, ajettu alle 30 tkm. Puolet hankinnasta katoin korkotuloilla ja puolet käteiskassasta. Hyvä auto, uutta vastaava, ei mikään tonnin pommi. Perustekniikkaa, keppivaihde, DOHC kone , pieni kulutus, halpa korjata ja ylläpitää.

Ihan järkiautoja löytyy hintaluokasta 10 ke-15 ke ja ne pystyy ostamaan käteiskassalla, ei ne ole mitään tonnin pommeja, vaan varmatoimisia järkiautoja.

10 tykkäystä

Jos sinulla olisi säästössä puoli miljoonaa tai miljoona, niin eroaisiko elämäsi laisinkaan jos ajaisit 100k autolla?

Ei varmaan. Tuskin henkilökohtaisesti ikinä kokisin tarvetta noin kalliiseen autoon. Mutta hain ehkä takaa sitä, että jos haluaisi ajella hienolla autolla, niin jos varallisuutta on kertynyt jo, miksi ei ? Jossain välissä rahaa on myös hyvä kuluttaa asioihin joista nauttii. Se taas mitä ne ovat on hyvin henkilökohtaista.

Mutta taas toisaalta vaikka kuinka haluaisi, niin ei ehkä kannata ostaa sitä hienointa bemaria velalla kun nuorena saa ekan duunipaikan. Vaan odottaa ja säästää.

3 tykkäystä

Pääasia lienee, että kokeilee ainakin kerran jos palavasti haluaa jotain hienoa autoa. Ei se elämä siitä muutu ja äkkiä ne kicksit menee. Toki jos tykkää niin jatkaa samaan malliin ja ostaa jatkossakin.

Itse kannatan auton hankintaa tarpeen mukaan. Jos tarviit kauppakassin eikä julkinen toimi, niin sitten se hankitaan. Jos ajat 700km mökkimatkaa isolla kuormalla niin sitä ei kannata ajaa kauppakassilla.

Ite jumituin hyväksi havaittuun max. 30k€ autoluokkaan, josta löydän itselleni hyviä, varusteltuja ja mukavia pelejä. Mökkimatka on sen 700km :melting_face:

Eikä siinä mitään, ei tuossa meillä käytössä olevassa appivanhempien 8000e arvoisessa isossa farmarissa siinäkään ole isommin moittimista, kulkuvälineenä mainio sekin.

7 tykkäystä

Tietäjät kys:

Mikä tai mitkä on parhaita suomalaisia autoiluun liittyviä keskustelufoorumeita? Onko tapana että joka automerkillä on omat vai onko olemassa jotain sijoitusfoorumin tyyppistä autoilufoorumia?

1 tykkäys

Autostadium lienee parhaita?

1 tykkäys

Autostadium on tosiaan aika hyvä autoharrastajafoorumi, keskustelu on uusista autoista ja autoilusta, ei niinkään korjaamisesta kuten merkkifoorumit.

Minulla on suhteellisen kallis avoauto kesäautona. Se on juuri kuten tuossa ylhäällä kirjoitettiin, asioita jotka ovat olleet haaveina ja niitä on kiva päästä toteuttamaan.

2 tykkäystä

Kyllä se tämä on ihan selvästi :joy:

Autokeskustelu on mielestäni aika hajautunutta. Autoharrastajille ja merkkikohtaisille keskusteluille on aika paljon eri sivustoja. En sanoisi että joku autostadium olisi mitenkään ykköspaikka keskusteluille, vaan vähän pitää tutkiskella mille foorumille mikäkin parhaiten sopii. Tässä muutamia itselle tutumpia sivuja

Overdrive - jenkkiautot
Offipalsta - maasturit ja offroadvehkeet
autostadium - vähän laajemmin useita merkkejä, pääasiassa yleisimmät käyttöautot
Iotech - enemmän kahvihuonejutustelua mutta tietyistä aiheista hyvinkin kattavasti pureksittua tietoa

Sitten enemmän merkkikohtaisia on hyvinkin paljon mutta aktiivisia ainakin mm. Audifinns, vagarena, vrcf.fi (volvot)

6 tykkäystä

Kevyttä perjantaipohdintaa. Toinen ostaa 50 000 eurolla uuden auton, toinen ostaa samalla rahalla sijoituskämpän.

