Auto - vaurastumisen jarru?

Mulla on ollut pari hybridi Toyotaa. Yhteensä reilu 100tkm ajoin niillä ja mitään vikaa ei ilmennyt. Voimalinja toimii silkinpehmeästi, nykyisellä manuaalivaihteisella kaupungissa ajaessa on ikävä Toyotaa. Kulutus oli molemmissa ~5ltr/100km mittarilta laskettuna. 2ltr Corolla oli hivenen taloudellisempi kuin 1,8ltr Auris.

6 tykkäystä

Kyllä, mutta vertailet eri autoja. Minun vertailussa oli täysin sama auto täysin samalla moottorilla, Ford Puma. Erona vain hybridi. Mikä on, toki, aika harvinaista.

Tällaisella minäkin ajelin pari viikkoa sitten muutaman päivän.
Tykkäsin ettei se auto olisi vaurastumisen jarru. Jonkun vuoden päästä nykyinen auto alkaa liikaa yskiä ja tempuilemaan, että vaihtoa on siten tiedossa.
Tässä Auriksessa pakki tuli laitettua herkästi päälle ja bensaluukun avaajaa ei meinnannut löytyä mistään.

Minä olen nyt ajanut 2kk ja 5tkm -20 1.8 Corolla hybridillä. Kulutus ajotietokoneen mukaan 4,5L/100km ja yhdestä tankillisesta mitattuna 4,7L/100km. Mitään muuta en autossa moiti, kuin rengasmelua ja tuulen suhinoita.

6 tykkäystä

Kyllähän siellä taas ennakoidut pikku korjaukset olikin edessä. Eli juurikin ne, jarrut eteen ja taakse, akku ja takaiskarit. Melko edukasta taas korjailla, rapsakka 1550€. Reissuun olis pitänyt varailla kaikkineen yhden sijaan kaksi touhutonnia.

Onneks lomakaudella voi uhrata pari rentoa päivää ja hyvien ystävien tuella korjata näitä perus juttuja itse. Eihän se tosiaan kaikilta käy, kun vaaditaan läppäriä sähköiseen seisontajarruun ja uuteen akkuun, mutta päivä palkoille pääsee kivasti, kun parissa päivässä jää 1000€ lapaan enemmän.

Vaurastumista himmailtiin kuitenkin tonnilla taas lisää. Tässä vaiheessa vuotta voitanee todeta, että turha haaveilla alle 5k€:n vuodesta vieläkään. Näyttää jopa siltä, et kuluvana vuonna kustannukset tulee ylittämään edellisen huipun, mikä oli vuoden 2022 n.5950€

Ja edelleenkään omissa luvuissa ei ole mukana arvonalenemaa, tai pääomakuluja.

6 tykkäystä

Aivan käsittämättömiä hintoja perivät. Kävin Octaviaan vaihdattamassa äskettäin takaiskarit ja siihen tarvittavat kilkkeet. Olisikohan ollut noin 400 euroa kaikkinensa. Toista autoa kävin näyttämässä paikallisessa akkuliikkeessä ja kustansi noin satasen. Jossain aikaisemmassa huollossa tuli palat eteen ja taakse öljynvaihdon yhteydessä taisi olla tunti työtä plus osien hinta jarrujen osalta

Merkkiliikkeiden hinnat ovat täyttä kusetusta. Ehkä aivan uutta siellä voi käyttää, mutta ei perushuoltoja ja korjauksia kannata kenenkään kuolevaisen tehdä siellä. Samat amispojat siellä niitä tekevät kuin missä tahansa muussa liikkeessä

12 tykkäystä

Minä käytän Octaviaa ammattikoulussa, ettei auto vie nyt kaikkia säästöjä.

1 tykkäys

Millä linjalla autosi opiskelee?

30 tykkäystä

Aikanaan työn puolesta pääsin Yariksilla (XP130 -korisia molemmat) ajelemaan itä-suomesta pääkaupunkiseudulle pari reissua. Toinen oli hybridi ja toinen muistaakseni 1.3 bensa(manuaaliaskilla). Ajotietokoneiden mukaan, desilitran tarkkuudella kulutus oli molemmissa tismalleen sama. Ei mitään ylivoimaista säästöä kyllä pääse tämän perusteella syntymään maantieajossa tuollaisella itselataavalla hybridillä.

Taajamassa kyllä huomasi heti, että helposti pääsee 4,x kulutuksiin ja uskoisin että auton toimintaan tottuessa siitäkin saisi nipistettyä.

Kyllä… :rofl: :joy: (tästä tosiaan tykkään)
Noh, joku on ajellut kirjoituksien mukaan “Pari vuotta takaperin…” :joy: :rofl:

2 tykkäystä

Vinkkinä: kaikkien pitää osata vaihtaa polttimot itse mutta joskus et näe mitään, on ahdasta jne. Kävin motonetillä, maksoin 9e polttimon vaihdosta sis polttimon. En tiedä paljon ne maksoi mutta paketissa oli kpl joten vaihtotyö oli halpaa

7 tykkäystä

Aivan järkyttävä tuo merkkiliikkeen lasku. Muutenkin koko skenaario on niin huvittava, kun väitetään, että merkkiliikkeessä on paras asiantuntemus jne. Mun kaveri on harjoittelussa merkkiliikkeessä tekemässä noita huoltoja ja on se nyt sentään puoli vuotta jo autonasentajaksi opiskellut.

Kuulemma on iso työvoimapula mekaanikoista nimenomaan merkkihuolloissa, mutta taitaa olla, että palkka on perus ja voitot menee jonnekkin muualle kuin työntekijälle. Niin se taitaa yleensä olla.

Omaan Mersuun maksoi eteen levyt ja palat vaihdettuna 130e ihan kuitin kanssa. Siitä edullisemmaksi ei kyllä kuitillista työtä tahdo saadakaan. Näin verrokkihintana.

5 tykkäystä

Merkkiliikkeestä ei mitään muuta hyötyä kuin se että käyttävät tietääkseni alkuperäisiä osia. Tietenkin jos on uusi auto niin pakko käyttää heidän palveluita takuun takia. Jos on joku erikoisempi ongelma niin merkkiliikkeissä on yleensä ollut joku joka on heti osannut sanoa missä vika on kun Pena ei vikaa löytänyt. Nykyään kilpailuttaminen on helpooa netin kautta

Meidän Stellantis tuotteessa ei liene edes yhtäkään polttimoa?
Tai ei ainak ny 5v/130tkm ole tarvinut vaihtaa.
Toki samalla logiikalla siinä ei ole muitakaan osia, kun ei niitä ole tarvinut vaihtaa. Pois lukien huolto-osat ja lasinpyyhkimen sulat.
Ehkä se sitten räjähtää kerralla päreiksi koko keksintö.

1 tykkäys

Autossakin voi olla kyllä merkittäviä eroja osien kohdalla. Startti/stoppi auto asettaa akulle omat vaatimukset, niin kuin myös sen vaihdolla, jarrujen koko kulkee käsikädessä tehon ja massan kanssa, iskareita on myös varmasti useita vaihtoehtoja saman automallin sisällä. Sit vielä optiona voi olla säätyvät alustat ja vaikka sportti jarrut.

Säästöä voi kyllä saada kilpailuttamalla, tai jos tosiaan meisselit pysyy kädessä niin itse tekemällä säästää kyllä selvää rahaa. Kun päivässä ”säästää” karkeasti 500€ tekemällä itse, niin siihen kärsii käyttää hyvälle mielellä Pekkasen, saldovapaan tai vaikka vuosilomapäivän.

”Pärnäsen” korjaamolta saa ne peruspalvelut ehkä karkeastin puoleen hintaa vrt merkkiliike. Riippuu tietty aina mikä homma kyseessä. Ja itse kun tekee, niin menee osien hinnalla. Merkkiliike suorittaa myös korjaukset, valmistajan ohjeen mukaan. ”Pärnäsellä” käytetään helposti vanhoja pultteja, vaikka ohjeiden mukaan ne tulee vaihtaa yms. Myös softa päivitykset korjausten yhteydessä jää helposti tekemättä, millä voidaan myös vaikuttaa uuden osan rikkoutumiseen. Saastelaitteiden korjausten yhteydessä, taitaa nuo softaukset olla eleisimpiä.

Alkuperäisosan laatu on tiettävästi suht korkea. Tuskin noita samoja osia pitää enää uudestaan vaihtaa ainakaan? Ne ns. tarvike osat voi olla kaikkea laadukkaan ja ”kiinakuran” väliltä.

Ehkä tässä ne ”villit” korjaamot onkin niitä markkinahäirikköjä polkemassa hintoja alas?

Merkkiliikkeessä tuntiveloitus selvästi korkeampi, mitä muualla ja maahantuoja määrittelee ovh. hinnat materiaaleille. Ompahan siellä merkkiliikkeen takana myös reilusti sellaisia kuluja, mitä muilla ei ole.

Niin kyllähän niitä perushuoltoja ja perus osien vaihtoa tekee helposti opiskelijat, niin kokeneemmat pääsee keskittymään niihin vaativampiin töihin.

Joo, kyllähän johonkin takapotku Volvoonkin näyttäis laittavan joka nurkan jarru osat uusiks luokkaa n.200€

3 tykkäystä

Mitenkä ihmeessä sijoituskeskustelun jengi ajelee tuliterillä vain 100 000 km ajetuilla autoilla?

Minun diesel-Toyotassa on mittarissa päälle 400 000 km.

Oli siinä yksi kallis 5 keur moottoriremontti, mutta meni takuuseen.

3 tykkäystä

Saat kuulostamaan auton korjauksen joltain ydinfysiikalta, jonka korjaaminen vaatii kirurgin oppimäärän jarrupalojen vaihtamiseksi

En keksi mitään muuta syytä viedä autoa merkkiliikkeeseen kuin takuu tai uudehkon auton kyseessä ollessa “goodwill”, jolloin saattavat herkemmin tulla vastaan mikäli myöhemmässä vaiheessa tulee jotain erikoista vastaan. Kerran taisin vanhempaa autoa käyttää marmorilla, jotta saisin viimeisimmät softapäivitykset mikäli siellä jotain erikoista olisi sattunut tulemaan parannuksena

Puheet pärnäsistä tai villeistä liikkeistä kuulostaa enemmän asennevammalta. Harva asia on sellainen mitä ei asiansa osaavassa monimerkkihuoltamossa osattaisi. Samoja OEM-osia siellä laitetaan kiinni kuin marmorilla

6 tykkäystä

2016 vuoden Golffiin maksaa Motonetissa isoimmat OE-laatuiset jarrupalat eteen 75€/pr ja taakse vain 45€/pr joten ylläolevalle merkkarin laskulle tulee työtä lähes pari sataa per akseli. Itse tehtynä homma on tietysti hidasta kun pitää nostaa nurkka kerrallaan ja voi olla monta muuta hidastetta, mutta hyvällä korjaamonosturilla aikaa menee noin 30min per nurkka. Siis vain palojen vaihtaminen, eri asia sitten jos vaihtaa myös laikata ja varoitinjohdot yms.

Kaverin 2017?? C Mersuun vaihdoin levyt ja palat joka nurkkaan kotipihassa ehkä 3 tunnissa, osat maksoivat OE laatuisina ehkä 350€. Korjaamon hinta-arvio oli ollut 900€.
Kaikille tämä ei tietysti ole vaihtoehto eivätkä haluaisi käsiään sotkea saturaisten takia, mutta itselle satanen lapaan hauskasta puuhastelusta ja kaverille hyvä mieli oli ihan hienoa kesäpäivän hommaa.

8 tykkäystä

Joo ei tuo jarruhomma rakettitiedettä ole. Joskus tarvii testerin, et voi ajella sähköisen käsijarrun huoltoasentoon, mutta siihenkin löytyy kikkakakkosia useampia, että jarrut saa ns. huoltoasentoon. Volvo V70 viimeiseen 2016 malliin sain marmorilta jarruremontti tarjouksen nesteiden vaihdon kanssa 850eur. Tuli taas kerran sotkettua omat sormet ja koko homma maaliin TRW:n oe laatuisilla osilla alle 250e. Aikaa tuhrautui se 45minuuttia per etunurkka ja tunti per taka nurkka. Oikein mukavaa tallipuuhastelua, kun päivätyö pääasiassa tietokoneella ja palavereissa istumista.

Emännän vanhempaan Volvo V50 vaihtelin nokka-akseleiden stefat, jakohihnan vesipumppuineen ja muut kilkkeet tuossa taannoin. Tähän tuhrautui sitten jo reilummin aikaa, mutta hauskaa puuhastelua. Säästöäkin laskin kertyneen sen 40-50e/tehty työtunti, joten asennusoluttakin sai nauttia remontin aikana hyvällä omalla tunnolla.

Ropailen näitä siis täysin mielenkiinnosta ja huvikseni. Silloin kun sattuu olemaan kiirettä ja ei kiinnosta, niin vien auton pajalle jos tarve vaatii.

9 tykkäystä

Haluaisin kuulla mielipidettänne autolaina asiassani. Itselläni on siis tällä hetkellä autolainaa n.15k, jonka kokonaiskorko on 7 % ja maksuaikaa vielä 5v, kuukausilyhennys on 265€. Itseä on hieman alkanut kolkuttelemaan ajatus, että myisin osakkeita ja maksaisin koko lainan kerralla pois. Erityisesti nyt, kun Helsingin pörssin tulosnäkymä on vähintäänkin suhruinen, niin tuosta voisi periaatteessa saada käänteistä korkosijoitusta melko varmalla “tuotolla”. Lainan kuittaus veisi n. 50 % sijoitusportfoliostani ja olen vähän vajaa kolmekymppinen. Hyödyntäisittekö velkavipua rauhassa ja antaisitte lainan olla ja maksella sitä suunnitellusti, vai mitä ajatuksia tilanne herättää?

1 tykkäys