Bitcoin - Suuria mahdollisuuksia

Väärät hashit eivät ole turhia vaikka eivät sinällään mitään lohkoketjuun kirjoitakkaan. Yksikin tietokone voisi periaattessa pyörittää bitcoin verkkoa, mutta suuren laskentatehon tarkoitus on nostaa turvallisuutta. Tämä kyllä johtaa hieman vaikeaan pulmaan. Onko auton ovien lukitseminen turhaa jos kukaan ei murtaudu sisään?

Tämä vaatii kyllä perusteluja.

Jos y$ maksavasta sähköstä saa x$ kun louhii Bitcoinia niin kaikki sähkö missä y on alle x on kannattavaa tuottaa. Eli energian tuotanto ajautunee kokoajan tehottomimpiin tapoihin.

1 tykkäys

Haluatko tarkentaa, mitä tarkoitat tuolla?

Jos coineja ei louhittaisi niin maailma tuottaisi paljon vähemmän co2 päästöjä, tämä on täysin kiistämätön fakta.

12 tykkäystä

Tässä vielä iltalukemista aiheesta: How Bitcoin Mining Keeps Old Fossil-Fuel Plants Alive – Mother Jones

Järkyttävää idiotismia!

1 tykkäys

Ainakin mainospuheissa halutaan ohjata louhintaa puhtaampaan suuntaan

4 tykkäystä

Viherpesua, suurin osa coineista louhitaan Kiinassa ja muissa maissa joissa ympäristöstä ei välitetä tippaakaan, Iranissa kuulemma halvan bensan kanssa huudatetaan genuja jotka pyörittää coin-farmeja.

Veikkaan että jossain kohtaa myös ESG-firmat tajuavat tämän ja ottavat aikalisän crypto innostukseen.

10 tykkäystä

Samaa mieltä tästä. Muistelisin että koko btc louhinnasta 10% tapahtuu Pohjois-Amerikassa (korjatkaa jos muistan väärin) eli jos tuosta nyt saadaan esim. 30% pinnaa uusiutuvaan sähköön kiinni, niin globaali vaikutus on jopa 3% joka ei ole paljoa se. Kiinaa ja muita louhijoita ei paljoa Muskin ja Saylorin höpinät tämän suhteen paina.

Ihmeen paljon rummutetaan jatkuvasti btcn sähkönkäytöstä. Onhan se tietenkin suurin näistä, mutta altteja on nyt jo yli 5000 erilaista ja lisää tulee jatkuvalla syötöllä, eli eiköhän noiden sähkönkulutus kohta ohita kirkkaasti bitcoinin (ellei jo ole ohittanut), eli ei riitä että bitcoinin louhinta saadaan uusiutuvien piiriin, vaan kaikki kryptot pitäisi sinne saada.

6 tykkäystä

Itseäni hieman huvittaa nämä kryptojen sähkönkäyttökeskustelut aina. Hieman vastanäkökulmia niihin. Markkinat nehän päättää mihin sähköä / energia käytetään, raha ratkaisee. Päivittäin käytetään järkyttäviä määriä asioihin missä ei ole mitään järkeä ihmiskunnan kannalta, voi laittaa vasta-argumentiksi. Eivät ihmiset niistä kitise kun ovat tottuneet käyttämään niitä asioita, vaikka moni on paljon enemmän “tuhlausta” kuin nyt vaikka bitcoinin käyttämä energia.

Tässä on varmaan ongelmana se, että kun on uusi teknlogia kyseessä niin joutuu sen takia keskusteluihin. Olisi hauska nähdä mikä on ihmisten reaktio jos vaikka Internet olisikin keksitty vasta nyt, kun ihmiskunta on huolissaan maapallon lämpenemisestä ja ilmastonmuutoksesta. Tai polttomoottoriautot. Dumattaisiinko nekin samantien tämän osalta? Tällä logiikallahan kaikki pitäisi kieltää / lopettaa / siirtää uusiutuviin, mikä ei ole täysin välttämätöntä ihmiskunnalle. Miksi kaikki ihmiset ei lopeta punaisen lihan syömistä NYT HETI, jos on huolissaan aidosti ilmanston lämpenemisestä? Tiedemiehet kuitenkin yhtä mieltä että lihan tuottaminen tuottaa paljon hiilidioksidipäästöjä ja ilmaston lämpenemistä.

Eli tässä on aika paljon tekopyhyyttä myös kryptoja vastustavalla osapuolella, mitä he eivät välttämättä itse edes ymmärrä, koska ovat vain tottuneet näihin asioihin jo. Sinänsä inhmimillinen reaktio ja käyttäytyminen, mutta ei se loogista ole.

15 tykkäystä

Menee off topiciksi, mutta käytännössähän yleensä ihmiset ajattelevat niin, että se, mikä on minulle tärkeää, on hyvä ja se, mikä ei, on turhaa. Eli asia, johon kuluu energiaa, ja joka ei tuota MINULLE mitään on luontoa tuhlaavaa sähkönkulutusta. Koska MINÄ en ole kiinnostunut kryptoista tai käytä niitä mihinkään, niin tämä pitäisi kieltää ilmastonmuutoksen vastaisten toimien nimissä.

Sen sijaan MINÄ olen kiinnostunut esim. lemmikeistä, ulkomaan matkoista, asunnon pitämisestä 25C lämpöisenä tammikuussa, TV-ohjelmista, musiikista, kilpaurheilun seuraamisesta, jne., niin nämä ovat kaikkea muuta kuin turhia, joten niistä syntyvä sähkönkulutus tai ilmaston rasitus on ihan eri juttu.

25 tykkäystä

Kuuluuko esim islanti näihin paskamaihin, jossa genuilla kuulemma pyöritetään farmeja? Varmaan jokainen kykenee itse googlettamaan, missä sitä louhintaa tehdään. Isoimmilla maininpooleilla löytyy ihan nettisivuilta esitteet isoimmista farmeistaan ja niiden energialähteistä.

Eihän tässä keskustelussa oikeasti ole kyse mistään co2 päästöistä, vaan siitä, että erinäisistä syistä kryptovaluutat koetaan vastenmielisinä. Eiköhän louhinta muutu kokoajan ympäristöystävällisemmäksi laitteistojen kehittyessä ja yleisen ilmastotietoisuuden lisääntyessä. Eihän sekään ole poissuljettua, etteikö co2 vapaasti louhituista bitcoineista tulevaisuudessa maksettaisi preemiota.

2 tykkäystä

BlockFi Rewards Visa® Signature Credit Card, which pays cardholders 1.5% back in Bitcoin on every purchase they make anywhere Visa is accepted

First and foremost, BlockFi has decided to eliminate the annual fee for the BlockFi Rewards Visa® Signature Credit Card. In addition, there are no foreign transaction fees , so travelers can feel free to use their card abroad

https://twitter.com/jimcramer/status/1397187376347287557?s=20

1 tykkäys

Tuo että jo vuosia sitten käytöstä poistettuja hiilivoimaloita avataan uudelleen louhintakäyttöön on silti täysin pöyristyttävää.

8 tykkäystä

Onhan tuo totta, mutta onkohan tuo enemmän poikkeus, kuin sääntö. Veikkaisin, että melkoisen poikkeuksellinen kehityssuunta. Aikapaljon tässä ympäritöasiassa on FUDia, mutta ei se poista tätä ongelmaa ja asiaa. Epäilemättä varmaan parasta on huomioida tämä asia bitcoinin kehityksessä ja painostaa mining pooleja kestävään kehitykseen ja co2 päästöjen minimointiin.

3 tykkäystä

En tiedä, pahalta näyttää (nosto artikkelista jonka postasin aiemmin):

image

1 tykkäys

Lainaamasi artikkelin tehon mittasuhteet tuntuvat varsin korkeilta. Aikaisemmin mm F2Poolin sivuilta löytyi esitteet heidän louhintafarmeistaan. Yllättäen nyt sivut ovat kiinni. Viitaten kuitenkin näihin farmien sähkökulutukseen tuon artikkelin mittasuhteita on vedetty huomiota herättävän ylös. Nuo mittasuhteet alkavat vaikuttamaan niin suurilta, että maailman kaikesta hashpowerista olisi yhtäkkiä kymmeniä prosentteja tuolla alueella. Pelkkään louhintarautaan menisi tuolla megavattimäärällä jo miljardeja dollareita

Sinällään vaikka artikkelin sähkönkulutuksen mittasuhteet tuntuvat liioiteltulta, asia on sellainen johon toivoisin parannusta ja varmasti kaiken huomion keskellä myös mining poolinen asialistalla tämä on noussut huomion myötä uusiin svääreihin.

2 tykkäystä

Minulle on epäselvää miksi Bitcoin mining siirtyisi puhtaampaan energiaan ellei hinta ole halvempi? Käyttäjät eivät voi valita mitä haluavat käyttää (ie ostaa vihreää sähköä) ja ainoa tapa kilpailla muita vastaan on hash rate. Eli kuka pystyy tehokkaimmin tekemään voittaa. En myös näe mitään tapaa millä mining pooleja voitaisiin pakottaa tähän.

6 tykkäystä

Niinpä niin… O’learykin ollut bitcoinissa ja etheriumissa jo vuodesta 2017. Ja kovasti innoissaan DeFistä.

3 tykkäystä

Henkilöautoja, serverifarmeja ja lihantuontoa kritisoidaan päivittäin mediassa.

Minua ei juuri kiinnostanut kritisoida Bitcoinin energiankulutusta ennen kuin alkoi levitä näitä viherpestyjä argumentteja ja kiejoituksia että Bitcoinin olisi jotenkin vihreää tai energia ystävällistä.
Ethereumin proof of stake vaikuttaa lupaavalta ja onnistuessaan todistaa ettei tuhlailevaa proof of workia tarvitse.

8 tykkäystä

Paljonko Islannissa louhitaan coineista? Taisin jo sanoa esimerkkinä Iranin, Islannista en tainnut puhua mitään?

Isoimmat mainarit on Kiinassa ja kun katsot miten Kiinassa tuotetaan sähkö niin sen pitäisi riittää sinulle.

Minulle tämä on nimenomaan co2/ympäristökysymys, olen kokenut siinä valaistuksen kun lisää tietoa älyttömästä sähkönkulutuksesta on tullut. Kryptoja en koe ollenkaan vastenmieliseksi muuten, onpa itsellä tälläkin hetkellä salkussa trackerin kautta.

Louhinta ei muutu ympäristöystävälliseksi pitkiin aikoihin, te ette tunnu vieläkään tajuavan että se on aivan sama vaikka kaikki cryptot louhittaisiin vihreällä energialla, se vihreä energia on pois jostain muualta ja tilalla on sitten hiiltä ja muita fossiilisia.

Tämä on aivan perusjuttua jos on energiaketjua seurannut yhtään.

12 tykkäystä

Olisko hyviä esimerkkejä tällaisista? Paljonhan on asioita, jotka on vain viihdettä, hedonismia tai muuta vastaavaa, mutta jos ne tuottaa iloa, niin eihän ne ole turhia. Kyllä Bitcoinit on aika poikkeuksellinen tässä katsannossa, koska lähtökohtaisesti sillä yritetään vain tienaamaan spekuloimalla tai louhimalla.

3 tykkäystä