Auto - vaurastumisen jarru?

Sähköautoyhteisöissä on aika useinkin esitelty tarjouksia, millä hinnoilla autoja ostettaisiin autoliikkeen toimesta. Ja on ostettukin. Autoliike toki myy sen vielä kalliimmalla pois.

Tuossa esim Model Y, 75k€. Uusi maksaa 68k€

https://m.nettiauto.com/tesla/model-y/12986793

5 tykkäystä

Sisäänosto hinta on luotettava jos kertojakin on. Noissa voi olla jotain varusteita jne. mitkä hintaa nostaa sekä tietysti vaihtoauton mahdollisuus nostaa Pyyntejä.

Joka tapauksessa, yllättävä paljon noista pyydetään kun uuden auton toimitusaika arvio on loka-tammikuu,
Itse odottaisin jos tonnitolkulla säästää ja akku takuukin alkaa ns. alusta.
Markkina käy näköjään aika kuumana näille.
Saksassa käytettyjen pyynnit alkaa siitä 66-68t€, kannattaa jo hakea sieltä, toki nettiauton pyyntihinnat on myymättömien autojen hintoja.

Uusi perusmallin Nissan Leaf (40kWh)olisi lähtenyt 30.6. asti tehtyissä kaupoissa 2000€ hankintatuella 25k€:lla ja auton olisi saanut noin syys-lokakuussa. Isompiakkuiselle sanoi toimitusten menevän jopa vuodelle 2023.
Kaverin suulla kerrottuna eräs autokauppias oli kertonut hänelle monen tarjouskampanjan sähköautoista (Peugeot) menneen kilpaileville autoliikkeille eli sieltä oli laitettu jobbarit asialle.

Melkoinen tilanne ja 2000€ hankintatuki vielä entisestään vääristää. Eli jos voittoa ei tee niin ei vuoden ajoille hintaa juuri kerry.

Hesarissa oli hiljattain juttua auton vertaisvuokrauksesta. Otsikko hämää hieman, sillä artikkelin sanomana on se, ettei vertaisvuokrausbisnes oikein kannata - ainakaan yrityksille. Markkinalta on poistunut joitakin yrityksiä jopa konkurssiin asti, samalla kun toiset firmat supistaa toimintaansa.

Meikäläinen muutti vuosi sitten ensimmäistä kertaa ikinä pääkaupunkiseudulle metron varteen. Mulla oli ennakkoon tosi kova uho sille, että nyt jää auto vähintään parkkiin, ellei jopa myyntiin, koska pääsen pääkaupunkiseudun julkisiin kiinni. Optimistisena ideana mulla oli se, että kulkisin kaikki reissut pääkaupunkiseudulla julkisilla ja vuokraisin auton näistä vertaisvuokrafirmoista aina pidemmille reissuille, kun sitä tarvitsen. Pidempiä reissuja minulle syntyy kun käyn 1-2 kertaa kuukaudessa kotikonnuillani Keski-Suomessa 300km päässä.

Julkisten käyttö on jäänyt osaltani aika heikoksi. Käytän niitä sen verran, että voin sanoa käyttäväni, mutta odotettua vähemmän niillä tulee kuitenkin reissattua. Mun ongelma on se, että tarvitsen julkisia vain pari kertaa kuukaudessa, jolloin kausilipun osto ei kannata. Samoin se 2,8 euron kertalippu kuulostaa eka tosi halvalta, mut sitten kun se lippu pitäisi ostaa mennen tullen ja jos mukana on 1-2 kaveria, niin kas kummaa, autoilu alkaa olla halvempaa. Etenkin kun parkkipaikka Helsingissä on ilmainen työpaikan puolesta.

