Auto - vaurastumisen jarru?

Vähän luulen että monella varallisuus määrittelee sen, millä ajetaan. Noilla alueilla työttömyysluvut ovat korkeat ja samoin ikärakenne. Halvimmalla noilla vanhoilla japseilla pääsee, mutta eihän se tosipuheissa mitään ajamisen iloa ole.

Eikä unohdeta paikallista jalat puoli metriä maan sisässä kulttuuria. Siinä missä pohjalainen nimeää pienen kumpareenkin vuoreksi ja joka rapakon järveksi, kainuulaiseen kulttuuriin ei kuulu pitää itsestä meteliä.

4 tykkäystä

Itsellä reilu 20 vuotta ja reilu 1milj.km kahdeksalla autolla harjoittelua takana.
Kolmea viimeistä en ole ostaessani koeajanut. Ne on ostettu uusina ja olen ollut sitä mieltä, että uudet autot ovat riittäviä ajamiseen ja vastaavat varmasti valitsemaani hinta kategoriaa. Nämä autot ovat Mitsubishi ASX, Ford Mondeo ja 7 paikkainen Vw Caddy ja ne ovat kaikki lunastaneet odotukset. Mitsu oli hyvä, Mondeo oli hyvä ja Caddy on hyvä pakettiauto.
Tältä pohjalta ajatus autoilusta on, että uudet autot hyviä ja käytetyt sen mukaan miten edellinen/edelliset omistajat ovat autoja kohdelleet. Ruovan Gradis muuten todella siisti ja loisto kunnossa, mutta keskimmäisen penkkirivin liukurungot pintaruosteessa ja tätä en ostaessa huomannut, mutta sekin nyt kunnossa.
Jos itse joutuisin ostamaan autoni ja neljä lasta sekä raha ei vaikuttaisi valintaan, niin varmasti ajaisin Baijerin tehtaan tuotteella eli todellisuudessa jatkan Caddyllä hamaan tappiin😁
Onneksi merkkejä riittää jokaiseen makuun ja siihen et voidaan vääntää mikä on toista parempi jne.

5 tykkäystä

Mulla voisi toinen auto olla uusi ja pieni pienellä moottorilla, mutta olen tehnyt tietoisen valinnan ja ajan 25v vanhalla V8 dieselillä, joka on 7-paikkainen kevytkuorma-auto.
Käytännön menot vuodessa ovat korkeat kuljettuun matkaan nähden. Mutta koska k-a, tarpeen tullen on halpa seisottaa usein lyhyempiä aikoja, kun vakuutus ja verot ovat yhteensä ~300€/v.

5 tykkäystä

Kiinnitti huomioni Aamulehden artikkelissa:

Jukka on varmasti tässä laskeskellut samaa kuin itsekin, eli halvimmalla toimivalla autolla on myös halvinta ajaa. On ollut kaikenlaista ja kaiken hintaista käyttöautoa, mutta muuttuuko se kokemus paikasta A paikkaan B kovinkaan siitä, että ajaa hienolla ja kalliilla autolla johon menee rutosti rahaa? Ei. Varsinkin työmatka-ajossa menee ihan hukkaan.

Terveisin: Auto- ja moottoripyörä-harrastaja jolla on fiilistelylaitteita moniin tarpeisiin :smiley:

14 tykkäystä

En kyllä ymmärrä miksi 1,5 miljoonan nettovarallisuudella ajetaan 1500€ kolaroidulla autolla mistä ei edes ikkunat aukea. Pihi saa ja pitääkin vähän olla jos haluaa vaurastua, mutta mielestäni tässä yhdistyy turvallisuuden vähättely ja tyhmyys näin karkeasti sanottuna :slight_smile:

37 tykkäystä

Tuo lähinnä herätti kysymyksen, että milläs ne vaimo ja lapset ajaa? En usko, että kukaan survoo perhettä mihinkään pikkufiaattiin tänä päivänä, jos siinä samalla pitää kuskata viikon ruokaostokset yms mukavaa.

8 tykkäystä

Itse asiassa tuo Grande Punto on yllättävän iso auto, varsinkin sisältä :slight_smile: Sen toki huomaa sitten kiihtyvyydessä.

Nimim. standardikokoinen pesukone viety, ja rumpuja vaille koko bändin kamppeet.

3 tykkäystä

Jos Jukan auto on Grande Punto, niin sehän on ihan nykyaikainen ja turvallinen auto, vaikka arvoa olisikin vain 1500€. Ei se silti enemmän kuin yhden lapsen kanssa ole hyvä.

2 tykkäystä

No pelkkään tavaran kuskaukseen varmasti menee hyvin :slightly_smiling_face: Oksaharjulla näkyy olevan 4 lasta. Sovitaan että Jukka ei pääse kyytiin, niin silti on auto täysi ja jos yksikään sattuu olemaan enää rattaissa niin aika äkkiä se peräkontti on täynnä kun mihinkään lähtee.

Mökkireissulla pelkästään yksi rattaissa oleva lapsi tekee sen, että meillä farmari yli 600 litran peräkontilla on täynnä.

Tulee mieleen se sanonta että “mitä se köyhille kuuluu mitä rikkaat tekee” :wink: Tuskin Jukallakaan rahat pankkitilillä makaa vaan sijoitusvarallisuus on kiinni asunnoissa jne. :man_shrugging:

2 tykkäystä

Joskus mietin hiljaa mielessäin, että ihmiset eivät varmaan keskimäärin mieti kolariturvallisuutta kun vilkaisee tien päälle?

Naapurini kaatui pyörällä melkein hengen heittäen, ja jatkaa mökkimatkan (250km sivu) ajelemista vanhalla Pololla tyttönsä kanssa syksyn pimeissä.

Ei siinä, Polo on hyvä auto.

2 tykkäystä

Tuo on pelkkä Punto, Grande Punto näyttää saaneen viisi tähteä.

2 tykkäystä

Jep niin näyttää olevan, meni mallit sekaisin. Poistetaan virheellinen uutinen siis.

Itse ajan Grande Puntolla, olen siis varakkaampi kuin Jukkis. =P

Mutta tosissaan, ei ole moitittavaa Puntossa. Itsellä diesel lievästi isommalla turbolla ja kulkee ja kiihtyy ihan riittävästi. Ainoa ikävyys on kova jousitus ja tiemelu.

3 tykkäystä

Ihan yhtä vähän se sijoitusasunto arjen tekemisiä mukavoittaa kuin paperiraha.
Ei sillä, oikeus heille jotka saa ajaessaankin kiksit omaisuudestaan.

Löytyykö täällä näkemystä kaasuautoista ja niiden tulevaisuudesta? Käyttökustannuksiltaan tuo olisi aika houkutteleva hankinta etenkin, kun tankkausasema on aivan kodin vieressä. Tulevaisuus näyttää kuitenkin omaan silmään aika huonolta Volkswagenin lopetettua kaasuautojen kehityksen kysynnän hiivuttua.

Vastataanpa vanhaan viestiin kun osui silmään, ohessa mielipiteitä. Tuota “kehityksen lopettamista” mielestäni ylidramatisoidaan. VW:hän siirtyy täysin sähköisiin, joten samalla periaatteella ei pitäisi ostaa bensa- tai varsinkaan dieselautoja. Ja välillä väläytellään jo fossiilisten polttoaineiden myynnin lopettamista/rajaamista. Silti niitä myydään suuressa voluumissa, joten odottaisin varsinkin kalliimpien bensa/diesel-autojen osalta huomattavaa arvonlaskua tulevaisuudessa koska niillä ei pystytä vastaamaan päästöhaasteisiin (biodiesel pieneltä osalta, mutta bensa no-way). Kaasulle tämä on taas easy-deal Suomessa.

Jälleenmyyntiarvoon liittyen, ensimmäisen ostamani käytetyn kaasuauton myin vajaan kahden vuoden käytön jälkeen suuremmalla summalla mitä siitä itse maksoin. Auto oli enemmän ajettu VW Passat ja oli kustannus-hinta/ominaisuuksien suhteen suorastaan erinomainen. Ostohetken hintaan nähden polttoainekulut puolittuivat verrattuna edelliseen joka oli lähes sama auto mutta bensa ja nykyisellä hintatasolla ero on vieläkin suurempi. Lisäetuina lähes hajuton, ei käsien sotkemista tankilla ja ympäristö pelastuu biokaasulla :slight_smile:. Nykyisessä ilmapiirissä jossa liikenteestä yritetään saada päästötöntä/vähäpäästöistä, kaasuauto lienee yksi kaikkein edullisimmista ja tehokkaimmista keinoista mutta luonnollisesti ei yhtä trendikäs kuin sähköauto. Useampien valmistajien haluttomuus kaasuun panostamiseen laajemmasti liittyy EU:n säännöstelyyn autojen päästöjen suhteen. Autojen päästöt mitataan “putken päästä” ja vaikka kaasulla olisi käytössä biokaasu. päästöt lasketaan 100% fossiilisen mukaan. Sähköautolla taasen päästö on aina 0% riippuen siitä miten sähkö tuotetaan. Tämä johtaa taas siihen että kun tavoite on esim. 95g CO2, jokaisesta myydystä kaasuautosta “rangaistaan” taloudellisesti hieman, kun taas sähköautot laskevat keskimääräistä CO2-lukemaa. Toki kaasuauto on vastaavaa fossiilista pienempi CO2-päästöiltään vaikka käytettäisiin 100% fossiilista kaasua, mutta silti jäädään EU:n maagisen rajan yli.

Osa kritisoi uudehkoja kaasuja pienestä bensatankista. Näin omalla kokemuksella (nykyisessä pieni tankki) sillä ei ole käytännön merkitystä jos asuu/liikkuu pääasiassa seuduilla joissa asema lähettyvillä. Nimittäin ison tankin kanssa pitää jo huolehtia bensan vanhenemisesta, turhaa painolastia. Oikeastaan tuolla on suurempaa merkitystä vain jos ajelee säännöllisesti/jatkuvasti esim. Lapissa jossa asemia ei (vielä) ole. Nykyautojen kulutukset ovat kuitenkin suhteessa niin pieniä että esim. 10 litraa bensaa on marginaalinkin kanssa hyvinkin 150km, joten siinä mielessä esim. vuosittainen Lapin reissu sujuu ongelmitta muutamalla bensatankkauksella vaikka pieni tankki.

Itse olen ajanut kaasulla jo monta vuotta. Laskettuna 15tkm ajoilla, verrattuna edelliseen saman kokoiseen/koriseen (ja vieläpä saman tehoiseen) bensa-autooni, nykyisillä polttoaineen hinnoilla laskettuna säästöä pa-kuluissa omassa tapauksessa kertyy karkeasti laskien yli 1000e vuodessa. Kannattavuutta heikentään hieman Suomen valtion epälooginen veropolitiikka, eli n. puolikas käyttövoimavero dieseliin verrattuna, n. 200e vuodessa “rangaistaan” ympäristöystävällisemmän auton omistamisesta, vaikka perusvero onkin hieman pienempi. Joten jos auto vain seisoo eikä sillä juuri ajeta, kaasuauto ei käyttökustannusten osalta taloudellisesti kannata, mutta kun auto liikkuu alkaa myös lompakon puolella ero näkymään.

11 tykkäystä

Tuntuu, että käytettyjen autojen hinnat vaan nousee kun n. vuoden markkinoita kytännyt. Sama onko 15ke tai 25ke auto, sama trendi tuntuu olevan. Lieneekö väki ostelemassa autoja kiihtyvään tahtiin toimistolle paluun tms edessä. Toki uusien autojen toimitusvaikeudet liittynee osaltaan asiaan, mutta ei luulisi ainakaan alemmassa hintaluokassa olevan järin merkityksellinen. Ei oo heleppoo koittaa löytää sopivaa, varsinkin kun tullut aikaisempien kokemuksien myötä hyvin skeptiseksi autojen kunnosta autoliikkeissäkään. Pitää varmaan jonkun tarkastuksen läpi ajaa jos meinaa hommata käytetyn.

5 tykkäystä

Olen tuonut viimeisten kolmen vuoden aikana viisi autoa länsinaapurista. Tällä hetkellä kun hintoja olen seuraillut, niin kolme vuotta sitten ostamani autot (2kpl) pyörii samoissa hinnoissa edelleen. Ostohinnat molemmissa verojen kanssa 22-23,5ke. Hintojen nousuun toki voi olla muitakin tekijöitä, mutta tuntuu myös siltä, että suomalaiset käytettyjen autojen liikkeet nostavat hintoja ruotsissa, koska jobbaavat sieltä autoja tänne.

1 tykkäys

Täällä myös yksi tyytyväinen kaasuautoilija. Yllättävän vähän kaasuautoilu herättää sijoituspiireissä keskustelua, vaikka autot on bensa-autojen hintaluokassa, yksinkertaista tekniikkaa sisältäviä ja polttoaine niin edullista että melkein hävettää ajaa niin edullisesti :smile:

6 tykkäystä

Mutta eivät ns. “mene mihinkään”, se voipi olla syy. Suurimalla osalle autoilijoista polttoainekulut eivät ole kaikkien menojen kärkipäässä lähelläkään, tosin tietysti mistä saman Euromäärän säästää, jos se on tavoite :smiley: