Auto - vaurastumisen jarru?

En tohon kyllä insinööriä sotkisi, joudut kohta nipistämään itseäsi noiden juttujen kanssa :rofl:

Jos palstalla tehdään laskelmia tonnin pommien ja toistasataatuhatta ajettujen pommien ja 50 ke uuden auton kesken, niin aika kujalla ollaan laskelmissa. Kyllä järkiautoja saa 10 000 eurolla ja hyviä, eikä ole korjauksia tiedossa. Pitää vain osata ostaa, eikä mennä tunteella. Nuo aiemmat laskelmat ovat ihan huuhaata, jos tuossa on vaihtoehdot.

Tässä kun on naapureita seurannut, niin velaksi auton ostaminen tuntuu olevan se pahin kompastuskivi monelle. Juuri naapuri kehui minulle sähköautoaan, kun “ei maksa kun muutaman satasen kuussa” Kysyin mikä on auton tarkka korko. Ei osannut sanoa :slight_smile:

Moni laskee vain kuukausierää, eikä huomioi ollenkaa korkokantaa etc. Sijoittajana sitä aina haluaa maksimoida tuoton ja suojata pääomaa, joka on vaivalla kerrytetty. Siksi auto AINA käteisellä ja pääomat pidetään töissä. Nytkin maksoin tästä ennen uuttavuotta ostetusta autosta puolet vuoden 2023 korkotuotoilla. Pääoma oli tehnyt mukavasti töitä, eikä lainaa otettu. Tuntui hyvältä saada alle 30 tkm ajettu auto puoliksi pääomatuloilla maksettuna, hyvät kaupat ja auto on vallan mainio, mitä tässä olen kokeillut. Todella pieniruokainen ja hyvä Helsingin ruuhkissa.

6 tykkäystä

Näitä laskelmia pystyy tekemään monella muuttujalla ja lopputuloksella, mutta minun on pakko tarttua tähän.

Olen ajellut näillä 1000-2000€ “ritsoilla” lähes aina, ja itselleni tärkein havainto on ollut se, että tulevat pääsääntöisesti halvemmaksi kuin 4000-6000€ vaihtoehdot. Ja niitä kalliimmat voisi olla kevyempiä kuluiltaan mutta pääomaa joutuisi sitomaan liikaa.

Anyways, viimeisimmät kaksi autoa ovat olleet ostohetkellä 16 vuotta vanhat Focus ja Golf. Kummankin verot ja vakuutukset osakaskolla (eli kiinteät kulut) tehneet noin 50-60€ kuukaudessa. Tähän päälle kumpikin tarvinnut korjaamolla käyntiä kerran kahteen vuoteen, josta noin 200€ hintalappu. Suurimmat kulut tulleet renkaista ja ilmastoinnin täytöstä, mutta näitä tulee iästä riippumatta.

Golfista olen kirjannut jokaisen uponneen euron, minkä perusteella kaikki kustannukset ovat olleet 119€/kk pl. bensat. Tuohon sisältyy vielä uudet kesärenkaat ja uudehkot nastat, joiden hinta jakautuu tuleville vuosille. Keskikulutus noin 7l/100km ja ajoa 10000km vuoteen, jolloin bensalaskua tulee 100€/kk. Leima tuli ihan vastikään ilman huomautuksia ja edeltäviä korjauksia. Toisaalta auton lahotessa alle koko ostohinnan alaskirjaaminenkin toisi “tappiota” alle 100€/kk.

Olen yrittänyt perustella itselleni työsuhdeautoa, josta firma maksaa osan, mutta kustannuksilla se ei onnistu mitenkään. Siitä huolimatta olen siirtymässä tuohon maailmaan, koska olen valmis maksamaan pari sataa enemmän uuden auton iloista. Tuo 200€/kk tulee kuitenkin jarruttamaan vaurastumista, mutta onpahan tietoinen ja harkittu valinta.

12 tykkäystä

Näihin velalla ostettuihin autoihin moni ottaa viellä kauheen jämärin et saa kuukausi erän pieneksi, nyt sähköautojen tapauksessa kun uuden hinta on tippunut kymmeniä tuhansia on hyvä tilanne semmosella ketä on ajatellu autoa ostaessa et maksaa sen jämärin pois sillä mitä siitä autosta saa :smiley:

On mennyt varmaan monella auton päivitykset, vaihdot hankinnat ja laskut ihan uusiks.

5 tykkäystä

No huh huh, mitä yleistystä. Heitän muutaman esimerkin, mitkä ainakaan omassa elämässä ei juuri onnistuisi ilman omaa autoa.

  • Hanki lapsille harrastukset, missä harrastustoiminta ajoittuu ympäri pk-seutua tai jopa Etelä-Suomea.
  • Osta kesämökki muutaman sadan kilometrin päästä ja mene sinne viikonlopuksi viettämään aikaa
19 tykkäystä

Kai tässä on itsellä kyseessä todella poikkeuksellisen sitkeä auto kun nyt on mittarissa 460 000 km ja suurin kustannus kolmen vuoden sisällä on edellistalvena ostetut uudet nastarenkaat.Rakas vanha Seat 1.9 diesel sotaratsuna,meneehän tuosta näitä käyttövoimamaksuja ,kulutus jotain 5-6 l välillä.Kolmen viime vuoden aikana remppoihin että saanut katsastettua mennyt joitain satasia,marraskuussa 120 € ja sitä ennen vuosi taaksepäin piti käsijarrua maanitella jollakin pikku summalla.Öljyä lisäillyt koneeseen kun tarvis.Koko auton omassa käytössä olo historian suurimmat rempat ollu kerran iskarit ja jakopään remmi/vesipumppu.Ostaessa oli mittarissa 190000-200000 km välissä.Harva auto varmaan vähemmällä hoonaamisella ollut yhtä uskollinen ja halpa pitää,kuitenkin maksoin tuosta alle 3000 € jossain 2010 jälkeen pian,ei edes muista,on niin jo osa mun identiteettiä.Tullut niin tutuksi kaikille että luu on pystyssä jo kaukaa kun vastaan tulee tuttuja ja vähän vieraampiakin,miten lienee sitten kun tuosta aika jättää,kuitenkin jo ikäänkuin saattohoidossa 21 vuoden jälkeen.

7 tykkäystä

Tai sitten kämpästä menee vesiputket/ viemäriputket samaan remonttiin. Sitten on vuorossa julkisivuremonttia ja samalla laitetaan uusia ikkunoita. Seuraavaksi tuleekin vuokralainen joka tuhoaa asunnon tai ei maksa vuokria. Ja lopuksi tulee massiivinen lama jonka myötä työpaikat katoaa ja asuntojen hinnat romahtaa. Lopputulema voi olla että molemmat ovat persaukisia, niin kämpän kuin auton ostaja.

3 tykkäystä

Autohan “kannatti” pitkään ostaa velalla, kun rahoitusta sai nollakorolla. Mullakin oli pätkät sekä autossa että moottoripyörässä korko 0% ja kulut 0e. Samaan aikaan pörssistä sai rahoille ihan kohtuullista tuottoa.

Nyt ei vastaavia ilmaisia lounaita ole ihan samanlailla tarjolla. Toki edelleen on edullisia rahoitustarjouksia erityisesti uusiin autoihin mutta jostain se kate on pois, eli muuten tinkivara ja tarjoukset sitten heikompia.

5 tykkäystä

Nyt kun ei ole niitä korkotarjouksia tai muuten halpaa rahoitusta käy kauppa huonommin? Autoissa on huomattavasti enemmän tinkivaraa kuin aikaisemmin.

Ite löysin hetki sit halvalla auton liikkeestä myynnistä ja olin valmis maksamaan sen pyydetyn hinnan myös, mut siitä sai tiputettua silti vielä 15% ja ton lisäks liike huolsi ja remppas autoa vielä ~5000e.