Yllärinä minulle on tullut myös se, miten hidasta julkisilla liikkuminen on, vaikka busseja, junia ja ratikoita liikkuu maalaispojan näkökulmasta “jatkuvasti”. Ei tarvitse odottaa tuntia, jos missaa oman kyydin. Siitäkin huolimatta mun työmatka on julkisilla lähes tuplasti pidempi. Sitä oli vaikea käsittää alussa, että jos lähdemme työkaverini kanssa yhtä aikaa töihin Helsinkiin, hän autolla Tuusulasta ja minä julkisilla Espoosta, niin työkaveri on todennäköisesti minua ennen perillä :smiley:

Auton vertaisvuokraus kaatui minulla (ja myös monilla muilla HS:n jutun mukaan) siihen, että palvelu toimii lähinnä päivän mittaiselle vuokraukselle. Ihan jo viikonloppumatkailu alkoi tulla todella kalliiksi, koska palvelusta maksetaan pääasiassa ajan mukaan. Vaikka ajaisit mökille perjantaina ja takaisin kotiin sunnuntaina, niin vuokra juoksee luonnollisesti myös lauantaina, vaikkei autoon kosketa. Koitapa lähteä tuollaisella autolla näin heinäkuussa pariksi viikoksi mökille :smiley:. Samoin monesti noissa palveluissa on jonkinlaisia kilometrirajoja, jotka paukkuvat lisämaksun puolelle vähänkin pidemmillä reissuilla, jolloin maksat vuokrauksesta ja lisäkilometreistä 30snt/km, puhumattakaan sitten polttoaineista.

Koitin selvittää myös perinteisten autovuokraamojen mahdollisuuksia, mutta siellä asiakaskunta taitaa koostua maksukyvykkäistä yrityksistä. Ihan sama vaikka ottaisit pienimmästä päästä olevan Toyota Yariksen lainaan, niin se päivän vuokra on luokkaa useampi satanen. Vaikka isoilla autovuokraamoilla on toimipisteitä vähän joka kaupungissa, niin sitä autoa ei saa edes sovitusti jättää toiseen kaupunkiin ilman lisähintaa. Tällä tavalla olisi voinut kiertää “lauantain tyhjän panttia”, mutta auton palauttaminen vieraaseen toimipisteeseen toi jonkun 80 euron lisämaksun. En luultavasti valehtele yhtään, jos sanon yhden viikonlopun autovuokran kustantavan jo saman verran kuukaudessa, kuin auton liisaaminen.

Meikäläisellä olisi kova hinku lähteä edes kokeilemaan jonkinlaista autovuokrapalvelua, mutta aika ohuelta näyttää sen kannattavuus. Pahimmillaan kulut ovat jopa kalliimmat kuin oman hankinnassa, mutta huomattavasti rajoitetuimmilla liikkumisilla.

28 tykkäystä

Perinteisten autovuokraamoiden ja yhteiskäyttöautojen välistä löytyy monenlaista toimijaa. Näiden pienempien toimijoiden löytäminen voi vaan olla välillä haastavaa. Usein itse olen löytänyt ilmoituksia esim tori.fi kautta, viimeisimpänä pk-seudulla vuokrasin auton Rimove Oy nimisen yrityksen kautta. Siinä joku pyöritti kymmenkunnnan auton vuokrausrinkiä takapihaltaan. Halvan perusauton sai kuukaudeksi muutamalla satkulla.

Edit. Korjattu hintaa, oli se lähempänä kolmesataa nyt kun tarkemmin muistelen

Voi voi!! Hondalla kävi viikkoa ennen juhannusta hieman ohraisesti.

Meni juhannus-suunnitelmat kerralla roskakoriin ja kesälomiakin piti lykätä kahdella viikolla.

Siitä lähtien Honda on seissyt autoklinikkan pihassa odottamassa uutta katalysaattoria.
Todella kiven alla on osa, ei tunnu löytyvän Euroopasta yhtä ainuttakaan.

Luultavasti auto menee lunastukseen, mutta vakuutusyhtiöllä ei ole minkäänlainen kiire asian kanssa.
Mieluisin vaihtoehto olisi että oma Honda vielä palaisi takaisin MUTTA jos menee lunastukseen niin olen jo sivusilmällä katsellut vastaavia tilalle.

Alkoi autottomuus ja odottelu ärsyttämään.
Ostin hiljattain väliaikaiseksi kulkupeliksi VW Boran.
Aivan kauhea auto verrattuna Hondaan.
Ainakaan minä en Borasta pidä ja lähtee meidän taloudesta heti kun alkaa Hondan suhteen tapahtumaan jotakin.

Houkuttelevan myyntipuheen päätteeksi täytyy sanoa että jos täällä joku tarvitsee hyvää VW Boraa niin minulta olisi lähiviikkoina/ kuukausina sellainen vapautumassa :laughing:

Vm 2003, 1.6 bensakone, leimaa ensi vuoden toukokuulle ja kilometrejä kertynyt tähän mennessä 240tkm

7 tykkäystä

Niille, jotka pohtii autoilun kokonaiskuluja:

Kannattanee tosiaan funtsia tiukasti mikä on paras ratkaisu. Kotilatauksen hinta tulee olemaan kallista, ellei ole pystynyt naulaamaan hyvää sopimusta pitkäksi aikaa. Yhdessä aiempaa korkeamman hankintahinnan takia siinä on kyllä taloudellisen pommin paikka vs ennakkolaskenta. Joka tapauksessa mantra että sähköllä ajaminen on miltei ilmaista on syytä haudata jokuseksi vuodeksi.

Itse päätyisin näillä näkymin Toyotan tai Lexuksen perushybridiin. Riippuen sijoituksien onnistumisista. Tämän hetkinen salkku näyttää siltä että Lexuksen liikkeet on syytä kiertää kaukaa :eyes: Lataushybridistä en itse hyödy tällä hetkellä, koska noussut sähkönhinta+kova siirtohinta nostaa hinnan per km kohtalaisen korkeaksi eikä isommalle pääomasijoitukselle oikein saa vastinetta.

Voi olla että tontille tulee jossain vaiheessa jotain uusiutuvaa energiaa mutta sen toteutus pitää pohtia tarkasti.

10 tykkäystä

Höpö höpö.

Ei se ilmaista ole, mutta silti fossiilisoppaa halvempaa. Juuri pari päivää sitten kotiuduin roadtripilta Pohjois-Norjasta Tesla Model 3:lla. Reilut 3500 kilometria, latauskustannukset hieman alle 130€. Auton ilmoittama kulutus koko reissulle oli 15kWh/100km. Kahta lukuunottamatta kaikki lataukset Teslan Superchargereilla, jotka olivat reissun kalleimmat lataukset. Suomessa Superit maksavat muistaakseni 0,33€/kWh. Ruotsissa ja Norjassa hieman enemmän. Appiukon kanssa juteltiin eilen asiasta. Heillä vuoden 2021 Toyota RAV4, jolla kävivät Lapissa kuukausi sitten. Toteutunut kulutus kuulemma 5,5 litraa satasella. Jos polttoaine maksaa nyt vaikka sen 2,3€ litralta, tulisi samasta reissusta maksettavaa lähes 450€. Saa sähkön hinta nousta aika lailla, että sähköllä ajaminen maksaisi saman verran kuin polttiksella.

Oomilta saisi nyt kiinteän sähkösopparin kahdeksi vuodeksi 27,9 snt/kWh. Tuolla jäädään edelleen alle Supercharger-hintojen. Harva kuitenkin oikeasti maksaa noin paljon sähköstä. Meilläkin noin puolet tuosta, vaikka juuri tuplaantuikin vanhasta noin 7snt/kWH. Sitten on toki kaikki yösähkömahdollisuudet, jolla auton oikeasti on ladannut lähes ilmaiseksi yöllä.

22 tykkäystä

YouTubessa tuli vastaan video jossa heppu selittää kuinka paljon autoon voi laittaa rahaa suhteessa tuloihin. Tässä hänen näkemyksensä jotka sopivat autofanaatikolle, harrastusbudjettia leikattu ja sekin siirretty peltilehmän ostoon.

