Laitathan yhteen viestiin enemmän asiaa ja linkkejä eikä montaa viestiä peräkkäin.
Sitten linkkien yhteyteen kannattaisi laittaa jonkin sortin referaatitkin.
Maininta myös tarvittaessa siitä, jos jokin juttu on maksumuurin takana, tosin nämä laittamasi jutut eivät kyllä olleet muurin takana, mutta ajattelin varmuuudeksi siitäkin sanoa.
Jäädään innolla odottamaan miten EU vastaa Kiinalaisten EV valloitukseen. Asialla alkaa olemaan kiire tai tilanne on ohi. Esimerkiksi BYD pistää Unkarin tehtaan tuotantoon vuonna 2025. Toisena ongelmana on 27 jäsenvaltion yhdenmuotoinen julkilausuma. Unkari on osoittanut jo tehokkaan venkoilun muissakin EU:n yhteisissä asioissa. Seuraavan kolmen vuoden aikana ratkaistaan Euroopan autoteollisuus. Huomion arvoisena kohtana voi pitää, että kaikilla käsenvaltioilla ei ole merkittäviä siteitä autoteollisuuteen.
Maksumuurin takana, mutta Mersu Stellantis ja Wolkkari siirtävät sähköistymistään vuoteen 2030. Tuohon mennessä markkinat valuvat muille valmistajille.
Teemu Liila ja @Heikki_Keskivali juttelivat Teslasta ja tuosta BYD:istä.
Teemu sijoitti Teslaan vuonna 2019 ja otti kovasti takkiinsa. Katkeransuloista vertailua Teslan ja BYD yhtiöiden välillä.
Aiheet:
00:00 Intro 01:29 Tesla 04:21 BYD 10:55 Liiketoiminta, laadunvertailua ja liikevaihdosta 18:23 Arvostukset 22:02 Löytyykö salkusta 22:46 Kumpaa Heikki ja Teemu valitsee kisasalkkuun?
BYD on vakiinnuttanut asemansa ja on alan aivan kärkitoimijoita. Yhtiö kasvaa nopeasti, joten tuotantomäärät ovat hurjia ja lisäksi yhtiö on kyennyt parantamaan myös kannattavuuttaan.
But BYD is not only larger in absolute size, it is also growing a lot quicker. Tesla managed to grow its deliveries by 38% over the last year – strong, but not enough to hit the internal growth target of 50% per year. BYD, on the other hand, grew its deliveries by 62% over the last year, which makes for more than 1.6x Tesla’s growth rate.
BYD on erittäin hyvä esimerkki siitä, että on ollut äärimmäistä typeryyttä sekä sijoittajilta että autonvalmistajilta keskittyä vain EV-segmenttiin. BYDille ei löydy varteenotettavaa kiinalaista vastustajaa PHEV-segmentistä, joten latu on siellä auki. Ja tätä mahdollisuutta BYD käyttää onnistuneesti hyväkseen.
Tulevaisuuden johtavia automerkkejä. Koska kiinalainen niin en sijoita.
BYD on leikannut hintojaan voimakkaasti herättääkseen kysyntää ja vielä erityisesti Kiinassa. Tämä heijastelee laajempaa trendiä autoteollisuudessa, jossa perinteiset valmistajat kamppailevat sähköautojen myynnin kasvattamisessa, vaikka Tesla on edelleen maailman suurin sähköautojen myyjä, niin myyntiluvut eivät olleet sitä, mitä odotettiin. Osittain tehdasongelmien ja kilpailun lisääntymisen vuoksi Teslan myyntiluvut ovat kärsineet eikä katteidenkaan osalta ole ehkä sen miellyttävämpiä aikoja tiedossa. BYDillä on myös haasteita ja se on paljolti pelannut peliään hintakilpailun avulla, vaikka muitakin avuja toki on.
Alla oleva juttu ei ole maksumuurin takana.
