Auto - vaurastumisen jarru?

Heh, autojen vertailu tosiaan on subjektiivista. Mutta Ässä on vähän eri asia ku Tesla😅

2 tykkäystä

Itselläkin on 2015 perheauto, jolla ikää siis jo 7,5v ja jo siinä on kaikki mahdolliset turvallisuusvarusteet ja on täysin nykyaikainen auto ajaa. Uuteen ei huomaa eroa ja on varmaankin juuri kuvattu 17k auto. Ei tarvitse perustella lasten turvallisuudella kalliimman auton hankintaa. Tällä autolla pääsee 0,20€ kilometrikustannukseen ilman arvonalenemaa.

7 tykkäystä

Paljon ajavana en millään välty ajatukselta, että minulla palaa pakoputken kautta ulos satasia kuukaudessa ja tonneja vuodessa. Eikä puhuta ykköstonnista +30000km vuosiajoilla.
Toki e-auton arvonalenema voi olla isompi kuin mitä pätkää maksan pois, mutta loppua kohden sekin tasoittuu. Seitsemässä vuodessa kallis auto on maksettu ja sen arvo on silloin minimissään 0€. Se polttoaine mikä on taivaalle kärytetty, on myöskin ihan arvotonta. 7 vuodessa tankkaukseen mulla menisi noin 30k€.
Normityöläiselle paljon liikkuvalle, vaihtoehdot on e-auto tai halvempi polttis. Kallis polttomoottoriauto ei ole vaihtoehto sillä maksukyky ei riitä sekä tankkaamiseen, että lainaan.

Lataamisesta sen verran, että eniten rangeraivoa kuulee niiltä ketkä eivät ole ikinä sähköautoa omistaneet eivätkä edes harkinneet. Itse 30-35tkm vuodessa liikkuvana, istun laturilla aniharvoin. Tankki täynnä joka aamu ja loput sitten ABC:lla k**itauon aikana.

5 tykkäystä

eli summasummarum. Jos ajat autolla, kuten normisuomalainen ajaa eli 14 tkm vuodessa on 17 ke maksava polttomoottoriauto taloudellisesti järkevin valinta, jos taas ajat esim 30 000 tkm/vuodessa, saattaa sähköauto olla hyvinkin perusteltu taloudellisessa mielessä.

Nuo kaupalliset vertailut pyrkivät aina tietenkin ohjaamaan ihmisiä ostamaan autoja. Niissä joko verrataan ihan uusia autoja tai sitten otetaan vertailuun jo ehtoopuolella (+ 10 vuotta) oleva paljon ajettu polttis, jossa vikoja alkaa tulla. En ole vielä nähnyt vertailua, jossa ostetaan muutaman vuoden vanha , vähän ajettu polttis esim 17 ke hintaan ja myydään pois alle 10 vuoden. Siinä kohtaa vikaantuminen ei ole vielä eskaloitunut. Autojahan huolletaan säännöllisesti ja osia vaihdetaan valmistajan huolto-ohjelman mukaan. Aika harva ostaa kuitenkaan ihan uutta autoa.

Kun kerran lainasit viestiäni niin voidaan laittaa mun kulut tuohon Teslan sarakkeeseen?

Tesla
Yhteensä e/kk 660 €
Arvon alenema / kk 0
Sähkö / kk 26
Vakuutukset / kk 58
Verot / kk 16
Tekniset korjaukset / kk 0
Huollot / kk 0
Renkaat / kk 0
Korko-/rahoituskulut/kk 560
Auton käyttöön sitomaton pääoma 17 000
Pääomalle 7% tuotto vuodessa 1190
Pääoman tuotto per kk 99
Erotus 17k Skodaan per kk 208 €

Eli hiukan reilut 200€ / kk säästäisin, kun ajelisin vanhalla skodalla. Onhan se säästöä sekin, mutta kyllä ton maksaa, kun ei tartte öisin hikoilla dsg:tä ja tsi:tä peläten, aamuisin on aina tankki täynnä ja ei tarvitse antaa lasten hengitellä pakokaasuja.

