Auto - vaurastumisen jarru?

Kertokaapas viisaammat miten tässä tilanteessa pitäisi toimia.
Autokaupat tapahtuu väistämättä, mutta rahoitus on vielä päättämättä.

Vaihtoehdot 45k€ biilin kuittaamiselle:

  1. 10k€ käsiraha
    30k€ rahoitus 60kk (todellinen vuosikorko 4%)
    5k€ viimeinen erä

  2. 15k€ käsiraha
    30k€ rahoitus 60kk (todellinen vuosikorko 4%)

  3. koko kauppahinta käteisellä

Suurella todennäköisyydellä en kyseistä autoa tule pitämään mahdollisen rahoituskauden loppuun saakka.

Riskittömin vaihtoehto on maksaa käteisellä. Tuonhan voi ajatella niin, että saat näin takuuvarman 4% vuosituoton tuolle 30k€ summalle vs ottaisit rahoituksen ja yrittäisit saada yli 4% vuosituottoa samalle summalle.

5 tykkäystä

On kyllä kallis rahoitus. Yleensä noin halpoihin autoihin saa rahoituksen puolta halvemmalla korolla. Vai onko tuossa pitkä maksuaika ja pieni kuukausierä joka nostaa todellista vuosikorkoa käsittelykulujen muodossa? Superluotto ei ole vaihtoehto?

= 10x suomalaisen keskivertoauton arvo. Mutta ymmärrän kyllä näkökulman :smiley:

13 tykkäystä

Autoliike tarjosi 60kk maksuajalla ja tuolla korolla.
Itsellä ei kokemusta aiemmista autorahoituksista, kun kaikki kulkupelit on hankittu käteiskaupalla.
Ja näyttää siltä, että niin käy tälläkin kertaa :grin:

Jos oli eka tarjous niin tinkaa. Hyvä myyjä laskee kyllä hintaa, jos pystyy. Nimimerkillä viimeksi kun autoa rahoituksella ostin 3,49% -->1,49% korko.

Autokaupassa tähän aikaan vuodesta ostajalla on neuvotteluvoimaa. Lykkää kauppaa hieman tuonne välipäiville niin jo alkaa myyjää kiinnostamaan vastaantulo. Aika usein on kauppoja tullut tehtyä vuodenvaihteessa ja aika tiukka on halu saada myyntiluvut ylös viimeiseen asti.

11 tykkäystä

Niin vai miten jos aattelis että saa pörssistä tuoton koko summalle, mutta maksaa korot vaan puolesta summasta. kun kait se velka lyhenee? keskiarvoisesti vain puolet on velkaa? paitsi tossa 1. vaihtoehdossa on yli puolet keskiarvo. kun viimenen erä on iso ja korko laukkaa sille koko matkan.

A: 30000€ indeksirahastoon. ja tarkisetetaan saldo 60kk päästä.
B: Joka kuukausi, kuukausierän verran samaan indeksirahastoon ja tarkistetaan saldo 60kk päästä.
Kumpi voittaa?

Onko näkemystä miten auton hinta vaikuttaa rahoituksen korkoon? Olen ajatellut, että kalliimpia autoja myydään edullisemmalla korolla (käytetään edullista korkoa houkuttimena), mutta en tiedä onko tässä mitään perää. Saattaa myös olla, että mielikuva on tarjousten perusteella ja normaalisti korko kalliimpi kun rahoittajalla suurempi riskikin?

Niin ja se on tietysti suhteellista mikä on kenellekkin kallis auto :smiley: Jos nyt mietitään esim 15.000€ / 40.000 € / 80.000+ € rahoitustarvetta, niin tuskin korko on sama?

No joo oikaisin aika reippaasti mutkia heti alussa. Mutta jos lähtökohtaisesti ennustetaan tulevien vuosien tuotoksi 5%, niin onko mitään hyötyä kikkailla tuolla säästämisellä mahdollisen prosentin hyödyn takia?

