Auto - vaurastumisen jarru?

Erään Skodan tarina.

Ostettu 6/2019, 92tkm, hankintahinta 13400€.

Nyt 05/2023 ajettu 151tkm eli 59tkm, joka on vajaa 15tkm/v. Aika vähän dieselille, mutta koronan etäilyt on pitänyt kilometrit kurissa. Budjettiin laskin 18tkm/v.

Polttoainekulut 5257€
Muut kulut (pl. arvon alenema) 9532€
Arvon alenema (arvioitu) 2716€
Kulut yhteensä 17505€

Jos kattelee per kk tai per km, niin kulut ovat ennen arvon alenemista olleet 308€/kk tai 0,254€/km. Arvon alenema on tällä hetkellä todennäköisesti hieman suurempi, jopa noin 4000€, kun eipä näiden dieseleiden kysyntä kovaa ole. Kokonaiskulut arvonalenema ml.:
2716€ → 407€/kk tai 0,301€/km
4000€ → 437€/kk tai 0,323€/km

Onhan siinä sitä peltilehmää sit maksettu. En halua edes miettiä vaihtoehtoiskustannuksia (13400€ pörssiin 06/2019) ja olis kyllä moni reissu jäänyt tekemättä, jos olis ollut autonavaimien sijaan bussikortti taskussa.

Oma budjetti oli alkujaan 353€/kk, joten kohtuullisen hyvin linjassa kun huomioi viimeisimmän huollon vaikutukset seuraaville vuosille. Jakopääkin tulee vastaan vasta 2026.

Huoltoja:
90tkm huolto juuri tehty ostaessa 0€
01/2020 Jakopää 630€
06/2020 tarkastushuolto 170€
02/2021 öljynvaihto 320€
03/2022 tarkastushuolto 130€
04/2022 kampiakselin stefa 600€
02/2023 öljynvaihto ja sähkövian etsintä 510€
02/2023 jarrut ja iskarit 1050€
03/2023 kp pa-letkun uusinta 190€

Stefa pitäisi sisällyttää skodan jakopäähuoltoon, jolloin olis maksanut vaan 100-150€, mutta eipä se siihen kuulu ja sitten kireemmällä remmilla alkaa falskaan. Polttoaineletku on ainut yllätys tuon stefan lisäksi. Sähkövikana oli sähköisen takaluukun toiminta, joka tyyppivika. 300 eurolla saisi puolasta uudet nostimet/jouset, joiden vaihto on suoraviivainen 15min homma (marmorin tarjous oli 440€/puoli).

10v tulee autolla täyteen ensi vuonna, entäs sitten?

Kaskoa pois?

Siirtyminen merkkihuollosta nyrkkipajalle?

Enpä tiedä, näillä kilsoilla voisi vaihtaa bensaan + sähköpyörään. Autolla pidemmät ja sähköfillarilla sit työmatkat ja vastaavat. Alun perin oli tarkoitus tietty ajaa disukka sinne 300tkm lukemiin ja antaa sitten muksulle autoksi kun täyttää 18v, mutta enpä tiedä onko järkeä. Sähköfillarin saisi työsuhde-edulla, mutta sopivaa bensaa en ole löytänyt.

22 tykkäystä

Onko nämä katsottu Autovex tms arvioista, vaiko liikkeiden pyyntihinnoista autoille joita ei ole saatu myytyä sillä hinnalla kenellekään.
Saattaa tulla melko alhaisia lukemia jos sen todellisen markkinahinnan haluaa hakea.

1 tykkäys

Sellainen yleinen huomio tähän väliin, että auton käypä arvo ei ole yhtä kuin myynti-ilmoitusten pyyntihinta. Tinkivaraa yleensä on ja ostajalle annetaan sopiva alennus, jotta kauppa syntyy.

Ehkä jos katsoo halvimmat samaa merkkiä ja mallia olevien autojen myynti-ilmoitukset, niin saatetaan olla lähellä auton käypää hintaa. Varustelutaso ja alhainen ajomäärä nostavat arvoa hieman. Asiaa voi ajatella niin, että miksi kukaan rationaalisesti toimiva henkilö maksaisi enempää kuin halvimman vastaavanlaisen auton pyynnin mukaan (jos sitäkään).

