Auto - vaurastumisen jarru?

Pakko itsekin sohaista aihetta. Pitkään Tampereen keskustan tuntumassa asuneena ja töissä kaupungissa (toki yli vuoden kotoa) työtä tehneenä autolle ei sinänsä ole tarvetta. Ostin kuitenkin auton koronan keskellä monen vuoden jälkeen, koska rahaa ei kulunut enää normaaliin tapaan matkusteluun. Se on siis itselle matkustelun korvike kun pääsee ajamaan ja kuuntelemaan Himiä täysillä - kotona kun kuuntelee täysiä niin naapurit soittanee poliisit.

Kuluja toki tulee aika paljon. Lainan lyhennykset on suurin erä 275€/kk (pitkällä hännällä ja ilman käsirahaa, koska miksi laittaa omaa pääomaan peltilaatikkoo, jonka arvo laskee kun sama raha voi olla pörssissä tuottamassa). Autolainan korko on mulla 0,9% + 12€ laskutuskulu per kk. Eli parinkympin autosta jää korko sinne alle kahden pinnan tienoille. Muita kuluja mm. vakuutukset ja renkaat, huollot sekä pesut ja bensat olen ynnäillyt siihen yht. 225€ kk tasolle.

Säästöjä syntyy kun voi käydä automarketeissa helposti pienemmilläkin ostoksilla ja onhan se kiva kun koirankin kanssa voi matkustaa mukavasti. Samaten julkisen korttia ei ole nyt tarvittu, siitäkin se 50€ pois kuukaudessa.

Olen kyllä laskenut, että näillä ajomäärillä (alle 10k) voisi vaikka taksilla käydä kotiseudulla ja tulisi halvemmaksi, mutta eikös se niin ole, että paska harrastus jos ei mee paljoo rahaa.

18 tykkäystä

Nyt syksyllä osittain toimistolle palatessa moni varmaan miettii auton hankintaa. Minä ainakin, n. 1 kk päästä pitäisi 1,5v etätyörupeaman jälkeen olla taas osittain töissä toimistolla.

Nyt on menty jo noin vuosi yhdellä autolla, mutta molempien osapuolien kulkiessa osittainkin töihin joutunee toisenkin hankkimaan. Julkiset eivät asuinpaikalla ole oikein optio ja lasta täytyy alkaa kuljettamaan hoitoon. Ajoja tulee jotakin väliltä 10-20k km vuodessa.

Aiemmin on ollut jos jonkunmoista kulkinetta ja harrastepeliäkin, mutta etätyöajan ja lapsen tulon myötä kiinnostus hankkia auto on jokseenkin lopahtanut. Asiaan vaikuttaa myös aiemmat kokemukset auton ostosta, jossa on tullut virheitä tehtyä ja korjaamolla juostua. Turvallisuusnäkökulmasta tietenkin uudempi auto olisi tässä elämäntilanteessa parempi. Muutaman tonni kulkineella on vaan kerinnyt jo tottua siihen kuinka halpaa auton pito voi olla, jos ei osu suurempaa korjaamokierrettä. Kokemukseni mukaan yhtään luotettavammaksi ajaminen ei ole muuttunut vaikka autolla on hintaa 5ke vs. 20ke. Vakuutuksiakaan ei tarvitse halvalla autolla pitää kuin pakolliset, siinäkin säästyy pitkä penni, minkäänlaisen isomman kaskon ottaminen tuntuisi tässä vaiheessa muutenkin turhalta kun sijoituksia/säästöjäkin on kertynyt. Rahoitus ei tässä mielessä oikein kiinnosta, kun se käsittääkseni vaatii laajat vakuutukset.

Sitten niistä vaihtoehdoista, tuntuma on se että valinnanvaraa, tekniikoita jne on aivan liikaa jotta olisi helppo tehdä hyvin analysoitu “järkevä päätös”. Plug-in hybridi voisi kiinnostaa, mutta siinäkin olisi varmaan liikaa jännittämistä tekniikan kanssa. Ja hintaa. Leasing hankintamallina voisi toisaalta myös olla väliaikainen ratkaisu, jos haluaisi katsella mihin suuntaan automarkkina kehittyy muutamassa vuodessa. Joku ~15ke bensa-auto voisi myös olla hyvä välimallin kulkine. Nekin vaan on suurelta osin umpitylsiä ja ei olennaisesti säväytä siihen 5ke autoon verrattuna. Aiemmin olen ajatellut, että autossani täytyy olla jotain erikoista tai en halua että se on pelkästään väline kehon siirtämiseen. Nyt en ole enää aivan varma tästä.

Onko täällä kohtalotovereita joille päätöksen teko on todella hankalaa?

14 tykkäystä

Tilanne täällä hyvin samankaltainen. Tosin vaimo palaamassa töihin äityislomalta, joka johtaa takaisin kahden auton tarpeeseen. Ajatukset auton tarkoituksesta pelkkänä kehon siirtovälineenä myös kohtaavat.

Olen punninnut vaihtoehtoja 2k kotterosta uuteen autoon ja jotenkin tässä alan taipumaan siihen lopputulokseen, että hinta tulee olemaan jotain tältä väliltä. Edelliset viisi autoa olen hakenut auton Ruotsista, mutta nyt luultavasti teen kaupat ihan kotimaassa.

Harrastuneisuutta autojen parista löytyy jonkin verran ja hyvät tilat niiden laittamiseen. Tästä johtuen olenkin yhä vahvemmin taipumassa siihen, että tulen hankkimaan ehkä elämäni viimeisen dieselin. Pois laskuista on EUR6 dieselit ja VAGn laitteet.

2 tykkäystä

Esim. Toyota airportilla on uusi corolla farkku vuodeksi 289€/kk. Määräaikanen sopimus ja maksaa tuon kuukausikulun ja palauttaa sitten auton. Ei tarvitse sitoa pääomiakaan.

8 tykkäystä

Olen 1997 Nissan Primeralla työntänyt nyt karvan vajaa 11 vuotta alunperin ihan siitäkin syystä, että koitan pitää työmatkakulut pieninä. Remontit olen tehnyt itse pääsääntöisesti ja muutamassa vähän enemmän käsiä vaativassa hommassa on ollut kaveri apuna. Olen saanut toisinaan “kritiikkiä” miksi ajan vakituisessa töissä käyvänä ja kohtuullisen hyvin toimeentulevana moisella vanhalla miinalla. Nykyään työmatkaa tulee edestaas noin himpan vajaa 30km päivässä, joten tuollainen 40k€ kertainvestointi pääasiassa parkkipaikalle seisomaan ei kuulosta kovin houkuttelevalta omistukselta. Omistan myös toisen auton, jolla ajelen sen pari kuukautta kesässä kelien salliessa ja tämän tekemiseen on mennyt tuohta aikojen saatossa vähän enemmän mutta kulut voidaan laskea 18 vuoden aikajaksolle, joten rahallinen panostus ei ole kuitenkaan vuotta kohden ole ihan mikään jäätävä ja harrastuksen kautta olen oppinut niin paljon kädentaitoja ja tekniikkaa, että autoon mennyt raha tuntuu hyvin kohtalaiselta. Mutta nyt summa summarum, mieluummin noita käteen jääviä palkkatuloja on laittanut säästöön ja sijoituksiin nyt viimevuosina.

17 tykkäystä

Itsekin päädyin pähkäilyjen jälkeen upgrademaan autoni ja päädyin tuohon 15k€ bensa-autoon. Fiesta ST löytyi tuosta hintaluokasta. Mukava ajettava ja hyvän näköinen. Recaron jakkarat ja webastokin löytyy ja kulutus ollut maltilliset 5,9 litraa. Miinusta toki, että tämän hintaluokan peliin täytyi kasko ottaa, joka nostaa kuluja verrattuna aiempaan 5k€ ritsaani.

7 tykkäystä

Meille hommattiin elämän ensimmäinen diesel ja elämän ensimmäinen automaatti samassa paketissa. Nyt on reilu 3 kk ja n. 7 tkm oltu Volvo-leirissä ja vielä ainakin hymyilyttää joka kerta kun hyppää autoon. Moni nostaa turvallisuuden korkealle autonhankintakriteereissä. Vaikka itselläne se ei mahdu top-kolme prioriteetteihin, niin Volvossa ne asiat ovat hyvällä mallilla.

