Nyt vuorostaan hieman laiskaa argumentointia PC, Internet ja mobiili osalta, kun ottaa huomioon kuinka paljon teknologioita on tuolla aikavälillä tullut, mennyt ja unohdettu. Mikään ei puolla sitä että Bitcoin olisi uusi internet hyödyllisyydeltään.
Fair point. Mä kuitenkin näkisin, että Satoshin keksintö osuu sellaiseen sektoriin, jota tärkeämpää ei nykymaailmassa juuri ole eli digitaalinen raha + internet. Vaikka olisi sitä mieltä, että Bitcoin ei ole hyvä sijoituskohde, niin Satoshi kiistatta ratkaisi ongelman, jota fiksut ihmiset olivat yrittäneet ratkoa jo 20 vuotta.
Saadaanko tuosta sitten meidän jokapäiväiseen elämään osuvia sovelluksia ja koko rahajärjestelmän vallankumous? Aika näyttää. Siihen mä uskon.
Kryptovaluutoista puhuttaessa on vähän ongelmana se, että tuo termi on liian hutera ja alleviivaa liikaa digitalista valuuttaa. Kryptovaluutta-sateenvarjon alla ovat esimerkiksi älysopimusalustat kuten Ethereum. Se on käytännössä lohkoketjun päällä oleva iOS tai Android, jossa dollareiden sijaan toimitaan Etherillä.
On aivan eri asia argumentoida sitä, että Bitcoinia tai Litecoinia ei käytetä koskaan maksuvälineenä kuin sitä, ettei tuollainen käyttöjärjestelmä menestyisi. Kryptojakin täytyy käytännössä tarkastella projekti kerrallaan, sillä jokaisella tyypillä on omat arvon ajurinsa.
Stablecoinit ovat yksi luokka, mikä liittyy tuohon esimerkkiin kehittyvistä maista. Ne eivät ole edes Bitcoinin kaltainen sijoituskohde, koska kyse on fiat-valuutoista digitaalisessa muodossa. Mun mielestä on esim. todella näppärää, että mä voin omassa kryptolompakossani vaikka myydä Solanaa dollareiksi ja sitten holdata USD-stablecoinia. Ja se on siellä ihan yhtä arvokas kuin dollari olisi mun pankkini tilillä. Ja lähettää sitten vaikka dollareita parissa sekunnissa frendille vrt. että lähetät niitä pankkisiirtona.
Jos muuten vastutat louhintaa niin kannattaa tsekata tuosta muutamia vastauksia taaksepäin, jolloin oli juttua siitä miten Bitcoinin louhinta voi auttaa jopa tasapainottamaan sähköverkkoa kysyntäpiikkien aikana
Samaa mieltä, että kryptoissa kerran elämässä mahdollisuus, mutta pelkäänpä että se on suurelta osalta ollut ja mennyt. Vaikea kuvitella, että kukaan tässä vaiheessa mukaan lähtevä tulee enää näkemään yhtä satumaisia tuottoja mitä tähän asti. Ainakin riski on järjettömän iso.
Mä ymmärrän tämän näkemyksen, mutta tällaiselle kauhukuvalle ei ole mun mielestä perusteita. Esimerkki: kulta on globaalissa mittakaavassa ihan mikkihiiri-assetti. Bitcoinin markkina-arvo voisi kasvaa nykyisestä luokkaa 15-20x että se olisi edes kullan tasolla.
Tämän lisäksi sektoriin syntyy koko ajan uusia projekteja, jotka lähtevät liikkeelle nollasta. Uusia tokeneita luodaan uusille platformeille joka päivä. Tämä on juuri se, mikä kryptoissa mielestäni kiehtoo. Tarjolla on oikeasti mahdollisuuksia fiksulle ja aikaa käyttävälle sijoittajalle löytää helmiä ennen kuin Wall Street.
Bitcoiniin liittyy tosi paljon meemejä juuri tuosta aiheesta, että “missasin tämän junan”. Ne alkavat 1 dollarista asti.
En minäkään väitä, että Bitcoin nousee jatkossa samalla tavalla kuin se nousi 2010-luvun alussa. Mutta, paljon vähäisempikin nousu riittää. Lisäksi voi ottaa riskiä halutessaan muilla kryptoilla, joiden pienempi markkina-arvo mahdollistaa ripeämmät nousut.