Auto - vaurastumisen jarru?

Asentajana näet ainoastaan sen nurjan puolen. Teillä on kuitenkin miljoonia autoja ja jokainen jolla käynyt huono tuuri ja moottori tai vaihteisto paukaissut rikki on varmasti jokaisella foorumilla valittamassa. Tuo on kuitenkin murto-osa kokonaisuudesta ja kilometrejä saa olla todella paljon ennen kuin se oikeasti on ongelma. Silloin se auto ei maksakaan juuri mitään

En hirveän monesti autoa ole vaihtanut, mutta olen ottanut tavaksi, että kun vien auton huoltoon niin erityisesti uuden oston jälkeen olen maininnut, että niitä osia saa vaihdella sitten reilulla kädellä mikäli mitään kulumiseen viittaavaa on. Alustan osat, jarrut ym kun on vaihdettuna esimerkiksi 200tkm kohdalla niin ei niitä todennäköisesti tarvitse juuri olla vaihtamassa enää omana aikana. Välttyy turhalta säätämiseltä, kun ei jokaisen katsastuksen yhteydessä tarvitse mennä jotain korjaamaan tai huoltovälillä mennä taas pajalle, kun tulee jokin uusi kolina. Suosittelen muillekin ja ei maksa kovin monen kuukauden lyhennyksen verran, vaikka vähän enemmänkin korjaisi kerralla

11 tykkäystä

Käsitän itseni ns. automieheksi, mutta nyt on meneillään järkikausi ajoneuvoasioissa.

Perheessä on 2 autoa, jotta duunimatkat ja lasten kyyditykset saa sujumaan jouhevasti. Toinen on 7-vuotias farmari-Opel ja toinen 20-vuotias Saab.

Pystyn itse tekemään tallissa näihin autoihin kaikki perushuollot ja Saabiin vähän rankempiakin remppoja mm. hitsaushommat, joten huoltokuluissa säästää. Huoltaminen on myös useimmiten mukavaa harrastamista, kun autoista olen kiinnostunut.

Opelin kiinteät kulut (verot, vakuutukset, katsastus, huollot) + arvonalennus huomioiden ovat normaalitilanteessa luokkaa 150 EUR/kk ja Saabin noin 100 EUR/kk. Yhteensä siis 250 EUR/kk. Jos jotain isompaa hajoaa, niin toki väliaikaisesti mennään huoltokuluissa tämän päälle. Sitten toki polttoainekulut päälle, kilsoja tulee noin 15000 + 10000 km/v.

“Vaurastumisen” kannalta ylivoimaisesti järkevintä olisi ajaa molemmat autot loppuun tai kunnes kuljetustarve muuttuu (ei näköpiirissä). Sitten ostaa tilalle vastaavia käytettyjä, taloudellisia ja helposti huollettavia kapineita.

Ongelmana tuossa strategiassa on, että se olisi automiehelle aivan tolkuttoman tylsää ja harmaata, kun mulla on käytännössä aina autokuume päällä. Tällä hetkellä polttelisi kovasti tuollainen vm. 20-22 BMW 530e Touring xDrive, joka maksaa noin 50 000€. Sellaisen arvonalennus on parhaimmillaankin luokkaa 400 EUR/kk eli jo yksinään reilusti enemmän kuin nykyisten auton kulut yhteensä. Lisäksi tuollainen vehje pitäisi ostaa rahoituksella, vakuuttaa kunnon kaskolla sekä käyttää huollossa valtuutetussa huoltoliikkeessä (eli ns. marmorilla) niin kulut räjähtäisivät täysin käsiin.

Ainoa syy ostaa moinen olisi, että se näyttäisi pihassa hienolta ja olisi kiva ajaa. Ehkä myös turvallisuudessa olisi jonkin pykälän edellä nykyisiä kulkineita. Ympäristöystävällisyydestä en osaa sanoa mitään. Summa summarum: täysin järjetöntä taloudellisesti, mutta ehkä silti vielä joku päivä… :thinking:

