Auto - vaurastumisen jarru?

Jos sähköautoissa akku kestää koko auton elinkaaren, niin se muuttaa kyllä laskentaa. Nyt esim. nettiautosta saa vm 2015 Mersun B sarjalaista 70 tkm ajettu alle 19 ke hinnalla. Ei edes sisäänajoa tehty kunnolla. Mersun voimalinjan on suunnitellut ja valmistanut Tesla ja moottoriasetelma on sama kuin neliveto-Model S:ien etumoottori. Akusto on kokonaiskapasiteetiltaan 36 kWh, sekin on Teslalta. eli halvalla pääsee Tesla-laatuun kiinni , eikä akkuongelmia odotettaessa.

Tarkistin vanhan diesel-käyttöisen automobiilini arvonaleneman. Löysin lähes identtisen tapauksen myynnistä: 3 vuotta ja arvo 10 000€ → 9 400€. Tappiota, mutta voittaa näköjään sijoituksena silti mennen tullen osakesijoitukseni.

Enpä olisi uskonut, kun pörssisijoittamista aloitin muutama päivä ennen koronapandemian pilliinpuhallusta, aikana jolloin vielä “oli kaikkein tyhmintä pitää rahoja tilillä”, aikana jolloin auto vielä oli “kaikkein huonoin sijoitus”, että se helvetin ruostuva koppero tuolla taloyhtiön pihassa tulee olemaan parhain sijoitukseni seuraavan kolmen vuoden aikana. Alkaa melkein vähän naurattaan, kun näkee sen parkkiruudussaan.

Onhan tuo toki ollut aika olemattomalla käytöllä, kun ajan lähes kaikki ajoni työsuhdeautolla. Osaltaan hillinnyt sitä arvonalenemaa.

7 tykkäystä

Täällähän on varsinaiset kokoontumisajot polttiksilla missä arvonalenema on tyyliin 300€ vuodessa. Siihen päälle lähes olematon kulutus ”3,7L/100km”…:wink:

Omalla kohdalla tankkaus 5000€/v alkoi hieman ahdistaa joten siirryin e-autoiluun 6kk sitten.

7 tykkäystä

Kaikki eivät aja 45 tkm vuodessa en aja edes puolta tuosta, mulla polttoainekulut 1860 e /vuosi eikä ahdista ollenkaan. Sähkövatkaimet tiputtaa tuplasti sen verran arvoaan vuodessa

9 tykkäystä

Laitappa pari linkkiä. Mitkä noista B- sarjalaista on “kannattaa ostaa” vuosikertoja?

Vois olla kakkosauto tollanen kyllä.

Itsessään oon sitä mieltä, että kannattaa joskus kyllä kuluttaakin. Osaa sitten arvostaa sijoittamistakin enemmän, kun jotain on sillä saanutkin.

Myin diisseli e-mersun 220. Olisin voinut ostaa sähköauton ja hybridin, mutta ostin Toytota Avensiksiksen 1.8 2018 ajettu 80k/km menee bensalla. Pääsen diisselistä eroon ja käyttövoimaverosta. Kuluttaa pitkässä ajossa 4.9l ja kaupungissa 7l. Maksoin 22k eemeliä. Ostin käteisellä.

Sähköauton voi ostaa käteisellä tai osamaksulla (Hinta 50k = osamaksulla about 750e/kk + korot+auton arvon tippuminen) Sopimuksen voi siirtää seuraavaan autoon.

Veroissa sähköautolla ja mun avensiksella on eroa noin 100e. Toyotan takuuhuollot 200e vuosi. Muuten menee kuin juna.

Numeroiden valossa ei ole mitään järkeä hankkia sähköautoa.

