Auto - vaurastumisen jarru?

Mulla tuo 1.6 edrive eli PSA:n diesel. Kulutus toki pieni, mutta kulkupuoli aka verkkaista näin isossa autossa.

1 tykkäys

Tämä vika ei ole mikään aikasidonnainen asia. Lähinnä kyse on tietystä kilometrimäärästä, joka ajotavasta riippuen aiheuttaa tuon karmean öljynkulutuksen jossain kohtaa. Syynä on ilmeisesti vialliset männänrenkaat ja Fordin moottorin suunnittelu. Yleensä mäntien vaihdolla selviää taas hetken matkaa kohtuullisella öljynkulutuksella, kunnes ongelma uusiutuu taas. Tämä johtuu siitä, että sylinterit kuluvat tai ovat jo valmistusvaiheessa olleet virheelliset (ovaalin muotoiset?)

K.o koneesta on paljon juttua VRCF:n forumilla ja on aikalailla yleisesti tiedossa. Kahdella kaverillani on kyseisestä 1.8 flexifuelista männät vaihdettu k.o ongelman takia.

Ei aikasidonnainen, mutta puhutaan toistakymmentä vuotta vanhoista autoista. Millä todennäköisyydellä siellä tulee vastaan niitä Pihtiputaan mummon 70 kiloa ajettuja autoja? Niillä joilla on rullattu jokunen sata tonnia mittariin tuskin tulee ainakaan tämän asian osalta öljynsyöntiongelmaa vastaan.

Mystinen vikahan tuo on. Ei suinkaan ole kaikissa moottoreissa ja mikäli ei ole niin aika isoja kilometrejä tuo silloin kestää. Porukoiden pirssissä taitaa olla jo 350tkm ja allekirjoittaneella tällä hetkellä jossain 280tkm pinnassa

Suurin osa näistä öljynsyöntiongelmista häviäisi vanhoista autoista, mikäli öljyt olisi vaihdetty 2 kertaa vuodessa kilometreistä huolimatta. Varsinkin talvella se öljy on menee pilalle käynnistyksessä tihkuvasta bensasta/etanolista.

Jos öljyt vaihtaa kahdesti vuodessa niin melkeinpä saman asian ajaa kun sitä lisää normi vaihtojen välissä.

Joskus öljynkulutukseen auttaa öljylaadun vaihtaminen. Ohjekirjan öljysuositus saattaa olla melkoisen ohutta ja pykälää tymäkämpi voi ainakin vähentää kulutusta. Auttoi ainakin Mersun dieselissä. Ei poistunut mutta väheni hyväksyttävälle tasolle. Moottori oli kuitenkin ihan kunnossa päästöiltään eikä huohottanut.

Olen aina ajellut hyvillä uusilla autoilla. Nyt sitten kun olen alkanut vähän nautiskella vapaista pienemmillä kuluilla, niin olen ajellut halvemmalla autolla kilsoja. Ja tällä viikolla se kostautui; meinasi kosla tosissaan jättää tielle jumalan selän takana :sweat_smile:

Taidan palata uudempaan autokantaan… ei yhtään kivaa.

9 tykkäystä

Voi vähentää, mutta vois myös pahentaa ongelmaa pitkässä juoksussa. Nykyisissä Dieselvehkeissä EUR6, ainakin Volvon VEA koneissa (vm 2015…ja kuulema uudemmissakin) sekä VAG:n joissain padoissa käy niin, että mäntien öljyrenkaat karstoittuu. Öljy ei siis pääse kiertämään, jolloin se palaa dieselin mukana palotilassa. Tämä sitten aiheuttaa sen, että paksumpi öljy mahtuu valmiiksi karstoittuneesta renkaasta vielä huonommin läpi ja öljyä saattaa palaa jopa enemmän.

Öljynvaihtoon, moottorin kestävyyteen ja -käyntiääneen helppo ja halpa keino on hankkia 12V sähkötoiminen imupumppu öljyn vaihtoon sekä tilata vaikka netistä 20L pönttö öljyä.
Tuollaisella on helppo vaihtaa öljyt vaikka 5tkm välein parkkipaikalla yläkautta (mittatikun reiästä). Vaihdattaa sitten 15-30tkm välein pajalla alakautta jotta tulee leima vihkoon.
Näin saa ajaa lähes kokoajan uusilla öljyillä hyvin minimaalisella kustannuksella.