5 tykkäystä

Ajellut DSG autoilla kymmenisen vuotta, eikä ole ollut mitään ongelmia. DSG Passatilla ajettiin 220 tkm (kuiva seiska) ei ongelmia. Nyt viides DSG auto menossa. Taloudellinen ajotapa säästää myös DSG:tä, eikä nämä uudet DSG:t juurikaan hajoa, oli sitten kuivia seiskoja tai märkiä kutosia. Tankki minullakin aina täynnä.

Ymmärsin, että lasten pakokaasujen hengittämisellä tarkoitetaan polttisten pakokaasupäästöjä ilmakehään. Ympäristöministerön mukaan vuonna 2021 liikenteen päästöjen osuus oli hieman yli 20 prosenttia kokonaispäästöistä. Minkälaisia päästöjä lasten keuhkoihin aiheuttaa sähköntuotanto sähköautoihin eli välillisestihän sähköautostakin tulee päästöjä. Hyvä pointti sinänsä.

1 tykkäys

Tuli tästä mieleen, että itse aikanaan paljonkin ajavana aina tutkailin olennaisena lukuna arvon alemaa per kk ja per km. Nyt kun tuossa itse siirryin liisarista keväällä pois ja ostin järkevähkön käytetyn omiin tarpeisiini, niin huomasin että saattoi olla juuri samanlaista autoa myynnissä samassa hintaluokassa, mutta toisessa saattoi olla kilsoja tuplat, jopa melkein kolminkertaisesti. Tuli siitä mieleeni se, kuinka vaikeaa on hinnoitella itse kunkin se ajettu kilometri auton arvoon.

Yks auto on aika kärpäsen kakkaa ilmakehälle. Enemmän mietin sitä, kun kylmä auto puskee tyhjäkäynnillä pakkasaamuna typen oksideja pihalle ja pienet natiaiset niitä siinä lastatessa hengittelee.

Oma dsg kokemukseni kesti alle vuoden ennen kuin hajosi. Ei ole sen jälkeen kiinnostanut kokeilla uudestaan, vaikka odotusarvomielessä riski olisikin pieni.

Auto lämpimässä tallissa, joten ei joudu lapset hengittämään pakokaasuja, oli miten kylmä hyvänsä. Vanhat DSG:t oli ongelma,uudet ei. Aikanaan kuormitin asialla VW teknistä osastoa varmaan kyllästymiseen asti, kun pelkäsin että DSG hajoaa justiinsa. No eipä ole hajonnut, tulee ajettua aika taloudellisesti ja bensaa säästellen ja se säästää auton kokonaistekniikkaa ja myös DSG:tä. Kiihtyvyys kertaa massa = voima ja voima aiheuttaa väsymisiä/hajoamisia.

Sähköautolla nyt hetken ajaneenä sitä välillä pysähtyy miettimään, että miten mieletön ja monimutkainen kokonaisuus polttomoottori vaihteistoineen sekä kaikkine apulaitteineen ja saasteidenvähennyslaitteistoineen onkaan. Melko hullua kun pellin alla viipsottaa jos jonkinlaista rautatankoa ees taas vaikka saman liikkuvuuden autoon saa renkaaseen kytketyllä sähkömoottorilla.

12 tykkäystä

Se on hauska, että itse penäät faktapohjaista keskustelua aiheeseen liittyen, mutta samaan aikaan käytät termejä kuten “sähkövatkain” ja mutuilet.

Teslan Supercharger lataa vartissa 275km lisää löpöä tankkiin. Softa näyttää, missä on vapaita latauspisteitä ja niitä on toistaiseksi riittänyt. Veikkaan, että useimpien tavanomainen huoltoasemakäynti ylittää tuplasti tuon ajan.

Viittaan tietysti mukavuustekijöillä siihen, että uusi auto on uusi auto. 2016 vuoden tekniikka on 7 vuotta vanhaa verrattuna nykytekniikkaan.

Mutta jääkäämme erimielisiksi. :slight_smile:

5 tykkäystä

Kesät talvet, säästä ja kelistä riippumatta?

Autot on sellainen kokonaisuus, että itselleen valehteleminen ja tarkoitushakuiset vertailut ja Excelit on suosittu harrastus. Niiden avulla perustellaan itselle se auto, jolla halutaan ajaa. Ja sehän on tietenkin ihan fine.

Se, mikä mun mielestä ei ole fine, on se että omia valintoja koitetaan tuputtaa niin sähkö- kuin nestepolttoaineleiristä jollekin muulle ainoana oikeana valintana. Yhdelle sopii yksi, toisen valintaperusteet on toiset ja kolmas viittaa kintaalla käyttökuluille ja neljäs hankkii auton naapureiden autoihin sopivaksi. Viides sitten hankkii naapureiden autoihin sopimattomaksi. :laughing:

19 tykkäystä

Ehdottomasti pitää olla erimieltä ja opponoida. Voin itsekin ostaa sähköauton, kun hinnat jossainvaiheessa puolittuvat. Sähköautohan on yksinkertaista tekniikkaa, pääasiassa elektroniikkaa, akku ja sähkömoottori. Elektroniikassahan hinnat putoavat, kun kunnon sarjatuotanto alkaa ja tarjontaa ja kilpailua alkaa olla riittävästi, joten väistämättä sähköautojen hinnat tulevat alle polttomoottoriautojen, kiitos kilpailun, subventoinnin ja yksinkertaisemman konstruktion.

Sähköauto on periaatteessa niin yksinkertainen, että saattaa vähentää jopa huoltojen tarvetta ja säästää siinäkin. Pohdin jo “huoltovapaita sähköautoja”, joihin vain haet silloisesta Motonetistä aina uuden elektroniikkkaosan, kun auto ilmoittaa , että jokin rikki. Ruuvaat kiinni ja matka jatkuu. Ei tietäisi hyvää autobisnekselle, jossa iso osa katteista tehdään varaosilla ja huolloilla. Plug and play tyyppisiä elektroniikkaosia tiskiltä suoraan :slight_smile: Ehkä autonvalmistajat eivät tähän suostu taloudellisista syistä, mutta mahdollista se olisi.

Eipä vain näytä olevan Helsingissä tai PK-seudulla yhtään Supercharger-asemaa, mitä Teslan sivuilta katselin. Lähin on Pyhtäällä, jonne matkaa PK seudulta lataamaan. Ilmankos olen täällä PK-seudulla nähnyt noita autossa istuvia sähköauton lataajia kaupan pihalla rivissä olleen. Tuo Supercharger autuus ei ole siis täällä PK-seudulla ihan itsestäänselvyys. Maakunnissa saattaa olla, jos asuu Supercharger-paikkakunnalla.

3 tykkäystä

Pääkaupunkiseudulle ei välttämättä tarvita Supercharger asemaa, vaan lataus hoituu ihan perusvehkeillä myös, koska auto seisoo täällä useammin laturilla. Kun lähdet reissuun, niin kappas vaan kun näitä Superchargereitakin löytyy sopivien matkojen päästä ja saat vartissa taas sen melkein 300km lisää mehua koneeseen.

Tässä ei taida olla kyse enää sähköautoista vaan vihasta Teslaa kohtaa.

Mikä mahtoi olla tämän viestin anti ja miten liittyy asiaan.

Insinööreille totuus on aina totuus vain viitekehyksessään, eikä absoluuttista totuutta ole olemassa. Kaikki riippuu viitekehyksestä. Olen aika seikkaperäisesti selvittänyt miksi minusta polttomoottoriauto tietyssä viitekehyksessä on aina edullisempi, kuin sähköauto, vastoin yleistä mantraa “sähköauto on aina kannattava” Mantran väite ei siis tarkalleen ottaen pidä paikkaansa, kuten olen laskelmilla todennut.

Kovin harva perustelee hankintojaan parin rivin onelinereitä paremmin. Oman viitekehykseni olen perustellut niin hyvin, kuin se järkevällä ajankäytöllä on mahdollista eli olen varmasti oikeassa omassa viitekehyksessäni, toivottavasti muutkin perustelisivat kantansa paremmin ja laskelmien kautta. Mutuilla meistä osaa jokainen, mutta silloin kenelläkään ei ole mahdollisuutta kehittyä tai oivaltaa uutta, joka kai on keskustelun tarkoituskin.