6 tykkäystä

Omasta Skodasta maksoin 17 000 euroa ja rapiat. Oli ajettu 68 tkm. Omat linjaukset autokaupoissa ennen olleet, että max hinta 10 000 euroa, mutta perhe kasvoi ja piti hommata isompi auto ja hyvä yksilö tuli eteen. Mitään isompaa ei ole ollut. Jakopään hihna vaihdettu ja etujarrut, muuten menty öljynvaihdoilla. Nyt mittarissa 129 tkm.

Nyt jos isompia sähköautoja tai hybridejä alkaisi saada alle 15 000 eurolla, voisin harkita , mutta 15 ke on ehdoton yläraja autolle ja käteiskauppa aina. Pidän rahat mielummin korollisella tilillä, kuin autossa, jossa tappio on varma. Skoda ollut mukava auto. Iso, kaikki varusteet on mitä autolta voi toivoa ja liikkuu hyvin. Työkaverit ostelevat pää punaisena Tesloja ja ID4:ia. Ihan kiva ajatus, mutta hinnat hirvittävät, kuka järkevä maksaa autosta yli 30 000 euroa, sitä olen heille moneen kertaan ihmetellyt. No oma ajatusmalli on varmasti syy siihen, että mulla on muutaman sadan tuhannen nettovarallisuus ja kavereilla saman verran velkaa :slight_smile: Sijoittaja on sijoittaja autokaupoissakin.

Heti kun hyviä Tesloja etc. alkaa saada alle 15 000 euron ja Excel näyttää , että investointi on kannattava kaikinpuolin, voisin harkita. Vaikka miten lasken, en ole saanut sähköautoa kannattamaan vielä, ovat senverran kalliita. En laske mukaan mitään fiilisarvoja tai muuta abstraktia, vaan auton ostaminen on insinöörimäisen puhdasta Excelöintiä omalla kohdallani, kuten muutkin investoinnit. Diskontataan nykyarvoon ja katsotaan mikä on kannattavinta ja sillä mennään. Minimoidaan aina tappiot. Lasken auton kulut aina puhtaasti tappioksi, vaikka työkäytössä siitä kilsakorvauksia saakin.

14 tykkäystä

30.000 euroa ei oikein vielä riitä Tesla -kaupoilla, jos ei kovin vanhaa ja paljon ajettua autoa halua. Itse innolla odotan Volvon uutta EX90 -mallia. Siinä lähtöhinta pyörii jo 110.000 eurossa. Onko sitten järkevää maksaa tuollaisia hintoja, siitä jokainen saa olla omaa mieltä.

Itse olen omassa elämässä erottanut sijoittamisen ja elämisen. Se on ollut hyvä päätös. Minä käytän taulukkolaskentaohjelmaa sijoituspäätöksissä, mutta elämää en anna sen ohjata. Moni tuntuu laskevan autoilun kustannusta hyvinkin tarkalla tasolla, ikään kuin auto olisi jokin sijoitus. Tuskinpa kukaan laskee kannattavuutta pyykinpesukoneostoksilla tai kun on lähtemässä Alpeille laskettelemaan?

19 tykkäystä

Oletko ottanut laskelmissasi huomioon, että sähköautolla ajaminen säästää keskimääräisellä ajomäärällä noin 3000-5000€ vuodessa polttoainekustannuksina? Mielestäni tämä on aika olennainen sähköauton ostoa puoltava tekijä. Kymmenessä vuodessa auto on jopa maksanut itsensä takaisin.

Olen toki tietoinen siitä, että sähkön hinta on tilapäisesti ollut korkealla. Mutta OL3 myötä halpaa sähköä on tarjolla jatkossakin, kun lisäksi
tuuli- ja aurinkovoimaa rakennetaan koko ajan lisää. Toisaalta fossiiliset polttoaineet tulevat varmuudella vain kallistumaan tulevina vuosina valtiovallan toimien vuoksi.

2 tykkäystä

Niin, kaikessa muussa, kuin autoissa ostankin sitten huippulaatua. Ajatus lähtee siitä, että investoidaan käyttötuntien mukaan. Jos työmatkani on nyt alle 2 km eli istun työmatkalla 15 minuuttia päivässä ja jos muut perheen liikkumiset lasketaan mukaan, käytämme autoa reilusti alle tunnin päivässä. Miksi maksaa tunnista/päivä kymmeniätuhansia euroa, ei ole kannnattavaa. Sensijaan kodissani kaikki on huippuluokkaa. Kodinkoneet, huonekalut ym. Aina parasta mitä löytyy ja selitys löytyy käyttötunneista. Olemme paljon kotona ja nautimme huippuluokan kalusteista ja laitteista koko perhe.

Koko ajatusmaailmani lähtee käyttötunneista, hinta/käyttötunti, yksi poikkeus siitäkin on. Terveydestä maksan mitä vain eli panostan ihan mitä vain terveelliseen elämään, urheiluun, terveelliseen syömiseen, terveyslaitteisiin ym. Minulla on vain yksi keho ja kaikki lähtee siitä huolehtimisesta ja se saa maksaa ihan mitä vain. Tarvittaessa voin uhrata koko omaisuuteni terveyden eteen.

Työn puolesta matkustelen paljon, meillä on monta reissua vuodessa nimimerkillä “etätyöt” mutta jokainen voi pohtia mitä se oikeasti maailmalla on :slight_smile: Tänä vuonna tulee työn puolesta 5 reissua ja omat reissut siihen päälle, matkalaukun saa pitää mltei jatkuvasti pakattuna, mutta nuo reisssut subventoi vahvasti työnantaja eli lasken ne kannattaviksi.

7 tykkäystä

Ehkä näillä sinun työkavereillasi, jotka niitä Tesloja ja ID4:ia ostavat, on erilainen tilanne kuin sinulla?

Minäkin vietän normaalina arkipäivänä autossa sen tunnin ja jos unohdetaan pitemmät lomareissut (5-10 kertaa/vuosi) tulee kuukaudessa istuttua autossa se 30 tuntia. Omalla kohdalla karkeasti arvonalenema autossa pyörii siellä 500 euroa/kk tienoilla ja käyttökulut keskimäärin 500 euroa/kk. Minulla siis tulisi hinnaksi 33 euroa/tunti. Mitä tästä luvusta siis pitäisi päätellä?

1 tykkäys

En usko, että 110 000 e autossa otat arvonalenemaa 500 e/kk. Kyllä häviät heti liikkeestä poisajettaessa 17 % eli 1 558 e/kk. ja sen jälkeen autosi arvo alenee keskimäärin 15 % vuodessa eli paljon enemmän kuin 500 e/kk. Tuon hintaluokan autoilla on lisäksi alhainen potentiaalisten ostajien kanta. Pienet ja halvat autot pitävät suhteessa paremmin arvonsa kysynnän ja tarjonnan syistä. Laajemmalla porukalla on varaa ostaa edullisempia autoja.

Työkaverit, jotka Tesloja, ID:tä ja Polestaria ostavat, ostavat ne lainalla ja aina kun heitä tarkemmin haastattelee, ovat kovin vakuuttuneita , että investointi on kannattava, koska bensansäästö. No kun aikani keskustelen, yleensä suutahtavat, kun käydään läpi ihan kaikki auton kulut, eikä investointi olekaan kannattava. Usein eivät laske lainan korkoa mukaan ja auton arvonalenemaa. Itse teen autokaupoissa aina vain käteiskauppaa eli rahat tulee olla tienattu ennen hukkainvestointia :slight_smile:

10 tykkäystä

Kerroinkin nykytilanteeni. Mutta mitä siis 33 euroa/tunnista pitäisi ajatella, onko se paljon vai vähän?

