Bitcoin - Suuria mahdollisuuksia

Hep! Jos muiltakin kuin @Tompe :lta on mennyt ohi näkökulmani, niin se lyhyesti: olen ensisijaisesti sijoittajana kryptoissa. Niiden markkina luultavasti on 100+ biljoonassa dollarissa vuosikymmenen loppuun mennessä ja bitcoin korvannee jo paljon aiemmin kullan SoV-tuotteena, melko todennäköisesti bitcoinin arvo on kestävästi yli 500 kUSD viiden vuoden sisään. Tiedostan silti, että kryptomarkkinalla on pahasti tapana ylikuumentua ja väliaikaisesti romahtaa, ja siksi järkevyyteen pyrkivänä sijoittajana minun on pakko myydä sijoitukseni pois kuplaan. Siinä se “spekulatiivinen” puoli sijoitustarinassani, ml. altcoinien osalta kukaan ei voi sanoa varmasti tulevaisuuden suuria voittajia, joten koko altcoin-markkina on kuin todella aikaista VC-sijoittamista.

PS: Kenenkään on turha leikkiä täällä foorumin sankaria ja käyttää terminologiaa “puuttua puheeseen”. Jos täällä jauhetaan sitä itseään, olen yrittänyt informoida ketjua, että asiat eivät ole niin kuin jossain huonosti kirjoitetussa klikkijutussa tms. väitetään. Esim. ESG:n osalta asia ei ole mustavalkoinen, koska se on “vesien lämmittäjän”-kritiikissä syytä muistaa, että bitcoinista yli puolet louhitaan vihreällä energialla ja trendi on aina vaan enemmän vihreän energiaan suuntaan. Nämä FUD-aiheet vaan valitettavan harvoin lähtevät liikkeelle siitä, että FUD:n esittäjät olisivat tietoisia kokonaiskuvasta vaan näkökulma on muodostettu rollareiden Paint It Black -biisin tahtiin.

13 tykkäystä

Mielenkiintoinen teksti tosiaan

Melko hyvin ennustettu

5 tykkäystä

”Ja selvyyden vuoksi: itse olen agnostikko sen suhteen kuinka paljon kryptojen todellinen lisäarvo yhteiskunnalle on. Todennäköisesti paljon vähemmän kuin niiden markkina-arvo tulee olemaan lähivuosina/-vuosikymmenenä… Agnostikkona oleminen on mielestäni täysin ok, koska tuottojahan tässä sijoittamalla ollaan tekemässä. Don’t date it, don’t hate it, just trade it.”

Kirjoitit tuon viime joulukuussa. Jotenkin se minun mielessäni yhdistyy spekulointiin. On minulla tietysti voinut jotain mennä ohikin. Ilosanoman julistus lienee tullut kaikille ketjua seuraaville selväksi.

Olen mukana tällä Inderesin loistavalla foorumilla saadakseni tietoa ja jakaakseni omalta osaltani tietoa muille. Siihen kuuluu myös virheellisten käsitysten oikaiseminen ja omista havainnoistaan kertominen. ESG on paljon enemmän kuin E, ja E on paljon enemmän kuin CO2. Tether Limitedin tilaama lausunto ei ole tilintarkastus. Esitin vastaväitteet, koska koin että se on oikein ja vastuullista. Annoin myös mahdollisuuden argumentoinnille. Arvostan sellaista. Palstalle ei kuulu toisten ymmärryksen vähättely tai mikään muukaan dissaaminen.

Yst. Tompe

Lähetetty Samsung Galaxy -älypuhelimesta.