En ole Tesla tai sähköautovastainen, en vain voi millään ymmärtää yli 50 ke sijoitusta autoon , jos toimivan pelin saa alle 20 ke hintaan. Sijoittajana lasken vaihtoehtoiskustannuksia ja optimoin asioita ja auto taitaa olla yleensä kotitalouden kallein “kodinkone” ja yleensä toiseksi suurin investointi, heti asunnon jälkeen ja siksi tärkeää minimoida kulut. Autojen osto saattaa aika monelle olla tunneasia eli pieni herättely asian suhteen ei laajemminkin olisi paikallaan.

Nuorille voisi sanoa, mitä jos jätät sen ison autolainan ottamatta, ostat järkevän auton ja laitat loput rahat säästöön ja poikimaan, osta vaikka niitä ETF:ä ja vanhempana kiität kun mukava omaisuus kertynyt. Näitä taloudenpidon asioita olen yrittänyt omille lapsille opettaa.

5 tykkäystä

Täällä taas laaatukeskustelua :smiley:

Nämä laboratiotulokset ovatkin niin lähellä todellisuutta. Pitää toivoa kuun ja taivaiden asennon olevan kohdillaan ja muistaa uhkailla muut käyttäjät pois häiritsemästä niin jo alkaa lyyti kirjoittamaan

1 tykkäys

Viimeinen lause valitettavasti paljastaa, että fiilispohjalla mennään vahvasti. Yli 50 ke osto onkin verrattavissa alle tonnin päivittäishankintaan. Tämä on varmaankin se sumea logiikka, jolla niitä isoja autolainoja otetaan ja perustellaan niiden ns “järkevyyttä”, vaikka taloudessa on aina vaihtoehtoja ja niitä tehokkaasti hyödyntämällä jää enemmän varoja sijoittamiseen ja vaurastumiseen.

Pienistä puroista, mutta etenkin isoista. Auto on monelle se “sokea piste” ja heti kun tuot logiikkaa ja laskentaa peliin loukataan asiaansa uskovia ja seuraus on tässäkin ketjussa valitettavasti näkyvissä. Jospa jatkettaisiin itse aiheeseen keskittyen jatkossa ja kunnioitetaan kanssakeskustelijoita, vaikka emme samaa mieltä olisikaan.

1 tykkäys

Minulla on noin 170k€ kiinni kahdessa autossa ja moottoripyörässä. Ne on kaikki käytössä ja niillä ajaminen on kivaa. Ei velkaa.

Jos tuo raha (-vähennettynä esim 2 x skodakipoilla) olisi sijoitettuna osakkeisiin olisi se vain sähköinen numerorivi tietokoneruudulla.

Näinkin tämän asian voi nähdä. Muutakin rahaa maksavaa harrastan. Sitten kun olen kuollut, en enää ajele enkä harrasta.

On minulla toki sijoituksiakin.

33 tykkäystä

Täällä @HexaPexa paasaat miten opetat poikia rahankäytössä ja toisessa paasaat, että Haltiin pukeutuvat ovat tuulipukukansaa - Peak Performansea sen olla pitää vai mites se meni. Mutta hei nää autojutut on näitä makuasioita.

5 tykkäystä

Ehkä puhutaan vähän eri luokan rahankäytöstä, jos vertaillaan auton ostamista ja esim vaatteita, kodinkoneita tai muuta käyttötavaraa. Taisin joskus mainita, että analysoin investointeja käyttötuntien mukaan. Hyviä ja laadukkaita vaatteita saatan pitää satoja tai tuhansia tunteja eli hinta/käyttötunti jää reilusti alle euron. Työviikossahan on 40 tuntia eli kuukaudessa tulee 160 tuntia helposti.

Jos laitan 50 ke autoon ja ajan sillä keskimäärin 45 minuuttia/päivä ja jäännösarvoksi 12 vuoden jälkeen määritellään 11 ke. Niin käyttötunnin hinnaksi tulee 11,87 e/tunti pelkkänä pääoman sulamisena, eikä mukana ole korkokulut ym.

Puhutaan siis yli moninkertaisesta pääoman hävikistä, jos sen laittaa autoon vai laittaako meistä moni 50 ke vaatteisiin. Muutama satanen vuodessa korkeintaan kai keskimäärin.

Eli on ihan linjassa talouden hallinnan periaatteiden kanssa, vaikka ostaakin parempaa seppälää. Puuronkin voi lämmittää :slight_smile: