Auto - vaurastumisen jarru?

Minusta tämä pätee myös entisiin nuoriin. Itse en ymmärrä miten kellään joka ei ole miljonääri on varaa ajaa yli 50 000 euron autolla. Omasta kokemuksesta 100 000 euron auto parin miltsin varallisuudella tuntuu henkisesti liian kalliilta. Ehkä 50 000 euron autosijoituksen voisin hyväksyä kohdallani, jolloin 2,5% omaisuudesta olisi tärvätty peltilehmään.

Selvyyden vuoksi todettakoon että mielestäni kaikki autot ovat huonoja ja ajaminen tahi kyydissä istuminen ovat yhtä kärsimystä. Oli alla sitten Dacia, Porsche tai Rolls Royce.

22 tykkäystä

Varmaan ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että kallista autoa hankkivat eivät pidä sitä sijoituksena. Vaikken ole miljonääri, niin olen aina ajanut ei-halvoilla-autoilla ja minulle auto on investointina puhdas kuluerä enkä edes yritä perustella sitä rahallisilla syillä.

Minusta on vähän naivia esittää, että vain miljonääreillä on varaa ajaa yli 50 tuhatta euroa maksavilla autoilla. On kyse vain ja ainoastaan henkilökohtaisesta priorisoinnista ja tulo-kulu balanssista.

21 tykkäystä

^superg:lla on mennyt raha ja vaurastuminen hattuun kun henkilökohtaiset tarpeet ja mieltymykset eivät saa ajaa “salkun ohi”. :wink:
Niin kauan kun laskunsa ja lapsensa maksaa niin en minä sitä erityisen pahana pidä jos haluaa kantaa palkkaansa autokauppaan tai -harrastukseen. Itsekin vietän usein 1-5h/vrk autossa joten kivempi se on ajaa hyvällä kuin huonolla.
Ymmärrän kyllä niitäkin jotka ajavat koko elämänsä jollain tonnin ruoskalla eurot silmissä kiiluen jotta voivat laittaa maksimimäärän sijoituksiin koska nuukuudellaan siihen pystyvät.

9 tykkäystä

Lisäksi 50k€ sähköauto on elinkaarikustannuksella saman hintainen kuin 35k€ polttis, jos laskee 10 vuoden pitoajalla. Eikä ero 10k€ polttikseen ole kuin ehkä 20k€ kymmenessä vuodessa. Ajomukavuus ja turvallisuus huomioiden ei kannata ihmetellä, jos joku laittaa 50k€ sähköautoon.

1 tykkäys

@Lemmenlaulu
Lisäisin tuohon vielä ylimääräisen vaivan. Olen päässyt ajamaan uusia autoja suht laajalla skaalalla. Niin Nissania, kuin Volvon XC sarjaa, Renaulttia, Volkkaria, Audia yms. Noista Volvo oli ainoastaan sellainen, jota voisin ajatella omistavani. En näy kuitenkaan mitään järkeä sille, että maksan tuosta autosta moninkertaisen hinnan nykyautoon nähden ja otan lisäksi vielä takkiin korjauskuluissa. Arvostan suuresti sitä, että minun ei tarvitse käydä pajalla kuin vaihdattamassa öljyt 10tkm välein ja samalla vaihdetaan jarruihin osat tarpeen mukaan.

Pidän kyllä autoista. Jos raha, eikä aika sekä tilanpuute olisi este, ostaisin E39 M5. Omaa bemareista parhaan ulkonäön omaan makuun. Loistava ajettavuus ja urheilullinen suorituskyky. Silti näyttää ulospäin pitkälti perheautolta ja toimisi myös sellaisena. Järjettömän kallis ylläpitää ja tässä vaiheessa valitettavasti suurin osa pilalle poljettuja romuja. Noh, ehkä vielä joskus maailmassa kesäautoksi tällainen.

@Gazza annatko jotain käytännön esimerkkiä siitä ajomukavuudesta mitä sähkäauto tuo? Pakolliset pysähdykset lataamaan? Oletat myös ilmeisesti, että sähkön hinta ei tule nousemaan vai lasketko tuon aurinkopaneeleiden varaan? Ei sillä, kakkosautoksi aikanaan tullee sähköauto meillekin, mutta yllättävän heikolta vaikuttaa tiettyjen merkkien toiminta suomen talvessa:

1 tykkäys

Sähköauto on miellyttävämpi ajaa tasaisen kyydin ja hyvän kiihtyvyyden takia sekä sisätilat ovat huomattavasti tilavammat oman alustan ansiosta. Siinä jo kaksi aika oleellista.

Sähkön hinta voi nousta toki, mutta bensan hinta nousee tuplavauhdilla samoin kuin muut valtion verot.

