Auto - vaurastumisen jarru?

Ehdottaisin että hallitus myöntää sähköauton hankintatukea 45000e niin kansalaisilla olisi ehkä mahdollista ostaa sähköauto. Suomalainen ajaa 10v vanhalla ja n.3000e arvoisella autolla. Muussa tapauksessa keskituloiset ja siitä alaspäin joutuvat ajamaan äärettömän kalliilla polttoaineilla mikäli jakeluvelvoite menee läpi selllaisenaan.

8 tykkäystä

Tähän samaan konkurssiin menisi niin ei tuntuisi niin pahalta. Julmaltahan tuo vaikuttaa etenkin pidempien työmatkojen takia autoilevien kannalta, melkoinen viima lompakonpohjalla käy. Välillä toivoisin että pysähdyttäisiin miettimään että voisiko niitä kunnianhimoisia tavoitteita tehdä vähemmän kunnianhimoisesti. Monet kamppailee jo nyt taloudellisen selviämisen kanssa, eikä se auta yhtään, että horisontissa ei näy mitään muuta kuin lisää kiristyksiä.

3 tykkäystä

Maalla asutaan. Molemmat vuorotöissä. Kaksi autoa PAKKO olla, tai mistään ei tule mitään.

Mulla oli vuosia velaton auto. Oli komiaa ajella, kun ei tarvinnut lyhentää lainaa. Siinä vaiheessa kun bensanhinta pomppasi kahteen euroon ja välillä hipoi jopa kolmea, oli pakko tehdä jotain. Tämä rosvo nimittäin vei 7,5 maantiellä 10 yhistetty ja 14 kaupungissa. Työmatka , melkein 20€/vuoro pahimmillaan. Oli yksinkertaisesti vaan vaihdettava autoa.

Ostin ituhippihybridin. Kulutus maantie, yhdistetty, kaupunki aika tarkkaan 5,2

Nyt sitten maksetaan muutama vuosi 150€/kk tuota ituhippiautoa. Mun kilometreillä aika lailla ±0 kun tuota laskeskelin. Mutta ei tunnu psykologisesti niin häjyyltä tankatessa ja ajaessa. 50€ kun lyö tankkiin, niin sillä pääsee vaikka kuuhun, kun ex-rosvoa sai olla tankkaamassa ihan jatkuvasti. Poika sai tuossa joku aika sitten kortin, mutta ei sekään raaskinut rosvolla ajaa. 20€ on iso raha opiskelijalle, eikä se mullekaan ole mikään pikkuraha. Ja tuolla 20 eurolle sai pahimmillaan 7, 4litraa ja nykyhinnoilla n. 10 Ja ajoi 100km, kun nyt pääsee melkein 400km Ai niin. Rosvon autovero oli vuodessa melkein 400 ituhipissä 130.

Kyllä välillä ahistaa ja mietityttää autoilun hinnan järjettömyys. Lisäksi tajusin, että mullahan olisi ollut monta vuotta laittaa 150€ /kk sijoituksiin, sillä maksanhan mä nytkin 150 lyhennystä ja olen hengissä silti! Mihinköhän nekin rahat menivät?!

22 tykkäystä

Etkös ollut itsellesi vastannut mihin se 150€ on aiemmin mennyt :thinking:

2 tykkäystä

No tavallaan joo. Sinnehän se meni rosvon tankkiin. Kai mä oon jo itekin sekaisin laskujen ja laskemieni kanssa :grimacing:

Kallista ja älytöntä touhua autoilu kuitenkin taloudellisesti, mutta pakollista, jos aikoo maalla asua ja töissä käydä.

1 tykkäys

Tulipa säästettyä reilu tonni korjauskuluissa. Hieman erikoisempi osa niin eihän sitä tarvikkeena löydy, joten eikun marmorille. 1050 euroa! Vähän aikaa kesti pohdiskella vaihtoehtoja, mutta sitten tajusin, että löytyyhän näitä purkuosanakin niin ei ainakaan tonnia tarvitse maksaa.

Lopulta hintaa 105 euroa posteineen. Muutama olut ja kirosana kului tuoksinnassa, mutta taas mennään eteenpäin. Kannattaa tosiaan katsella käytettyjä osia varsinkin elektroniikkapuolen osissa tai tarvittaessa kääntyä elektroniikkakorjaajien puoleen. Niihin saa helposti palamaan parisen tonnia, mutta yleensä ovat korjattavissa muutamalla satasella

20 tykkäystä

Käyty vihdoinkin toisessa paikallisessa autolasiliikkeessä tiedustelemassa hintaa.
(En saanut ketutukselta aikaisemmin aikaiseksi :grimacing::sweat_smile:)
440€ kaikkineen, eli hieman parempi, mutta silti aika suolaista. :smirk:

1 tykkäys

Tuli tästä mieleen, että toimiiko nämä kotisohvalta tehdyt kilpailutukset, vai meneekö tässä omat tiedot jonnekin rekisteriin ja alkaa tulla mainosta ja soittoa :thinking: Asiaan liittyen esim.

2 tykkäystä

Joskus tuli kokeiltua tuota AutoJerryä. Aluksi oli hiljaista tarjousten suhteen ja vähän ajan päästäkin tuli jotain epämääräisiä puljuja tarjoamaan palvelua. Palasin takaisin puhelin kouraan ja aktiivisesti vertaamaan -tyyppiseen tyyliin.

Voihan se olla, että tietyt työt kerää paremmin tarjouksia ja yhteydenottoja. Ja varmaan vähän tuurista kiinni.

Ei mun mielestä ole tullut mitään ylimääräistä mainostusta ja soittelua tuon kokeilun jälkeen.

3 tykkäystä

Niin se yleensä menee, että kaikista yksinkertaisimmat työt herättävät eniten kiinnostusta. Esimerkiksi jarruhuollot tekee ammattimies pikkuhetkessä, mutta monessa paikkaa saavat tuhrattua tuohon monen tunnin veloituksen. Helppoa rahaa

Se hyvä näissä palveluissa on, että ne helpottavat vertailua eri liikkeiden välillä esimerkiksi arvosteluiden osalta. Itsekin joskus kokeillut ja lopulta löytänyt muutaman hyvän paikan, josta tulee sitten suoraan kysyttyä. Vähän saa myös haarukkaa hinnoitteluun, koska ainakin ennen autonkorjausta epäselvempi hinnoittelu oli ainoastaan putkimiehillä

3 tykkäystä

Itse kilpailutin kahden auton huollot 7x vuoden ajan autojerryllä ja ainakin Tampereen alueella toimii erinomaisesti.

3 tykkäystä

Minulla on vuosimallin -94 auto (ensiauto) ja muutama viikko sitten jätti tielle kun kytkimeen tuli vikaa enkä saanut enää vaihteita päälle. Koska auton arvo lasketaan korkeintaan satasissa, niin mitään tonnin remppaa ei olisi järkeä tehdä. Huollosta soitettiin, ja kytkimen käyttövipu tms. oli hajonnut, kustannus 210€. Olivat saaneet korvaavan osan käytettynä toisesta samanlaisesta autosta, maahantuojalta ei olisi sellaista saanut uutena. Eli joskus voi käydä niinkin että vaikka korjaus ei paljoa maksaisi niin korvaavaa osaa ei enää löydy :smiley:

Olen itse ajanut autolla nyt n. 55 000 km. Melko halpoja kilometrejä mulla on tuolla autolla tullut, ei ole mitään isompia remppoja tarvinut tehdä. Mutta kyllä se on ihan selvä etten ala siihen mitään tonnin remppoja tekemään, jos sellaisia tulisi eteen. Olen suunnitellut vaihtavani auton uudempaan arviolta 2025-2026 aikana, ja jos tuo sattuisi sinne asti kestämään ilman niitä tonnien remppoja, niin mahtavaa.

6 tykkäystä

Korjautin aiemmin mun yli 10v vanhaa Volvo S40 autoa pk-seudun ammattiopistossa. Työ maksoi tyyliin 5e tunti ja osista ei tarvinnut maksaa mitään extraa. Olin kyllä erittäin tyytyväinen :+1:

7 tykkäystä

Kyllä auto sijoituksena on huonoimmasta päästä ja nykyään saa muutamalla tonnilla melko hyväkuntoisia käytettyjä.Oman nykyisen diesel käyttöpelin ostin yli 10 vuotta sitten ja maksoin 2900 euroa,silloin oli mittarissa 192 000,nyt on 437 000 ja vielä meni tyttö katsastuksesta läpi 253 € jarruremontilla.Kultamussukka Seat täyttää tammikuussa 20 vuotta,kakkukahvien paikka,kyllä on hintansa haukkunut.Kertaakaan ei oo välille jäänyt ja normi kulutusosia ja huoltoja tehnyt.Pakki vaihdelaatikossa ääntänyt monta vuotta mutta ei hajonnut.Öljyä en oo enää jaksanu vaihtaa,joskus lisäilly,siinähän se vaihtuu,jakopään remmillä ajettu tiä kuinka pitkään.Tuolle pystyy vielä kyläsepät tekemään huoltoja siitä hyvä peli.Toivonut että hajoais että hennois katsella uutta,mutta samalla kiintynyt kuin vaimoon eli vaikka ikä tekee tehtävänsä niin ei välttämättä parane vaikka vaihtais nuorempaan.

16 tykkäystä

:muscle: Nyt ollaan asian ytimessä! Aikoinaan ajelin muutaman tonnin maksaneella jeesuksen vanhalla ™ Mazdan B2600 pickupilla, tarkka laskelma oli 0.5 öljypönttöä per 600km tarkalleen.

Mitä sitä siinä enää vaihtelemaan?

Näitä autoja muistellessa sitä ihan herkistyy. Järjettömän kokoiset ympärivuotiset M+S renkaat alla kesät talvet ja kerran talvella auramies saartanut auton kasoillaan kadun varteen. Ei muuta ku skrabaa vähän, koppiin ja kaasua :facepunch:

Ennen oli kaikki paremmin ja ah niin rouheeta. Itse mietiskelen juuri tällä hetkellä paljonko sitä laittaisi seuraavaan. Alla 2009 mazda6 ja renkaan vaihtaja varoitteli että alkaa peräpää olemaan alta aika ruskea. Siis autolla.

Katselin ensin liisareita mutta niistä tulee pakko-ostoksia / uudelleenverhoiltavia sen jälkeen kun on meidän pikkuapinoita kuljettanut takapenkillä. Nyt lähinnä mietin koe-ajaisiko 10v+ 200km+ farkkuvolvoja, jos sais alle 10k muutamaksi vuodeksi autoa alleen… :thinking:

Honda Accord on mukavimman oloinen peli mikä on koskaan ollut alla mutta ne on niin pirun kalliita aina suhteessa.

Tosin en tiedä sotkeeko tuo webastovaatimus itsellä hintahaitaria tässä mielessä.

8 tykkäystä

Itsellä “joutuu” töissä käyttämään omaa autoa, kuukaudessa noin 1000km matkalaskulle eli siitä se 0,46€/km verotonta + päivärahat. Eli tulee reilu 500€ verotonta palkan päälle.
Vuosia tuli ajettua vanhalla 1.9tdi passatilla, 250tkm ajettuna muutamalla tonnilla ostin ja 430tkm ajettuna piti luopua kun alkoi tulla niin paljon kaikkea pikkukorjattavaa että olisi mennyt ainakin 2000€ kaiken kuntoonlaittamisessa :smiley: ja molemmat rengassarjatkin oli sopivasti loppuun ajettu.
Parashan olisi jollain vanhalla romulla vaan työmatkaa taittaa ja nostaa km-korvauksia mutta kun perhe kulkee samalla autolla niin pitää sen olla turvallinenkin. Ja kahta autoa en enää aio omistaa.

Nyt 2015 Octavia 1.6tdi koneella ollut muutaman vuoden. 90tkm ajettuna ostin ja kohta 210tkm mittarissa. Merkkihuollossa olen käyttänyt 30tkm välein, pientä säästöä varmaan saisi käyttämällä pienempää korjaamoa mutta ei ehkä kuitenkaan niin paljon kuin kuvittelisi. Olen muutaman huollon “kilpailuttanut” eli kysynyt muutamasta paikkaa ja hinta on joskus ollut jopa kalliimpi pienessä korjaamossa kuin Skodalla. Lisäksi pienissä korjaamoissa on se vika, että jos huomataan jotain muuta korjaustarvetta niin pitää varata uusi aika jolloin tuoda auto uudestaan huoltoon ja tilaavat sinne osat. Skodalla se on hoitunut samalla kertaa kun varastossa löytyy osia. Omalle ajalle ja vaivallekin jonkin hinnan voi laittaa.

Pari kertaa tämä Skoda on tielle jättänyt vesipumpun takia mutta maahantuoja maksanut goodwillinä, koska auto on huollettu Skodalla huolto-ohjelman mukaisesti. En tiedä olisiko korvannut, jos olisi muualla huoltanut. Skoda ajoturvan kautta saanut ilmaiseksi sijaisauton käyttöön korjauksen ajaksi rajattomilla kilometreillä (pääsin työreissuun sijaisautolla). Vanha passatti ei ikinä jättänyt tielle, jotenkin tämä uusien autojen laatu ei yhtään vakuuta.

En tiedä mikä se seuraava auto voisi olla, sähkö, sähkö-bensa hybridi vai jatkossakin diesel? Joskus työreissu voi olla jopa 320km pitkä eikä latausmahdollisuuksia/aikaa ladata ole reitillä. Riittääkö täyssähkön range. Lisäksi monet täyssähköt liian kalliita omaan budjettiin. Skoda kuluttaa matka-ajossa vain vähän päälle 4 litraa niin vähemmän se syö kuin lataushybridi pitkää matkaa ajavalla. Toki kun kaupungissa käyttää pelkkää sähköä, niin keskikulutus laskee sitä kautta että bensaa ei kulu.

3 tykkäystä

Aika vastaava tilanne kuin minulla, joskin ajan vähän alle 1000km matkalaskua per kk.
Muuta ajoa Tampereen keskustassa/lähiöissä tulee myös paljon ja niissä polttomoottoriautot ovat erittäin huonoja. Päivittäin ajelin Passat -02 TDI, BMW 2010 520d ja BMW 2018 520xd:lla noin 35-55km päiväsuoritteita ja aina päivän keskikulutus oli noin 8L/100km. Tämä maksaa 2,2€/L hinnalla kymmenen euroa joka päivä kun jyvittää dieselveron samaan.
Sähkäriä pyrin nyt lataamaan töissä ja kotona yöllä pörssisähköllä, päivän kaupunkiajo maksaa 1-3€/pv.
Työajoja mulla on sellaisia, että lataaminen on ainakin vielä sujunut.

1 tykkäys

Laskelmissa pitää nyt ottaa huomioon se vielä,
Että km.korvaus nousee 2023 0,53 senttiin.

1 tykkäys

Oma autoni, vuoden 2002 Vw Golf 1.6, etuvetoinen punainen paholainen, joka oli aikanaan äitilläni ehkä parikin(?) vuotta ja sitten kun alkoi minulla olla ikää ja ajokortti, niin ikäänkuin “periytyi” eteenpäin. Ei se hälläkään uutena ollut, mutta siihen nähden kuitenkin sain ensiautokseni hieman vajaa 80tkm ajetun peruskärryn.

Mutta tällä tulee ajeltua vieläkin, onko meillä takana yhteistä matkaa nyt karkeasti 16 vuotta. Kerran, ja vain kerran, on jättänyt tielle ja silloinkin se auto lähti huoltamon pihasta ja olivat huollossa tehneet jotain mikä aiheutti keskikonsolin näytölle isot STOP-tekstit ja auto menetti tehonsa juuri ohitustilanteessa. Ei mikään mairea kokemus, mutta muuten on kyllä ollut jämäkkä peli, josta en luovu niin pitkään ennenkuin joku mällää kylkeen tai moottoritilassa tapahtuu jotain niin katastrofaalista, että rahaa pitää laittaa pitkänmatkaa yli nelinumeroisen summan.

On kuskannut minua kesät talvet juuri sinne minne olen mennyt, vaikka toki omat pienet oikkunsa autossa on. Ne kun tiedostaa ja osaa kenties “varautua” tilanteisiin, niin hyvä tulee.

Olen miettinyt auton vaihtoa ja olen vakavissani ajatellut pariakin vaihtoehtoa, kenties vähän prameampaa ja tehokkaampaa, mutta en vain voi luopua tästä. On perkule tunnearvoa mokomalla nelipyöräisellä… Ja pääasia kuitenkin on loppuunsa se, että se kuljettaa minut paikasta A paikkaan B. Ja kun tiedän auton historian melkein 20 vuoden ajalta, niin mikäpäs tässä ollessa, uudella käytetyllä autolla kun nekin voi olla mitä on.

Asun siis kerrostaloasunnossa jossa minulla käytössäni on vain yksi autopaikka, joten se paikka kuuluu vain ja ainoastaan Golffilleni. Jos olisin väljemmin asuva, okt-asunnossa tai vastaavassa ja tilaa olisi, niin varmaan olisi toinenkin auto pihassa, ihan vain vaikka harrastemielessä, olkootkin rahankäytöllisesti epäkorrektia, mutta korvaa sitten tunnepuolella ehkä jotain. Mutta nyt tilanne on tämä ja näillä mennään.

Nykyiseltään vuositasolla maltilliset kilometrit, yhteensä autolla rullattu hieman vajaa 250tkm. Yhteistä historiaa piisaa siis nopeasti laskettuna 170tkm verran, karkeasti. Silti tulee talvea vasten käytettyä autoa huollossa, jotta talvi menisi sutjakkaasti. Ehkä tarpeettoman useasti tulee huollatettua, mutta silti arvostan auton tuomaa näppäryyttä, etten ole muiden aikataulujen orja, vaan voin kulkea matkani juuri kuten haluan eikä vuosittainen huoltaminen ole minua ainakaan tähän asti konkurssiin syössyt.

Auton hinta tänäpäivänä pyörinee nettiauton vastaavien mukaan ehkä 1000-2000€ välillä, mutta tällä ei ole väliä, rikastua en tällä autolla aio joten tällä mennään niin pitkään kun kuski tai auto päästää viimeisen inahduksen.

20 tykkäystä

Kysytäänpäs täältä, että onko kellään kokemuksia GoMore tai Bloxcarin kautta auton vuokrauksesta?

Houkuttelisi päivitellä autoa vähäkulutuksisempaan, ja pidemmälle matkalle sopivaan peliin. Ongelma on, että oma auton tarve on varsin kausittaista tai spontania, eikä säännöllistä arkiajoa. Mietinkin kuinkakohan paljon kustannuksia saisi katettua vertausvuokrauksella?