Cargotec - Sujuvampaa arkea älykkäillä tavaravirroilla

Äkkiseltään tuli mieleen, että ainakin Cargotec raportoi Q1:n yhteydessä esim. Hiabin tilausten olevan kaikkien aikojen parhaalla tasolla. Kokonaisuudessaan Cargotecin tilaukset kasvoivat 43 %.

Tuloksista puhuttaessa näen yhtenä riskinä komponenttipulan, joka voi vaikeuttaa suoritusta hyvistä tilauksista huolimatta.

5 tykkäystä

Melko isolla vaihdolla on myyty Cargoteciä viimeiset pari päivää (ks. kuva). Osaisiko joku vinkata, mistähän voisi vakoilla, onko kyseessä yksittäinen iso myyjä?

Large-cap yritysten välitysdata on anonymisoitu/salattu, eli ainoa tapa on käyttää hyödyksi omistajalistausta kuten yllä sanottiinkin.

1 tykkäys

Jos (ja kun) Cargotec yhdistyy Konecranesin kanssa, niin toimariksi tulee Cargotecin puolelta Mika Vehviläinen. Konecranesin Rob Smith jättää käsittääkseni yhtiön joka tapauksessa tämän vuoden lopussa.

6 tykkäystä
5 tykkäystä

Hiab ostoksilla. Tiedote lauantaina.

12 tykkäystä

Sykliset osakkeet kuten Cargotec lienevät hankalia, koska pitkällä aikavälillä Cargotec on pysynyt samalla tasolla kurssin välillä noustessa ja välillä laskiessa.
Sijoittajat katsovat jo vuoteen 2022 ja saattavat pohtia noususyklin loppumista.

Itsellä on hieman Cargoteciä koska uskon, että Cargotecin panostus softakehitykseen voisi tuoda kasvua myös tulevaisuudessa ja laskusyklissä ei dipattaisi niin alhaalle

4 tykkäystä

Eikös se just keväällä myynyt Navis-ohjelmistoliiketoiminnon pois.

3 tykkäystä

Cargotecin on “tavoite on olla älykkään lastinkäsittelyn markkinajohtaja”
Tällä hetkellä 250 avoimesta työpaikasta 50 koskee sovelluskehitystä.

1 tykkäys

Inderesin aamukatsauksessa tänään Garcotec. Tavoitehinta, että Lisää suositukset säilyvät ennallaan 55€.

Eilisellä päätöskurssilla 42,84€ on tavoitehintaan matkaa 22%. Selkeä osta Inderesin oman mittarin mukaan.

Miksi näitä suosituksia ei päivitetä? Mä ihmettelen suuresti näitä ristiriitaisuuksia ja mikä tässä lopulta on takana.

Ei, en omista edes Cargoteciä. Joten oma lehmä ei ole ojassa.

Voisitko @Erkki_Vesola vähän avata asiaa?

4 tykkäystä

Moro Gasparov ja muut, suositustemme antoperusteet muuttuivat alkuvuonna noista esittämistäsi. Nykyiset löytyvät kaikkien julkistamiemme raporttien vastuuvapauslauseke-osiosta. Nykyinen politiikka on seuraava: image

Tavoitteenamme on ollut, että suositus ei täysin mekaanisesti määräydy spot-hinnan ja tavoitehinnan erona, koska tällöin suosituksia joutuisi päivittämään erittäin usein melko random-kurssiliikkeiden seurauksena. Nykyinen politiikkamme pohjautuu enemmän osakkeen tuottopotentiaali/riski-suhteeseen ja on stabiilimpi kuin edellinen. Tavoitehintojen soveltuminen ylipäänsä tähän malliin ei ole kiistatonta, mutta se on pidemmän keskustelun paikka. Tällä hetkellä Cargotecin riskikorjattu tuottopotentiaali ei mielestäni vieläkään puolla osta-suositusta. Isoimpia riskejä ovat lyhyellä tähtäimellä operatiiviset haasteet komponenteissa ja logistiikassa sekä mahdolliset joidenkin liiketoimintojen pakkodivestoinnit kilpailuviranomaisten vaatimuksesta. Terv. Eki

45 tykkäystä

Kiitos vastauksesta :pray: Tämä selkis!

1 tykkäys

Kysymys näistä Cargotecin A- ja B-sarjan osakkeista.

Olenko ymmärtänyt oikein, että A-sarjan osakkeita ei saa pörssissä kaupaksi? Ja niiden merkitys omistajalle siis on, että niistä saa vähän vähemmän osinkoa kuin B-sarjan osakkeista, mutta äänioikeus on kymmenkertainen?

Kysymys liittyy sikäli tähän meneillään olevaan Cargo-Konecranes -fuusioon, että mietin piensijoittajana miten suhtautua noihin mahdollisiin tuleviin A-osakkeisiin?

Jos tämän pitäisi olla eri ketjussa, niin siirtäminen on paikallaan.

A-sarjan osakkeet on tarkoitus listata pörssiin sulautumisen yhteydessä.

Sulautumisvastikeosakkeiden lisäksi kaikki Cargotecin nykyiset A-sarjan osakkeet listataan Nasdaq Helsinkiin sulautumisen yhteydessä.

Linkki lähteeseen: CARGOTEC JA KONECRANES SULAUTUVAT, TULEVASTA YHTIÖSTÄ KESTÄVIEN MATERIAALIVIRTOJEN MAAILMANLAAJUINEN JOHTAJA - Cargotec

Edelleen osingoista tuolla todetaan seuraavaa:

Osingonjaossa on B-sarjan osakkeille maksettava osinkoa enemmän kuin A-sarjan osakkeille. Eri osakesarjoille maksettavan osingon erotus on vähintään yksi (1) sentti ja enintään kaksi ja puoli (2,5) senttiä.

Eli hyvin marginaaliseksi jäävä erotus osingoissa on.

2 tykkäystä

Nyt Cargotecin average target price on päivittynyt 53.98€ → 55.01€

5 tykkäystä

Cargoteciin kuuluvalle Hiabille kolme suurta tilausta Yhdysvalloista – Yhtiö kertoo laajentavansa tuotantoaan | Kauppalehti

9 tykkäystä

Laitetaanpa tämän päivän toinenkin tilausuutinen tänne:

9 tykkäystä

Päivän uutisten oleellisinta osaa ei oltu tänne vielä erikseen nostetukaan.

Vastatakseen ajoneuvotrukkien kansainväliseen ja yhdysvaltalaiseen kysyntään Hiab laajentaa tuotantoaan Yhdysvaltoihin. Samaan aikaan kasvatetaan Dundalkin tuotantokapasiteettia ja suunnitellaan uutta kokoonpanoyksikköä. Toinen ajoneuvotrukkeja valmistava Hiabin tuotantolaitos perustetaan Ohioon Streetsboroon, jossa valmistetaan WALTCO-takalaitanostimia.

Tällä voinee ehkä ollakin jo jotain paineita tulosennusteisiin kun kysyntä on niin kovaa että täytyy lisätä kapasiteettia. :slightly_smiling_face:

11 tykkäystä

Markkina on nyt kovin varovainen näiden konepajayhtiöiden kanssa ilmeisesti kuljetusketjujen pullonkaulojen ja sirupulan vuoksi? Väliaikaisiahan nämä kaikki ongelmat ovat jos vaan kysyntä säilyy vahvana ja siltä ainakin tämän päivän uutisoinnin osalta näyttää kun investoimaankin lähdetään. Q3 tulokset toivottavasti osoittavat pelon olleen turhaa.

Metso-Outotecin osaltahan Inderes jo päätyi em syistä ennusteitaan laskemaan vaikka näin amatöörinä seurattuna tilauskanta on olllut hurjaa.

3 tykkäystä