Osakesijoittaminen

Auto - vaurastumisen jarru?

“Mustang Mach-E oli Norjan eniten myyty uusi henkilöauto toukokuussa.”

Mustangilla osu ja uppos ku toi sähkön valikoimiin. Kuulostaa kyllä hurjalta että Norjan myydyin uusi henkilöauto…

3 tykkäystä

Norjassa on kovat tuet sähköautoilla. Lisäksi saa erinäisiä etuja liikenteessä ( en musta tarkasti joten en avaa lisää ). Tesla on ollut siellä tähän asti tosi suosittu myös samasta syystä.

1 tykkäys

Pakko itsekin sohaista aihetta. Pitkään Tampereen keskustan tuntumassa asuneena ja töissä kaupungissa (toki yli vuoden kotoa) työtä tehneenä autolle ei sinänsä ole tarvetta. Ostin kuitenkin auton koronan keskellä monen vuoden jälkeen, koska rahaa ei kulunut enää normaaliin tapaan matkusteluun. Se on siis itselle matkustelun korvike kun pääsee ajamaan ja kuuntelemaan Himiä täysillä - kotona kun kuuntelee täysiä niin naapurit soittanee poliisit.

Kuluja toki tulee aika paljon. Lainan lyhennykset on suurin erä 275€/kk (pitkällä hännällä ja ilman käsirahaa, koska miksi laittaa omaa pääomaan peltilaatikkoo, jonka arvo laskee kun sama raha voi olla pörssissä tuottamassa). Autolainan korko on mulla 0,9% + 12€ laskutuskulu per kk. Eli parinkympin autosta jää korko sinne alle kahden pinnan tienoille. Muita kuluja mm. vakuutukset ja renkaat, huollot sekä pesut ja bensat olen ynnäillyt siihen yht. 225€ kk tasolle.

Säästöjä syntyy kun voi käydä automarketeissa helposti pienemmilläkin ostoksilla ja onhan se kiva kun koirankin kanssa voi matkustaa mukavasti. Samaten julkisen korttia ei ole nyt tarvittu, siitäkin se 50€ pois kuukaudessa.

Olen kyllä laskenut, että näillä ajomäärillä (alle 10k) voisi vaikka taksilla käydä kotiseudulla ja tulisi halvemmaksi, mutta eikös se niin ole, että paska harrastus jos ei mee paljoo rahaa.

10 tykkäystä