Ennemmin jos on halua ja mahdollisuuksia kikkailla, nordnetistä salkkua vastaan tuo laina. Hopeatasollakin korko on 2,49% ja kultatasolla 0,99%.

Luulen että se matala korko/nolla korko on hierottu auton hintaan sisälle.
Ainakin uusissa.
Niin kaikkihan on jossittelua, paitsi se sopimuksen korko. Mutta siitäkin huolimatta
se että koko summalla voi alkaa “pelaamaan pörssiä” heti alusta lähtien, on vähän niinkuin saisi lentävän lähdön ja muut on telineissä. Toki voi vetää isosti vääräänkin suuntaan.

Pitääköhän olla kuinka hyvin hajautus kunnossa/ salkku PB luokassa että saa kultatason korolla tommosen summan?
Toki saahan sen sitten vielä autorahoituksen lisäksi jos ei ole jo käytössä, jos oikein
kunnolla haluaa vivuttaa…
Mutta nämä nyt on näitä mietteitä aiheeseen…

Minun mielestä homma menee juuri toisinpäin. Johonkin Peugeotiin tahi Mitsubishiin saa nollakoron kun taas Volvoon tai BMW:hen tuollaisia tarjouksia ei ole saatavilla. En osaa sanoa johtuuko tämä kysynnästä ja sen puutteesta vai siitä etteivät rahoitusfirmat halua antaa 6-numeroisia lainasummia.

Itse tilasin tuossa juuri kuukausi sitten XC90 T8 edellisen tilalle ja korko oli 0.99 %, että ei tuo nyt ihan välttämättä noin mene.

5 tykkäystä

Onpa hyvä tarjous. Itse tilasin vuosi sitten saman auton ja korko on 2%. Käsiraha 10 000 euroa, neljän vuoden maksuaika kuukausierän ollessa 2 000 euroa kuussa. Toki pääsisin samaan korkoon kuin sinä Superluottoa käyttämällä mutta olen laskenut korkokulujen olevan niin pienet ettei maksa vaivaa säätää.

2 tykkäystä

Tilasit varmaanki yhtiölle? Minulla tulee henk.koht.

Millä perusteella 4% todellinen vuosikorko on kallis, jos yleensä se on 7-11% luokkaa?

Riippuu ihan autosta onko 4% kallis vai ei. Moneen vähemmän kysyttyyn uuteen autoon saa 0-2% korolla, mutta sähköautoihin joutuu yleensä maksamaan 3-6%. Käytettyihin autoihin korot ovat vielä astetta korkeammat ja 4% voi olla jopa edullinen.

En ole kyllä kuullut että yhteenkään uuteen autoon tarjotaan noin korkeaa korkoa. Toki on eri asia jos työtön elämänkoululainen ostaa käytetyn Alfa Romeon Kamuxin geelitukilta. Tällöin pitää varmaan tyytyä 8% korkoon.

5 tykkäystä

Meillä on taloudessa kaksi työsuhdeautoa, joiden verotusarvot rutkasti yli 2000/kk yhteensä. Uskon helposti, että tämä ei ole taloudellisin toimintatapa mutta on se niin ihanan helppoa ja stressitöntä. Sekä myös mukavaa ajaa aina uudella, toimivalla ja turvallisella autolla. Itse olen hävinnyt työsuhdeautojen kanssa helposti 250 t€ nettorahaa. Mutta ei se harmita, enkä aio ruveta pelailemaan vanhojen romujen kanssa niin kauan kuin töissä käyn.

7 tykkäystä

Täällä on paljon hyvätuloista porukkaa, jotka helposti voivat panostaa autoiluun ilman tinkimistä muista asioista. Kulut eivät ole ongelma

Tämä ei isolle osaa kuluttajista kuitenkaan päde. Aika moni töissäkin ajaa suht arvokkaalla autolla, ehkäpä liian kalliilla suhteutettuna tuloihin. Kovasti tuntuvat viihtyvän ylitöissä tai vastaavasti tinkivät muusta kulutuksesta

18 tykkäystä