Mielestäni summat ovat oikealla hehtaarilla, en itsekään ymmärrä kuinka kotimaassa keskituloiset ostavat yli 50 000 euron autoja. Tuon kaavion mukaan 60 000 euron auton ostaakseen bruttotulojen on oltava lähemmäs 200 000 euroa. Jos kaaviota ekstrapoloi alaspäin niin 50 000 euron nettopalkalla vuodessa voi ostaa karvalakkimallin Toyota Corollan ilman kumimattoja :sweat_smile:

Tässä vielä linkki videoon:

13 tykkäystä

On tuossa totuuden siementä tietysti, vaikkei nyt kukaan voi määritellä mitä kukin VOI halutessaan tuloistaan laitella autoon. Tosin, suomalainen on hyvä kusettamaan itseään pienellä kuukausierällä ja liian isolla jämärillä ja autoilun kuluja ei vaan haluta myöntää todeksi. Tiedän myös yhden herran joka tienaa 500k€ vuodessa ja tallissa on Suomen hinnoilla useamman miljoonan superautot ja vaihtunee aika ajoin. Häntä kiinnostaa työnteko ja sen lisäksi kenties vain autot.

Auto on kuitenkin aika likvidi ja tarvittaessa se on huomenna käteistä. Varmasti moni kokeilee sitä hienoa autoa ja toteaa, ettei ollut wörttiä hommaa.

Sen sijaan ihmettelen itse isosti sitä, kuinka paljon suomalaiset syytävät rahaa asumiseen, kesämökkeihin ym. turhiin seiniin. Miksi talossa pitää olla tyhjiä huoneita, jopa tyhjiä kerroksia? Kalliit veneet seisoo laiturissa ja mökit tyhjänä. No aina ja edelleen, kukin tavallaan.

6 tykkäystä

Tässä on itua. Jotta sähköautolla ajamisella pääsee ”säästämään”, pitää hankittavan auton hintaluokan olla joka tapauksessa 60-100k€ ja tulot suhteessa siihen. Minulla on vuositulot noin 100k€ bruttona enkä koskaan ole ostanut yli 25k€ autoa. Käytetyillä siis mennään ja tuurilla ei ole ollut kalliita remonttejakaan näissä härveleissä. Jos nykyisen vaihtoarvoltaan noin 18k€ auton vaihtaa sähköautoon, jolla hoituu samat työ- ja perheajot niin välirahaa (velkaa) pitää laittaa minimissään 40k€. Vaikka polttoainekulut laskisivatkin jonkun verran niin ei se säästö riitä lähellekään velanhoitokulujen hoitoon ja käyttö/sijoitusrahaa jäisi nykyistä merkittävästi vähemmän.

13 tykkäystä

Kuten aiemmin sanottu, sähköauton kannattavuuteen vaikuttaa ensisijassa ajomäärä ja päivittäinen matkaprofiili. (Ja tietysti sähkö/polttoaineen hintasuhde mikä se on tulevaisuudessa)
Mulla menee tankkaamiseen noin 5000€ vuodessa enkä ole edes kaupparatsu. Ja auto on pihi dieselauto. Päälle vielä 700€ d-vero.

4 tykkäystä

@superg vaikuttaa ihan fiksulta, tosin itse ostan ennemmin pari vuotta vanhan hyvillä varusteilla kuin uuden karvalakkimallin.

@Telemaster ne huoneet on pirun näppäriä juhlissa, vieraiden tullessa tms. Toki kohtuus tässäkin. Jokaisella oma huone+joku työhuone+iso olohuone riittää hyvin. Toki tonttia pitää olla edes sen verran, ettei tunnelma ole sama kuin kerrostalossa asuessa.

Autoista ainakin itsellä se into siihen autoon hiipuu aika äkkiä ja arvosta lähtee helposti reipas siivu pois ihan ajamalla se liikkeestä pihalle. Ihan kiva peli joku M5 oli ajaa, mutta omilla tuloilla hirvittäisi omistaa.

4 tykkäystä

Juuri näin! Tilasin eilen hybridin. Nykyisellä bensakoneella kulutus kaupungissa 7-8l/100km. Sähköllä pääsee n. 60km yhdellä 11kW akun latauksella. Laskin, että nykyhinnoilla bensaan menee n. 170e/kk. Vaikka sähkön hinta nousisi viisinkertaiseksi nykyisestä, silti se on edullista.

Itse olin myös Norjassa tällä viikolla, 3200 km dieselillä, no jos ei ole varmaa maksaa polttoaineesta tai latauksista kannattaa jäädä kotiin, sillä säästää eniten ja vielä enemmän kokonaiskustannuksissa kun ei osta sähköautoa. Range tankkauksen jälkeen 1200 km, yksi 15 min tauko. Olen sähkön ns. ammattilainen, siksi vaikea lukea näitä juttuja, jossa ajon säästöt otetaan vain huomioon ilman kokonaiskustannuksia, mutta lupaan lopettaa tähän, ehkä. Jos haluaa säästää, niin pitää pysyä kotona ja nykyään mielellään pimeässä.
Anteeksi :pray:

10 tykkäystä

En tiedä millaisilla olettamuksella olet laskelmasi tehnyt, mutta tällä hetkellä Teslalla ajaminen on edullisempaa kuin edellisellä hybridi Toyotalla.

Mitä tarkoitat sillä, että olet ”sähkön ammattilainen”?

3 tykkäystä

Henkilökohtaisesti ihan yhdentekevää, onko range 500 vai 1500 km, sillä ainakin mun on pakko pitää taukoja. Lataukset onkin kätevä ajoittaa ruokataukojen yhteyteen. Se onkin ollut alusta asti mun tapa sähköautoilla; auto odottaa minua, minä en odota autoa. Roadtripillämme pisin pätkä täysin pysähtymättä oli lähes tasan 500km. Olin itse ainakin ihan kypsä istuskeluun. Ladattiin tuon rykäisyn jälkeen 34 minuuttia, minkä aikana syötiin. Mutta jos täytyy päästä toista tuhatta kilometriä pysähtymättä, niin vähissä on vaihtoehdot sähköautoilijalle. Mersun EQS pääsee ehkä lähimmäksi.

Voi hyvin olla että exceliä pyörittämällä löytyisi jokin halvempi auto kokonaiskustannuksiltaan kuin Tesla Model 3, mutta kyseisen auton omistamiseen on muitakin syitä kuin edulliset käyttökulut. Samoin on myös syitä käyttää mieluummin iPhonea kuin 200€:n Android-luuria.

Mutta onneksi kaikille on vaihtoehtoja.

17 tykkäystä

Itse olen käyttänyt niinkin yksinkertaista mallia autonhankintaan kuin että auto saa maksaa yhden kuukauden bruttopalkan verran. Hyvin on pärjätty. =)

19 tykkäystä

Vaihdoin sähköautoon muutama kuukausi sitten ja ei kyllä ole todellakaan mitään paluuta takaisin polttomoottoripuolelle. Olihan investointi toki aika iso mutta maksimipituus rahoituksella ja iso jämäri niin keissistä tuli todella hyvä. Ajelen tuolla pari vuotta ja sitten vaihdan taas parempaan. Ei jää jämärit minun maksettavaksi.
Sen lisäksi sähkö on edelleen niin paljon halvempaa kuin diesel että minulla liikkumisen kustannukset enemmän kuin puolittuivat. Rangea riittää se 500km+ ja koska en käy joka viikko Lapissa niin tuo riittää 99% kaikista ajoistani. Lapin reissulle voi sitten vuokrata siihen hommaan sopivan auton kun sinne kerran vuodessa tulee lähdettyä.

15 tykkäystä

Mikä auto kyseessä? Mistä autosta vaihdoit? Millainen rahoitussopimus?

Noihin vastaamalla tästä voisi olla hyötyä muillekin vaihtoa miettiville :slightly_smiling_face:

3 tykkäystä