Jaa-a🙂 Ei ehkä tätä voi sentään ihan noin raakasti yleistää? Tesloja on kautta aikojen moitittu melko kovilksi alustaltaan. Tilat on varmasti sähköautoissa hyvät. Kiihtyvyyskin riippunee ihan vekottimesta.

”Alusta ja laatuvaikutelma eivät valitettavasti ole samalla tasolla voimalinjan kanssa. Alusta on heti ensimetreiltä lähtien varsin kovan tuntoinen, mikä heikentää mukavuutta merkittävästi. Tämän lisäksi rengasmelu nousee varsin hiljaisilla kitkarenkailla epämiellyttäväksi taajamanopeuksien yläpuolella. Näiden lisäksi kori elää epätasaisuuksissa, mikä tuntuu tärähdyksinä ja ylimääräisinä ääninä alustasta ja korista. Alustasta kuuluu kolahduksia isommissa epätasaisuuksissa ja kori puolestaan elää, mikä saa huonosti istuvat paneelit pitämään ääntä. Myöskään silminnähden huonosti istuvat koripaneelit, heikolta käsityöltä näyttävät saumaukset ja konseptiautomaisesti rämähtävät ovet eivät anna kovin hyvää vaikutelmaa auton kokoonpanon laadusta”.

7 tykkäystä

Mielenkiintoinen uutinen. Mitähän Suomessa kuluttajaviranomaiset sanoisivat siitä, että kovilla pakkasilla autoa pitää käyttää päivittäin mikäli tahtoo takuun pysyvän voimassa

4 tykkäystä

Itselläni on sähköauto ja olen niitä ajanut aika montaakin mallia. Ajamisen hauskuus on niissä selvästi korkeammalla tasolla polttiksiin verrattuna. Siihen vaikuttaa ainakin hiljaisuus ja sähkömoottorin ominaisuudet (maxvääntö heti käytössä jne). Lisäksi tulee tietysti fiilis ympäristötietoisuudesta (eikä lähdetä nyt kaivamaan sitä hiilijalanjäljen ajoittumista:) ja tietysti ylläpitokulujen ja ajamisen edullisuus. Kaikille latausautot ei vielä sovi, se on selvä asia. Mä olen kuitenkin valmis maksamaan siitä kokonaisuudesta, mitä sähkärit jo antaa verrattuna polttiksiin.

Omasta mielestäni sähköauton ajomukavuudessa ei itsessään ole eroa vastaavan hintaluokan polttikseenkaan jossa on riittävät tehot omiin toiveisiin ja vaatimuksiin. Varmasti on niin että saman hintaluokan Saksalaiset ovat ajomukavuudessa edelläkin. Mutta mukavaa se ajo kuitenkin on sähköllä.

Mitä tulee pakollisiin pysähtymisiin laturille niin nehän riippuvat täysin käyttötarpeesta ja siitä onko kotilatausmahdollisuutta. Omassa käytössäni tuo latureille pysähtyminen kesken ajon tulee esille 1-5krt / vuosi esimerkiksi pohjoiseen suuntautuvilla reissuilla. Kun tuntee autonsa ja huomioi akun esilämmityksen 50-100km ennen suurteholaturia niin selviää 10-25min pysähdyksillä. On käynyt ilmi että noin 15 asteen pakkasessa talvirajoituksia noudattaen range on siinä 270- 300km. Muutamassa pakkasasteessa ollaan 350km paikkeilla ja kesäkelissä sitten ~450 - jopa 500km.

Sähkön hinnan tulevaisuutta en lähde arvailemaan, suotuisat säätilat, vaikkapa erittäin luminen talvi voisi laskeakkin sähkön hintaa keväällä. Aurinkopaneelien asennus on harkinnassa jos hintakehitys ei keväällä muutu. 3000e laiteinvestoinnilla saisi noin 7kk vuodesta ajaa yli 90% aurinkosähköllä ja kotikin pyörisi osittain sillä. Tuo investointi maksaisi itsensä takaisin noin 7 vuodessa meidän kulutuksella. Tässä huomioitava että asennuksesta ei tarvitsisi maksaa penniäkään, tma heikkenee rajusti jos täytyy käyttää asentajaa joka kustantaa ~1500-2500e.

3 tykkäystä

Tässä täytyy leikata sen verran huhuilta siipiä, että omassa saman yhtiön M3: ssa ei ole nitinöitä eikä natinoita, kori ei “elä” eikä sisämelu ole merkittävä, kyyti vastaa kutakuinkin jotain A4 / S4 audia. Paneelit eivät istu huonosti, maaliongelmia ei ole, sisusta on laadukas eikä mikään repsota tai pidä ääntä. Ovet ovat autossa alumiinia, selkeästi kevyemmät kuin mihin on tottunut, siksi niitä paiskomalla ne saa kyllä rämähtämään. Mutta saa ne normaalistikin suljettua.

