Cargotec - Sujuvampaa arkea älykkäillä tavaravirroilla

Siinähän se.

  • Cargotecin hallitus on hyväksynyt jakautumissuunnitelman Kalmarin eriyttämiseksi itsenäiseksi pörssilistattavaksi yhtiöksi.
  • Jakautuminen on ehdollinen Cargotecin 30. toukokuuta 2024 pidettävän varsinaisen yhtiökokouksen hyväksynnälle.
  • Jakautumisen suunniteltu täytäntöönpanopäivä on 30. kesäkuuta 2024.
13 tykkäystä

Tässä on Sijoittaja.fi:n juttu yhtiöstä, loppuosa jutusta on muurin takana.

2 tykkäystä

Jäätävä tuo viime vuoden EPS, yli 5 euroa! Toki syklinen ala kyseessä.

Tuosta Kalmarin ja Hiabin eriyttämisesti, tulisiko osake niistä tms. jokaista Cargoteciä omistavaa osaketta kohtaan, vai?

Kalmar eriytetään Cargotecistä seuraavasti (tiedotteesta, suosittelen lukemaan):

Cargotecin osakkeenomistajat saavat jakautumisvastikkeena yhden Kalmarin vastaavan osakelajin (eli joko A-sarjan tai B-sarjan) uuden osakkeen jokaista omistamaansa Cargotecin A-sarjan ja jokaista B-sarjan osaketta kohden (”Jakautumisvastike”), eli Jakautumisvastike annetaan Cargotecin osakkeenomistajille heidän omistustensa mukaisessa suhteessa 1:1.

Seuraava askel lienee McGregorin myynti ja olisikohan sen jälkeen (vasta) edessä Cargotecin nimenvaihdos Hiab Oyj:ksi? Tiedotteen mukaanhan transaktion tavoitteena on luoda kaksi yhtiötä: Kalmar ja Hiab.

3 tykkäystä

Eki on tehnyt yötöitä, eli täs ois uus yhtiörapsa. :slight_smile: :gem:

Cargotecin Q4-numeroissa lukuisat kertaerät hämärsivät tuloksen tulkintaa. Yhtiön markkinakommentit olivat laveita ja 2024-ohjeistus asetettiin turvalliselle pohjatasolle. Osittaisjakautuminen käytännössä varmistui.

image


EDIT:

Tässä olisi vielä kommentit. :slight_smile:

7 tykkäystä

Kauppalehdestä poimittua Dansken arvio.

kuva

4 tykkäystä

Avasin Kalmarille valmiiksi oman ketjun, jossa voidaan jatkaa keskustelua Kalmariin liittyvistä asioista:

6 tykkäystä

Kiitos Kalmar-ketjun avaamisesta. En ehkä ole ainoa Cargotecin omistaja, jonka mielestä satama- ja laivapuolen ratkaisut ovat yhtiön tuotetarjoomassa se kiinnostavin osio. McGregorin myyntiaikeen ymmärrän talouslukujen perusteella, vaikka muuten olisin mielelläni nähnyt sen edelleen osana Cargoteciä. Onhan se viime aikoina myös petrannut juoksuaan. Itsenäisen Kalmarin näen joka tapauksessa arvokkaana osana omaa portfoliotani jatkossakin.

Toki Hiab myös on kova tekijä omalla alallaan. Rakentamisen suhdanteet sitä kuitenkin heiluttelevat ja kuten on nähty, niin kuorma-autojen valmistuksen pullonkaulat heijastuvat vahvasti Hiabin toimintaan ja tuloksentekoon.

Jakautumisen toteuduttua moni varmasti pohtii, pysyäkö sekä Kalmarin että Hiabin omistajana vai valitsisiko näistä kenties vain toisen salkussa pidettäväksi.

1 tykkäys

Mielenkiintoinen uutinen. Yhdysvalloissa aiotaan heivata (mereen?) kiinalaiset nosturit.

“WASHINGTON—The Biden administration plans to invest billions in the domestic manufacturing of cargo cranes, seeking to counter fears that the prevalent use of China-built cranes with advanced software at many U.S. ports poses a potential national-security risk.”

https://www.wsj.com/politics/national-security/u-s-to-invest-billions-to-replace-china-made-cranes-at-nations-ports-d451ef8f?mod=hp_lead_pos1

@Erkki_Vesola onko tässä Cargolle pihviä?

10 tykkäystä

Moro Vepu, kiinnostava avaus. Kiinalaisten nostureiden korvaamisessa taitaa ennen kaikkea olla kyse isojen STS-nostureiden (ship-to-shore) korvaamisesta. Näissä ZPMC on maailman johtava toimija. Taannoin niiden globaaliksi markkinaosuudeksi arvioitiin 70 % ja WSJ:n mukaan jenkkien STS-nostureista 80 % on ZPMC:n tekeleitä. Jos kyse on pelkästään näistä, eivät Cargotec ja Konecranes ole ensimmäisiä hyötyjiä. Cargotecin Kalmar luopui omasta raskaiden nostureiden pahasti tappiollisesta liiketoiminnastaan viime vuonna eikä Konecraneskaan ole mitenkään profiloitunut STS-segmentissä. Taannoin asiasta kysyttäessä yhtiö vastasi, että “kyllähän me niitä tehdään jos asiakas haluaa.” Ymmärsin, että Konecranes toimittaa STS-nostureita korkeintaan muutamia vuosittain. Toinen kysymys on “made in America” -vaatimuksen sisältö. Raskaat ja vähän kevyemmätkin nosturit kootaan aina paikan päällä ja isot teräsosat voidaan alihankkia paikallisesti. Tietääkseni Konecranesilla ei kuitenkaan ole satamanostureihin liittyvää tehdastoimintaa / osakokoonpanoa Yhdysvalloissa vaan ainoastaan teollisuusnostureihin liittyvä tehdas Ohiossa. Paljon riippuu myös siitä, mitä projektijohtoon ilmeisesti asettuva Mitsui tulee ajattelemaan ja priorisoimaan. Ja joka tapauksessa koko puheena oleva nosturihanke on erittäin pitkissä puissa, joten hengityksen pidättelyyn ei ole aihetta. Terv. Eki

23 tykkäystä

Juha Variksella on tviitissään mielenkiintoiset pohdinnat. :cowboy_hat_face:

8 tykkäystä

Hyvä poiminta, kiitos tästä. Cargotecin tulevaa jakautumista on pidetty osakkeen arvonkehityksen kannalta selkeästi positiivisena ajurina, mutta tuo STOXX 600 -indeksiin nousu ja sieltä pois tipahtaminen tuovat peliin uuden muuttujan - todennäköisesti juuri sellaisen osakekurssin hissiliikkeen, johon Juha Varis viittaa. Tässä voisi olla pitkäjänteisellekin omistajalle pienen pelin paikka sopivasti ajoitetun swingin muodossa.

7 tykkäystä
1 tykkäys

Tämä on mielenkiintoinen tilanne miten noiden STS-nosturien kanssa Amerikan maalla aiotaan edetä. Cargoteciin tällä tosin taitaa ainakin Cargotecin nykymuodossa olla minimaaliset vaikutukset, sillä isot nosturit eivät enää heidä portfolioonsa kuulu. Cargotechän (Kalmar) keskittyy nykyään lähinnä konttilukkeihin ja konttikurottajiin.

Vaikutus on myös todennäköisesti kohtuullisen pieni myös toiselle kotimaiselle eli Konecranesille, joka valmistaa näitä isoja STS-nostureita satunnaisesti, mutta harvoin. Konecranesilla on pieni mahdollisuus olla mukana tässä jos noille isoille STS:ille aletaan jotain tehdä. Vaikka Konecranes ei noita juuri valmista, on Konecranes noita modernisoinut aina silloin tällöin - valmistajasta riippumatta. Sähköinen modernisointi lienee isojen STS:ien kanssa todennäköisin vaihtoehto, sillä tuskin toimivia runkoja alettaisiin matalaksi pistää. Jos näille jotain tehdään niin eiköhän siinä vedetä sähköiset komponentit täysin uusiksi nykyisiin runkoihin, jos rungolla on vielä elinikää riittävästi.

5 tykkäystä

Mielenkiintoinen yhteistyökuvio: Cargotec kehittää automaatiovalmiin terminaalitraktorialustan ja Kalmar One -automaatiojärjestelmän automatisoitujen terminaalitraktoreiden käytön hallintaan. Forterra vastaa AutoDrive-alustansa integroinnista terminaalitraktorin autonomisia toimintoja varten.

Cargotecin terminaalitraktoreita voi tarkastella täällä:

Forterran autonomisen ajamisen ratkaisuista löytyy tietoa täältä

ja täältä:

1 tykkäys

Kuten tiedossa on niin Cargotecin tavoitteena on listata Kalmar erillisenä pörssiin kesäkuussa. Itse olen pohdiskellut sitä, että kuinka kestävää pörssiin listaus on Kalmarin kannalta. Korostan että tässä viestissä pyörittelemät asiat ovat täysin omaa pohdintaa, eikä viestissä esitetyistä mahdollisuuksista ole hirveästi keskusteltu, mutta ne ovat mielestäni ihan relevantteja ottaen huomioon viime vuosien tapahtumat.

Kestävyys on ehkä hieman väärä sana, mutta parempaakaan en keksi. Eriyttämisen syynähän on käytetty sitä, että eriyttämisellä uskotaan olevan positiivisia vaikutuksia yhtiöiden omistaja-arvoon. Kalmarin liikevaihto on vuosina 2022-2023 ollut sen ~ 2 000 MEUR. Tuolla tasolla yhtiö on verrattain pieni ja olenkin tästä johtuen pohtinut sitä, että kuinka pitkään Kalmar tulee pörssissä olemaan ennen kuin joku sen sieltä ostaa pois? Kalmarilla on kuitenkin verrattain hyvä jalansija suurissa satamissa ja ovat erittäin tunnettuja globaalistikin. Tuon kokoisena, jona Kalmar pörssiin listattanee uskoisin sen olevan varsin houkutteleva kohde jollekin isommalla firmalle. Olen siis pyöritellyt mielessäni sitä, että käyköhän tässä jännät ja jokin taho ostaisi Kalmarin pörssistä pois hyvinkin pian.

Näissä pohdinnoissani painaa varmasti jo kaatunut Cargotec-Konecranes fuusio. Olenkin ajatuksen tasolla leikitellyt voisiko jopa Konecranes olla kiinnostunut erillisestä Kalmarista ja yrittää Kalmaria ostaa? Tuossa voisi olla suurempi todennäköisyys kaupan läpimenoon, kuin yhdessä kokonaisen Cargotecin kanssa oli. Tuollaisella kaupalla saavutettaisiin varmastikkin ne samat synergiaedut kuin aiemmin Cargotecin ja Konecranesin fuusiota puuhattaessa esitettiin. Nyt ydinliiketoiminta pysyisi satamalaitteissa ilman MacGregoria ja Hiabia, jotka eivät ihan yhtälöön minun päässäni istu.

Jänniä aikoja tulossa.

8 tykkäystä

Cargotecin ja Konecranesin fuusio torppaantui kilpailuviranomaisen näkemykseen määräävän markkina-aseman syntymisestä nimenomaan satamanostureissa. Eikä tilanne parissa vuodessa ole muuttunut.

1 tykkäys

Tuokin on totta ja vähän ajatuksen tasolla tuota olen pyöritellytkin vain, todennäköisempää on varmasti se, että joku muu voisi Kalmarin napata. Ja ei sekään mikään itsestäänselvyys ole.

Jokatapauksessa nimenomaan satamanosturithan Cargotec myi pois fuusion jälkeen Rainbow Industriesille. Jäljelle jäi infra, konttilukit, konttikurottajat ja huoltopalvelut. Kalmar siirtää raskaisiin nostureihin liittyvät immateriaalioikeudet RIC:lle Kiinaan - Cargotec

Fuusion kaatumista perusteltiin tuolloin tosiaan seuraavasti:
“The proposed transaction would have eliminated intense competition between Cargotec and its closest rival, Konecranes, in markets that are already highly concentrated. In particular, the merger would have led to illegal consolidation in the manufacture and supply of four types of container handling equipment: straddle carriers, rubber-tired gantry cranes, automated stacking cranes, and rail-mounted gantry cranes.”

Nythän tuostakin yhtälöstä on käytännössä 3/4 osaa poissa. RMG-, RTG- ja ASC-nosturit löytyy enää vain Konecranesin portfoliosta. Toki konttilukeissa ei merkittävää muutosta ole tapahtunut, muistaakseni. Näissä taisi olla aika samalla tasolla markkinaosuudet pysyneet kun World Cargo Newsistä tuota syksyllä katsoin. Mutta perustelun ollessa tuo on mielestäni tilanne muuttunut aika paljon. Toisaalta on myös hyvä muistaa että jo merger vaiheessa Cargotec tarjoutui myymään nuo satamanosturit ja Konecranes satamatrukit. Ei tuo tuolloinkaan kelvannut, siinä olet oikeassa.

Ei siinä, kiva näitä on aina vähän pyöritellä ja silkkaa spekulaatiota ilman mihinkään liittyviä huhuja tämä tosiaan on kuten jo ensimmäisessä viestissäni kerroinkin.

2 tykkäystä

Cargotecin Hiabille suuri takalaitanostintilaus Yhdysvalloista | Kauppalehti

Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista | Kauppalehti

Cargoteciin kuuluva Hiab on saanut suuren, lähes 7,3 miljoonan euron WALTCO-takalaitanostintilauksen kansalliselta jälleenmyyjältä Yhdysvalloista. Tilaus saatiin ensimmäisellä vuosineljänneksellä, mikä vaikutti Cargotecin vuoden 2024 ensimmäisen neljänneksen tilauskantaan, ja suurin osa laitteista toimitetaan vuoden 2024 ensimmäisen puoliskon aikana.

WALTCOn pitkäaikaisella asiakkaalla on useita tuhansia myymälöitä eri puolilla Yhdysvaltoja.

2 tykkäystä

Ekin kommentit hiljaista aikaa edeltävästä analyytikkopuhelusta. :slight_smile:

Cargotec järjesti eilen Q1:n hiljaista aikaa edeltävän analyytikkopuhelun. Markkinatilanne on jatkunut Q4:n kaltaisena eli kelvollisena. Yhtiön 50 MEUR:n säästöohjelma on etenemässä hieman odottamaamme nopeammin ja vuoden 2024 ohjeistus toistettiin. Sijoittajien fokus on kuitenkin tällä hetkellä osittaisjakautumisessa ja sen vaikutuksissa. Emme ole tässä vaiheessa tarkistaneet ennusteitamme tai sijoitusnäkemystämme.