Siirretään keskustelu tänne kun sopii paremmin otsikkoon.
Eihän tossa artikkelissa jota lainasit (Why Has Autonomous Driving Hit A Roadblock?) missään kohtaa väitetty, että robotaksit on kaukana tulevaisuudessa? Artikkelissa puhuttiin pääosin tason 5 autonomisesta ajamisesta, ja spekuloitiin sen olevan kaukana tulevaisuudessa. Artikkelissa mainitaan, että level 4 robotakseja on jo liikenteessä rajatuilla alueilla.
Noin itse arvelen, että rajatun alueen robotaksit on eräänlainen “brute force” ratkaisu autonomiseen ajamiseen. Koska täysin autonomisesti ennen näkemättömillä teillä kaikissa tilanteissa ajamaan pystyvän mallin kouluttaminen on osoittautunut niin vaikeaksi, robotaksit koulutetaan ajamaan yhdessä kaupungissa ennalta määrätyillä teillä. Näin koulutusdatassa on kaikki mahdolliset tiet ja risteykset, joilla robotaksi koskaan voi tulla ajamaan. Sen ei tarvitse näiltä osin siis pystyä yleistämään, vaan riittää että se tietää miten missäkin risteyksessä tulee ajaa. Epäilen vahvasti tämän taloudellista kannattavuutta, koska mallien kouluttaminen uusiin kaupunkeihin lienee melko kallista. Kenties joissakin kaupungeissa tästä saadaan kannattavaa liiketoimintaa, mutta olen erittäin yllättynyt, jos esimerkiksi Helsinkiin tällaisen mallin tuominen osoittautuu kannattavaksi. Mielelläni olen tässä kyllä väärässä.