Mitä rahoituksiin tulee niin oli mullakin joskus hetken aikaa auto rahoituksella, mut mikään ei ollu rasittavampaa kuin avata kerran kuussa kirje ja maksaa jonnekkin 600e, vaikka kuinka yrittäisin selittää itelle että sille rahalle saa jostain jonku tuoton niin silti se rahoituksen maksaminen ei oo mukavaa :smiley:

Paljo helpompi kun tietää että siinä pihalla lojuu maksettu auto, vielä kun sais vakuutukset ja muut maksut maksettua vaikka 5vuodeks kerralla, ei tarvis turhaa miettiä yhtään mitään :smiley:

Ei oo rahoituksia vastaan mitään kuitenkaan.

3 tykkäystä

Edellä heitetty ajatus, että auton arvo voi olla 10 % sijoitussalkun arvosta on varsin hyvä.

10 000 euron salkulla voi siis ajaa 1000 euron autolla;
100 000 euron salkulla 10 000 euron autolla; ja
1 000 000 euron salkulla 100 000 euron autolla.

Näin voi ajatella, että henkilöllä on aidosti varaa ajaa kyseisen hintaluokan menopelillä.

5 tykkäystä

Ja suomalaisen mediaani kokoisella salkulla voi sitten ostaa käytetyn maastopyörän, jolla kuljettaa lapset harrastuksiin.

33 tykkäystä

Ainakaan itselle ei sovi elämäntyyli “teen sitten kun…”. Siksi karsastan tällaisia sääntöjä, että hankin tai teen jonkin asian sitten kun minulla on tietty määrä varallisuutta. Elämä on tässä ja nyt.

Edelleen toistan itseäni; mitä kalliimpi auto sitä enemmän se jarruttaa vaurastumista. Mutta kun meille kaikki se raha ei tässä maailmassa ole se tärkein ja onnea tuovin asia.

11 tykkäystä

Pääkaupunkiseudulla on niin hyvät julkiset kulkuyhteydet, että juuri kukaan ei aidosti tarvitse autoa, vaan se on pelkkä mukavuustekijä. Samoin on pääsääntöisesti muissakin suurissa kaupungeissa. Lisäksi ne, jotka autoa tarvitsevat työn puolesta, saavat yleensä työsuhdeauton.

Ihminen voi pääsääntöisesti omilla valinnoillaan vaikuttaa siihen, miten pitkä matka on töihin ja harrastuksiin. Esimerkiksi muuttamalla lähelle työpaikkaa ja valitsemalla harrastukset, joihin on helppo kulkea.

Tuollainen muutaman tonnin auto on useimmille järkevin valinta, jos valinta tehdään puhtaasti rationaalisin perustein ja auto on pakko olla. Sen arvo ei enää juuri laske, joten saat saman ostaessa ja myydessä. Autokauppaa ei kuitenkaan koskaan tehdä järkiperusteisesti, vaan tunteella. Mutta ainakin realiteetit on hyvä myöntää itselleen.

Sähköautot tosin mutkistavat tilannetta, sillä ajamalla sähköllä voi saavuttaa tonnien säästön polttoainekuluissa vuositasolla. Jos on kotitalatausmahdollisuus, saattaa tuollainen osoittautua kannattavimmaksi. Karkea nyrkkisääntö on, että sähköllä ajaminen maksaa puolet polttomoottoriautolla ajamisesta. 9kk vuodesta sähkö ei maksa meillä paljon mitään, vaikka hintaa aina talvella kauhistellaan.

1 tykkäys

Joo kiinnostaisi tietää mikä menopeli kyseessä @HexaPexa

7 tykkäystä

Pakko kysyä, vaikka ei pitäisi tällä kokemuksella elämästä, työpaikoista, autoista, autokaupasta, niin kirjoitatko ihan tosissasi noita teorioita?