5 tykkäystä

Viimeisistä keskustelunaiheista sekä viestillä tulleesta pyynnöstä johtuen päivitän vähän kryptoportfolioni tilannetta. Sekalaisia pointteja:

  • Suurimmat euromääräisesti ovat tässä järjestyksessä: BTC, ETH, ADA, VET, DOT, EGLD, LINK, ZIL, MATIC, AAVE, UNI, THETA ja ANKR. Nuo muodostavat n. 80 % portfoliostani ja lisääntyneen ymmärrykseni valossa juuri noiden kryptojen kuuluukin olla portfolion ydin. Yhteensä kryptoja on portfoliossani tällä hetkellä 81 - aivan liikaa. Tuossa kärkipäässä on useita yli 15x kryptoja, ja moni samantasoisilla alkupanoksilla ollut kryptoja on jäänyt “mutaan”. Mikä on sinänsä hullua, kun valtaosa salkusta on vähintään 6x (eli sijoituksena huikeita tavallisen sijoittamisen mittareilla), ja koko salkku nyt noin 9x, mutta 6x vs 20x tekee huimat erot lopputuloksessa. Ensisijaisena tavoitteena oli saavuttaa omatekoisen kryptoindeksin tuotto, ja sen suhteen olen tyytyväinen (benchmarkkaus ennen kaikkea Bitwisen indekseihin) vaikkakin keskittämisellä olisi voinut päästä samaan tai parempaan lopputulokseen pienemmällä ajankäytöllä.
  • Kärkipaikka on pariin otteeseen flipannut ETH:lle, tosin hetkellisesti. En yhtään yllättyisi, jos lähiviikkoina taas tapahtuu vastaava flippaus, ehkä pidemmäksikin aikaa. Toisaalta ADA on pari kertaa ottanut kakkossijan ja hetkellisesti jopa oli lähellä hypätä BTC:n ohi ykköspaikalle. ADA on ainut krypto, jota olen keventänyt - sen tuotto-riski-suhde ei vaan ansaitse tällaisessa “indeksiportfoliossa” samaa tasoa kuin BTC ja ETH. ADA:sta saatuja voittoja kanavoin liutaan sijoilla 200+ oleviin kryptoja, yrittäen hakea lisää alphaa uskomuksella, että ymmärtäisin markkinaa. Toistaiseksi näyttää olleen hyvä siirto, mutta turhan aikaista tuuletella.
  • Altcoinit ovat sen verran vahvaa kevättä tehneet, että pelkkään bitcoin-sijoittamiseen nähden olen n. 50 % plussalla. Tai toisin sanoen, BTC:nä portfolioni on noin 1,5x alkuperäisestä viime kesän tilanteesta. Vaikea sanoa miten BTC.D kehittyy, mutta altcoinit näyttävät nyt todella vahvoilta. Esimerkiksi @spoon näkemykset retail-sentimentistä ovat osuvat. Ideaalimaailmassa vaihdan suurimman osan alteista bitcoiniin siinä vaiheessa kun BTC.D tippuu n. 40 tasolle. Saas nähdä tuleeko tuota tasoa tai jos tulee, päädynkö sittenkin pitämään alttipainon ylisuurena vielä dominancen alemmille tasoille.
  • Jos kryptosijoittamista tällä hetkellä pitäisi suositella, vaikkapa ystävälle, pitäisi toki ensin ymmärtää toisen riskinottokykyä. Bitcoinissa on mielestäni tällä hetkellä taas huikea tuotto-riski-suhde, nimenomaan pienen riskin takia. Bitcoinia olen siis edelleen valmis suosittelemaan käytännössä kaikille tutuilleni (tosin… lähipiirini on jo ollut viime kesästä asti vahvasti sisällä kryptoissa). Tuottopotentiaali on toki suurempi altcoineissa, mutta niihin pitää pystyä käyttämään aikaa ja olla valmis ottamaan merkittävästi suurempaa riskiä. Jos näitä ominaisuuksia ystävältä löytyy, seuraavan tason suositus olisi tietyn segmentin johtajat. Esim. LINK, TETHA, VET, UNI tai STX. Ja siitä seuraava suositus olisi tarkastella tietyn segmentin painotuksia, esim. onko LINK-BAND-TRB -akselilla virhepainoa market capeissa suhteessa projektien vahvuuteen. Nämä eivät ole sijoitussuosituksia; altcoinit ovat erittäin riskinen sijoituskohde, jonka jokaisen niihin sijoittavan on hyvä tiedostaa.
  • Altcoineista jutustelu tässä ketjussa menee off-topicin puolelle, mutta sen verran sanon, että tärkeimmät seurantalähteeni ovat Twitter (yleinen CT ja altcoinien omat Twitter-kanavat) sekä somemittarit (erityisesti Lunarcrush). Jälkimmäisen osalta rankingeja olisi mahdollisuus hyödyntää lyhyemmällä aikajänteellä, mutta itse skannailen listaa läpi muodostaen pidempää kokonaiskuvaa missä mennään eri altcoinien näkyvyyden osalta; julkisuus, yhteisö ja käyttäjät lopulta kuitenkin ratkaisevat sen, mikä altcoin menestyy pitkässä juoksussa.
  • Jossitteluna liian myöhään tietooni tullut näkökulma bitcoiniin sijoittamiseen velkavivulla. Altcoinit sijoittajan näkökulmasta ovat lintuperspektiivistä ennen kaikkea “vivutettuja bitcoineja” - sen verran vahva matemaattinen korrelaatio ovat menestyvien altcoinien ja bitcoinin kurssien välillä. Tuotto-riski-suhteen osalta olisin päässyt parempaan lopputulokseen, jos olisin vivuttanut bitcoinia. Ja tarkoitan siis vivulla mahdollisimman edullista sijoitusvelkaa, en pidempään holdiin kalliita viputuotteita.
10 tykkäystä

Ihan lyhyesti huomio, että näitä valuutta-väärinkäsityksiä on ollut turhan pitkään. Crypto currency / kryptovaluutta on jo vuosia ollut väärä nimitys omaisuusluokalle. Valuuttana kryptot eivät toimi, mutta osa (kröh, bitcoin) toimii rahana erinomaisesti, ja suurin osa kryptoista ei ole valuuttaa eikä rahaa. Oma näkemykseni on, että Keynesiläinen talousteoria on tulossa tiensä päähän. Jos näin on, tuonkin tekstissä esitetyn mielipiteen argumenteista merkittävä osa häviää kuin tuhka tuuleen uuden talousjärjestelmän tieltä.

4 tykkäystä

Toistelen vähän: olen ennen kaikkea sijoittajana liikkeellä, en uskovaisena. Kryptomarkkinoiden hinnoittelu lähivuosina/-vuosikymmenenä tullee heilahtelemaan reippaasta keulimisesta melkoisiin aliarvostuksiin. Teen sen mitä kuka tahansa järkevä sijoittaja tekee kun tuttu “lappu” yli- tai alihinnoitellaan, reagoin asiaan myymällä/ostamalla. Jos kryptomarkkina etenee ilman kuplaa vaikka kaksi seuraavaa vuotta, en luultavasti tule myymään yhtään euroiksi, koska ymmärrän kryptomarkkinan todellisen arvo(potentiaali)n.

Ei kannata sekoittaa iloa viime kuukausien aikana tapahtuneesta riski-elementin olennaisesta pienenemisestä siihen, että minusta olisi tullut jokin kryptohihhuli. Voittoja sijoittamisella ollaan tekemässä (mieluusti arvioiden tuottoja riskikorjattuna), joten tuotto-riski-suhteen paraneminen, vaikka (paperi)voitot ovat jo melkoiset, tottakai tuo tiettyä (ylitsepursuavaa?) optimismia näkemyksiin. :wink:

Pahoittelut sinulle ja muille, jos/kun olen töksäytellyt sanomisiani. Anteeksi. Olen vuoden ajan käyttänyt 20+ tuntia viikossa näiden asioiden seuraamiseen, joten aina ei kärsivällisyyteni riitä, jos koen jonkun asioista (liian) vähän tietävän väittävän omien mielipiteidensä/fiiliksiensä perusteella jotain, mikä ei todellakaan pidä paikkaansa. Ja tuo ei ollut puolustuspuhe, täällä näppissoturien maailmassa itsestä lähtee se, että ei sotkeudu turhiin vänkäämisiin. Mieluiten kävisin keskusteluja, joissa on laaja väriskaala (kuten maailma ja kryptosijoittaminenkin on) eikä mustavalkoista vastaan/puolesta-vääntämistä.

6 tykkäystä

En ole missään vaiheessa pitänyt sinua kryptouskovaisena vaan pappina joka saarnaa sellaista mihin ei itse usko. Niillä on valtavan suuri ero. En kyllä itse edes tajunnut että edelliset viestini voi käsittää jotenkin muuten.

