Auto - vaurastumisen jarru?

Get Ready For Heavy Taxes On Electric Vehicles

Tämän artikkelin mukaan olisi todennäköistä, että autoilla ajettuja kilometrejä alettaisiin tarkkailla ja sen mukaan tulisi verotus. Ovathan monet autot jo nettiin yhteydessä, että eihän tämä sinänsä ongelma olisi.

Kuvitteleeko joku oikeasti valtion antavan euroakaan periksi yhdeksän miljardin autoveropotista?

Koko päästövouhotus autojen suhteen perustuu vain ja ainoastaan perinteisiin ja helppouteen verottaa varmaa tulolähdettä. Herranpelko vain on olemassa, joten hyvä nähdä pikkaisen rajoja siihen kuinka hupenevaa (fossiilisten) veropohjaa ei voida loputtomiin rokottaa. Verot kerätään kyllä lopulta ihan kaikilta

23 tykkäystä

Näin se tuntuu olevan.
Uusiutuvat ja biopolttikset verotetaan oikeastaan samalla tavalla.
E85, hinta noussut kun käyttäjiä saatiin (kuluttaa n. 30% enemmän kuin bensa)
Biodiesel
Biokaasu jakeluvelvoitteeseen 1.1.2022 ja vero.
Jos ilmasto olisi etusijalla olisi biopolttoaineet reilusti halvempia valtion tukema. Vaakakupissa taitaa painaa enemmän raha.

Autoilun kustannukset meidän perheessä noussut jotain 150-300€/kk tasolla viimeisen vuoden aikana :woozy_face: kilometrikorvaus on sama verotuksessa ja palkat eivät ole nousseet.

14 tykkäystä

Osta / Myy ketjussa ei vissiin haluttu kuulla mun autokaupoista. Laitan tähän uusintana

Kulut noin 550€ per kuukausi viimeiset 50kk.

Myyty:
Hyundai i30 farkku 16700€.
Persnettoa 50kk käytön aikana 27000€ = 15300€ (pääoma) + 7300€ (bensa) + 3000€ (vakuutukset) + 1400€ (huolto + verot)

Hirvesti en tuosta viisastunut, koska ostolaidassa käytiin sama virhe toistamassa
Ostettu:
Hyundai Ioniq5 59200€

Tyhmästä päästä kärsii koko salkku. Toisaalta kääriliinoissa ei ole taskuja.

29 tykkäystä

Paljonko tuli kilometrejä noilla kuluilla?
Onko kaikki pelkästään persnettoa?
Vai esimerkiksi vaihtoehtoinen tulonhankkimis kulu?
Tai saitko peräti km-korvausta?

1 tykkäys

@RimaPoika 1,5€/litra hinnalla laskettuna ja 7 litraa satasella keskikulutuksella tuosta saisi ynnäiltyä noin 70tkm. Eli vuositasolla alle 17tkm.

Omassa mietinnässä on mitä tehdä kakkosautolle. Arvo muutaman tonnin, käyttöarvo suurempi. Seisoo valtaosan vuodesta paikallaan, viime vuonnakin ajokilometrejä oli huimat 5tkm. Toisaalta ilman ei pärjätä, koska muksuja pitää saada kuskattua turvaistuinten kera silloin, kun olen itse tien päällä toisella autolla. Vuokraaminen tai taksi ei onnistu edes noiden turvaistuinten takia, eikä täällä paljoa vuokratarjontaakaan olisi. Ihanan kallista ei voi muuta sanoa :smirk:

2 tykkäystä

Auto kulutti aika tarkkaan (6.4l) eli 10€ per 100km. Nykyhinnoilla olisi tietysti jo 13€ per 100km. Työmatkoihin ei autoa tarvita joten huvi-ajelut vie kaiken: lasten harrastukset, aikuisten harrastukset, lomat, kaupassakäynnit, sukuloinnit. Eihän tuosta meidän elämästä tulisi mitään ilman autoa. Auton tuloja vaan vaikea kvantifioida.

Kustannussäästöä saisi havemmalla autolla, kun pääoma ja vakuutuskulu laskisi. Toisaalta ei sitä paskan auton vitutusta kestäisi. Muistan kun yhdellä lomalla vuokra-autona oli kohtuu uusi Citroen Cactus jossa oli robottivaihdelaatikko. Sillä ajaminen oli “mielenkiintoista”. Auto piti jopa kerran vetää tien syrjään ja bootata, koska robotti ei saanut vaihdetta silmään. Ajetaan jotain vuoristotietä alaspäin ja yhden kylän läpi ajaessa kun painan kaasua huomaan ettei autossa ole lainkaan tehoja. Sitä sitten pohti että mitä jos toi toistuu pahemassa paikassa. Autoa palauttaessa yleensä aina kysyvät että ”the car was OK?”. Cactuksen kohdalla ei kysytty. Taisivat tietää.

2 tykkäystä

Tuota tasapainoilua harrastan itsekin. Oma ratkaisu on ollut pysyä japanilaisissa jo viimeisen neljän auton ajan. Minä haluan että se auto toimii joka ikinen päivä ympäri vuoden, eikä minua kiinnosta pyöriä alan foorumilla ihmettelemässä että mistä mikäkin vika johtuu ja kuinka sen saa korjattua.

Toki nykyään mukana on myös turvallisuus näkökulma, joten 20 vuotta vanha Corolla ei enää käy vaikka halpaa ajoa muuten olikin. :grin:

4 tykkäystä

Autoilun kustannuksista omia kokemuksia (lue hölmöilyä). Meidän arjessa tarvitaan 6paikkainen auto jotta koko perhe mahtuu kyytiin. Näitä kertoja on yllättävän vähän. Tätä virkaa hoitaa vm07 xc90 bensa. Kolmen vuoden aikana on tainnut 7tkm/vuosi tulla. Auto ostettiin käytettynä ja vanha farkku Volvo jätettiin kakkosautoksi. Bensa tämäkin. Kohtuu edullisesti päästiin nämä kolme vuotta. Nyt farkku tarvitsi huoltoa ja käytännössä jarrut laitettiin kaikki ja jakopää tehtiin. 2000€. No nyt xc takaiskunvaimentimet päästi mehut ulos ja uusien vaihto töineen 2000€. Eli autoilun kustannukset hipoo pelkkien huoltojen osalta jo lähes 350€/kk. Tähän päälle trafimaksut, vakuutukset, katsastukset ja niin kyllä kertyy kulua yhdelle vuodelle. Ja tietenkin polttoaine. Eli jo ostaessani xc90 totesin että olisi halvempaa ajella perheen yhteiset ajot taksilla ja käyttöautona sopivasti käytetty uudehko auto. Ihminen on outo olento. Tietää mitä pitäisi tehdä mutta tekee kuitenkin toisin. Tyhmästä päästä kärsii koko salkku.

6 tykkäystä

Itselläkin tulisi kohta ajankohtaiseksi vetää tästä vaurastumisen jarrusta ja kysynkin foorumilta yleisiä vinkkejä, minkälaista autoa tässä kannattaisi metsästää.

Tavoitteena on hankkia kustannustehokas auto, viemättä sitä liiallisuuksiin. Sehän on selvää että rahaa autoon uppoaa, mutta en myöskään halua ajaa 30v vanhalla autolla josta on ovet kolaroitu sisään.

Lähdetään siitä että budjetti saisi olla alle 10 k€, ellei ole jotain hyviä perusteita laittaa enemmän rahaa kiinni. Varusteina vaatimuslistalla on niinkin kummallisia kohtia kuin ilmastointi, viisi istumapaikkaa, vakionopeudensäädin ja multimediapuolelta Bluetooth.

Käyttönä on normaali arki-ajaminen PK-seudulla (töissä, kaupassa ja harrastuksissa käynti), minkä lisäksi pari kertaa kuussa 200-500 km maantieajoa.

Ajatuksena oli aloittaa etsintä 2010 jälkeen valmistetuista, alle 100t km ajetuista Japani-autoista (Toyota, Nissan, Honda, Mazda), meneekö aivan metsään?

3 tykkäystä

Ajettavuuden suhteen paras noista on honda. Malli sitten tilan tarpeen mukaan. Varusteista lähtisin metsästämään mallia, jossa on valoautomatiikka xenoneilla. Ei sinänsä maksa lisää, mutta kätevä lisä. Koneena pieni bensakone noilla ajoilla. Esimerkiksi tällainen:

https://www.nettiauto.com/honda/civic/12649186

Itse painottaisin tarkan kilometrimäärän sijaan enemmän huoltohistoriaa ja mallikohtaisia vikoja. Hintaan tekee paljon se, onko autolla ajettu 90tkm vai 160tkm. Käytännössä tuota et huomaa mistään, jos auto on huollettu.

3 tykkäystä

Eikö tuossa ole jo “aika paljon tehty” kun kakkosautossa ei ole paljoa kiinni pääomaa? Jos kakkosauto on “tonnin pommi”, niin vakuutuksista ja huolloista ainakin voi tinkiä.

Parin tonnin auto. Eipä tuolle ole tarvinnut vaihdella kuin suodattimia ja öljyjä. Vakuutukset ja verothan tuosta ylläpidosta kallista tekee. Seisontaankaan ei viitsi laittaa, kun yksi unohdus on paljon kalliimpaa kuin se mahdollinen säästö.

4 tykkäystä

No näinhän se on. Mutta polttoaineiden kallistuminen on kyllä viime aikoina muuttanut tuota muuttuvien vs. kiinteiden kulujen suhdetta.

1 tykkäys

Jos tilan tarve / maantieajopainotus nousee kriteereissä niin kannattaa kokeilla myös Accordia.
https://www.nettiauto.com/honda/accord/12657098

Itse olen ajanut vastaavalla, mutta diiselinä, nyt 130 tkm → 230 tkm ja melko huoleton peli.

3 tykkäystä

Näköjään polttoainekulut voi puolittaa tälläkin tavalla:

9 tykkäystä

Ei uskoisi mutta autoni pitää nykyisin paremmin arvon kuin salkkuni. Onneksi ostin auton käteisellä, koska muuten olisin törsännyt sen osakkeisiin tunnetuin seurauksin.

30 tykkäystä

Vaurastuminen hidastuu kun todella iso osa palkasta menee autoon, mutta minkäs teet kun työ sitä vaatii (onneksi saa km-korvauksia).
Nykyisellään ajoa on tullut 30tkm/v josta ehkä puolet on Tampereen kaupunkikieputusta ja puolet pidempiä siivuja, osa työajoa. Autona on BMW 5-sarja diesel xdrive 2018 eli pätkää saa maksaa siitäkin. Lisäksi näillä dieselin hinnoin rahaa pelkästään diesel+vero menee yli 5000€/v eli noin 450€/kk!! Aivan hirveä summa.

Työssä työpiste vaihtuu, työmatka pitenee hieman siten että on 10km suuntaansa. Siitäkin tulee jo tuhansia km vuodessa. Isoimpana muutoksena, että uudessa pisteessä työnantaja tarjoaa kaksi latauspistettä sähkö/hybridiautoa varten, vähän niinkuin kompensaationa kun menetetään keskustan toimisto.
Vaikuttaa siis aika no brainerilta, että kannattaa ostaa kunnon sähköpeli lähes hinnasta välittämättä kun tarjotaan lapaseen “ilmaista ajoa”?

Hidasteen aiheuttaa se, että nykyisen auton laatutaso on sen verran kiva, että mitä tahansa Nissan Zoe ei kiinnosta. :laughing:
Mitä malleja suosittelette? Työajot on pääosin Tampereelta - Jyväskylä/Turku/Hki/Porvoo eli periaatteessa hyvällä akulla pääsee, talvella ehkä vähän siinä ja tässä pääseekö lataamatta. Vaikeammille reissuille taloudessa on toinen auto bensakoneella.

Hybridiauto ei niin kiinnosta, ei välttämättä kantaman takia vaan sen jatkuvan lataamisen takia. Täyssähkössä ei tarvisi joka päivä pelata roikan kanssa. Tietty 2020 BMW 530e:ssa saisi nykyisen kaltaisen premium-laatutason…

Näitä olen miettinyt:
Tesla 3 dual motor long range
Hyundai Ionic 5
Skoda Enyaq 80 / VW id.4

2 tykkäystä

Jos olet tottunut bemarin pehmeään kyytiin niin et varmaan pidä Teslan kovasta kyydistä. Ja muutekin Teslan laatu/viimeistely ja viimeaikojen ongelmat joiden korjausta saa odotella pistää miettimään kannattaako ykköskulkineeksi hankkia. Pisin range ei aina ole välttämättä järkevin vaihtoehto ja täyssähköä ei muutenkaan kannata ajatella jos ajettavat matkat on usein rangen yläpäässä, koska tosielämän toimintasäde on kuitenkin aina rutkasti alempi.

Ei minulla varsinaisesti muuta kommentoitavaa mutta lisäisin listaasi Volvo XC40/C40 täyssähkärit. Laatu ja luotettavuus pitäisi olla kohdillaan. Alempi range joka johtuu myös auton korkeudesta mutta jos ei usein tarvitse ajaa 300+km siivuja niin kallistuisin itse ehkä tuollaiseen.

2 tykkäystä

Teslan sisälläkin on alustoissa eroja. Ajan itse ’21 Model 3 Long Rangella, ja pintakova alusta on ominaisuus. Eilen koeajoin Saksassa valmistetun Performance Y:n, jossa alusta oli selvästi erilainen kolmoseen verrattuna. Ja siis parempaan päin. Pintakovuutta ei ollut. Mutta koeajamallahan sen tietää, mistä itse pitää.

1 tykkäys