Auto - vaurastumisen jarru?

Yleinen ajatusmalli on jostain syystä se että vanhempien autojen huollot tulee kalliiksi, vaikka juuri joku vanha japsi on lähes pommin varma, jos nyt ruoste ei pääse valloilleen.

Sitten ostetaan joku 50-70k maksava uusi auto ja ensimmäiseen kevyeen vuosihuoltoon menee saman verran mitä siihen vanhaan japsiin viidessä vuodessa.

Lähinnä tämä tapahtuu sellaisten ihmisten toimesta, jotka eivät paljoakaan autoista ymmärrä ja heille myydään ajatus ettei vanhoilla autoilla tee mitään.

Itselleni autoilu on kyllä jonkinlainen vaurastumisen jarru siinä mielessä että voisin vaihtaa auton johonkin pienikulutteiseen, mutta en ainakaan toistaiseksi halua näin tehdä.

12 tykkäystä

Mitä mukavuutta se tuo? No joo, hierovat ilmastoidut penkit on ihan kiva. Muuten ei ainakaan itselleni niin väliä onko alla 10ke vai 100ke auto.

Kaikista mieluiten siirtyisin paikasta toiseen teleportilla. Kun sitä ei ole keksitty ja matkoja on joskus pakko taittaa autolla, suoritan sen välttämättömän pahan mieluiten mahdollisimman halvalla.

Lähinnä tahtoo sanoa, että ihmiset ovat erilaisia. Itseäni ei voisi autot vähempää kiinnostaa. Sen sijaan saatan maksaa 10ke maastopyörästä :face_with_hand_over_mouth:

7 tykkäystä

Töissä 35v rouva, tekniikan tohtori (ei auto- tai konetekniikka), valitteli että autoilu on niin kallista. Totesin, että mahtaako johtua siitä että perheessä on kaksi 2-4v autoa, joista jompikumpi vaihdetaan uudempaan joka vuosi? Ei kuulemma pärjää huonommilla kun on 35 km suuntaansa työmatkaa eikä se ole mahdollisuus, että auto hajoaa matkalla kun lapset pitää hakea päiväkodista. Roger that!

21 tykkäystä

Näkökulmaa tähän “Koskaan Ei Kannata Ostaa Uutta Autoa”.

Hieman yli 12 vuotta sitten Vaimo ilmoitti, että haluaa auton. Laskin tuolloin Autoliiton laskurilla sen maksavan 10 vuoden pitoajalla 48 k€.

Johtuen síitä, että auto oli täsmälleen vaatimusteni mukainen ja vielä oikean värinen, niin mikään ei ole harmittanut.

Nyt tähtäin on 18 vuoden pitoaika.

Libressä (taulukkolaskentaohjelma) ainoa harmittava tekijä on autotallin vuokra: 10 v ja 10+ k€…

4 tykkäystä

Joo, tulee aina mieleen kun autoartikkeleissa puhutaan vuosittaisesta arvon alenemasta. Ei siinä 1200 € pirssissä hirveästi paina vaikka alenema olisi 90 % vuodessa :smiley: Ja vuosittaiset huollot jotain 200 - 300 €. Vielä vähemmän jos pysyy räikkä kädessä :slight_smile:

Sitten jos nyt poksahtaa vaihdelaatikko tai monivamma, niin tilalle toinen 1200 € vastaava. Niitä on markkina pullollaan, kun kaikilla “pitää” olla alle 5-vuotias auto :wink:

12 tykkäystä

Mua taas hirvittää kaikki tonnin ritsat tuolla liikenteessä. Sen tietää, että kun auton arvo on tuollainen niin tuskin on esim. renkaisiinkaan juuri panostettu. Jotkut käytettynä ostetut sakkorajoilla olevat talvi linglongit joista on nastat revitty alla kesänakkeina. Vaikka säästeliästä elämäntapaa arvostankin, niin kaikkien yhteiseen turvallisuuteen voisi panostaa edes sen verran, että jonkun 10k-15k panostaisi ajopeliinsä. Ostaa vaikka sitten jonkun pienemmän, mutta uudemman.

9 tykkäystä

Tähän pakko tarttua, että onko sulla tiedossa dataa jossa olisi näytettynä, että ~1000€ hintaluokissa olevilla autoilla tapahtuu esimerkiksi kuolonkolareita enemmän? Itseä taas enemmän huolettaa osa nykyautoilla ajelevista, koska se “ajaminen” on niin helppoa, kun auto on kuin tietokone joka hoitaa kaiken.

16 tykkäystä

Omat empiiriset havainnot kehäteillä kertoo enemmän sitä, että vaarallisimmat manööverit tuntuvat tapahtuvan autoilla, joiden ikä on lähempänä 1 kuin 15 vuotta :smiley: Tai hinta lähempänä 100k kuin 1k.

Mitä renkaisiin tulee, niin katsastuksesta ei pingpongeilla/slickseillä pääse läpi.

13 tykkäystä

Ei ehkä pelkästään hintaluokasta ole kyse, mutta noin yleisesti ottaen vanhemmat ja sitä kautta yleensä halvemmat autot eivät ole passiiviselta ja aktiiviselta turvallisuudeltaan samaa luokkaa uudempien kanssa. Myös ruostuminen heikentää rakenteita salakavalasti.

Vanhojen autojen ajosuorite tyypillisesti on toki pienempi kuin uudempien joten onnettomuuksiakin sattuu vähemmän. Sitten kun sattuu niin seuraukset ovat pahemmat.

Itse en enää käyttöautoksi hanki halpaakaan ritsaa ilman ilmastointia (mukavuus ja turvallisuustekijä) enkä varsinkaan ESP:tä.

Hyvätkään tilastot ei lämmitä jos itselle sattuu onnettomuus, josta hyvällä autolla selviää mutta huonolla ei. Tai oma lapsi ei selviä.

Mutta jokainen arvottaa asiansa itse.

7 tykkäystä

Ei vastaa suoraan kysymykseen, mutta tilastokeskuksen julkaisemista tilastoista voi havaita jatkuvan trendin liikennekuolemissa.
Tässä sopii olettaa autojen turvallisuuden kehittymisen olevan merkittävä tekijä.

ton_2021_07_2021-08-19_tie_001_fi_001

8 tykkäystä

Selvästi lenkkareiden ja pyörienkin turvallisuus parantunut merkittävästi.

6 tykkäystä

En oikein usko että 10-15v tonnin pommi, joka aikanaan on saanut viisi tähteä törmäystesteist, vielä miksikään kuolemanloukuksi ole muuttunut. Toki on vastaa oman aikansa tasoa ajan hampaan jossain määrin heikentämänä. Turvallinen auto on ilman muuta parempi kuin turvaton, mutta omasta asenteesta ja liikennekäyttäytymisestä riippuu myös paljon.

Olen ajanut 32 vuotta moottoripyörällä ja kaksipyöräiseen verrattuna vaikka se faijan -75 Lahdentiellä hirven kanssa yhteen ottanut kuplavolkkari olisi turvallinen. Olin tuolloin reilun 2v ikäinen ja kyydissä siellä kuplan “hattusyvennyksessä” ja pikkuserkku oli takapenkillä lastenvaunujen kopassa. Kupla meni lunastukseen ja hirvi lopetettiin. Kyydissäolevien vahingot olivat yksi lohjennut hammas ja yhdet rikkoutuneet silmälasit. Kaksipyöräisistä puhuttaessa meidän >2000 työntekijän työyhteisössä suurin työtapaturmien aiheuttaja on työmatkapyöräily ja itse asiassa ainut tiedossani oleva kuolemaan johtanut liikenneonnettomuus työyhteisössä tapahtui polkupyöräilijälle.

3 tykkäystä

Ei ne uudempien autojen aktiiviset turvajärjestelmät ole vain kyytiläisille, vaan parantavat myös kaikkien muiden turvallisuutta siinä ympärillä. Esim. peruutuskamerat ovat jenkeissä uusissa autoissa pakollisia, koska yleisimpien henkilövahinkojen joukossa on se peruutat omalla pihatiellä muksusi päälle.

15 tykkäystä

Minäkin olin ennen sitä mieltä, että autoon ei kannata laittaa paljoa rahaa. Tai no olen vieläkin. Teoriassa.

Aiemmassa kymppitonnin kiesissä oli kuitenkin paljon vikoja ja joitain luotettavuusongelmia. Varusteiden puolesta oli myös puutteita (esim. koukku puuttui eikä sitä enää viitsinyt alkaa asentamaan). Kyllästyin jatkuvaan huoltamiseen ja ongelmien ratkomiseen vaikka se ajoittain ihan kivaa puuhastelua olikin. Minulla kuitenkaan ei ole tiloja ja taitoja tehdä isompia remppoja itse.

Tuli sitten laitettua tuollainen pari vuotta vanha Corolla hybrid. Hintahan toki oli posketon, mutta toisaalta bensaan ja huoltoihin ei enää mene niin paljoa rahaa.

Itseäni ärsyttivät todella paljon tuollaiset luotettavuuteen liittyvät ongelmat ja aina pidemmälle reissulle lähtiessä tuli selllainen olo, että mitähän seuraavaksi tapahtuu. Tiedän, että tämä on aivan pääkopan sisäinen asia, mutta tällä hetkellä tuntuu, että maksan luotettavuudesta ja täysin toimivasta autosta mielelläni enemmän. Eihän tuo todellakaan mikään laadun huipentuma ole, mutta erittäin pätevä kiesi ja edellisen auton jälkeen on taas ilo hypätä rattiin.

Surkeita kulueriähän nämä ovat ja indeksiin nuokin rahat työntämällä olisi varmaan saanut joitain vuosia pois työelämästä halutessaan. Toisaalta näin kolmissakymmenissä ajattelen, että on oikeasti kivaa käyttää rahaa parempaan elämänlaatuun mitä ikinä se nyt sitten aina tarkoittaakaan.

Olen kyllä miettinyt, että mitä, jos tuo aiempi auto ei olisi ollut mitä se oli, olisinko tyytynyt nyt johonkin vähän halvempaankin kiesiin?

11 tykkäystä

Itse muutama vuosi sitten uuden auton ostaneena olen ollut tyytyväinen hankintaani. Puhutaan noin 20k supermini luokan autosta. Ilman autoakaan ei töissä käynti onnistu, joten tavallaan maksaa itsensä takaisin ajan kuluessa. Itse en osaa auton huoltoja tehdä. Vanhan auton huoltoihin itsessään meni jo tuhansia euroja vuodessa. Puhumattakaan siitä mielenrauhasta, jonka auton tarkan huoltohistorian tuntemus antaa. Verot ja polttoainekulut on puolet vanhasta autosta. Katsastuksestakaan ei tule kuluja useaan vuoteen. Auton menot ovat hyvin ennustettavissa.

Kyllä, jos ajaisin 500 e vanhalla räpsyllä ja vaihtaisin toiseen samanlaiseen aina vian tullessa olisin todennäköisesti rahallisesti rikkaampi loppupeleissä kuin uudella autolla. Iän karttuessa olen kuitenkin tullut mukavuudenhaluisemmaksi. Mielummin maksan hieman extraa siitä luotettavuudesta ja mukavuudesta jonka uusi auto antaa.

4 tykkäystä

10k€ kiesi ei mielestäni kannata, jos auto on vähänkään isompi. Sillä hinnalla saa vain paljon ajettuja, joita saa huoltaa kalliisti lähes joka vuosi. Se 20k€ Toyota tulee luultavasti elinkaareltaan jopa halvemmaksi, vaikka maksaa alussa tuplahinnan.

Halvin ratkaisu toki hommata huutokaupasta alle tonnin ritsa ja vaihtaa aina uuteen. Rahan sijaan kannattaa antaa myös turvallisuudelle arvoa. Ykkösautoksi en tuollaista hommaisi.

2 tykkäystä

Kommentteja lukiessa tulee mietittyä, että millaisia autoja porukka on saanut ostettua jos joutuu laittaa tuhansia euroja vuodessa huoltoihin? Ehkä omalla kohdalla on vaan sitten käynyt tuuri.

Itse oon oman ajohistoriani aikana (vajaa 10 vuotta) varmaan käyttänyt korjauskuluihin max 3-4k rahaa sisältäen vuosittaiset öljynvaihdot.
Itse en oo oikeastaan tehnyt mitään itse.

Tuli toki tuossa reilu kolme vuotta sitten ostettua “uudempi” auto vm 2006, jolla oli ajettu alle 150 tkm. Rahaa en oo korjauksiin toistaiseksi käyttänyt kuin alle 1000 euroa? Pari kertaa pyöränlaakerit vaihdattanut liikkeessä ja kaasupolkimen vaihdoin itse ja päälle öljynvaihdot.
Toki tarvetta olis vähän paikkailla ruosteista, mutta en oo jaksanut.

Loppuun pitää myöntää, että en kyllä hirveästi aja autolla ja tästä syystä ei varmaan korjauksiin mene enempää rahaa.

6 tykkäystä

Yleensä rahaa alkaa menemään korjauksiin enemmän kun 200tkm lähestyy. Alustan osiin menee satasia kerralla ja niitä joutuu korjaamaan kohtuu usein. Kalliimmat korjaukset ovat sitten moottoriin ja vaihteistoon liittyviä ja kysymys on usein huonosta tuurista tai DSG-vaihteistosta :smiley:. Niihin voi helposti mennä niitä tuhansia euroja.

Sähköautolla nuo välttäisi…

1 tykkäys

Kommentteja lukiessa tulee mietittyä, että millaisia autoja porukka on saanut ostettua jos joutuu laittaa tuhansia euroja vuodessa huoltoihin?

Tänä vuonna huoltoihin noin 3 t€ mennyt tähän mennessä sisältäen ilmastointilaitteen kompuran (~1000), etujouset ja -iskarit (~1000), jakohihnan vaihto (~500) ja määräaikaishuolto (~500). Lisäksi on tullut hankittua uudet kesärenkaat (~800). Auto on muutaman vuotta vanha “laatumerkki”. Sinällään itsekin pystyisin pienet huollot hoitamaan, mutta vapaa-ajalle on laskettava joku arvo ja siksi olenkin merkkiliikkeessä teettänyt aina huollot.

Tämän kalenterivuoden aikana on mennyt jo 400 euroa pelkkiin autopesuihin.

3 tykkäystä

Paljonko sitten ajatte autoilla ne, kun noin usein tarvitsee huoltaa?
En itse autoista tai osien iästä niin paljoa tiedä, mutta kuullostaa jotenkin hassulta, että muutaman vuoden ikäiseen autoon joutuu jo iskareita vaihtelemaan?
Määräaikaishuollot vielä ymmärrän noin uusissa autoissa.
Kesärenkaiden uusimisesta päätellen ajat kuitenkin huomattavasti enemmän kuin meikäläinen, niin ehkä tuommoiset kulumiset on sitten normaalia?

Luulisi ettei ilmastoinnin kompurakaan ole herkästi hajoava ja kestäisi huomattavasti pitempään?
Onko nykyautot vaan sitten heikompaa laatua tai jotain?

Johan noilla huoltokuluilla saa melkein samanlaisen auton mikä itsellä on alla, vaikkei toki vastaa mitenkään uutta, mutta näillä vuosikilometreillä ei paljoa haittaakaan.

Tarkennetaan vielä, että itse ajan normaaleina vuosina varmaan 8 tkm per vuosi.

2 tykkäystä