:thinking: Ohhoh, tuo on kyllä hämmentävintä mitä olen pitkään aikaan kuullut. Sanaton. Pysytäänkö jatkossa asiassa, joka tässä ketjussa lienee bitcoin sijoituskohteena, jookos? :roll_eyes:

7 tykkäystä

Voisiko joku kertoa mihin Bitconin arvo ja kurssin nousu perustuu?

1 tykkäys

Bitcon kuulostaa huijaukselta, älä hyvä ihminen siihen sijoita. Bitcoinista löytyy matskua ja linkkejä tästä ketjusta, ainakin viimeisen puolen vuoden keskustelut ovat valideja. Jos haluat nopeita vastauksia, bitcoin ei ole sinua varten. Jos olet valmis käyttämään aikaa ja oppimaan, aloita vaikka tämän ketjun lisäksi tuosta:

3 tykkäystä

Olipas hienoa lukea tämä miten joku on ajatuksella järjestellyt kryptojaan.

Jaan samalla omaa ajatusta aiheesta. Oma salkkuni koostuu kahdesta osiosta: holdi-salkusta ja treidi-salkusta.

Holdi-salkku on n. 35% btc, 35% eth ja 30% link (tilanne nyt). Ehkä jonkin sortin kryptouskovainen olen, mutta oma tarkoitukseni ei ole salkun nimen mukaisesti näitä myydä. Eth ja link kun saadaan joskus tulevaisuudessa steikkaukseen niin se riittää. Btc:tä voi vaultata, toistaiseksi en ole sitä tehnyt.

Treidi-salkku (nyt n. Kolmasosa holdista) on nimenmukaisesti näkemyksen ottamista ja hyötymistä pienen marketcappien alteista. Pohjan muodosti viime syksynä tekemäni defi-indeksi (pohjautuen Binancen defi-indeksiin muokkaillen). Ajoitus meni max pieleen kun otin viikkoon -50%. Näistä tultu kuitenkin ylös vauhdilla sen jälkeen. Tämän lisäksi otin mukaan bsc:n alkuvuodesta. Esim. Pancake ohittanut volyymissa uniswappia huhtikuussa. Treidi-salkkua tyhjennän nyt kesää kohti mentäessä, ekat myynnit tällä viikolla.

Olen itse luopunut tavoitteesta pysyä mukana koko kryptoskenestä - aivan liikaa tapahtumaa nykyään. N. 10h viikkotasolla tähän taitaa silti mennä ja yritän keskittää sitä eri defi-toteutuksiin. Oma kiinnostus aiheeseen suurimpana tekijänä.

Alusta-ketjun olen luovuttanut eth:lle. Veikkasin itse eos:ia aiemmin uudeksi voittajaksi, mutta network effect ajaa eth:tä. Kaikki muut ketjujen toteutukset ovat 99% kopioita mitä eth:lle toteutetaan. En aio enää veikata muita alustoja kuin eth.

Kiitos ja jatketaan!

8 tykkäystä

Faktoihin perustuvaa, asiallista kirjoitteluahan tässä minäkin ajan takaa. Olet niin hyvin perillä kryptoista, että sinulta odotetaan analyyttista otetta. Arvaukset toki kaikki ymmärtävät arvauksiksi.

2 tykkäystä

Mielestäni Tether FUD oli ja on edelleen hyvin perusteltua. Samoin, kuin spekulaatiot Satoshi Nakamoton henkilöllisyydestä ja motiiveista. Ylellä oli mielenkiintoinen podcasti Satoshista. Kuka on tämä mysteerinen nimimerkki, joka loi bitcoinin? Jos bitcoinin nousu jatkuu tätä menoa, niin Satoshi Nakamoto on hetken päästä maailman rikkain henkilö. Tällä hetkellä Satoshin lompakossa on about 60 miljardin dollarin edestä bitcoinia.

Kuuntele Yle Areenassa: Salaperäinen Satoshi Nakamoto – Bitcoinin tuntematon luoja | Tiedetrippi | Yle Areena – podcastit

Lähden bitcoiniin nyt pikkuhiljaa uudestaan mukaan. Silti olen edelleen hyvin skeptinen tarinan uskottavuudesta. Samoin olen esimerkiksi foorumilla esillä olleen Voxturin kanssa, jota myös siis omistan. Jos näiden kanssa ei ole koko ajan skeptinen, niin ennenpitkään tulee polttamaan näppinsä.