Onhan se yli kymmenenkertainen omaan lukuuni verrattuna plus saan kilometrikorvauksia autoni käytöstä, ei ole velkaa, eikä juurikaan arvokaan alene tuossa hintaluokassa, sillä kysyntä on kovaa hintavälillä 10 ke-15 ke. Pidän siis 10 vuotta autoa siinä ajassa, kun sinä pidät vuoden, siitä voi kukin ajatella mitä haluaa :slight_smile: Bensaan mulla menee n 135 e/kk max 175 e/kk. Siinä työmatkat mukana, joista saa kilsakorvaukset.

Edellinen autoni oli VW Polo, josta maksoin ostettaessa 10 250 euroa (oli hyvä yksilö) ja kun muutaman vuoden olin ajellut vein liikkeeseen, sain vielä 8 350 euroa. Auto jäi vai pieneksi 5 henkiselle perheelle, muuten en olisi siitä luopunut. Vei vähän bensaa ja oli tehokas (125 heppainen kone). Siinä ei arvonalenemaa kauheasti ollut ja se mitä oli kestin kuin mies :slight_smile: Edulliset autot eivät suhteessa laske niin paljoa arvoaan, sillä kysyntää on siinä hintaluokassa. Polo oli kyllä tilaihme ja sinne mahtui mökkikamat ja 2 aikuista ja 2 lasta hienosti. Silloin laskin, että aika paljon istun yksin autossa ja ajelen Helsingin keskustassa, jossa pienemmän auton sai paremmin parkkiin ym. Nyt kaksivuotias tulokas vain aikanaan muutti tilanteen ja oli pakko vaihtaa isompaan.

1 tykkäys

Nämähän ovat henkilökohtaisia valintoja ja ei ole oikeaa ja väärää tapaa. Itselläni on menossa 19:s auto. Ajokortti on ollut 30v. Viimeiset 20 vuotta autot on olleet ns. premium-merkkisiä ja malliston kalliimmasta päästä. Taloudellisesti arvioiden - ei mitään järkeä.

Tämän lisäksi lukuisia moottoripyöriä ja harrastan edelleen ratamoottoripyöräilyä, joka on melko kallis harrastus.

Joskus on tullut laskettua paljonko noihin vehkeisiin laitettu raha olisi poikinut indeksiin sijoittamalla. Vähän hapan olo tulee. :grin:

En kuitenkaan voisi kuvitella ajavani esim. Skoda Octavialla.

Pidän autoista ja moottoripyöristä, enkä ole ostanut niitä velaksi (edes nollakorkoaikana - tyhmää). Kerran täällä vain eletään ja kannattaa tehdä mahdollisuuksien mukaan asioita, joista pitää.

19 tykkäystä

Tämä on totta. Auto on vain yksi rahareikä. Oman varallisuuteni olen kerryttänyt systemaattisella taloudenpidolla ja on toki auttanut, että palkka on ollut normaalia paljon korkeampi. Olin tyhjätasku vuonna 2003 kun valmistuin, vain opintovelkaa päällä. Aluksi tavoite oli 50 ke omaisuus ja salkku, mutta maalitolpat on sittemmin liikkuneet. Systemaattisella otteella olen saanut sivuun potin, että olen taloudellisesti aika riippumaton.

Edellisessä työpaikassa tuli ongelmia ja alkoi tulla uhkailuja työsuhteeseen liittyen. Oli mukava sanoa työnantajalle “Asunto maksettu ja mulla on satojen tuhansien omaisuus eli on aivan sama , rahaa on kuin roskaa” Revin kirjallisen varoituksen ja marssin uuteen työpaikkaan :slight_smile: Jos olisi ollut asuntovelkaa ym. ei niin olisi voinut tehdä. Vauraus antaa riippumattomuutta, eikä sua oikein voida painostaa. Systemaattinen tapa kaikessa sopii toisille ja toisille ei. Insinööritausta kun on, niin sopii mulle mainiosti ja nautin täysin rinnoin kaikesta kivasta. Ei tarvitse laskea pennejä, kun päälinjat on kunnossa eli vauraus lisääntyy, eikä hupene.

15 tykkäystä

Tuo 2700e arvio tehty siten, että arvoksi tulee 0e kun mittarissa 380tkm. En muista mistä nuo repisin, mutta muistan tutkineeni moottorin suunniteluperusta lukuja ja minkä ikäinen auto olisi tällöin.