5 tykkäystä

Tosiaan Tesla Model S:n akkuja voi korjata jopa Suomessa. Käsittääkseni se 85kw akusto on huonoin ja hajoaa kosteuden takia. Mutta Model 3:sen akut on jo sellaisen epoksimaisen aineen peittämiä, että niitä ei sitten korjata oikein mitenkään. Ainoa vaihtoehto on uusi akku Teslalta, tai no tarkemmin se on Teslan kunnostama akku ja hintaa on riittävästi.

Eipä silti, ihan mielenkiintoisia autoja on Teslat omasta mielestäni, tosin en ole ikinä päässyt ajamaan.

Ei ajakaan, kuten kaikki eivät aja noin vähääkään kuin sinun 1800€/v. Sanomattakin selvää, että ne ketkä ajaa vähän, ei kannata panostaa autoon paljon.
Mulla menee toisinaan tunteja päivässä, useimmiten tunnin vähintään autossa. Miksi ajaisin polttisrutkulla joka kuluttaa paljon ja on vanhempi kuin uusi sähkis?
Polttoainekulu pelkästään dieselveron kanssa oli pahimmillaan 450-500€/kk. Siihen päälle muut kulut ja lainaa.
Aika hätäseen alkoi tuntua 700-800€/kk uudesta yli 400hp sähkäristä soivalta hinnalta kun latausta saa käytännössä ilmaiseksi yöllä tai töistä.

6 tykkäystä

Kyllä Model 3:n akkuja korjataan. Se akkupaketin kansi on vaan aika työläs avata ja akkulohkot purkaa. Jos kansi hajoaa ni pitää tilata uusi kansilevy. Mutta kyllä kolmosiin akkuja korjataan, niitä ei vaan ole vielä paljoa hajonnut.

3 tykkäystä

Itse olen ostopuolella, olen nyt yli 3 vuotta odottanut sitä paljon mainostettua diesel autojen hintojen alenemista, hankkisin premiumin edullisesti loppuiäksi autoksi sen mitä tarvin.
Mutta en ole voinut ostaa kun nyt esim. diesel E mallin mersun(2017->) hinta ei ole laskenut kuin ihan kosmeettisesti muutamia satasia kolmen vuoden aikana, keskimäärin hinnan alennus max 200euroa per vuosi, jos samat kilometrit.
Asia on kyllä ihan faktana hintatilastoissakin, Korona nosti käytettyjen hintoja reilusti ja nyt viime aikoina ovat laskeneet hiukan ja ollaan samassa kuin 2-3 vuotta sitten.

Diesel Mersujen osalta ollaan korkealla koska Kamux ym lopettivat 3v sitten ulkomaantuonnin kokonaan, kun pitivät niitä ongelmajätteenä ja toivat vain sähköautoja, jotka olivatkin sitten sitä varsinaista ongelmajätettä. Joutuivat myymään kalliilla Saksasta haalitun sähkäri-varaston todella isolla tappiolla väkisin pois kun sähkön hinta pomppasi taivaaseen, loppuniittinä tuli sitten vielä Teslan hinnanalennukset.
Nyt ovatkin sitten[Kamuxilla] siilipuolustuksessa tietämättä lainkaan, mitä ostaa ja mistä[Saksasta, Ruotsista vaiko Suomesta], mitä myydä[sähkö, bensa vaiko diesel], mihin ja kenelle, miksi, ja millä hinnalla odottavat uutta tj:tä kuin pelastavaa messiasta, aika näyttää mihin autojen hinnat ja kysyntä menee.

Mutta onhan se sähköautossa tulevaisuus, pieni sähkömoottori auton kulmaan maksaa kohta max pari satkua kipale, akkujen hinta sitten määrää koko auton hinnan kokonaan. Mielenkiintoista olisi tietää mitä asiantuntijat arvioi sähkärien hinnankehitykseksi, itse ihmettelen nykyisä hintoja kun tekniikka on niin äärimmäisen yksinkertaista ja super halpaa ja aina vaan halvemmaksi monistettavissa volyymeillä, akkuja lukuun ottamatta.
Ajattelin että hyljeksityn kestävän dieselin voisi ostaa nyt tosi halvalla, mutta hinnat kuitenkin nouseekin koko ajan[ikään suhteutettuina].