Mitä kryptojen tulevaisuuteen tulee, niin Kiinan oman kryptovaluutan kehittymisen seuraaminen tulee olemaan hyvin mielenkiintoista seurattavaa. Saas nähdä, että miten isot järjestelypankit, valtiot ja keskuspankit tulevat tähän reagoimaan?

Enpä olisi pari vuotta sitten uskonut, että nimenomaan kryptovaluutalla tullaan kyykyttämään ja valvomaan kansalaisia.

1 tykkäys

Mielestäni @Mitani23 on tuonut palstalle sisältöä, jota ilman tämä olisi aika tyhjää keskustelua siitä, mikä Bitcoinin arvo on ensi vuonna. Mutta vaikka olet tuonutkin paljon hyvää, niin tämäntyyppinen kommentointi kyllä nollaa kaiken. Eikö maailmassa ole muuta merkittävää tapahtunut? Pelkästään Mrna on tyyliin 10x. Eihän näitä voi edes vertailla.

Samoin hämärtyy aika vahvasti se, että “ollaan all-in eikä myydä” tyyliin Saylor, mutta sitten yhtäkkiä ollaankiin treidaajia. Sinänsä se ja sama, mutta jos kaikki kommentit on lukenut, niin eihän myynnissä ole sinun ajatuskulun mukaan mitään järkeä. Mikä se kupla sinun mielestäsi on?

8 tykkäystä

Näkemykseni mukaan tosiaan kryptot (no, tarkkoja kun ollaan: lohkoketjuteknologia) on luultavasti seuraavan vuosikymmennen aikana vähintään yhtä suurin teknologinen harppaus ihmiskunnalle kuin internet. Todennäköisesti suurempi, koska vaikutukset ulottuvat paljon laajemmalle. Itse näen, että hyppäyksen suuruusluokan kanssa voi kilpailla vain sähköntuotannon jokin mullistus, joka mahdollistaa laajamittaisen halvan sähköntuotannon, ja ratkaisee siten melkoisen määrän ihmiskunnan ongelmista. Tyyliin toriumreaktoreiden laaja kaupallistaminen tai maalämpöä varten massiivisen vertikaalisen louhimisen kehittäminen - tosin näissä hyödyt ihmiskunnalle tulisivat vasta 2030-luvulla ( :crossed_fingers:).

Joo, toki visioista voi olla montaa mieltä. Joku lääketieteeseen keskittynyt henkilö löytänee sieltä “luultavasti suurimman kehitysaskeleen”, joku aurinkoenergian tulevaisuudesta siitä teknologiasta, jne. Mielestäni kryptoilla on vahvat edellytykset olla se suurin kehitysaskel sen takia, että pohja on ikäänkuin valmiina ihmiskunnan verkostoitumisen ja globalisaation myötä - esim. web3 ei ala puskea läpi pikkuhiljaa, vaan se on hetkessä kaikkien internettiin pääsevien ulottuvilla.

Tuohon myyntiaikeisiin syynä oli @DayTraderXL vastaus siinä samassa kappaleessa, sen lisäsin ylle. Jonkin verran olin täydentänyt myöhempiin viesteihin ketjussa asiaa. Mutta lyhyesti vielä: mistään yksittäisestä altcoinista en voi olla varma, kuuluuko se pidemmän ajan voittajiin. Bitcoinin osalta pidän erittäin todennäköisenä kulta 2.0 -narratiivin toteutumista. Mutta joka tapauksessa minun pakko myydä kryptoni pois (ainakin suurin osa, ehkä 90-95 %), jos markkina kuplaantuu pahasti. Tällä hetkellä arvioisin, että kuplaantuminen on tapahtunut, jos tämän vuoden aikana markkinat nousee 8+ biljoonaan dollariin. Tilannetta täytyy kuitenkin seurata, esim. mikä olikaan tuon ihan viime tunnin massiividipin syy ja mitä se vaikuttaa jatkossa kryptomarkkinoiden “terveyteen”…! :thinking:

Harmi, että sinulla on paha olla. Muista sosiaaliset suhteet ja liikunta.

3 tykkäystä

Miten te pystytte rationaalisesti arvioimaan Bitcoinin “kuplaantumista”, koska eihän meillä ole käsittääkseni olemassa mitään “oikeita” mittareita, jotka kertovat että onko Bitcoin yli- vai aliarvostettu? Puhuttaessa osakepoiminnasta tuo on paljon helpompaa (vaikkei siinäkään aina niin yksinkertaista), mutta miten ihmeessä tuollaista pystyy kryptoissa arvioimaan? Miksi arvioit että 8+ biljoonaa dollaria on se raja? Miksi ei 5+ biljoonaa?

4 tykkäystä

On muuten aika iso tarkennus kryptovaluutat → lohkoketjut, tai se ei ole enään tarkennus vaan suht iso näkemyksen vaihto joka muuttaa argumentin sisällön.

Kryptot menestyy niin kauan kuin ne sallitaan, silloin kuin ne alkaa keikuttamaan globaalia valtapolitiikkaa niin voidaan kysyä että sallitaanko niitä enään.

Lohkoketjuteknologia taas varmasti muuttaa monia asioita mutta se on paljon laajempi kokonaisuus kuin pelkät kryptot

5 tykkäystä

Bitcoinin kuplan arvioinnin osalta erittelisin kolme näkökulmaa: 1. tekninen analyysi, ml. lohkoketjuanalyysit (esim. RHODL, NUPL, Pi Indicator - Pi muuten antoi virheellisen signaalin äsken, mutta sillä voi vielä myöhemmin olla käyttöä). 2. Markkinoiden tunnelma yleisesti, onko positiviisia/negatiivisia uutisia ja miten niihin markkina reagoi. 3. Yleinen kryptosentimentti, eli uutisoinnin yltiöpositiivisuus/epäuskoisuus ja kuinka villiksi sen bussikuskin ja naapurin mummon jutut menevät kryptoista :wink: .

Itse en voi seurata kaikkea mahdollista, joten yritän ymmärtää laumaälyä erityisesti makroasiantuntijoiden ja kryptotwitterin kautta. Lisäksi satunnaisesti tsekkaan suosittuja youtube-kanavia mikä on hypetyksen vakuuttavuuden ja argumentoinnin taso. Niin ja se 8+ biljoonaa on tällä hetkellä vain karkea arvio perustuen siihen, että bitcoin voi hyvin tehdä huiput 200+ kUSD paikkeilla ja altcoinit siinä kohden ovat missä ovat… :stuck_out_tongue:

Njoo, pitäisi ilman muuta olla tarkempi terminologiassa. :+1: Itselleni on selvää, että suurin osa ‘kryptoista’ on ennen kaikkea lohkoketjuja, mutta tuo harhaanjohtava terminologia krypto(valuutta) on vakiintunut kaikkeen keskusteluun. Ja tosiaan voi olla osasyy, miksi monet suhtautuvat kielteisesti asiaan - “kryptaus” herättää kysymyksiä miksi/keneltä? Jos esim. ethereumista puhuttaisiin ensisijaisesti lohkoketjuna, voisi se monelle selkeyttää ajatuksia. Esim. wikipedia (~maailman paras lähde :wink: ) ethereumista:

Ethereum on lohkoketjutekniikkaan perustuva hajautettu avoimen lähdekoodin tietojenkäsittely-ympäristö (ekosysteemi), jolla on oma erillinen lohkoketju.

Ethereum is a decentralized, open-source blockchain with smart contract functionality.*

→ Kryptaus on ihan sivuseikka.

PS: Ja hienosti vastatessani @El_Nila :lle ylempänä käytin ‘kryptoa’ kolmeen kertaan. :smiley:

7 tykkäystä

Tämäkö oli se (teko)syy ravistella liikaa vivutetut longit markkinoilta? :man_shrugging:

https://twitter.com/Fxhedgers/status/1383611847144730626?s=20

3 tykkäystä

Siis margin calleja nuo vai rikostutkintaan liittyviä?

1 tykkäys