4000e arvio perustuu nettiauton tilastoihin, joka on saatavilla kirjautumalla. Siellä on hintakäyrää ja pistepilveä, joiden perusteella voi arvoa arvioida. Muutamia vastaavia on myynnissä pyyntihinnoilla 9000-11000e.

Mutta siis arvioita kuten sanoin, arvonalenema realisoituu sitten luopuessa, jolloin siitä tulee tarkka.

Suomalainen ajaa keskimäärin vuodessa 15tkm, keskiarvona 6,5l/100km kuluttavan bensakoneen bensiinien hinta vuodessa 2€/l hinnalla on n. 2000€.

Kaipaisin vähän laskentaa 3000-5000€/vuosi säästön taustalta, kuulostaa hurjalta luvulta.

Itse ajan sen 20tkm vuodessa bensakoneella ja laskeskelin sähköön vaihtamisen etuja jokin aika sitten. Lopputuloksena oli vahva ei vielä. Lisättäköön, että auton valinnassa painaa huomattavasti myös muut asiat kuin excel :smile:

6 tykkäystä

Kyllähän noita vertailuita löytyy vaikka kuinka. Suuruusluokka 3000-5000€/vuosi on aika turvallinen. Siinä ei vielä oteta huomioon sitä, että jokainen hallitus vuodesta 2014 on kiristänyt fossiilisten verotusta ja sama trendi oletettavasti jatkuu.

Vertailun tulokset ovat selvät: sähköautolla ajaminen on todella paljon dieselautoa edullisempaa. Säästöä syntyy jo kymppitonnin vuodessa ajavalle useita satoja euroja, vaikka käytettäisiin kalleinta sähkön ja halvinta dieselin hintaa, ja ero kasvaa todella huimaksi, kun autoilla ajetaan paljon. Esimerkiksi 30 000 kilometriä ajavan säästö voi kaupunkiajossa olla jopa 5 000 euroa ja maantielläkin yli 3 000 euroa vuodessa!

VertaaEnsin.fi laski, että 15 000 kilometrin keskimääräisellä vuosittaisella ajosuoritteella sähköauto maksaa itsensä takaisin nopeimmillaan vajaassa 6 vuodessa ja hitaimmillaan noin 12,5 vuodessa.

Pienemmillä ajomäärillä sähköauto ei kuitenkaan ole enää niin kannattava. VertaaEnsin.fi laski, että ajojen jäädessä vuosittain 5 000 kilometriin, hintaero kuittaantuu nopeimmillaankin vasta noin 14 vuodessa ja hitaimmillaan noin 41 vuodessa.

Mikäli autollaan ajaa 50 000 kilometriä vuodessa, voi sähköauto maksaa itsensä takaisin alle kahdessa vuodessa.

4 tykkäystä

Hakuaisin nähdä tutkimusta jossa on eri hintaluokan bensa, diesel ja sähköautoja. Ajetaan kolme vuotta, yhteensä 60tkm, myydään auto ja katsotaan kaikki kulut. En tiedä mitä lisäarvoa nämä kW vs disel/bensa laskelmat tuovat? Jokainen osaa ne laskea. Tai ymmärrän pointin mutta sehän on kaikkien tiedossa että sähköllä ajaa halvemmin

4 tykkäystä

Onko tuossa meidän lukujen vertailussakaan mieltä, kun et varmaan tiedä minun tuloja, varallisuuttani ja velkojen määrää.

Tuo käyttötunnin laskenta johtaa monessa asiassa hyvin mielenkiintoisiin tunnuslukuihin:

  • Kesämökkeily maksaa varovaisesti arvioidenkin n. 20 euroa/tunti
  • Viime kertainen kalareissu lappiin tuli maksamaan n. 140 euroa/tunti (kalan kilohinnaksi tuli nelinumeroinen luku).
  • Parturissa käynti on helposti lähelle 100 euroa/tunti.