13 tykkäystä

Skoda Octavia uutena, hinta 23k. Ajoa 10 vuotta ja 150tkm. Ei vikoja tai korjauksia tuona aikana. Hyvityshinta uuteen Skoda Octaviaan 10 vuoden jälkeen 9000 euroa. Nyt toinen Octavia ajossa kuudetta vuotta, ilman vikoja ja korjauksia. Yhdistetty kulutus 6,1 litraa bensiiniä. 150 hevosta ja turbo. Tällä mennään toistaiseksi, vaikka 6-7 paikkaiselle nelivedolle olisi tarvetta. Autolainaa ei ole. Autoon menee polttoainekustannuksineen ja muine kuluineen about 300 euroa kuukaudessa.

11 tykkäystä

Alkaa olla jo melko sakeaa settiä rahan alttarilla.

Vastaavalla logiikalla rationaalisin ja halvin kumppani on about 90v sodan keskeltä pelastettu ukrainalainen mummo joka laittaa mieluusti ruokaa eikä varmana vaadi kallita sirkushuveja, riittää kun ostaa kerran vuodessa hamekangasta. Edulliseksi tuleva vaimo maksimoi sijoituksista saatavan tuoton!
Ja ei, ei ole tarkoitus samaistaa ihmistä ja esinettä vaan kertoa, että ainakin itse aion nauttia elämässä ja maksaa siitä.

Mielestäni on todella HC-meininkiä valita kaikki asiat elämässä niin, että voi minimoida kulut. Tyyliin valita lapselle harrastukseksi jooga koska se kunnan koulun sali on bussireitin matkalla.

29 tykkäystä

Tämä :+1: Ainakaan minä en pystyisi lapsilleni sanomaan, että ei teillä nyt voi olla harrastuksena jalkapalloa, kun pelit ovat välillä Porvoossa tai Lohjalla. Tai ei voi ainakaan olla ennen kuin isä/äiti on saanut miljoonan säästöön. Ai mutta tehän olettekin jo aikuisia silloin.

Vastaavasti jos itse haluan harrastuksen, sanotaan vaikka mökkeily niin hemmetin pitkä aika on kituuttaa ennen kuin se miljoona tai jokin muu rahallinen raja on säästössä ennen kuin sen mökin tai auton, millä päästä sinne, voi hankkia.

Ei mitään, jokainen eläköön niin kuin haluaa. Mutta toivon todella, että sitten vanhempana ei kaduta keinutuolissa että olisiko pitänyt sallia itselle ja perheelle toisenlainen elämä.

25 tykkäystä

En ehkä rohkene puhua kaikkien muiden pääkaupunkiseudun duunarien suulla, mutta myönnän esitetyn väitteen pitävän paikkansa alletulostuneen kohdalla. Kun nykyisen työpisteen kanssa matkaan menee vain 1,5 tuntia suuntaansa julkisilla, niin en totta tosiaan aidosti tarvitse autoa. Enkä aiemmankaan kanssa, kun silloin meni 2,5 tuntia suuntaansa julkisilla. Seutulippu on sitä paitsi käytännössä liki ilmainen verrattuna autoon. Ei käy kiistäminen, kyse on pelkästään mukavuudesta, kun omalla autolla menee puoli tuntia suuntaansa.

Ja kyllä minä olen juuri tästä mukavuudesta valmis maksamaan. Joskaan en kovin paljoa. 10 000 euron ritsalla mennään tällä hetkellä. No onhan se eräänlainen upgreidaus.

10 tykkäystä

Itse olen luopunut autoilusta vuosia sitten, ja päätös on kyllä hyvä kaikin puolin.

Ei pelkästään rahansäästö, mutta myös ilontunne siitä että tulee maksettua vähemmän veroja, ja vähemmän mietittävää katsastuksista, huolloista, pysäköinneistä, tai siitä onko joku dorka naarmuttanut parkkiksella maalipintaa.

Lisäksi näin 50-vuotta lähestyvällä, ilman autoa tulee pakostikkin liikuttua enemmän, ja sen myötä pysyy paino kurissa, nytkin vaatekoko sama kuin parikymppisenä.

8 tykkäystä