Cargotec - Sujuvampaa arkea älykkäillä tavaravirroilla

4 tykkäystä
1 tykkäys

Cargotec on tekemässä uutta strategiaa vuosille 2021-2024. Päivitys suunnitelmista tähän mennessä.

Konecranes ilmoitti tänään yhteistyöstä muovijätteen poistamiseksi valtameristä :blue_heart: :whale2: :fish:
=> suunnitellaan, rakennetaan ja huolletaan The Ocean Cleanupin Interceptor™-aluksia, joiden tarkoituksena on muovijätteen poistaminen joista ennen sen päätymistä mereen.

Rob Smith kommentoi yhteistyötä:

Tänään tiedotettiin myös: Goeyvaerts tilasi 4 uutta siirrettävää Konecranes Gottwald -satamanosturia

5 tykkäystä

30M€ ja 400kpl → 75 000€ / kpl
Ei ihan haitekkiä kai, mutta kauppaa kuitenkin

7 tykkäystä

Olemme myyneet 400 traktoria! :grinning:
… hintaan 30 M€ :thinking:
Olen ajatellut Hiabin myyvän paljon tavaraa alhaisilla kappalehinnoilla, mutta tämä Kalmarin kappalehinta oli kyllä yllätys.

Huomenna olisi Cargokranesin molemmat yhtiökokoukset. Oletettavasti molemmat yhtiökokoukset hyväksyvät fuusion, vaikka joillain onkin vastaan sanomista?
Ymmärrän kyllä ettei fuusio ole pelkkää ruusuilla tanssimista ja ihmisillä voi olla erilaisia näkemyksiä erillisten yhtiöiden tilasta tai arvosta, mutta suhteellisen huvittavia oli avautumiset fuusiota vastaan Konecranesin leiristä aiemmin. Molemmilla yhtiöillä on ~sama markkina-arvo ja yritysarvo, “mutta meidän yhtiö on parempi ja arvokkaampi” :upside_down_face:

1 tykkäys

Tuollainen Kalmar Ottawa T2 terminaalitraktori näyttäisi muistuttavan teknisesti lähinnä minikokoista 2-akselista rekan nuppia. Moottorissa on tehoja saman verran kuin kevyissä jakelukuorma-autoissa. Vaikka kyseessä onkin laadukas erikoisajoneuvo, niin 400 kpl tilauksen paljousalennus huomioon ottaen hinta lienee ihan järkevällä tasolla.

1 tykkäys

Pelkistetyn rekan nupin näköinenhän tuo on. Luultavasti aika tiukille kilpailutettu kauppa, mutta positiivista, että ovat pystyneet vastaamaan kiinalaiseen ym. kilpailuun.

1 tykkäys

Suunnittelun ulkoistamista Kiinassa. Järkevää puskurointia, ajatellen Konecranes-kuviota:

Onkoos noi 70 henkilöä osa tässä mainitusta 160:stä? Ulkoistettiinko kaikki suunnittelu ja jäljellejääneet 90 ovat valmistuksen henkilöstöä:

Muutama vuosi takaperin (2014) Cargotec muuten myi Intian suunnitteluyksikön Citecille:

Fuusiokumppani konecranes hpj Gustavson kritisoi kumppanin uutta hallitusta ja sen osasmista tulevan fuusion näkökulmasta

Sitaatti ”Eihän fuusio ole vielä ihan varmistettu, kilpailunäkökohdat ovat selvittämättä kilpailuviranomaisten kanssa. Jos fuusio kaatuu kilpailusyistä, olisi katastrofi, jos Konecranesin pörssiosaaminen olisi unohdettu kokonaan”, Gustavson huomauttaa.

2 tykkäystä

Myös Arvopaperissa Gustavsonin näkemyksiä.

“Gustavson on ollut tyytymätön yhtiöiden yhdistymiseen tasavahvoina, koska uskoo Konecranesissa olevan Cargotecia enemmän piilevä arvoa.”

Konecranes vaikuttaa saavan ainakin satamanostureissa enemmän ja isompia kauppoja. Kuinka paljon jää viivan alle on tietenkin toinen asia. Konecranes ei ole siirtänyt nosturivalmistusta ja -suunnittelua niin vahvasti Kiinaan kuin Cargotec, mikä voi olla etu kaupanteossa Kiinan ulkopuolella.

Tämän pitäisi varmaan valua myös Cargotecin laariin?

Liikevaihto laski 11% tammi-joulukuussa 2020, ajattelin että olisi ollut +20% mutta onneksi ei.

Tervehdys Cargotecin sijoittajaviestinnästä! :raising_hand_woman: Tässä eilen julkistetussa IR Blogissa listattuna kuumimpia puheenaiheita ja vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin. IR blogi: Usein kysyttyjä kysymyksiä Cargotecin vuoden 2020 tuloksesta - Cargotec

27 tykkäystä

Kiitos Hanna ja tervetuloa!

1 tykkäys

Hienoa, että löysit tänne palstalle! Tämä on sellaista aktiivista otetta, mitä sijoittajaviestinnältä toivon ja odotan :+1:

10 tykkäystä

@Erkki_Vesola kiitos jälleen loistavista analyyseista :slight_smile:

Analyysien perusteella lähimmän 12kk jaksolla nousuvara on syöty, mutta jos katsotaan pidemmälle tulevaisuuteen minkälaisia asioita pitäisi tapahtua, jotta voitaisiin kutitella ATH hintoja.

Minkälaisena sijoituskohteena näet cargon pitkällä tähtäimellä?

Jos fuusio kohtaa vastatuulta viranomaisten taholta millainen riski tämä on arvostustasoille?

1 tykkäys

Konsensuksen tavoitehinnat ovat 45 euron paikkeilla. Syklin nousevassa vaiheessa tavoitehinnat tulevat yleensä hieman perässä.

Koronan patoutunut kysyntä näkyy jo Cargon ja Konecranesin tilauksissa joka on hyvä merkki.

Fuusion synergiat ovat vasta tulossa. 2-3 vuoden päähän nousuvaraa on edelleen riittävästi jos vain sykli etenee vakaasti. Fuusion peruuntuminen painaisi varmasti kurssia jonkin aikaa.

2 tykkäystä

Moro Arvonmetsastaja ja muut. Ja kiitos kiittämisestä. Tulkitsen kysymyksesi niin, että puhumme edelleen Cargosta erillisenä yhtiönä. Cargotecissa pidän kahdesta liiketoiminnasta eli Kalmarista ja Hiabista, jotka ovat molemmat aloillaan hyvin vahvoja toimijoita, joilla on jonkin verran synergiaa mm. toimitusketjun ja valmistusprosessin osalta ja myös koko arvoketjussa sisämaan terminaaleissa. Lisäksi ne ovat historiassa olleet ainakin jonkin verran eritahtisia syklisyydessä. Tietenkin viime mainittu seikka on enemmän rahoittaja- kuin sijoittajalähtöinen, sillä sijoittaja voi aina hajauttaa riskinsä. Mielestäni MacGregor on vielä TTS-hankinnan jälkeenkin Cargotecissa hieman outo lintu, vaikka se lastinkäsittelyn alalla toimiikin. Asiakkaat ja asema arvoketjussa on aivan toinen kuin esim. terminaalioperaattoreilla ja Kalmarilla. “Mäkkärin” erikseen listaamistakin suunniteltiin takavuosina, mutta aika ei sitten koskaan ollut suosiollinen. Näkisin mieluusti MacGregorin saavuttavan kohtuullisen kannattavuuden ja stabiliteetin, jonka jälkeen sen asemaa osana Cargotecia tultaisiin varmasti harkitsemaan. Cargotec-konsernin osalta olen jo aiemmin julkituonut harmistukseni loputtomilta tuntuvista uudelleenjärjestelykuluista, jotka kerta toisensa jälkeen merkittävästi nakertavat raportoitua tulosta. Summa summarum: Cargotec on hyvä yhtiö, jonka markkinat kasvavat ainakin kohtuullisesti, markkina-asema on vahva ja operatiivinen suorituskyky nykyisin jo varsin hyvä. Pieniä strategisia sivuloikkia on sattunut (kuten Naviksen osto ja edessä oleva myynti), mutta niistäkin on selvitty kuivin jaloin. Kyllä Cargotec kuuluu lähes jokaiseen salkkuun kun arvostustaso on kohdillaan. Terv. Eki

15 tykkäystä

Moro, kommentoin vielä jälkimmäistä kysymystä. Tottakai jonkin merkittävän alueen (EU, USA, Kiina) kilpailuviranomaisen päätös, että yhdistymistä ei esitetyssä muodossa hyväksytä olisi iso negatiivinen uutinen. Alkusäikähdyksen jälkeen alettaisiin tietenkin tutkia, millaisia muutoksia tai toimia vaadittaisiin. Jos esimerkiksi joitakin kontinkäsittelylaitteiden tuotelinjoja pitäisi myydä, olisi ratkaistava 1) löytyykö ostajia järkevään hintaan; 2) kuinka pitkä viivytys asetettujen ehtojen täyttämisestä seuraisi yhdistymisen toimeenpanolle sekä 3) miten jos ollenkaan vaaditut toimet vaikuttavat yhdistymiseltä odotettuihin 100 MEUR:n synergioihin. Kurssireaktion voimakkuus tietenkin riippuisi kilpailuviranomaisen asettamista ehdoista eikä reaktion suuruuden arvaaminen ole mielekästä silloin kun mitään faktoja ei ole tarjolla. Terv. Eki

6 tykkäystä

Ihme on, jos ei kilpailuviranomaisilta tule vaatimuksia. Aikanaan Cargotecin aie ostaa CVS Ferrari torpattiin Saksan toimesta, vaikka siinä oli kyse vähäisemmästä konsolidaatiosta:

https://www.bundeskartellamt.de/SharedDocs/Meldung/EN/Pressemitteilungen/2007/27_08_2007_Cargotec-Ferrari.html

Konecranesista ja Cargotectista on muuten hyvää analyysiä Credit Suissen toimesta, kun aloittivat yhtiöiden seuraamiseen. Initiaatioraportti vuodelta 2017:

https://plus.credit-suisse.com/rpc4/ravDocView?docid=V7a1hM2AF-YsPA

Raportissa on markkinaosuuksia tuotteittain.

1 tykkäys