14 tykkäystä

Täällä on kanssa “järkikausi” menossa kun lapsiperhearjessa mennään, niin ei huviajeluille aikaa sinänsä riittäisikään. Nyt tärkeintä kun autot toimii ja on suht mukavia sekä tilavia. Aiemmin ollut kaikenlaista harrasteautoakin mutta ei tällä hetkellä. Nyt on kolkutellut mielessä uusia perheen kakkosauto joka tällä hetkellä on muutaman tonnin Honda. Ajoa tulee kuitenkin n. 10tkm vuoteen siihenkin ja mukavuutta sekä tilaa (ja ehkä myös luotettavuutta) saisi olla pikkaisen lisää. Kaikenlaisia vehkeitä on tullut katseltua sähköistä hybrideihin ja bensa-autoihin. Lopulta tuntuma on kuitenkin nyt se että tulisin päätymään n. 15ke bensa-autoon, koska sellaisista sähköistä/hybrideistä jotka kiinnostaa joutuisi maksamaan ainakin 25k-30ke. Vaikka ajelu olisikin halvempaa ei tuota erotusta tule saamaan kiinni noin vähillä ajoilla laskujeni mukaan ja akkuasiat myös noissa mietityttää takuun jälkeen. Ford Focusta ja Skoda Scalaa muutaman vuoden ikäisenä tullut katsottua, lieneekö näistä kenelläkään kokemusta?

Autokaupalla ainakin menee suht hankalasti niin nyt voisi olla paikka tinkiä kovemmin.

1 tykkäys

Omassa uudehkossa perheautossa (Auris) on viimeisen 4,5v aikana kustannukset olleet vain noin 300€/kk 15tkm vuosiajolla arvonlasku huomioon ottaen. Sen verran tarkka olen kustannusten suhteen, että tähän täytyy olla tyytyväinen.

Tuo onnistui hakemalla auto käteisellä Ruotsista 2,5v ikäisenä, jolloin kalleimmat kilometrit oli ajettu. Auton sai silloin jopa 4 tonnia halvemmalla kuin Suomesta. Lisäksi auton nykyarvo on kestänyt hyvin, kun käytettyjen hinnat ovat nousseet. Autossa ei ole tarvinnut vaihtaa mitään muuta osaa kuin tuulilasi kolme kertaa sekä kohtuu halvat määräaikaishuollot on tehty.

Toki käteisellä on arvo, mutta huonolla tuurilla rahan olisi voinut laittaa vaikka Kamuxin osakkeeseen.

11 tykkäystä

10 tykkäystä

Minulla oli skoda scala 3 viikkoa vuokrattuna Italiassa 1.0 tsi koneella ja dsg vaihteistolla. Mielestäni auto oli hyvä ajaa ja riittävän tehokas tuolla pienelläkin moottorilla. Auton kulutus oli vähän yli 5l/100km ilman minkäänlaista yritystä taloudelliseen ajoon ja ilmastointi jatkuvasti kovalla. Suurin kulutus jonka autolla sain oli 6.5l/100km kun ajoimme 40km matkan jyrkkää vuoristotietä edestakas. Tilat olivat hyvät kahdelle aikuiselle ja kahdelle pienelle lapselle.

5 tykkäystä

Varmasti hyvä auto mutta niin kuin kirjoittelin aikaisemmin mikä on näiden pienten koneiden kestävyys? Mä olen yleensä ostanut autoja jossa maltilliset kilometrit, ajanut 30-40 tkm ja sillä tavalla ei ole tullut mitään kalliimpia remppakustannuksia.

2 tykkäystä

Tästä VW 1.0 TSI 110hv koneesta itsekin kiinnostunut jos liisarin nakkaisi menemään. Golfia saa Comfortline-farkkuna luokassa alle 15k€ jollain 60-80k kilsoilla kun sattuu kohdalle. DSG taitaa olla jo näissä ihan ok, tosin riskiä välttävä menee manuaalilla.

Volkkarin koneet on huonomaineisia, mutta ymmärtääkseni tämä 1.0 TSI paras pikkukone aikoihin. Tosin, tätä pitäisi vielä tutkia lisää. Se nyt on varma, että normaali 30tkm öljynvaihtoväli on aika raaka kireälle pikkukoneelle.

Me teimme vuosi sitten päätöksen luopua taloutemme ykkösautosta MB GLC -17. Mietimme, että kahden aikuisen taloudessa, jossa työmatkat ja ajat ovat jokseenkin samansuuntaiset, voisimme ihan hyvin tulla toimeen yhdellä autolla. Pientä säätöä se toki vaatii, mutta ei mitään ylitsepääsemätöntä. Motivaattorina noin tonnin säästö kuukaudessa. Säästöön ei sinänsä ollut polttavaa tarvetta, vaan minua oli jo pidempään ärsyttänyt ihan periaatteessa rahan laittaminen autoon.