Edellä mainittuihin lukuihin verrattuna autoiluhan on halpaa! No nyt joku sanoo, että kalastus ja mökkeilyhän ovat harrastuksia mitä autoilu ei taas monelle ole. Juuri näin, mutta autoilu tuo erittäin merkittävää helpotusta minun arkeeni ja mieluummin luopuisin esimerkiksi kesämökistä kuin autosta.

Nimimerkki @Takapainoinen_Taaper kiteytti asian erittäin hyvin: “kerran täällä vain eletään ja kannattaa tehdä mahdollisuuksien mukaan asioita, joista pitää”. Minullakin oli aikanaan hyvin monimutkaiset excelit, joilla laskin, että minä vuonna olen niin paljon taloudellisesti riippumaton, että voin alkaa toteuttaa mitä haluan. Jossain vaiheessa kuitenkin havahduin siihen, että elämä on tässä ja nyt eikä tulevaisuudessa. Voisi myös käydä niinkin, että sitten kun taloudelliset tavoitteet on saavutettu, ei raskisikaan alkaa kuluttamaan niitä kertyneitä varoja. Näin ollen ajelenkin mielelläni nyt niillä hienoilla autoilla kuin se, että haaveilen ajelevani niillä 10 vuoden päästä.

Minä olen sen verran lukuja excelissä pyöritellyt, että omalla ajoprofiililla halvimmaksi tulisi diesel. Sen verran kuitenkin tunnustan itseni kiinnostuneeksi uusista teknologioista, että kyllä se sähkö on valintani.

12 tykkäystä

Minusta oma autoni on myös nautinnollinen ajaa, on hyvännäköinen, tehokas ja sisältää kaikki herkut mitä autolta ikinä voi vain toivoa ja hankintahinta oli 17 000 euroa ja rapiat. Tulee rakkaudella vahattua ja puunattua harva se päivä. Olen ajanut paljon muillakin autoilla, enkä huomannut mitään eroa omaani. Töissä naureskelivat, kun testasin eräässä tapahtumassa ässämersua ja Skoda tuntui omasta mielestä paremmalta autolta. Ei tullut mitään “WOW” fiiliksiä mersusta. Skoda senverran hyvä ajaa, että vaikea on kovin paljoa siitä parantaa. Auto kuin auto.

Nuorena minulla oli kaupungin kallein kiesi alla ja parhaat stereot. Laitoin pienen omaisuuden autoon silloin kiinni, jotta sai naisia. Onpa erästä Miss Suomeakin autollani aikanaa kyyditelty, kun hetken pyörittiin yhdessä. Silloin tapailin erästä kaunista blondia ja olin heillä yötä. Aamulla tytön vanhemmat olivat keittiössä ja alkoivat tivata “oletko joku huumediileri, kun on tuollainen auto alla” Siinä sai sitten selitellä. Sillä autolla ajelin sitten miltei 400 000 km kunnes lähti romuttamolle.

Silloin sain tarpeekseni kalliista autoista ja aloin sijoittaa. Jätin seuraavan luxusauton ostamatta ja ostin Nesteen osakkeita. On vieläkin paras lappu muuten salkussani. Tuottanut paljon.

Olen siis autoilukiksini ottanut parikymppisenä ja se homma tuli silloin nähtyä. Ymmärrän toki jos kalliilla autolla ajaminen antaa kicksejä, varmaan itsekin silloin sellaisen hankkisin. Itse en kicksejä autoista saa enää. Minulle kicksejä antaa se tunne, että minulla on talous loppuelämäksi turvattu ja voin tehdä aikalailla mitä huvittaa ja ostaa mitä huvittaa. Toki vaurautta tulee vaalia ja kyllä käytän rahaa välillä paljonkin, mutta en autoihin. Muut asiat antavat enemmän nautintoa. Kuten sanottu, olemme erilaisia ja eri asiat antavat nautintoa.

12 tykkäystä

Keskimääräinen ajomäärä vuodessa on n. 15000 tkm. Polttoainekulut 7 litran kulutuksella 2 euron litrahinnalla on vuodessa 2100€.
Avaatko noita säästölaskelmia hieman. Itselle perustelut ja valehtelut ovat tuttuja omille autohankinnoille, mutta faktat elää omaa elämää … :cry: