Auto - vaurastumisen jarru?

Itse olen juurikin tämän loistavan Toyota Relax-turvan piirissä. Ei siis ole vielä ollut mitään tarvetta korjauttaa, kun auto vasta muutaman vuoden ikäinen ja Toyota tuppaa kyllä muutenkin kestämään.
Mutta ei lisäturva haitaksi ole, kun siitä ei joudu maksamaan.

3 tykkäystä

Nostetaan ylös tässä ketjussa aiemminkin näkynyt vertailu autoilun kustannuksista. Totta kai jokainen on eri mieltä taulukon tiedoista, peseekö vanhaa autoa ja minkälaisia renkaita tai vakuutuksia siinä pitää jne. Mutta tässä yksi näkökulma asiaan.

2 tykkäystä

Olet oikeassa, liian vahvasti kärjistetty, pahoitteluni :pray:

Olen ajanut sekä alle 10k autoilla ja yli 30k autoilla. Pidän autoista ja haluan että ajaminen on nautinnollista. Siksi panostan autoiluun hieman enemmän, kuin se ehkä olisi kaikilla mittareilla taloudellisesti järkevää.

Jos haluaa optimoida turvallisuutta ja taloudellisuutta koen että valitsemalla suht. vähän ajettuja ja vähävikaisiksi todettuja merkkejä (Toyota, Skoda, Volvo jne.) 15-25k hintaluokasta menee harvoin metsään. Lisää turvallisuutta saa sitten halutessaan ottamalla nelivedon ja panostamalla hyviin renkaisiin joita ei yritä ajaa “loppuun”.

7 tykkäystä

Voitko tarkentaa miten neliveto lisää turvallisuutta? Nelivedolla helposti ajaa liukkailla lujempaa ja jarrutusmatkaa neliveto ei lyhennä.

Edit korjattu kirjoitusvirhe

3 tykkäystä

Ainakin takavetoon verrattuna.
Kyllä pick-upilla tulee ajettua talvella mielummin
Nelivedolla kuin takavedolla.

Teet olettamuksen että ihmiset ajaisivat lähtökohtaisesti nelivedolla lujempaa. Useamman merkin moderni neliveto osaa ohjata vetoa pyörille, joilla on eniten pitoa. Etu- tai takavetoisilla sinulla on puolet vähemmän pisteitä joilla korjata tilannetta.

Tai kun pysähdyt jäiseen mäkeen ja yrität puskea siitä uudelleen liikkeelle. Kerrankin nähnyt auton lähtevän liukumaan takaperin renkaat sutien.

6 tykkäystä

Ihan kiva saada 0,53€/km verottomasti, kun tuohon kilsaan menee täyssähköllä ajaen päälle 3 senttiä /km (sähkö+siirto itselle tällä hetkellä yhteensä 0,15€/kwh). Takuut voimassa ja huollot kuuluu mukaan sekä uudet/uudehkot renkaat, niin kulut ovat hyvin pienet. Lisäksi verottaja tukee työmatkaa alentaen vero% mukavalle tasolle.

1 tykkäys

Joo kyllä auto on vaurastumisen väline, ei jarru!

1 tykkäys

Kiitos tarkennuksesta. Näin sitä foorumilla jämähtänyt Volvo kuski viisastuu. Jos olosuhteet samat niin uusi tekniikka nelivedolla lisää turvallisuutta, jos ajaa liian lujaa niin se on aina kuljettajan syy ei nelivedon.

2 tykkäystä

Vähän myöhässä tulossa mukaan tähän “miksi ajat halvalla/kalliilla autolla” keskusteluun, mutta henkilökohtaisesti voin todeta että on tullut kelattua riittävän monta hirvieläintä keulaan pimeällä vuosien saatossa. Suurlujuusteräksistä ja vastaavista huolimatta nuo ovat tulleet yllättävän pitkälle konehuoneen puolelle kunnolla kohdalle osuessaan. Ei oikein pysty enää ajamaan autolla missä on alle 1,5 metriä keulan ja kuskin välissä, ja siksi myös vaikea suhtautua näihin lyhytkeulaisiin sähköautoihin. :smiley:

7 tykkäystä

Kun keskustellaan autojen halpuudesta/kalleudesta sekä vaurastumisen jarrusta niin on tietenkin hyvä peilata, että mikä onkaan se oman auton nykyinen jälleenmyyntiarvo suhteessa omaan sijoitusvarallisuuteen.

  • 1-7 % sijoitusvarallisuudesta
  • 8-15 % sijoitusvarallisuudesta
  • 16-23 % sijoitusvarallisuudesta
  • 24-31 % sijoitusvarallisuudesta
  • 32-40 % sijoitusvarallisuudesta
  • yli 40 % sijoitusvarallisuudesta

0 äänestäjää

Vedät aika rankasti mutkia suoriksi, yhteen viestiin ei pysty kukaan sisällyttämään jokaista skenaariota. Mutta pysytään lapsiperheissä. Ihan tavallinen yhtälö on ainakin täällä päin, että perheessä on kaksi autoa. Ykkösautolla kuskataan perhettä ja sillä kakkosautolla yleensä mies kulkee töissä.

