Bitcoin - Suuria mahdollisuuksia

Todetaan nyt alaa vähemmän seuraaville, että tuo tili ei toki ole oikea Satoshi. Ihan hauska tempaus, kuka sen takana onkaan :grinning:

Investors should hold two distinctly separate frameworks for considering investment in this digital asset ecosystem. The first framework examines the inclusion of bitcoin as an emerging monetary good, and the second considers the addition of other digital assets that exhibit venture capital-like properties.

1 tykkäys

Suomeen tarvitaan markkinaehtoinen ratkaisu muna-kana-ongelmaan, joka voi olla Suomen kunnianhimoisten sähkösuunnitelmien Akilleen kantapää. Meidän pitää kyetä ennakkoluulottomasti kehittämään uusia teollisen mittakaavan ratkaisuja sähkönkulutuksen kasvattamiseksi perinteisten teollisuuden sähköistämisen ja vedyn tuotannon lisäksi.

Kyse on joustavista datakeskuksista, joiden suorittamat laskentaprosessit ovat aika- ja paikkariippumattomia ja tilattomia. Tilaton laskenta mahdollistaa joustavien datakeskusten sähkötehon säädön reaaliajassa ja hintaan reagoivan joustavan kulutuksen.

Joustavat datakeskukset saavat suorittamastaan laskennasta ennakoitavaa tulovirtaa ja parhaassa tapauksessa tulovirta on suurempi kuin sähköstä aiheutuvat kustannukset, kuten alla olevasta kuviosta ilmenee. Joustavien datakeskusten avulla Suomessa voitaisiin siis tuottaa ympäri vuoden lämpöä lähes ilmaiseksi.

:face_with_monocle: :man_shrugging:

Sähkö on suhteellisen helppo muuttaa Bitcoineiksi kun sähköstä on ylitarjontaa, mutta kun on sähköpula niin Bitcoineja ei voi muuttaa takaisin sähköksi.

1 tykkäys

Sähkö on suhteellisen helppo muuttaa Bitcoineiksi kun sähköstä on ylitarjontaa, mutta kun on sähköpula niin Bitcoineja ei voi muuttaa takaisin sähköksi.

Tuo mitä sanot Jukka on totta, mutta se ei ole pointti datakeskuksiin liittyen.

  1. Kun sähköstä on ylitarjontaa, louhijat voivat ostaa sen.
  2. Kun sähköstä on pulaa, louhijat voidaan kytkeä pois päältä.

Bitcoin-louhijat eivät siis pahenna tilannetta sähköpulassa, mutta ylitarjonnassa niistä on hyötyä verkolle.

9 tykkäystä

Aika hurja ja samalla erittäin kiinnostava pointti.

Toisin sanoen hieman asiaa paisutellen sähkönsaanti voi aiheuttaa louhijoille ja samalla bitcoinille sijoituskohteena(?) merkittävän huoltovarmuus -riskin.

(sori, en nyt keksi osuvampaa ilmaisua)

Heh, Antti, sait juuri mielen levylautasen syrjäreunat kierroksille.

Kiitos=)!

Toisin sanoen hieman asiaa paisutellen sähkönsaanti voi aiheuttaa louhijoille ja samalla bitcoinille sijoituskohteena(?) merkittävän huoltovarmuus -riskin.

Tuo on väärä johtopäätös tästä asiasta - ei kannata vielä huolestua.

Bitcoin-louhintafarmit rakennettaan noin globaalista näkövinkkelistä alueille, jossa on puoli-ilmaista sähköä vaikka muille jakaa. Niitä rakennetaan suoraan esim. vesivoimalaitoisten viereen ja vastaaviin paikkoihin. Louhintafarmit eivät sijaitse kaupunkien keskustoissa.

Bitcoin-louhintabisnes voidaan tuoda myös jostain perämetsistä “ihmisten ilmoille” ilman ongelmaa. Argumenttina on ollut usein se, että louhintabisnes vie kaiken sähkön ja aiheuttaa siten ongelmia, jos energiaa tarvitaan kulutuspiikkeinä enemmän. Mutta, tämä ei ole käytänössä ongelma, koska louhintafarmit voidaan tarvittaessa kytkeä pois päältä tällaisina aikoina.

Tuskin tuo nyt Suomessa tulee koskaan olemaan mikään jättimäinen bisnes, koska voisin kuvitella kannattavuuden olevan parempi niin monessa paikkaa.

Noin teoriassa on toki mahdollista, että joku valtio hyökkäisi Bitcoin-louhintaa kohtaan ja vetäisi niin sanotusti töpselin seinästä. Näin kävi pari vuotta sitten Kazakstanissa, jossa Bitcoin-mainerit menivät pimeäksi. Kiinassa on mennyt tulvien vuoksi välillä isoja määriä Bitcoin-louhijoita offlineen.

Tämän vuoksi on erittäin tärkeää, että louhinta on maantieteellisesti hajautettua. Mitä se onkin. Desentralisaatio on usein unohdettu asia, jonka tärkeys palautuu mieleen yleensä silloin jos se uhataan menettää.

3 tykkäystä

Tunnettu uutismedia Cointelegraph twiittasi hetki sitten, että Blackrockin spot Bitcoin ETF olisi hyväksytty. Bitcoinin kurssi nousi nopeasti noin ~28.000 dollarista ~29.500 dollariin. Kyseessä oli kuitenkin fake news.

Joku hävisi tänään paljon rahaa.

4 tykkäystä

Toisaalta kertonee hieman siitä tulevasta potentiaalista, jos nämä hakemukset menevät läpi. Todennäköisyys lienee >50% sille.

2 tykkäystä

Toisaalta kertonee hieman siitä tulevasta potentiaalista, jos nämä hakemukset menevät läpi. Todennäköisyys lienee >50% sille.

Mun mielestä pitää nyt muistaa yksi tärkeä pointti: Markkinassa tapahtuu isoja muutoksia kun markkina saa yllättävää tietoa. Markkina on tällä hetkellä mun mielestä hinnoitellut spot Bitcoin ETF:n hyväksynnän joulu-tammikuulle tai viimeistään kevään viimeiseen deadlineen. Eilinen kurssin raketointi johtui siitä, että tieto hyväksynnästä yllätti kaikki, koska sitä ei todellakaan odotettu vielä tapahtuvaksi lokakuussa.

Toinen pointti: olemme nähneet loppukesän ja alkusyksyn aikana myös kaksi vastaavaa markkinan ylltätystä eli Ripple vs. SEC ja Grayscale vs. SEC. Molemmissa nähtiin reipas nousu uutispäivänä, mutta Bitcoinin kurssi palautui samalle tasolleen jo päivää myöhemmin. XRP nousi ~80% uutispäivänä, mutta oli reilua kuukautta myöhemmin jo samalla tasollaan. Yleinen markkinan olotila on kuitenkin aneeminen, ja silloin edes hyvät uutiset eivät aina jaksa kantaa hirveän pitkälle.

Mä odotan maltillista nousua spot ETF:n julkaisuhetkellä lähinnä siksi, koska sitä on 10v odotettu. Mutta isommat vaikutukset nähdään vasta pidemmän ajan kuluessa.

Itse pidän Blackrockin spot Bitcoin ETF -hakemuksen läpimenoa käytännössä varmana, kuten olen pitänyt koko ajan. Perustelut: Blackrockin ETF-hakemusten historia + itseäni viisaampien analyytikoiden näkemykset. Ja käytännössä SEC:n on pakko sitten hyväksyä myös kilpailevat vaihtoehdot. Alkaa myös näyttää yhä todennäköisemmältä, että kaikki hyväksytään viimeistään ARKin hakemuksen deadlinessa.

Argumentti tähän on se, että SEC:n olisi vaikea hylätä ARK ja kahden kuukauden päästä sitten hyväksyä vastaavat hakemukset. Se olisi 100 % varmasti taas oikeudessa nolaamassa itsensä sen jälkeen.

Niin sanottu base case on markkinoilla mun arvion mukaan spot Bitcoin ETF:n läpimeno about aikavälillä joulukuun lopusta tammikuun alkuun. Jos jotain tapahtuu selkeästi aiemmin, niin nähdään eilisen kaltainen reaktio. Mihin asti nousu olisi sitten mennyt eilen jos uutista ei olisi heti todettu feikiksi? Kyllähän etuajassa tulevasta spot ETF:n läpimenosta voidaan helposti 10-20 % päivänousu Bitcoinille saada.

Markkina on ollut niin kuollut niin pitkään, että eilisen kaltaiset pienetkin loikat (~5 % uutisesta) tuntuvat nykyisin suurilta :grinning:

Edit: tässä on muuten Cointelegraphin raportti tapahtuneesta.

7 tykkäystä

Itse katson asiaa puhtaasti treidaajan näkökulmasta ja minun on vaikea nähdä, että Bitcoinin kurssissa näkyisi näiden mahdollisten spot-ETF:ien hyväksyntä juurikaan. Se on pääteltävissä siitäkin, että Bitcoin/NDX relaatio katkesi toukokuussa 2022 ja sen jälkeen NDX on ollut selvästi vahvempi, tasaisesti. En näe tässä kehityksessä muutosta näiden yo. uutisten vuoksi.
Ainakaan BlackRockin osakekurssista en saa nostetta tämän vuoksi, sehän on laskenut tasaisesti, joten itse odotan nousua lähinnä näiden yhtiöiden kursseissa, jos hakemukset hyväksytään.

Mä luulen, että olen myös selvästi keskimääräistä kryptosijoittajaa konservatiivisempi mitä tulee spot Bitcoin ETF:n välittömiin vaikutuksiin. En kuitenkaan saanut ihan kiinni tuosta Bitcoin/NDX -relaatiosta ja spot Bticoin ETF:n hyväksynnästä. Eli miten päättelet spot ETF:n vaikutukset tuosta?

Blackrockin kurssiin tuolla on tuskin suurempaa vaikutusta pl. joku yhden päivän buusti, koska kyse on kuitenkin heidän bisneksessään aivan marginaalisesta siivusta.

3 tykkäystä

Tutkin Bitcoinin (käytin Coinbasea) ja Nasdaqin suhteellista vahvuutta tämän vuoden osalta. Välillähän Bitcoin on ollut Nasdaqin kehitystä vahvempaa, mutta ei enää pidempään aikaan. Joten ainakaan tämän perusteella nuo spot-Bitcoin-etf puheet ei ole näkyneet Bitcoinin hinnan kehityksessä.
Bitcoin on perinteisesti liikkunut joko Nasdaqin tai Growth-sektorin mukaisesti - kun “riskiraha” tulee markkinoille isommin, se nostaa myös Bitcoinia.

Okei, ymmärrän tuon näkökulman. En kuitenkaan näe, että spot Bitcoin ETF:n tulevaa vaikutusta voi nähdä suhteesta Nasdaqiin juuri nyt. Spot Bitcoin ETF:n USA:ssa on aivan “uusi ball game”, jota on odotettu 10 vuotta. Sen itse uutisen vaikutus saatiin jo kesäkuussa, mutta varsinaisen spot Bitcoin ETF:n vaikutukset koko sektoriin ovat sitten kokonaan toinen juttu. Tässä menee ehkä sekaisin markkinan reaktio uutiseen ja spot ETF:n vaikutus markkinaan?

3 tykkäystä

Bitcoinin kurssia nostava vaikutus lienee tulossa siitä, että vasta ETF:ään virtaavan rahan myötä ostellaan myöskin coinit, joten jos näihin virtaisi massiivisesti rahaa, niin kyllähän sillä on hintatasoa nostava vaikutus ainakin lyhyellä aikavälillä. Itse näen, että uutisen aiheuttama piikki johtui tästä - treidaajat ryntäsi ostamaan coineja mahd. nopeasti.

1 tykkäys

Jos kiinnostaa eiliset tapahtumat ja spot Bitcoin ETF:n vaikutukset Bitcoinin kurssiin, todennäköisyydet hyväksynnälle, SEC:n näkemykset ja kaikki muu mikä aiheseen liittyy, niin Scott Melkerillä on tänään vieraana kaksi tyyppiä, jotka tietävät aiheesta paljon. Tuosta alusta ~30 minsaa.

2 tykkäystä

Itse uskon että uutisilla on pientä vaikutusta, mutta isossa kuvassa bitcoinin liikkeet määrittää makro ja tekninen analyysi/algoritmit.

Uutisten vaikutus välittyy markkinoille varmaankin niin nopeasti ettei satunnaisesti seuraava ehdi siitä hyötyä. Uutisten perässä treidaaminen on suhteellisen stressaavaa ja todennäköisesti kannattamatonta. Pitkää peliä ja mieli rauhassa eteenpäin.

TA ja algot rakentuu ihmispsykologian päälle - siksi ne toimii ja siksi iso raha käyttää sitä. (En treidaa mutta niiden vetoon uskon)

1 tykkäys

Bitcoinin white paperin julkaisusta tänään 15 vuotta!

Satoshi Nakamoto julkisti Bitcoinin white paperin 31.10.2008 postituslistalla ja käynnisti digitaalisen rahan vallankumouksen. Lue white paper tästä: https://bitcoin.org/bitcoin.pdf

Kuvassa DALL·E 3:n näkemys aiheesta.

Joidenkin mielestä tämä on myös Bitcoinin syntymäpäivä. Laajempi konsensus käyttää syntymäpäivänä 3. tammikuuta, jolloin Bitcoinin lohkoketju käynnistyi (vuonna 2009). Satoshi julkisti 15 vuotta sitten vasta kuvauksen konseptista.

10 tykkäystä

Taas vietetään vuosipäivää! Bitcoinin logo täyttää tänään nimittäin 13 vuotta.

Itse Satoshi Nakamoto suunnitteli ensimmäisen logoehdotuksen, mutta Bitcointalk-foorumin käyttäjä bitboy julkaisi paremman idean 1.11.2010 ja antoi sen vapaaseen käyttöön. Logossa ₿-symboli on 14 % kulmassa.

Tästä voi lukea lisää logon alkuvaiheista: The BTC origin story: Who designed the Bitcoin logo?

7 tykkäystä

Mikäs on aloittelijalle paras kylmälompakko? Ilmeisesti maineikas Ledgerkin on saanut huonoa julkisuutta? Tarvetta on vain Bitcoinin säilytykseen.

1 tykkäys