7 tykkäystä

Kysytääs keskustelijoilta suosituksia sopivasta vaurastumisen jarrusta seuraavilla spekseillä:

  • Päivittäinen ajomatka 100km. Pääosa matkasta ajoa valtateillä, nopeus 80-120km/h.
  • Automaatti ensisijaisesti.
  • Viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä jokseenkin edes turvallinen.

Laskeskelin, että näillä kilsoilla dieseli voisi tulla kysymykseen. Auton hintaluokka 5-7,5k. Tuosta ylemmäs alkaa kipuraja tulla vastaan. Itsellä ollut aikaisemmin 2-4k bensacorolloja, mutta tuolle matkalle se 1.6 bensakone hieman nuhainen, jonka vuoksi pitää muita vaihtoehtoja kartoittaa.

Kiitän kaikista vastauksista jo etukäteen :slight_smile:

Dieselpassatti maltillisella viriasteella, varmaan löytyy 10v vanhoja kohtuullisesti ajettuja tuohon hintaan? Itse ajanut 600km/viikko 2 vuoden ajan ja viimeinen 1,5 v meni passatilla. Toki hintaluokkaa arvokkaampi 20 k auto mutta varmasti löytyy halvempaakin käyttökelpoista.

2 tykkäystä

Re85:lla saattaisi saada jotain säästöä normaaliin bensaan verrattuna. Minulla ei tosin ole tuosta polttoaineesta kokemusta.

2 tykkäystä

Hintaero on polttoaineiden välillä niin mitätön tällä hetkellä, että taitaa mennä tappioksi mikäli tankkaa etanolibensalla. Tuo kuitenkin kuluttaa sen noin kolmanneksen enemmän kuin 95.

Sitten tietenkin etanolibensalla tankatessa öljynvaihtoväli pitäisi olla lyhyempi, tulpat kuluvat nopeammin ym ym

4 tykkäystä

Ja oliko myös kylmäkäynnistys talvella heikompaa?

1 tykkäys

Kyllä, E85 syttyy huonommin kuin vähemmän viinaa sisältävät polttoaineet.

E85 sisältää vähemmän energiaa kuin tavan bensa. Saman voiman kaivamiseksi sinne sylinteriin pitää ruiskuttaa enemmän tavaraa ja tuo suurempi määrä on sitten omiaan huuhtelemaan sylinterinseinämistä öljyä ja etanolia pääsee myös männänrenkaiden ohi öljytilaan ja öljynlaatu siinä tietysti kärsii. Tää liittyy siihen lyhentyneeseen öljynvaihtoväliin.

Jos bensamoottorista voimaa halutaan niin siitähän tuo etanolibensa on hyvää että se suurempi pa määrä jäähdyttää ja moottori kestää enemmän sytytysennakkoa. Harrastekalustossa olen kuullut käytettävän etanolia ja 98 bensaa sekaisin, jo 10% tavan 98ia kuulemma helpottaa kylmäkäynnistyvyyttä. Viinabensa on omiaan kastelemaan sytytystulpat ja sittenhän ei moottori lähde enää kirveelläkään käyntiin.

Vähän ajautui sivuraiteille, ihan kiinnostavia juttuja.

7 tykkäystä

Jos se auton sähköakku yhtään samalla tavalla käyttäytyy, kuin vaikkapa tabletin akku, niin voi sentään. Kuusi vuotta vanha tabletti ja akun varaus putoaa kuin lehmän häntä. Toki sen saa täyteen ladattua, mutta ei siitä pitkäksi aikaa iloa ole. Vanhaan tekniikkaan ei akun vaihtokaan kauheasti innosta.

Noinkohan kymmenen vuotta vanhalla sähköautojen ekojen sukupolvien pelillä lienee kovasti jälleenmyyntiarvoa. Itse tuskin ostaisin pienen koeajon perusteella. Pitäisi vähintään akullinen tai pari saada kokeilla. Samaten tuo myyntilause “maksaa itsensä takaisin” on sangen naurettava. Annetaan lähes tulkoon ymmärtää, että pitäminen on ilmaista. Uusien hinnat sitten taas huimaavat päätä ja isosti. Ostohinnan osuus vuosipalkasta on ihan eri kuin kymmenen vuotta sitten uudella autolla keskimäärin.

Itse haaveilen autottomuudesta tyystin, tai että taloudessa olisi nykyisen kahden asemasta vain yksi. Ajan vanhalla romulla enkä ole maksellut osamaksuja todella pitkään aikaan. Arvon alenemallekaan ei juurikaan enää ole tilaa.

5 tykkäystä

Ei käyttäydy. Puhelimen tai tabletin lataussyklit ovat paljon rajumpia ja tekniikka joka huolehtii sähköauton akusta on paljon kehittyneempi kuin se mitä löytyy tabletista tai puhelimesta.

Kannattaa jossittelun ja mutuilun sijaan tutustua aiheeseen. Why EV Batteries Last Longer Than Cell Phone Batteries

Älä missään nimessä osta sitten sähköautoa. Tai 20ke diesel skodaa.

9 tykkäystä

Tämä on tosiaan hämmentävä ketju, kun aina tasaisin väliajoin joku tulee tänne kertomaan, että oma Skoda tuntuu paremmalta kuin täysin uusi S-Mersu tai että sähköauton akku on kuin iPhone.

Autoilu ainakin herättää tunteita.

21 tykkäystä

Tämä on tosiaan hämmentävä ketju. Suomalainen ajaa keskimäärin 14 000 kilometriä vuodessa ja aika moneen kertaan todettu ja laskelmin käyty läpi, että siinä ajosuoritteessa edullisinta on ostaa vähän ajettu pihi polttomoottoriauto käteisellä. Sähköautokuskit ovat itse sanoneet, ettei sähköauto voi ikinä olla edullisempi keskimääräiselle suomalaiselle ajosuoritteelle 14 tkm ja pärjätä 17 ke polttomoottoriautolle kustannuksissa, ei saa koskaa säästettyä menetettyä pääomaa takaisin.

Tämä ketjun otsikkokin sanoo, että ketjussa kyse on autoilun kustannuksista, ei mistään fiilisjutuista, kuinka on niin hienoa ajella sähkövatkaimella, etten muuhun ikinä vaihda tai että panostan elämän laatuun, olen sen ansainnut.

Täällä sähkävatkaimen omistajat kilpaa kehuvat, miten edullista ajaminen sähkiksellä on, ihan kuin laittaisi rahaa pankkiin ja ainoat tuhlaajat ovat polttiksella ajavat. Mikä massaharha.

Ensin maksetaan yli 40 000 euroa autosta. Unohdetaan autuaasti korot ja arvonalenemat, unohdetaan menetetyt sijoitustuotot ja kyse on sijoituspalstasta, jossa voisi odottaa rahan käytön suhteen tiettyä analyyttisyyttä. Yritetään perustella 40-50 ke auton ostamista bensakulujen säästämisellä, mihin esim minulla menee alle 1 800 e/vuodessa. Ei mitenkään päin ole sähköauto kannattava taloudellisessa mielessä, jos ajat kuten suomalainen keskimäärin eli sen 14 tkm/vuodessa.

Sitten kun perustelet, että halvinta on on ostaa 17 ke polttis, ovat perustelut tyyliin “olen tehnyt niin rahaa, että ansaitsen tämän” tai “sijoitan elämisen laatuun” Todella hämmentäviä perusteluja sijoituspalstalla tyyliin “en laske autoilun kuluja, ansaitsen kunnon auton” Niin moni tekee autohankinnan pelkästään fiilispohjalla ja jopa tekee velkaa tai ottaa liisareita, sijoittajana en näe siinä mitää järkeä, jos asiaa aletaan laskea.