Auto syö 800€/kk taloudesta varoja kaikkine kuluineen ja osamaksuineen, sijoituskämppä lisää varoja 200€/kk (kassavirtapositiivinen kehyskunnan tapaus). Eroa kotitalouden käytettävissä olevan rahan määrään 1000€/kk.

Tuo tonni kasvaa 27 vuodessa miljoonaksi euroksi osakemarkkinalle sijoitettuna, jos tuotoksi oletetaan 8 % ja kuluiksi alle 0,5 %. Auton arvo romahtaa nopeasti, kun taas kämpän arvo nousee inflaation verran.

Auto on kyllä aikamoinen vaurastumisen jarru. :sweat_smile:

3 tykkäystä

Itse näen, että auto ja sijoitusasunto ostetaan hieman eri tarkoitukseen. :grinning:

16 tykkäystä

Itse olen ajatellut, että noin 3kk:n tuloilla olisi hyvä summa “uudesta” autosta. En ole tuota tavoittetta ihan onnistunut soveltamaan - autot ovat olleet vaatimattomia tähän asti. Meinasin ensin kirjoittaa, että 3kk:n tuloilla elinkustannusten jälkeen, mutta tavoitteena se olisi ollut vielä vaikeampi. Hankintaan vaikuttaa, suostuuko elinkumppani osallistumaan autoilun kustannuksiin.

1 tykkäys

Oletetaan puoli miljoonaa ja normaali sijoittaja: hajautusta sen verran, että osinkotulot ovat 5% / vuosi. Tämä on optimistinen oletus, mutta helpompi laskea päässä. Eli osinkotulot olisivat näillä luvuilla 25k€ / v.

Jos ostaa 100k€ auton, tippuu omaisuuden määrä ja on auton oston jälkeen 400 k€ ja vuosittaiset osinkotulot tippuisivat 5k€ eli ne olisivat enää 20k€ / v. Tämä lisäksi 1,5k€ vakuutuksiin, 0,5k€ pesuihin, pyyhkijän sulkiin, huoltoihin ja tiesmihin (ei taida riittää tuo 0,5 oikeastaan). Nyt siis vuosittainen säästöön jäävä määrä tippunut 18k€:oon ja mukaan on saanut kivat jumpat: miten se huolto ja renkaiden vaihto varattiinkaan, ei huvittaisi mennä pesemään mutta ehkä syytä koska maalipinta jne.

Verrataan tätä 20k€ auton hankintaan. Vakuutukset tippuivat siihen 1k€ ja osinkoja tuleekin 4k€ enemmän per vuosi.

Edellä oli maininta julkisista ja polkupyörästä. Jos tämä on mahdollinen, on se selvästi taloudellisin vaihtoehto ja lisäksi ehkä toimii lääkärinpidikkeenä paremmin kuin oma auto. Paitsi että oma auto kasvattaa mahdollisuuksia harrastaa ja sitä kautta terapeuttinen hyöty on kyllä hyvä.

7 tykkäystä

Älkää ostako uusia autoja ja jos ajomäärät on pieniä niin ostakaa erikoisautoja niin tuo arvonalenema muuttuu noissa laskuissa arvon nousuksi.

Toinen vaihtoehto on kattoa vaikka Saksasta suoraan esim. Mersulta esittelyautoja hyvillä varusteilla.
Semmosen tuo suomee ja laittaa heti myyntiin ja ajelee sen mitä kerkiää niin siinä tekee aina voittoa.

Jonku e300 hybridi mersun saa jungesterne? (Tässä joku esimerkki, en jaksanut tarkemmin katsoa nyt Mercedes-Benz gebraucht kaufen - Fahrzeugsuche Online) Vakuutuksella Suomeen ja kilpiin 30-35ke ja Suomessa samanlaiset jotain 40ke.

Rs, M ja amg sarjan auton jos löytää hyvän käytetyn niin niissä myös arvo nousee.

3 tykkäystä

@Taavetti, en nyt oikein päässyt oikein perille mitä yrität hakea. Totta kai omaisuuden määrä pienenee, jos ostaa kalliin auton. Pointtini lähinnä oli, että jos säästöjen tuoma rahavirta + mahdolliset ansiotulot ylittävät muun kulutuksen niin tuoko sijoitusvarallisuuden erotus muutosta elämään?

Tässä ketjussa muutenkin keskustelu pyörii ympäri. Kaikki lienee samaa mieltä siitä mitä kalliimpi auto, sitä enemmän se on “vaurastumisen jarru”. Mutta on jotenkin perin outoa verrata autoa ja sijoitusasuntoa, mitä tuossa joku edellä teki. Henkilökohtaisesti en ole koskaan miettinyt ostaessani uutta autoa, että mikä tämän mahdollinen jälleenmyyntiarvo on. Auto ostetaan käyttöä varten eikä jälleenmyyntiä varten. En minä sohva- tai kodinkoneostoksillakaan mieti, että mitä ostoksesta muutaman vuoden päästä saa.

2 tykkäystä

Totta virkat tuossa ja muussa mitä kirjoitit. Sijoittamisen tavoitteet voivat vaikuttaa tuossa: oletko työssä jossa todella haluat olla tappiin asti, vai pohditko sitä, mikä olisi riittävä omaisuuden määrä tuottamaan tuloja, mikä kattaisi elämisen ja toimisi myös inflaatiosuojana toivottavasti jokuselle vuosikymmenelle.

Puolen miljoonan sijoitusomaisuus työelämästä poistumiseen tuntuisi vähän niukalta ja arvokkaan auton kanssa vielä enemmän niukalta.

Ehkä seuraavat on vähän kaukaa haettua: siihen, minkälaisia kulkuneuvoja haluaa hankkia, voi vaikuttaa tunne omasta varallisuudesta. Puolen miljoonan kanssa se olisi 20% pois, joten yhtäkkiä voi tuntua köyhältä. Tähän saattaisi kuulua myös ajatus, että auto uusitaan säännöllisesti. “Pitoaika 5 v. Arvo puolittuu. Pitoaikana pitäisi saada arvonpuolittuminen tienattua, jotta voi hankkia about samanlaisen kun vaihdon aika koittaa.” Pääomien sitomisen lisäksi vähän pakkosäästämistä.

Arjessa tuskin hirveästi eroja tai muutoksia tulisi vastaan.

Jo lähes legendaarinen kirja “The millionaire next door” antaa tähän osittaisen nyrkkisäännön. Kirjassahan on sivukaupalla tilastoja siitä miten tutkimuksen kohteena olleet amerikkalaiset miljonäärit toimivat (rahan käyttö, sijoitukset, asuminen, kellot & vaatteet). Tähän kuuluu se millaisilla autoilla, kuinka vanhoilla ja minkä hintaisilla autoilla he ajavat. Kirja on kirjoitettu vuonna 1996, mutta sen antamia suhdelukuja voinee pitää suuntaa antavina, vaikka inflaatio on paisuttanut niin autojen kuin varallisuuden arvoa.

Sen perusteella, keskimääräinen miljonääri ajaa 24000 dollaria maksavalla autolla, on lähes uusi tai vuoden käytetty ja siihen aikaan suosituimmat merkit olivat Ford tai Cadillac. Jos nyt on vähintään se miljoona varallisuutta, niin tuon perusteella 2,4% voisi käyttää auton hankintaan.

1 tykkäys

Vai ovatko he miljonäärejä, koska käyttävät vain 2,4 % varallisuudesta autoonsa? :wink:

1 tykkäys