Nyt entinen kakkosauto on ykkösauto. Vanhemmilta saatu Volvo S70 -00, on ostettu uutena ja ollut siis perheessämme uudesta saakka. Se on aikoinaan ostettu ns. kaikilla herkuilla, ja täytyy sanoa, että mukavuudessaan se hakkaa edelleen monet nykyiset perusautot. Kunnolliset nahkasohvat ovat edelleen huippukonnossa ja autoon on aina ilo istua.

Kustannukset Volvosta ovat maltilliset. Liikennevakuutus maksaa vuodessa n. 250e ja kuluvia osia vaihdetaan tarpeen mukaan. Hyvin tehtyä autoa ei ole juurikaan tarvinnut korjailla. Vaikka Volvossa on iso bensakone, kulutus on varsin maltillista kun malttaa ajella rauhallisella tyylillä. En ole tarkkaan laskenut, mutta arvelen, että ilman bensoja Volvon pitäminen maksaa alle 200e/kk.

Henkisesti muutos on kuitenkin ollut suurehko. Vaikka en ole koskaan ollut erityisesti ns. automies, on uudehkolla hyvällä autolla ollut mukava ajaa. Minulla on ollut nelivetomersuja jo pitkään ja ei siitä pääse mihinkään, että on niillä ollut ylivoimaisen mahtava ajaa. Sitä on vähän ikävä.

14 tykkäystä

Tulipa tämän langan innoittamana tutkittua verkkopankista omia autoilun kustannuksia. Autona v. 2013 Yaris, ja viimeiseltä kahdelta vuodelta näyttäisi kustantaneen keskimäärin 165€/kk, sis. mm. uudet kitkat, katsastuksen, verot, vuosihuollot, jousien vaihdon, vakuutukset ja bensat. Olenpa renkaatkin vaihdattanut lähialueen työttömillä heitä tukeakseni.

Minulle jokainen peltipurkissa vietetty hetki on pois jostain mielekkäämmästä, ja vuodessa kilsoja näyttää tulleen noin 6000. Etätyöt ja lapsettomuus vaikuttaa toki tähän myös :slightly_smiling_face:

9 tykkäystä

Hankimme vast-ikään Volvo V90, vm 17.
Onpa kiva ajaa uudella autolla, kun ajoa tulee se 30 000km vuoteen.
Meni hermot vanhaan Mercedekseen (arvo noin 4000e).

Hinta oli noin 26800e, 6,9% rahoitus ja 15e käsittelykulua tms. 72kk osarilla jotain 350-400e väliin kuukaudessa viimeisen erän ollessa varmaan jotain 10 000e tms.

Tuntuupa eri mukavalta “tuhlata”, kuin säästää ja sijoittaa.

Sijotuksissa edelleen toki rahaa, tavoitteena lähinnä vakauttaa tilanne ja siirtyä “puolustustamaan omaisuutta” ja lyhentelemään sijoituslainoja.

Varmasti hidastaa vaurastumista, mutta joskus on elettävä. Mieluummin teen lisää töitä tuon kulun (400e/kk) kattaakseni.

10 tykkäystä

Itsellä nyt tarjous pöydällä uudesta autosta. Hankittavan auton hinta noin 10 % sijoitusvarallisuudesta. Monen mielestä varmaankin ihanan kallista, mutta itselle eräänlainen palkkio ahkeruudesta ja toimeliaisuudesta. Elämässä pitää kuitenkin tehdä niitä asioita mistä nauttii ja itse olen huomannut, että pelkkä rahan säästöön laittaminen ei sitä nautintoa tuo. Toki eihän uusi autokaan itsessään sitä nautintoa tuo vaan ne kaikki reissut mitä sillä sitten tehdään.

5 tykkäystä

Kun ostaa auton rahoituksella, korosta on mahdollista tinkiä usein huomattavan paljon. Tyypillistä on, että korko on tuon 6,9 plus kulut. Korko oli tuon myös nollakorkojen aikana. Mulle on moni autokauppias sanonut, että suurin osa ostajista on kiinnostunut vain kuukausimaksun koosta. Sehän on helppo justeerata juuri sellaiseksi asiakas haluaa. Kauppiaan mukaan ihmiset luulevat, että autoliikkeen korko on jotenkin kiveen hakattu, eikä suurin osa edes kysy sitä. Saati, että neuvottelisi siitä.

Pienellä vaivalla tuollaisesta yli 7 % korosta saa tingittyä helposti puolet pois. Nollakorkojen aikaan en ole maksanut yli kahden prosentin korkoa yhdestäkään autosta.

3 tykkäystä

Seitsemästä puolet vielä pois? Rahoituksen hinnan lähestyessä tuota tasoa niin ihan mielenkiinnolla odotan jonkun tämän vahvistavan. Uusissa tai jossain kalliimman luokan autoissa kolmella alkavia rahoituskorkoja vielä näkyy

3 tykkäystä

20k autolainana Nordean joustoluotto, 3 kk euribor + 2,9 % marginaali, nyt yht 4,97%. Saisi toki pois myymällä osakkeita, mutta nyt ei ole hyvä aika myydä.

Vuosi sitten ennen sotaa tinkasin kamuxilta koron 3,99%. Muistaakseni 5,99% oli lähtö.
Rahoitus oli loppujen lopuksi op:lta (kamuxin kautta) ja auto tuli maksettua alle vuodessa pois. Hintaluokka oli 15k€.

En tiedä paljonko ne tässä korkoympäristössä tippuvat, mutta ei siinä kysyessä mitään häviä.

Kuukautta vaille 4 vuotta sitten ostettuun uuteen autoon sai tuolloin rahoituksen 0,5% korolla ilman kuluja. Vuoden verran on tuota vielä makseltavana.

Neljässä vuodessa arvon alenema ollut 1/3 ostohinnasta.

Tuolloin oli myös harkinnassa pari vuotias vaihtari, siihen rahoitusta oli tarjolla 1,99% todellisella korolla.

1 tykkäys

Nollakorkoajat tulivat ja menivät ja Nykyiset autolainat ovat jo toista luokkaa. Ilmeisesti kuukausimaksujakin on hiljalleen hilattu ylös, joka nostaa kokonaiskustannuksia taas jonkin verran

1 tykkäys

Toki korkotilanne taitaa olla kaikkien tällä palstalla pyörivien tiedossa. Pointtina oli tuoda esille se, että uuteen autoon saa pääsääntöisesti aina halvempaa lainaan kuin käytettyyn. Tämä johtuu usein mm. maahantuojien markkinointikampanjoista. Toisaalta uuden auton arvon alenema on huomattavasti pari vuotta käytettyä suurempi.


Sitten itse asiaan, eli autoilun kuluihin. Olen pitänyt tarkkaa kirjaa kuluista pois lukien pysäköinti.

Aikavälillä 08.02.2019-07.01.2023 (47 kk):

Ajosuorite 66 277 km (ka. 1410 km/kk eli 16 920 km/v)

Polttoainetta mennyt 4550,47 l, josta maksettu 7486,78 €
keskihinta 1,65 €/l
keskikulutus 6,86 l/100 km
kilometrihinta 11,3 snt/km
ka. 159,3 €/kk

Kiinteät kulut:
Autoverot 550,19 €
Huolto 1983,82 € (sis. vetokoukun asennus)
Pesu 265,55 €
Vakuutukset 1942,96 €
Yhteensä 4742,52 €
7,2 snt/km
ka. 100,9 €/kk

Arvon alenema sis. rahoituskustannuksen (korot 186,5 € koko 5vuoden rahoitusajalta) 11750 €
Laskettu viimeisimmän suoran tarjouksen perusteella
keskiarvollisesti 3000 €/v tai 250 €/kk
17,7 snt/km

Kustannukset yhteensä 23979,3 €

Yhteenvetona autoilu on maksanut tässä tapauksessa
510,2 €/kk tai vaihtoehtoisesti ilmoitettuna 36,2 snt/km

Kustannusten osuudet yllä olevan jaottelun mukaan
Polttoaine 31,2 %
Kiinteät kustannukset 19,8 %
Arvon alenema 49 %

34 tykkäystä

Tutun autokauppiaan kanssa juttelin niin 3,9 % on heille käytännössä ”nollakorko” tällä hetkellä. Kai se on jolu euribor + marginaali heillekin. Tohon päälle katteet.

3 tykkäystä