Elon Musk’s Tesla and Chinese rival BYD both reported sharp falls in electric car sales, adding to concerns of the slowing shift towards electric vehicles. The companies — the world’s top two sellers of EVs — have cut prices in order to stimulate demand as they face increased competition, especially in China. BYD has slashed the cost of almost every model in its line-up since the start of the year under the slogan “electricity is cheaper than oil”, amid an escalating price war in the world’s largest EV market.
Iltalehden jutun jälkeen voisi jopa ajatella ketjun otsikon muuttaamista muotoon BYD Burn Your Dealerships, mutta en viitsi kun joku ottaa lämpöä.
Vakavasti puhuen tuntuu hiukan oudolta jos muutamassa vuodessa palaa kymmenen kauppaa ja pari autorekkaa.
Eikä noi välttämättä johdu edes rakennusten huonoista sähköistä tai syttyneistä autoista vaan vakuutuspetokset Kiinan tukkoavassa taloudessa voi olla johtava syy.
Jussi Halme on tehnyt videon sähköautojen kysynnästä.
Saattaa kiinnostaa tätäkin ketjua lukevia.
Sähköautojen kysyntä on vähentynyt erityisesti Yhdysvalloissa ja Euroopassa. Mutta perinteiset autonvalmistajat joutuvat edelleen valmistamaan kassavirtaa tuottavia polttomoottoriautoja, vaikka lähes jokaisella on kova pyrkimys valmistaa enää sähköautoja. Monet isot eurooppalaiset autonvalmistajat ovat kumminkin nyt ilmoittaneet lykkäävänsä sähköautoinvestointejaan, koska sähköautot eivät käy kaupaksi. Mikä on Sähköautojen tulevaisuus vai onko sitä?
Mihin tuollaista rangea tarvitaan? Jotkut painaa 2000 kilsaa pysähtymättä? Jos ei, niin mitä se lataus/tankkaaminen välissä haittaa? Valtava range tarkoittaa isoa tankkia tai isoa akkua jota joutuu aina kuljettamaan mukana.
Näitä rangekeskusteluja olen itsekin ihmetellyt. Ketään ei tarvitse 2000km rangea. Näissä on vaan iso tankki ja akulla pääsee sen muutama sata kilometriä
Jo 500km tekee monelle tiukkaa ajaa putkeen, se tarkoittaa noin kuusi tuntia yhtämittaista ajoa. Nämä kusematta Lappiin sankaritarinat voi jättää omaan arvoonsa, he voivat jatkossakin ajaa dieselillä.
Tuossa mallissa isommalla akulla sähköajon range mainitaan olevan 120km, sehän olisi passeli monelle päivätarpeeseen (työmatkat tms).
Loput sitten tulevat polttomoottorista.
2000km lienee hyvin laskennallinen, teoreettinen matka jos sitäkään.
Itse näen pitkän rangen monessakin mielessä erinomaisena asiana:
-koska todellinen kulutus on ilmoitettua pienempi, myös todellinen range lienee ‘riittävä’ kuin teoreettinen. Esim 1500 km.
-ylipitkä range antaa mahdollisuuden valita tankkaus-/latausajankohdat optimaalisesti hinnan mukaan, odotusaikojen mukaan (lataus) yms
-kun omaa sähköntuotantoa, voin ladata silloin kun reissulta on palattu ja milloin ylijäämäsähkön hinta on matalimmillaan
-ylipitkä range sallii taukojen pitämisen siellä missä huvittaa
-mökkireissuilla omalla mökillä ei välttis ole sähköjä
-ylipitkä range sallii myös peräkärryn yms vedon ilman että matka katkeaa turhan aikaisin
-jne
Sitten toinen kysymys onkin että millä kustannuksella tuo ylipitkä range sitten tulee?
-hinta
-paino ts renkaiden kuluminen
-yms
Mutta tuossa BYD:n tapauksessa ylipitkä range yksinkertaisesti näyttää tulevan polttomoottorin kulutuksen ja tankin koon yhteisvaikutuksesta, sen teoreettisuuden boostaamana. Tankin kooksi mainitaan kuitenkin vain 65l.
Eli 2000km - 120km (akku) = 1880 km.
65l / 1880 = 3,6l /100km.