5 tykkäystä

Itse hankin tämän odotellen autoilun kokonaisveropäätöstä. Kaskonhan siihen joutui ottamaan, mutta kulut todella hyvin etukäteen ennakoitavissa.

Auto on automaattisesti monelle menoerä vailla vertaa.
Olen itse jo ikämies ja siten se ei menoeränä olisi niin kriittinen.

Vuokraamalla sujuu silti kivasti. Kesällä 1.5 kk oli uudenkarhea
Volkkari, kulu oli 19 eur vrk + polttoaine. Ei paha.

Joku saattaa kompuroida tähän ajatusakrobatiaan:

Kotona: “Auto pitää olla työsskäynnin takia”
Työssä: “Tässä sitä duunia pitää painaa että saa autolainan maksettua”

15 tykkäystä

Itselläni auto on lähes täysin fiilis/tunne hankinta ja auto on sen mukainen. Kyseessä Premium luokan saksalaisvalmisteinen kulkupeli. Toki käytettynä hommattu, koska uusien hinnat olisivat olleet lähes kolminkertaiset. On mukava ajaa hienolla ja hyvällä autolla ja sitä fiilistä minkä auto tuo itselleni on vaikea kuvailla erityisesti niille, jotka auton hankkii täysin järkiperustein :smiley: Automies on automies.

Tärkeä kriteeri auton hankinnassa itselleni oli kuitenkin se, että kaikkien kulujen jälkeen täytyy jäädä myös joka kk säästöön ja sijoituksiin eli samalla pysyy fokus isossa kuvassa vaikka vähän matkan varrella nauttiikin elämästä. En havittele miljoonasalkkua, pienempikin summa riittää. Tärkeää on se, että on tehnyt mahdollisimman rehelliset laskelmat ja sen mukaan sitten elää.

Mielestäni on myös erittäin tärkeää tasaisin väliajoin toteuttaa omia haaveita sekä niitä asioita jotka tuottavat itselleen hyvää fiilistä. Joillekkin se on auto, toisille jotain ihan muuta. Elämä on toisaalta tässä ja nyt eikä “sitten joskus”. Jokaista penniä ei ainakaan itselläni ole tarkoitus tunkea pörssiin ja kituutella seuraavat 40 vuotta. Ajattelutapa, jossa näin tehdään ja nuukaillaan kaikessa vuosikymmenten ajan ei ole minua varten ja on myös hieman pelottava. En usko että kovinkaan moni ihminen, joka näin tekee, tulee loppupeleissä muuttamaan vanhentuessa toiminnassaan mitään. Se voi vaan olla todella haastavaa alkaa nauttimaan sijoituksista kun olet koko elämäsi paisutellut salkkua ja tätä ajatusta ehkä itse pelkään. Lisäksi asiat mistä haaveilee nuorempana on varmasti muuttuneet vanhempana. Pitkä teksti, ehkä tarkoituksena oli vaan sanoa että toivottavasti jokainen löytää itsellensä sopivan tyylin ja tasapainon. :slight_smile:

31 tykkäystä

Sähköauton omistajana rohkaisen olemaan ennakkoluuloton. Kaikille se ei sovi, mutta kannattaa ottaa asioista itse selvää. Esim kantaman riittävyys ei ole pääsääntöisesti niin suuri ongelma, kuin median kautta voisi kuvitella.
Sähköautoilu on vain niin hauskaa ja kertainvestoinnin jälkeen kulut ovat hyvinkin maltillisia. Hybridit eivät tuo samaa lisäarvoa, mutta toki joillekin ne ovat ainoa tie ladattaviin tällä hetkellä.

5 tykkäystä

Osalla on auto, jotta voi käydä töissä. Osa käy töissä että voi ajaa tietynlaisella autolla! :smiley: Itse kuulun jälkimmäiseen ryhmään.

