Auto - vaurastumisen jarru?

Minä mietin tässä, että pidänkö nykyisen velattoman -20 Corolla hybridin vai liisaanko uuden sähköauton. Ajokilometrejä tulee ~20tkm/vuosi ja niistä saa keskimäärin 30-40%:sta kilometrikorvauksen työnantajalta. Corollan kuluksi, sis. arvon alennuksen, huollot, 500€:lla korjauksia, katsastuksen, vakuutukset, yhden uuden rengassarjan, käyttömaksun ja polttoaineet tulee 517€/kk 24kk ajalla ja 40tkm matkalla. Voisi sanoa, että kallista autoon nähden. Muutenhan tuo on ihan ok auto, mutta rengasmelun kanssa menee järki ja auto on vähän ahdas pitkälle kuljettajalle.

Uuden reilumman kokoisen ja nelivetoisen sähköisen leasing auton kustannukset sisältäen käyttömaksun, vakuutuksen ja lataukset ovat 670€/kk. Onko 150€/kk lisää sitten paljon siitä, että auto on mieluisampi, en ole aivan varma asiasta. Corollan kustannukset toki pienenevät ajan kanssa kun arvonalennus pienenee (tosin korjauskulut kasvavat), tällä hetkellä se on arviolta 250€/kk. Corollasta saisi 18000€ käteistä leasing maksun maksuun/sijoittamiseen, se olisi plussaa.

2 tykkäystä

Itsekin mietin äskettäin vakavasti kun oli tuo Polestar 2 edullinen tarjous yksityisliisariin Drivalialla. Ensimmäisen kerran sattui kohdalle vähän paremmasta autosta sopivan hintainen liisari. Harmikseni nelivetomallista puuttui Plus-varustepaketti, eikä maistu takaveto sähkikseen. Toisaalta kun kävin sitten koeistumassa, niin onhan tuo todella ahdas auto, olisi pitänyt joustaa monessa asiassa.

Jospa tämä oli esimakua, kauppa ei käy ja lisää hyviä tarjouksia on luvassa.

3 tykkäystä

Samaa Polea nelivetoisena tässä juuri mietin, minä pärjäisin ilman Plus-pakettia, mieluummin melkein otan kangaspenkit ja peltikaton. Harmikseni en sitä pääse tähän hätään istumaan/koeajamaan, joten sokkona pitäisi taas mennä. Epäilen myös, että hyviä tarjouksia todennäköisesti tulee tässä taloustilanteessa. Standard range single motor 15tkm ajomäärällä oli juuri tarjouksessa Ruotsissa 375€/kk, sillä hintaa se olisi ollut helppo valinta. Tämä 549€/kk + vakuutus on siinä ja siinä.

1 tykkäys

Minä huomasin aiemmin jo kaverin Pole 2:sta, että panoraamakatto antoi pääntilaa lisää taakse just sen verran taakse että sinne sopii ihminen sisään😂 Lisäksi Plussassa tuli kyllä paljon muutakin mukavaa.

Asian sivusta: mietitään vielä…

1 tykkäys

Mielestäni hintojen romahduksella pelottelu tässä vaiheessa sähköautojen kohdalla on vähän turhaa.

Kai hinnalle on joku lattia, viimeistään vastaavan polttomoottoriauton hinta? Tavallaan on ymmärrettävää että 60k tippui 30k. Mutta tuskin 30k enää puolittuu 15k.

Jos speksit ja hinta sama, niin ainakin minusta sähkö on ylivoimainen valinta suurimpaan osaan käyttötarkoituksia. Ite en oo katunut edullisemman pään sähköauton hommaamista kyl pätkääkään. Ainakaan vielä :grin:

3 tykkäystä

En ole tarkemmin asiaa tutkinut, mutta voisi kuvitella että Polestarista tulee hyviä tarjouksia jatkossakin, kun jenkit asetti kovat tariffit Kiina autoille.

1 tykkäys

Itselläni ollut varmaan kymmeniä autoja kun olen jo vanha mies, niin siksi aluksi suosittelen, älä lue tätä palstaa van juttele jonkun oikean ammattilaisen kanssa.
Sen verran olen tätä palstaa itse lueskellut…

14 tykkäystä

Kiitos hyvistä pohdinnoista @Gadus @Zizzler @Johan3 !

On varmasti totta, että tuossa hintaluokassa voi tulla kohtalaisen helposti ostaneeksi vain uuden pommin ja kasan uusia ja mahdollisesti hieman erilaisia vikoja. Se että vaihtamalla bensaan voisin säästää arviolta noin 400€/v veroissa, kaventuu jo kuitenkin siinä, että tuon ikäinen bensa kuluttaa helposti jonkin verran tätä nykyistä dieseliä enemmän. Todellinen säästöpotentiaali pelkät polttoaineet ja verot huomioiden lienee jossain muutaman satasen tuntumassa per vuosi tällä n. 15tkm ajomäärällä.

Tähän kun lisää sitten vielä kaikki muut vaihdosta aiheutuvat riskit, niin lienee tosiaan järkevämpää ajella vielä nykyisellä ja siirtää auton vaihtoa johonkin tulevaisuuteen. Nykyistä autoa ei arvon alenemakaan enää noilla kilometreillä hirveästi kurita. Saman onnettoman muutaman tonnin hyvityksen saanee vielä omilla ajoillani muutamankin vuoden päästä, kun vain huoltaa sillä tavalla, että pysyy kunnoltaan vastaavana. Käyttöarvo tuntuu olevan tässä jo rahallista arvoa isompi, kyseessä kuitenkin ajoltaan ihan hyvä ja sinänsä nykyaikainen auto.

1 tykkäys

Tämä ehkä kuuluisi ‘arjen säästövinkit’ -osastoon, mutta tipautanpa kuitenkin tänne.

Busasin itse osista (koska tykkään sellaisesta) sähköfillarin joka ei mahdu luokkaan ‘sähköavusteinen polkupyörä’, koska tehoa ja sitä sun tätä on liikaa.

Se on L1e-A -kategorian vehje joka tarvitsee liikennevakuutuksen, 83eur/vuosi.

Vasta abt 300 kilsaa olen ajellut. Joista yli 200 on pois autolla ajamisesta.

(En saa mitään kicksejä autoista enkä autolla ajamisesta. Valitettavasti joku mulla vaan on oltava.)

Säästyvät fyrkat laitan sinne minne suunnitelmani ohjaa - just nyt se on FTSE India 30/18 Capped Index ETF.

Omien Toyotakokemusten myötä harvinaista mikäli noin paljon menee huoltoihin kahden vuoden aikana, etenkin kun Toyota itse maksaa lähes kaiken “ylimääräisen” kun poisluetaan kulutusosat.

6 tykkäystä

Pieni huolto 230€, iso noin 460€ ja laskin tuohon 500€:lla varmuuden vuoksi jonkun pään jarrurempan ja pyyhkijät mukaan. Kasassa toyotat pysyvät, mutta 15tkm:n huoltoväli on lyhyt.

Samat kokemukset, prius vm. 2017 autona.
Äärimmäisen huoletonta ja voi sanoa halpaa autoilua. Kulutus 4,5 litraa sadalla. Polttoainekulut viime vuodelta oli melkein lantin tarkkuudella 1200 euroa. Käyttömaksu 95 euroa. Huoltoväli on itsellä n. vuosi kun ajan 12-15tkm vuodessa.

Melutaso ei kauheata kiitosta saa ja suorituskyky ei päätä huimaa mutta se ei ole tätä autoa hankkiessa ollut mitenkään tärkeä kriteeri.

10 tykkäystä

Toyota Relax turva.
Melkoinen luotto autoon jos vielä 9v - 10v vanhalle annetaan täysi takuu ilmaiseksi, Toyota vuosihuollot merkkihuollossa on halvempia kuin länsimerkeillä.
Äskettäin 6 vuotiaaseen korealaismerkkiini, 120 000km ajettu, piti tehdä 2800€ korjaus, takuu loppunut ja maahantuoja tuli 450eurolla vastaan(osasta 35%), nyt olisi yli tonnilla tekemistä vielä muita vikoja. Toyotaa tullut ikävä, neljä edellistä autoani oli niitä. Ja ei Toyota tarkoita automaattisesti alhaista suorituskykyä, saa niitäkin isoilla koneilla ja tehoilla ja hybrideissä yli 200hv.

8 tykkäystä

Minulla on parhaillaan työajossa Toyota Rav4 hybrid. Alitehoisempaa autoa en aivan heti tiedä jos ei lasketa Toyota Auris hybridiä. En tiedä mihin tuo teho hukkuu. Kone huutaa kiihdyttäessä kuin syötävä ja siltikään mitään ei tapahdu. On minullakin Toyota Corolla ollut ja palveli aikansa luotettavasti. Mitään sanomattomia ja sitäkin tylsempiä ovat myös.

Nykyinen auto on käytettynä ostamani Tesla model X, jossa on valmistajan akku- ja moottoritakuut vielä voimassa ja lisäksi erikseen ottamani parin vuoden lisäturva.

Polttoaineisiin ei mene senttiäkään. Sähköön menee vuodessa muutama kymppi kiitos ilmaisten super chargereiden ja omien aurinkosähköjärjestelmien. Rengassarjan saa ostaa ehkä joka toinen vuosi, koska auton valtavat tehot ja suuri massa syövät renkaita jonkin verran enemmän. Autoon istuessa tulee aina hymy huulille kun auto tunnistaa kuljettajansa avaamalla profiilin mukaisesti ovet, säätämällä istuimet, musiikin, ilmastoinnin jne - käyttäjänsä toiveiden mukaisesti. Auto soveltuu rauhalliseen jokapäiväiseen ajoon erinomaisesti, mutta niin halutessaan sen saa ampaisemaan kuin tykin suusta. Siinä jää polttomoottoriset bemarit ja mersut kuin kakki kalliolle, vaikka olisi mikä mylly konepellin alla.

Auton hyvin edulliset huoltokustannukset ja muutenkin polttomoottoriautoon verrattaen naurettevan alhaiset ylläpitokulut saavat minut kerta toisensa jälkeen miettimään, että miksi liikenteessä näkyy niin vähän vastaavia insinööritaidon huipputuotteita. Varmasti auton korkea lähtöhinta uutena rajaa ostajakuntaa pieneksi, mutta muutaman vuoden käytetyt eivät maksa sen enempää kuin jokin paria kokoa pienempi perus hybridi uutena. Se kun ei ole yhtään sen kalliimpaa ajaa isolla Teslalla kun tylsällä, tehottomalla ja saastuttavalla Toyotalla. Päinvastoin. Lisäksi se saa käyttäjänsä tuntemaan suurta iloa joka ikinen päivä. Siitä voisi jopa vähän enemmän maksaakin, mutta kun ei tarvitse. Huippudiili.

8 tykkäystä

Näin kesärajoituksilla väkisinkin hymyilyttää, kun noita tesloja tulee hämmästyttävän paljon vastaan perä edellä ihan rajoitusten mukaan ajellen. Onko se sitten sitä ajamisen iloa, sähkössä säästämistä vai mitä, en ymmärrä.

En kyseenalaista sitä, etteikö henkilö voisi tykätä autosta x tai omannut samaa ajotapaa jo aiemminkin. Omassa päässäni hiipii epäilys siitäkin, että onko siinä myös tarvetta alleviivata itselleen sitä sähköautoilun edullisuutta.

21 tykkäystä

Minulla tulee Teslalla ajellessa tuhnuttavia matelevia bensalenkkareita vastaan perä edellä jatkuvalla syötöllä. Onko se sitten ne korkeat polttoainekustannukset vai missä on vika en tiedä?

Mutta aina hymy huulilla on mukava istua suorituskykyiseen hiljaiseen nelivetoon jossa kilometrikustannukset on mitättömät polttomoottorikulkineisiin verrattuna.

11 tykkäystä

Vanhoissa malleissa vähemmän tehoa, alkaen 2019 on 222 hv.

Jos siellä on se CVT ? Vaihteisto niin se selittää tuon :smiley:
Skootteri… huutaa kierrokset kokoajan ja tuntuu ettei mitään tapahdu, varmaan fiksu keksintö jossain japanin 3h liikenne ruuhkissa muttei täällä.

1 tykkäys

2023 vuoden malli. Kyydissä 2 muuta henkilöä. Meitä kaikkia naurattaa joka kerta kun yritän saadaa auton kiihtymään ohituskaistan tullen. Keskikulutus päälle 6,5 litraa ja ei sitten niin mihinkään, vaikka paperilla olisi kuinka parisaraa pollea. Sopii lipplakkipäiselle papalle.

Kovin subjektiivista tämä suorituskykykeskustelukin. Minun mielestäni esimerkiksi tuossa Corolla 1.8 hybridissä on aivan tarpeeksi tehoa käyttöautoon. Ja tämä on lussumpi kuin yllä mainittu Rav4. Voisin vaikka tehoja pudottaa 10% jos sillä saisi vielä 10% lisää taloudellisuutta. Tämä pääkaupunkiseudulla ja 1x/kk mökkimatkoilla, jos ajaisi paljon jossain 100km/h maantiellä jossa täytyy rekkoja ohitella, olisi tilanne toinen. Tarpeettomat hurjastelut on hurjasteltu jo nuorempana.

9 tykkäystä