Oma tonnin kakkosauto lähti vaihtoon, kun tuli sitä perhettä. Nykyisen kakkosauton arvo on ehkä sen 2-3ke, törmäystestissä tähtiä 4/5. Hommattu ajatuksella, että tälläkin voi muksuja kuskata jos sellainen tilanne eteen tulee. En osta ikinä paskoja renkaita, vaan ne hinta/laatusuhteeltaan järkevät. Yleensä edessä on aina rengastestien ja tarjonnan selaaminen, tuntemattomat halpisrenkaat jäävät aina kauppaan.

Enemmän kiinnittäisin tuon jälkeen huomiota siihen, että missä ne lapset istuvat, millaisissa istuimissa ja miten päin. Kymmenvuotiaankin olisi turvallisempaa matkustaa takapenkillä ja selkä menosuuntaan matkustamista suositellaan vähintään neljävuotiaaksi.

Siinä mielessä joo, että viimeiset pari vuotta naputellut kulut pääpiirteittäin exceliin. Tyyliin vakuutukset, ruokakauppa+polttoaine+ulkosyöminen, sähkö, vesi, kaukolämpö, asuntolaina jne. Huomattavasti helpompaa, kun pystyy suoraan heittämään paljonko rahaa kuukausitasolla kuluu ja mihin. On myös helppo huudattaa puhelinmyyjiä, kun on heti suunnilleen kartalla paljonko mistäkin palvelusta vuodessa maksaa. Kun myös tulopuolen tietää, on myös helppo tietoisesti kuluttaa enemmän siellä missä haluaa. Suurin synti on siinä, että kiinnostus asiaan heräsi noin 15 vuotta myöhässä.

Mutuilet aika vahvasti noita herkemmin ajossa seuraavia ongelmia vanhoissa autoissa. Harva vanha auto lyö esimerkiksi nilkutusmodia päälle ohitustilanteessa, kun sellaista ei ole olemassakaan. En myöskään ymmärrä, mihin ehdottomasti tarvitaan nelivetoa tai edes luistonestoa?

Ihan uteliaisuudesta, mitä lisäturvaa juuri tuo 15-25k hintaluokka mielestäsi tuo? Oma vahva mutu on, että lähestytään gaussin käyrän toista päätä luotettavimpienkin merkkien sisältäessä yhä enemmän elektroniikkaa. Esimerkiksi automaattia en halua vieläkään, tykkään ajaa manuaalilla enkä näe mitään syytä hommata yhtä mahdollista vikakohdetta lisää korkeampien huoltokulujen lisäksi.

Renkaat pitäisi muutenkin olla itsestäänselvyys, ajoi sitten tonnin tai sadan tonnin autolla. Eihän siihen tonnin autoon 13" renkaat edes maksa mitään. Toinen halpa vakuutus laittaa kunnon lisävalot, jos pimeillä teillä ajelee ja valoteho on valmiiksi onneton.

9 tykkäystä

Parikymppisenä pystyi tekemään molemmat, ei tarvinut valita :sweat_smile:

13 tykkäystä

Ei pystyny :disappointed:

(Toyota tercel)

2 tykkäystä

Kerran löytyy halpoja autoja ja turvallisuus mainittu niin hetken googlaillu löytyi tämmöinen tutkimus.

https://www.lvk.fi/tilastot-ja-raportit/otin-tutkimukset/tutkimus-henkiloautojen-kolariturvallisuuden-kehitys/

“Automalliliite ei kuitenkaan sovellu johtopäätösten tekemiseen yksittäisten automallien välillä, koska aineistona käytettyihin onnettomuuksiin ovat vaikuttaneet myös monet automallista riippumattomat tekijät”

Itselläni on 15k maksanut auto, toimin metsuri yrittäjänä ja koen että rahaa menettää paljon jos jollain ongelmaisella rutkulla ajelee ja tulee turhia vapaapäiviä. Vanha 2011 octavia joka maksoi 7000 kulutti puolet vähemmän ja ei ollut ikinä ongelmia mutta sillä pääsee huonosti tuolla metsässä niin piti vaihtaa pois. Ei kyllä kaikki vanhemmat turvallisuudesta välitä, eilen hain lasta päiväkodista ja viereisessä 30v vanhassa corollossa 5-6v lapsi takapenkillä ilman turvaistuinta tai vyötä ja iskä lähti matkaan puhelinta räpläten samalla kun lapsi konttaa takapenkillä…

8 tykkäystä

Itselläni ollut nyt noin 3,5 vuotta Volvo S40 vm.2012. Tänä aikana huollot noin 5500€, verot ja vakuutukset noin 4100€. Kallista? No onhan tuo paljon rahaa. Reilu 200€ kuukaudessa. Mutta kun autoa tarvitsee ja liikkumisella on aina jokin hinta, niin omaan elämäntilanteeseeni tämä on osoittautunut kyllä mielestäni varsin hyväksi autokaupaksi:

Maksoin autosta 12000€. Sekin oli iso raha tuolloin - olin siihen asti ajanut ensimmäisellä omalla autollani, josta sain välirahaa 300€ :smiley: Volvon mittarissa oli ostettaessa vain 72000km. Siihen nähden hankintahintakin oli mielestäni ihan kohtuullinen, vaikka kyseessä onkin Fordin kanssa yhteistyössä tehty “pikkuvolvo”. Mutta tosiaan 12k kirpaisi nuorta paria, mutta olin juuri saanut työpaikan, joka edellytti yli 30 000km ajoa vuosittain. Maantieajossa tämä kuluttaa noin 4,5 litraa dieseliä satasella.
Autoa valitessa kriteereinä oli sekä pieni kulutus (ja pienet päästöt/pieni vero) sekä turvallisuus. Toisaalta myös se että työt oli jo alkaneet joten uusi auto piti saada aika pikimmiten :smiley:

Nyt mittarissa on 162000km. Siitä voidaan laskea, että liikkumisen keskimääräiset kulut ovat olleet:
Huolto- ja katsastuskustannukset 6,7snt/km
Verot ja vakuutukset: 5,0snt/km
Polttoainekustannukset nykyhinnoilla: 11snt/km (en ole pitänyt kirjaa polttoaineeseen todellisuudessa mennyttä rahamäärää, tuo on laskettu 5l keskikulutuksella ja 2,2€ litrahinnalla. V.2019-2020 dieselkulut olivat ihan naurettavan alhaiset, alimmillaan puolet tuosta)
Yhteensä: 23snt/km

Arvonalenema on noin 6000€, se tekisi sitten vielä 7,2snt/km, eli kaikkinensa 30snt/km. Itsellä on tarkoitus ajaa tätä vielä pitkään, kenties ihan “loppuun asti”, joten arvonaleneman merkitys auton kustannuksiin pienenee koko ajan eikä ole minun kohdallani (suht pieni hankintahinta, paljon ajoa) kovin merkittävä.

Huoltokuluihin on tänä aikana kirjautunut muun muassa uudet kesä- ja talvirenkaat, jakohihnaremontti (huolto-ohjelman mukaisesti) ja täydellinen kytkinremontti (kytkin lahosi). Sekä paljon normi kulutusosaa. Eli tuohon 23snt/km sisältyy jo aika isojakin remontteja, sen lisäksi että määräaikaishuollot on tehty “marmoritiskillä”. Auto oli ostettaessa sen ikäinen, että mitään ei vielä ollut tarvinnut vaihtaa ja nyt noita kulutusosia alkaa sitten mennä, tukivarren heloja ynnä muita. Kuuluu asiaan. Ainut mikä vähän ihmetytti/harmitti, että kytkin meni vaihtoon jo 136tkm kohdalla.

Pointtini siis oli, että kyllä itseä on tasaisin väliajoin houkuttanut elämä kokonaan ilman autoa. Itse olen sinänsä kiinnostunut autoista ja tekniikasta, mutta jos elämäntilanne muuten sen sallisi, niin ei minun autoa pakko olisi omistaa. Nyt kuitenkin se on liki välttämätöntä, vaikka pitkä työmatka onkin jäänyt pois päiväjärjestyksestä. Auto on minulle siinä mielessä vaurastumisen jarru, että TURHAA en halua siitä maksaa. Minulle se tarkoittaa sitä, että tämä itseäni miellyttävä ja omiin tarpeisiini valitsemani auto (vaikkakin jälkikäteen ajateltuna kiireessä ostin joten tuuria oli mukana) riittää minulle vielä hamaan tulevaisuuteen, ja jos joskus tulee sellainen tilanne vastaan, että kulkemisen töihin ja palveluiden pariin saa järkevästi hoidettua muutoin, niin sitten pistän ne autoon menevät rahat tietysti parempaan käyttöön.

E: Selvennetty 2. kappaletta.

11 tykkäystä

Ehkä autojuttuja voi jatkaa täällä. Olen yllättynyt Multiplan hintojen noususta. Olen enemmän vanhempien Fiijujen ystävä, kusiaiset ja kasipätkät kuin karkkeja, melkein päätynyt 1100 omistajaksi.

Aina jostain rumiluksesta tulee keräilykohde

Veljellä oli pitkän aikaa kesäautona KE30 Corolla. Ei sillä mäkiä tahtonut päästä ylös, mutta olihan se komea ja pränikässä kunnossa niin katuu vielä tänä päivänäkin miksi siitä piti luopua ilman mitään järkevää syytä

2 tykkäystä

Mikäs malli oli se “häirikkö” Fiat?
Muistelisin et semmoseta olen lukent joskus.