6 tykkäystä

Köyhänä ostin kalliimman auton, jotta saa kuukausikulut alemmaksi :smiley:
Avataan: Edellinen auto oli 13v vanha Mazda pari litraisella bensakoneella, tästä lyhentelin lainaa noin 150€/kk ja bensoihin meni sellainen 150€/kk. Ostin heräteostona pitkään haaveilemani kaasuauton kaikilla mahdollisilla varusteilla, 6v vanha ja lainaa lyhennän 200€ kuussa, mutta polttoaineisiin ei mene kuin noin neljäkymppiä. Vakuutukset ja verot on about samaa luokkaa noissa.
Kaupan päälle oma vihreä sydän ja omatunto helpottivat hieman.

12 tykkäystä

Osta nyt vaan #Kamux osakkeita, kiva käydä vaihtamaan autoa sitte jokupv omassa firmassa!! NYT ovat sopivassa hinnassakin :v:

2 tykkäystä

Auton valinta on hankala homma varsinkin kun ymmärtää rahan päälle keskimääräistä enemmän ja auto ei ole itselle mikään status-symboli. Se on myös tasapainoilua turvallisuuden ja hinnan välillä nyt kun on pieniä lapsia menossa mukana. Ykkösautoksi tuli valittua 20k€ Toyota, mielestäni paras mahdollinen valinta kustannusten kannalta. Kakkosautoa tarvitaan, mutta minimaalinen määrä ja lapsia ei tuossa matkusta. Niinpä alle tonnin romu saa kelvata.

Nyt pitäisi isompaa autoa saada ja sähköauto houkuttaa. Hinnat ovat vaan siinä 50k€ luokassa ja perustelut hankinnalle saisi hakemalla hakea. Asiaa vaikeuttaa, kun ei tiedä todellista tarvetta autolle tulevaisuudessa. Etätyöt jatkuu, mutta miten tulevina vuosina? Jos oikein satsaisi, niin ostaisi sähköauton ja pitäisi Toyotan.

4 tykkäystä

Kieltämättä tuo Toyota Corolla 300e/kk 12kk ei kuulosta kovin pahalta, sillä saisi ainakin uuden alle ja sysättyä asiaa eteenpäin. Tarjoaakohan 12kk diilejä muut merkit? Googlella ei juuri ainakaan löydy.

1 tykkäys

Meidän lapsiperheessä on aina ollut yksi auto. Itse ajan työmatkat pyörällä ympäri vuoden, enkä oikeasti edes osaa ajatella muuta tapaa. Vähän syksyisin välillä korpee räntäsateet ja kuravelli mutta tonnien säästö per vuosi lämmittää sen kurjuuden pois. Kovemmat talvipakkaset on oikeastaan parasta pyöräilyaikaa omasta mielestäni.

6 tykkäystä

Delta Drive -sopparin saa myös vuodeksi. Autoina Kiaa ja Fiatia.

1 tykkäys

12kk diilejä saa kyllä aika monesta paikasta, mutta järkevintä on odottaa hyvää tarjousta ja tarttua siihen. Corollaa sai 259€/kk kesällä ja tuo uusin tarjous on myös hyvä, vaikka onkin vähän kalliimpi.

Auto tuo elämään enemmän mukavuutta kuin numerot tietokoneen näytöllä. Mitä järkeä on vaurastua jos sen eteen pitää elää ikänsä kuin opiskelija? Minulla ei ole mitään selkeää “miljonääriksi eläkeiässä” -tavoitetta vaan pyrin kerryttämään varallisuutta pikkuhiljaa elämänlaadun siitä kärsimättä.

Kuitenkin auton pitää olla omaan taloudelliseen tilanteeseen sopiva että jää rahaa sijoituksiinkin. En näe järkeväksi ottaa auton takia vuosipalkan verran osamaksuvelkaa. Minulle riittää tonnilla ostettu vanha japsi. Ei tarvitse murehtia arvon alenemista eivätkä huoltokulutkaan ole sitä mitä usein luullaan. Kerran vuodessa vaihtaa öljyt ja katsastuksen jälkeen korjauttaa pikkuviat jos niitä löytyy.

13 tykkäystä