Alustatuntumaa vertaisin GTI Golffin tyyliseksi, jämäkkä se on ja ajotuntuma on hyvä. En ole autoasiantuntija eikä ole kokemusta kovinkaan isosta määrästä sporttisia henkillautoja joten siksi vertaus GTI Golffiin joita minulla on menneisyydessä muutama ollut.

Isossa roolissa rengasmelussa on rengasvalinta. Kitkoilla auto on oikein mukava enkä pidä sitä äänekkäänä. Tämäkin on tottumiskysymys siinä mielessä että joo jos vaihtaa jostain 750 Bemarista tai edustustason Audista Model kolmoseen niin varmasti pitää äänekkäämpänä.

Saatan käyttää auton ruostesuojauksessa minkä on raportoitu jonkin verran rengasmelua madaltavan.

2 tykkäystä

Kyllä ei pitäisi käyttää M3 -merkintää ellei tarkoita BMW M3 -mallia. Joka muuten ensimmäisenä versionaan ei ole ollut vaurastumisen jarru vaan päinvastoin nostanut arvoaan hurjasti. Tuoreempia M3:sia saa vielä vähän järkevämmillä hinnoilla, mutta joku E36 M3 pienillä kilsoilla tuskin on vaurastumisen jarru sekään.

14 tykkäystä

Joo pahoittelut tästä, ajattelematon pyhäinhäväistys ymmärrän😁

4 tykkäystä

Onneksi kohta voi ostaa aidon M5:sen!

23 tykkäystä

Saisi takuuvarman 4% vuosituoton 30k€ summalle, puhtaana käteen. Tarkoittaa 5,7% tuottoa ennen veroa, ilman riskiä. Eli vastaavasti pitäisi löytää sijoituskohde josta saa 5,7% tuottoa, jotta saa 4% puhtaana käteen.

Audi tuuttas öljyt pihalle työmatkalla (-25c pakkasta). Viimeinen nahkapöksyjen tuote mikä tulee itselle. En ole yhtään kuivaa audia nähnyt, mutta nyt teki viimeisen temppunsa. Nyt hehkutelkaa niitä sähköautojanne :joy:

13 tykkäystä

Tässä pakkasessa -20, saa ainaki dieseliä hehkuttaa huolella :wink:

7 tykkäystä

Meidän transit lähtee vielä käyntiin … tosin pitäähän sitä hehkuttaa. :wink:

2 tykkäystä

Minullakin on ollut tänään autohuolia.

Autoa sai ensiksi 5 minuuttia starttailla ja sitten 15 minuutin ajon jälkeen vika- ja hälytysvalot pamahti ruutuun. Päästin monta kirosanaa, pari kyyneltä ja kurvasin viereen sattuneelle korjaamolle. Polttoaineen suodattimen vaihto ja vikakoodien luku riitti tällä kertaa, taisi tehdä pakkanen vain kepposet.

Auto on harvoja asioita, jotka stressaa. 500 €:n huolto tuntuu maailmanlopulta, vaikka tilillä olisi käteistä tälläkin hetkellä ostaa 10 samanlaista autoa, kuin mitä mulla nyt on. Jotkut luulevat minua joskus jopa autoharrastajaksi, koska vietän autoa fixatessa niin paljon aikaa. Kyse ei ole kuitenkaan mistään muusta, kuin pihtailusta.

Minulla on viha-rakkaussuhde autooni. Olen pohtinut jopa alanvaihtoa alalle, jossa en tarvitsisi omaa autoa.

18 tykkäystä

Erittäin kannatettavaa: auto on vain rahareikä. Hyvänä sijoituksena sitä ei voi pitää millään.
Vaikka palkka laskisi 300-500 eur/kk, jäät luultavasti plussan puolelle, koska vakuutukset ja auton muut kulut syövät niin paljon kassasta rahaa.

Mikäli autoa kuitenkin tarvitsee työn vuoksi(ja tästä on todella myös etua siihen hommaan esim. raksalla tavaran kuljetus) ja/tai perheen takia, niin sitten minimoida pääoma- ja käyttökulut yhteensä(pitkähköllä aikavälillä). Käytännössä tämä johtaa useimmiten tonnin pommiin, jollainen vaihdetaan saman hintaluokan autoon, kun edelliseen tulisi isompi korjaus.

Ja ei, en toteuta tätä täysin itsekään: autoja on peräti kaksi joista toinen todella iso Ford Transit. Se on sentään kuorma-autoksi rekisteröity, joten verot ovat vain 80 e/vuosi.

Toki maksamme muistakin mukavuusasioista joskus mutta ei niitäkään voi hyvänä taloussijoituksena pitää.

1 tykkäys