20L öljytynnyrit maksavat noin 4€/L.

4 tykkäystä

Kun auton pitäminen on muutenkin kallista niin kyllä noin tiheään vaihtaminen nostaa kuluja huomattavasti. Työnmääräkun aikamoinen ja jäteöljykin pitää viedä kierrätykseen.

Se on ihan henkilökohtaista mitä pitää vaikeana ja kalliina. Öljyt 20€/vaihto, aikaa kuluu max 20min.

Näinhän se on. Saako 4€ ltr hintaan ihan kaikkia öljyjä? Kuullostaa kyllä halvalta. Ihan mitä tahansa farmiöljyjä ei autoihin kuitenkaan kannattaisi laittaa.

Niin, taitaa olla vähän turhan hyviä auton kotteroon nyky “farmi öljyt” …

1 tykkäys

5€/L kotiintuotuna tämä Mannol tynnyri.
BMW longlife
VW 505.01
etc. luokitukset

3 tykkäystä

Ok, täytyy katsoa seuraavaan öljynvaihtoon josko hinnat olisi edukkaammat muualla kuin tarvikeliikkeessä.

Olen käyttänyt itse öljypisteellä. Sielläkin hinnat nousseet aika paljon, mutta edelleen edukkaat muihin korjaamoihin nähden. Laiskuutta sinänsä, koska esimerkiksi tuohon Volvoon on erityisen halvat öljyt. 27 euroa viiden litran pönikkä, siihen suodatin ja vähän väännät ja valutat ja lisäät. Vähän tuntuu pöljältä maksaa toista sataa tuollaisesta suorituksesta leiman takia, mutta menkööt

1 tykkäys

Täysin yliarvostettua maksaa tuosta merkkiliikkeen suotimien ja öljyn vaihdosta nelinkertainen summa. Toki näissä uudemmissa tapauksissa se on melkein pakollista, jos meinaa säilyttää autonsa jälleenmyyntiarvonsa. Niittaan huoltokuitit huoltokirjan yhteyteen ja täytän sitä täysin normaalisti.

Hyvin monelle ostajalle on tärkeää, että sen öljynvaihdon tehneen nyrkkipajan leima on sen merkinnän perässä, vaikka koko pajaa ei olisi olemassakaan.

Mulla oli joskus viimeisen korimallin Accord ja siinä luki huoltokirjassa, että huollon saa suorittaa kuka tahansa osaava henkilö.

Hieman kiristi maksaa 880€ tuon Toyotan huollosta kuukausi takaperin, että sain säilytettyä siinä täyden merkkiliikkeen kirjan. Osien hinta olisi öljyineen ollut sen 150€ ja muutama tunti hommaa. Tämä oli pakollinen paha, koska kyseinen vekotin on lähdössä vaihtoon ja luultavasti menee liikkeeseen.

4 tykkäystä

Vanheempiin autoihin olen itse tehnyt öljynvaihtohuollot mutta nykyään niitäkin teettäny kaveri korjaamolla. Talouden uusimman auton käytin nyt mutta maksoin vain puolen tunnin työstä kun öljyt ja suodatin oli itseltä. Raittarin ja ilmanputsarin vaihdan itse. Leiman saa vihkoon niin parempi kun tuon pistää vaihtoon.

Ainakin uudemmissa huoltoväli on tiheämpi kuin bemmeissä jos ei kilometrit(30tkm) tule vastaan, eli Volle käy huollossa kerran vuoteen ja marmorilla se perushuolto kustantaa luokkaa 500e. Bemmissä 2v…

Pieni huolto 343€, iso huolto 578€. Vuoden välein tai 30tkm. Joka toinen vuosi isompi. Autona V90 D4 AWD -18. Halvempaa lystiä ollut mitä volkkarilla. Kaikki tyyppiviat myös mennyt Volvon piikkiin, ilman taisteluja.

2 tykkäystä