Ihan yhtä hienoa kyytiä antaa alle 20 ke polttis. On hiljaisia, kaikki herkut löytyy. On vaivattomia, ei tarvitse kökkiä lataustolpilla odottamassa auton latautumista, kuten tuolla asemilla näkee. Siellä kökitään autossa ja odotetaan , etä auto latautuu, joku hinta sillekin on hyvä laskea, että istua kökötät latausasemalla ja odotat .

Sähköautossa on paljon vähemmän mekaanisia osia, kuin polttiksissa, joten odotan, että sähkisten hinnat tulevat pian alas, kun massatuotanto alkaa kunnolla. Niiden on pakko tulla. Sähköautot ovat muuten varsin mainioita, mutta niiden hinta on aivan liian korkea ja latausinfra on osin puutteellinen maakunnissa. Lisäksi oletan, että sähköautot eivät tarvitse öljynvaihtoja tms. eli ovat huoltovapaampia , kuin polttikset.

Tulevaisuudessa, kun hinnat ovat samat polttiksissa ja sähköautoissa, saattaa sähköauto olla kannattava, mutta tällähetkellä mikään taloudellinen laskenta, normaalilla suomalaisella ajosuoritteella ei anna järkiperusteita sähköauton hankintaan. Ne joutuu perustelemaan kaikenlaisilla fiilisjutuilla ja muulla abstraktilla. Itse sijoittajana lasken kaiken ja pyrin optimoimaan liikkuvat kulut mahdollisimman pieniksi ja vältän tyhmiä investointeja.

Olen aika monen sähköauton ostajan kanssa väitellyt sähköauton taloudellisesta kannattavuudesta ja toistaiseksi en ole saanut pitäviä laskelmia eteeni, miksi yli 40 ke maksava auto on edullisempi pitkällä juoksulla ja säästää enemmän kuin oma 17 ke polttikseni. Aina keskustelut ovat päätyneet fiilispohjaisiin perusteluihin tyyliin “palkitsin itseni” “olin utelias” “en laske autoilun kuluja ja pennejä” ym. Pääperustelu sähköauton ostamisessa tuntuu olevan bensakulujen säästäminen, sitten kun otetaan laskelmat eteen ja todettaan ettei näin olekaan alkaa tulla perusteluja fiilispohjalta ja muuta nönnönnöötä.

Ikean perustaja Ingvar Kamprad ajeli vanhalla Volvolla ja samoin tekee moni sijoittaja. Sitä peräänkuulutan, analyyttistä suhtautumista autoiluun. Diskonttaus ja investointilaskelmia ihan kuten muissakin sijoituksissa. se 40-50 ke on iso potti suurimmalle osalle meitä ja jos sen tärvää huonoon investointiin eli autoon, se on muusta sijoittamisesta pois. Jossain kohtaa toki tulee peakpoint, jolloin auto kannattaa vaihtaa, mutta ei osta uutta, ostaa järkevänhintaisen ja järkevän tyyppisen auton.

En ole sähköautoja vastaan todellakaan. Insinöörin näkökulmasta sähköautot ovat parempia polttiksiin verrattuna. Sähkömoottorin hyötysuhde on ylivoimainen polttomoottoriin verrattuna 85–95 % vs. 25–30 %. Sähköautossa vähemmän mekaniikkaa ja vähemmän osia ja varmasti helpompia huoltaa, kuin polttikset. Ainoa miinus on se hinta. Sähköautojen aika ei ole juuri nyt, mutta sitten kun massatuotanto kunnolla lähtee käyntiin ja hinnat laskevat polttisten tasolle, ne ovat ehdottomasti taloudellisessa mielessä perustellumpi valinta. Muutama vuosi ja tilanne saattaa muuttua.

34 tykkäystä