Auto - vaurastumisen jarru?

Kannattaa huomata, että minimimaksu on aina muistaakseni kymmenen euroa. Kokemuksena, otin oman diiselin pariksi kuukaudeksi pois liikennekäytöstä. Ajoneuvoverot tulee neljässä erässä. Maksettuani toimenpiteestä 5€, tuli elaskuna jonkin ajan kuluttua muutamankympin suuruinen ajoneuvoverolippu, jolla ymmärtääkseni “puhdistettiin pöytä”, jolloin maksamatonta veroa ei autossa ole. Nyt jos olisin ottanut auton päiväksi käyttöön, ja jälleen laittanut 5€:lla pois liikennekäytöstä, tulee kymmenen euron maksu siitä yhdestä päivästä. Otin kuitenkin auton kokonaan käyttöön, niin tuli ajoneuvoverolippu koko vuodeksi kerrallaan, vähennettynä seisonta-ajalta. Trafi oli hukannut veron eräisyys tiedon (pyydetty 4 erässä). Jos ajoneuvoveron on maksanut jo vuodeksi, niin se hyvitetään seuraavan vuoden verossa, tai veroa voi vaatia palautettavaksi heti.

2 tykkäystä

Minulla on myös perus 800e/a verotettu diesel auto. Siihen päälle vakuutus on samanmoinen 800€/vuosi. Yhteensä karkeasti 1600€/vuosi. Sen kun jakaa päivälle niin 4,38€ joka ikinen päivä. Liikennekäytöstä poisto maksaa 5,40€ ja palauttaminen ajoon on ilmainen. Näinollen jos kahteen päivään ei tarvitse autoa, se on jo laskennallisesti kannattavaa poistaa ajosta.

Käytännössä olen pidellyt autoa pois ajosta aina kun en sitä tarvitse tulevina päivinä. Kesällä jos ajetaan mökille vaikka 10 päivän ajaksi niin otin aina auton pois ajosta kun mökkipihaan koneen sammutti. 10 päivässä säästää 43,8€ kun auto ei ole ajossa. Samaten tässä talven mittaan etätyöläisenä olen koittanut optimoida kaikki ajotarpeet tiettyihin päiviin. Käy yhtenä päivänä kaupassa aamupäivällä ja iltapäivällä kärrää puutarhajätteet kaatopaikalle peräkärryn kanssa. Seuraavana päivänä mökillä käymään ja sitten illalla kotiin päästyä auto taas pois ajosta tulevaksi viikoksi. Puhelimessa on linkki suoraan trafiin ja homma hoituu noin 2min per suunta. Pankkitunnistautumisessa siinä menee eniten aikaa.

Se nyt vaan on tyhmää maksaa veroja liikaa…

19 tykkäystä

Mobiilivarmenteella helpottuu sen verran ettei tarvi pankkitunnukisllä pelata aina. Tosin maksaa sitten taas pari euroa kuussa sekin. Mutta käy muuallakin, vero.fi:ssä ja muissa palveluissa.

Itse olen parsinut kasaan vm -99 Focusta josta maksoin 300€. Vuoden aikana osiin on uponnut 100€.
Youtube on ollut iso apu kun korjailen tuota raatoa. Erityisesti Britit ovat kunnostautuneet selkeiden korjausvideoiden teossa, jossa käydään koko homma läpi vaihe vaiheelta ja vielä luetellaan kaikki tarvittavat työkalutkin.

6 tykkäystä

Tämä toki vaatii sen että löytyy tarvittavat työkalut ennakkoon ja tilaa missä touhuta.

2 tykkäystä

Motonetistä ostaa jonkun sortin hylsysarjan muutamalla eurolla, parilla jakoavaimella sekä leathermanilla(tai vastaavalla) pääsee aika pitkälle.
Itse olen tehnyt suurimman osan remonteista kerrostalon parkkipaikalla tai sitten olen ajanut Prisman parkkihalliin.

5 tykkäystä

Leasing on myös aika huoleton. Ihan mieluusti maksan hieman ylimääräistä, kun joutuisin miettimään sitä, että missä kohtaa on oikea aika hukata auto, jotta saa rahoituksen lopun kuitattua pois. Itselle ei tule kysymykseen se, että ajaisin autolla rahoituksen loppuun asti, varsinkaan tässä maailman tilanteessa, kun ei tiedä mitä autoilussa tulee tapahtumaan. Tähän nähden leasing on myös oikein oiva vaihtoehto, jotta saa rauhassa katsella mihin tilanne kehittyy. Itsellä Volvon V60 2021 Leasingina ja tästä lyhennän kuukausittain n.700€. Minun ei kuitenkaan tarvitse stressata auton kohdalla mistään, jos jotain tapahtuu niin kiikutan huoltoon, jonka sopimus kattaa. Voin myös lunastaa auton itselleni sopimuksen päätyttyä, jos haluan tai vaihtoehtoisesti voin myydä auton kesken sopimuksen. Leasingit ovat hirveästi menneet eteenpäin vuosien varrella, joten kannattaa asioita myös tarkastella laajemmin. Jos olisin kyseisen auton ostanut itselle rahoituksella, niin lyhentäisin saman määrän autoa, mutta maksaisin huollot ja rengashotellit/vaihdot itse. Tämän lisäksi joutuisin itse pähkäilemään oikean ajankohdan auton vaihtamiselle.

2 tykkäystä

Oijoi, ajoin tänään ekaa kertaa elämässäni sähköautolla (vanha Leaf). On se kyllä tulevaisuus siinä. Niin yksinkertaista ja mukavaa. Kyllä mun Tojota silti mukaansatempaavamman ajokokemuksen antaa, mutta tylsiin siirtymisiin patteriauto on ihan parasta. Ostaisin itsekin, jos olisi latinkipaikka.

Tällä viestillä en tuonut mitään lisäarvoa forumille, mutta halusin ikuistaa tämän päivämäärän 7.5.2021 jonnekin. Here was electrified.

8 tykkäystä

Törmäsin Tuulilasin videoilla mielenkiintoiseen tietoon. Sen mukaan 2 vuotta sitten keskiverto suomalaisen auton arvo oli tuolloin n. 3600€

Ei varmaan jarruta varsinaisesti suomalaisen vaurastumista?

1 tykkäys

Varo ettei se hyydy pakkaseen, syty palamaan ja mitä näitä öljyveijareiden trolleja olikaan.

Käy kokeilemassa Tesla Model 3. Hinnat alkaen Model 3 vähän käytettynä on saman hintainen kuin Leaf kaikilla varusteilla, mutta tekniikaltaan 10 vuotta edellä. Ajokokemus on myös ihan eri luokkaa. Tuntumaltaan se on saksalaisten sporttimallien kilpailija ja suorituskyky hintaluokassaan omalla tasolla. Itselleni uudempi Leaf oli melko pettymys ja halvan kauppakassin tuntuinen, kun sitä testasin. Akun nestekiertoinen jäähdytys on auton käyttöiän kannalta välttämätön ja Leafeista se puuttuu.

Vaurastuminen on sitä että on varaa asioihin joita haluaa. Muu on köyhäilyä. Eli rahat autoon jos se tuntuu itsestä hyvältä.

4 tykkäystä

Hesarissa oli tänään mielenkiintoinen juttu kosovolaistaustaisten autorakkaudesta. Kertoo paljon siitä, kuinka tärkeä auto on joillekin ihmisistä. Kuin rakas lapsi, johon ollaan valmiita satsaamaan kaikki vaiva ja raha. Siinä ei todellakaan mietitä, että onko kyseessä ”vaurastumisen jarru”. Olenkin itse pitkälti sitä mieltä, että heille jotka auton hankkivat (muutkin siis kuin kosovolaistaustaiset), kyse ei ole melkein koskaan rahasta, vaan elämäntyylistä.

7 tykkäystä

Rahamielessä auto harvoin kannattaa. Mutta harvempi muukaan asia.

Harvoin käytetty auto ja eilinen ravintola-iltapäivä ( terveisiä hallitukselle vaan - hienoa kun tarjoilu loppuu viideltä ) ovat rahareikiä jotka tuntuvat mukavilta mutta eivät tietenkään ole järkeviä. Sama pätee myös matkustamiseen yms.

Lopulta ei sillä oikeastaan ole väliä. Pitkällä tähtäimellä olemme kaikki kuolleita.

10 tykkäystä

Kosovolaisista tuli muuten mieleen; jossain määrin olen havainnut, että mistä lapsuudessa on kokenut jäävänsä paitsi, sen aikuisena on taipuva omalta kohdalta korjaamaan. Aika moni ikäiseni ”automies” on kärsinyt vaikkapa siitä, että perheessä ajeltiin Ladalla tai muulla vastaavalla kulkineella. Sen sijaan ne, joilla oli perheessä parempitasoinen kulkine, asia ei ole ongelma. Ihan mielenkiintoista sinänsä.

5 tykkäystä

Olen ulkomailla ja täällä ollessani myin Suomessa olevan tyhjän panttina olevan arvokkaan autoni.

Melkein 50 000 € pääomaa oli jumissa autossa ja en tulisi käyttämään autoja kuukausiin/vuosiin, joten odotusarvo tällä myynnillä on positiivinen. Jopakymmeniä tuhansia plussaa olettaen pienen tuoton pörssissä ja arvonalenemisen väistämisen takia.

Suosittelen kaikille pitämään auton ym. mukavuusomaisuuden osuuden pitämistä nettovarallisuudesta mahdollisimman pienenä.

2 tykkäystä

Salkun mörnijät myyty ±0 tuloksella vihdoin kun nousivat roippaasti miinukselta.
Autokuume alkoi kasvamaan tässä kevään mittaa enemmän ja enemmän… Nyt katselemaan uutta peltilehmää ennen Juhannusta :sunglasses: Noin 14% salkun omaisuudesta lähti, mutta pakko se välillä käyttääkin rahaa johonkin huvitukseenkin!

17 tykkäystä

Löytyykö täällä näkemystä kaasuautoista ja niiden tulevaisuudesta? Käyttökustannuksiltaan tuo olisi aika houkutteleva hankinta etenkin, kun tankkausasema on aivan kodin vieressä. Tulevaisuus näyttää kuitenkin omaan silmään aika huonolta Volkswagenin lopetettua kaasuautojen kehityksen kysynnän hiivuttua.

1 tykkäys

Itse laittaisin muutossarjan, koska noissa klonksvaagenin malleissa on bensatankki alle 15 litraa ja kaasuasemia on miten sattuu. Näyttää myös siltä, että kaasuautojen haluttavuus ei lisäänny, joten isoja summia ei siihen kannata investoida. Isoruokaisissa autoissa muutossarja kyllä tuo säästöä ja vähentää ympäristökuormaa.

Itse kaasulla ajo ja sen tankkaaminen on ihan mukavaa ja edullistakin, jos se tankkauspiste on lähellä, mutta on todella turhauttavaa ajella tankkaamaan 10-20 kilometriä turhaan ja etenkin liruttaa sitä bensaa muovipussin kokoiseen tankkiin.

3 tykkäystä

Kamuxilta tuli uusi auto perheeseen, oikein mukavaa palvelua oli kyllä :slight_smile:
Ainoa lisämyynti “tyrkytys” oli Kamux Kasko, joka pienen selvittelyn jälkeen tuli hivenen halvemmaksi kuin suoraan omalta vakuutusyhtiöltä. Tämäkin vain sen takia kun myyjä oli varma, että ei halvempaa löytyisi (aika lähellä oli, etteikö olisi ollut)! 5 Tähteä palvelusta Kamuxille :sunglasses:

ps. En omista Kamuxin osakkeita (vielä) :smiley:

18 tykkäystä

“Mustang Mach-E oli Norjan eniten myyty uusi henkilöauto toukokuussa.”

Mustangilla osu ja uppos ku toi sähkön valikoimiin. Kuulostaa kyllä hurjalta että Norjan myydyin uusi henkilöauto…

4 tykkäystä

Norjassa on kovat tuet sähköautoilla. Lisäksi saa erinäisiä etuja liikenteessä ( en musta tarkasti joten en avaa lisää ). Tesla on ollut siellä tähän asti tosi suosittu myös samasta syystä.

1 tykkäys