Duell - Moottoriurheilua osakemarkkinoille

Syitä toimitusjohtajan myynneille voi olla useita, mutta kyllä tämä aika ison varoitusvalon saa Duellin päälle vilkkumaan.

Tämä on 2022 vuosikertomuksesta:
image
Tehtyään pitkän aikaa hyväpalkkaisia töitä, ei luulisi pikkurahalle olevan tarvetta.

Inderesin pääanalyytikon suosituksen mukaan Duell on kaikkein houkuttelevin sijoituskohde Inderesin kaikista seuraamista yhtiöistä tällä hintaa:
image

Harva on pörssissä ajoittamisen mestari, mutta miksi sisäpiiri myy kaikkien aikojen pohjilla?

21 tykkäystä

On kyllä todella kummallinen myynti tähän hintaa. Jonkin verran edes ulos, että edes jotain jää käteen?

Toisaalta jos vaikka tilanne nyt alkanut näyttämään dramaattisesti erilaiselta kuin vielä osarissa, niin toimitusjohtajahan ei saisi käyttää sisäpiiritietoaan hyödyksi?

7 tykkäystä

Itse lähinnä odottelisin yhtiön kohdalla toimarin vaihtoa tai siis jo aikaisemmat satuilut moneen otteeseen näiden myyntien lisäksi ovat kyllä luoneet aika pienen uskottavuuden johdon/TJ puuhailuun…

5 tykkäystä

Tähän asti olen kaikki toimitusjohtajan esityksen itse tulkinnut niin, että haasteet ovat väliaikaisia ja ne tehostamalla kuitataan ja että markkina on kääntymässä parempaan. Enää en usko näitä puheita. Vanha viisaus; jos sisäpiiri myy niin myy sinäkin. Jos toimitusjohtaja tarvitsee rahaa keittiöremppaan tms., niin kyllä sitä pankista saa, jos sinne osaa kertoa, että kohta tulee rahaa ovista ja ikkunoista.

Se oli siinä, laitoin puolet lapuista laitaan ja loppujen kanssa mennään tilinpäätökseen saakka. Tästä on kuitattu jo isoimmat tappiot, mitä olen koskaan yksittäisellä osakkeella tehnyt. Ei auta muu kuin laittaa leuka rintaan ja mennä kohti uusia pettymyksiä.

33 tykkäystä

En kyllä mitenkään usko, että potentiaali olisi sama enää seuraavan analyysin jälkeen. Varmaan mallisalkkukin miettinyt moneen kertaan, että kunpa tämän voisi myydä… varmasti pitkällä aikavälillä (ja uudella toimarilla?) voidaan päästä tekemään ihan hyväkatteista liikevaihtoa. Tämä edellyttää että markkina elpyy ja ihmisten ostovoima paranee niin, että on taas varaa tällaisiin huvituksiin.

Näen toimitusjohtajan myynnit pohjakurssiin näkemyksenä siitä ettei markkinatilanne ole todellakaan helpottamassa lähiaikoina. Syitä myyntiin voi olla monia, mutta ostoon vain yksi. Katsotaan mitä muu sisäpiiri tekee lähiaikoina. TJ kyllä tiedosti miten tämä tullaan ottamaan markkinalla.

10 tykkäystä

Jospa toimari ennakoi yhtä hyvin tämän kuin aiemmatkin.

Onko aiemminkin ajoitus osunut myynneissä kohdalleen?

Mitä arvioit @Petri_Gostowski tuleeko toimitusjohtajan myyntiin suhtautua varauksellisesti ? Myyntipositiohan oli melko pieni, mutta hinta lähellä kaikkien aikojen pohjia, ja juuri tässä vaiheessa kun Q3 antoi ymmärtää suunnan parantuneen ja käyttöpääoman vapautuminen sai varovaisen alun.
Ruotsin kruunuista varmastikin tulossa rutkasti negatiivista tulokselle Q4, ja yleinen kuluttajaluottamus pitää myöskin epävarmuudet yllä pitkään.

2 tykkäystä

Jos yhtään lohduttaa, niin et ole ainoa.
Mulle tapaus Duell opetti tunnistamaan paremmin merkit, milloin kannattaa päästää irti putoavasta puukosta ja katkaista tappiot. Oli aika kallis oppitunti.

3 tykkäystä

Vaikka johto omistaa ja ostaa myös lisää paljon niin silti saattaa osake pudota kunnolla. Case Nyab esim.

Myynti johtajilta omissa yhtiöissä niin se on heti laitaan. Jollei sisäpiiri usko nousuun niin kuinka maallikko voisi?

4 tykkäystä

Kuukausi oli karenssiaika.

Voiko olla mahdollisesta tulevasta annista kysymys, vapautti rahaa merkintään.
Hiukan Q2 raportin optimismi kuulosti oudolta markkinatilanne huomioiden, en päässyt kiinni mistä parannus oli tullut. Osake nousikin yli 30%, ehkä oli pedattu irtautumispaikka mutta ei mennyt ihan putkeen kun joutui karenssisäännöksen vuoksi odottamaan myyntejä ja osake ehti lähteä jo laskuun.

2 tykkäystä

Myyntihintahan voi kohta osoittautua erittäin hyväksi, sitähän [me] emme vielä tiedä.

2 tykkäystä

Tässäpä lyhyen tähtäimen peli tiivistettynä. Olennaista on miten alas Duell laskee omia ostojaan - tähän mennessä laajaa varastoa on puolustettu nopeilla toimitusajoilla (laajan raportin mukaan), mutta ymmärtäkseni koronan vaikutus rahteihin (niin kulut kuin toimitusajat) Aasian suunnalta on jo pitkälti poistunut tai poistumassa?

Perinteinen liiketoiminnan optimointikysymys, painotetaanko lyhyen tähtäimen operatiivista kassavirtaa ja varastokiertoa (lue: alet ja paremmat maksuehdot asiakkaalle) vai ylläpidetään isoa varastoa ympäri Eurooppaa?

Oletan, että Q4 (Petrin tavoin) priorisoi operatiivista kassavirtaa ja velkataso laskee merkittävästi. Mutta on vaikeampi nähdä miltä näyttää ensi vuosi ja sen tärkeät Q3\Q4-sesongit, kun varastot ovat normaalitasoillaan. Kuinka velkataso laskee ja miten käy koville kasvutavoitteille? Inden rapsassa olettama osinko ei tunnu tässä tilanteessa fiksulle idealle.

No, vasta 9.11. tiedetään enemmän.

/ typokorjauksia

8 tykkäystä

Itse koen kyllä että juuri tämä sisäpiirimyynti on kohtalaisen vahva indikaatio miltä markkina nyt näyttää yrityksen näkökulmasta.

Harvoinpa sitä sisäpiiri keventää merkittävästi ATL hintoihin, varsinkin kun pahin kassaskenaario näytti kesällä jo selättyvän. Ilmeisen heikko on Ruotsin ja Suomen kuluttaja vielä.

Seurataan sivussa, voihan tämä silti olla pitkässä juoksussa vielä hyväkin sijoitus, mutta en kyllä tuon signaalin jälkeen ole hyppäämässä ihan heti kyytiin.

3 tykkäystä

Mitä arvioit @Petri_Gostowski tuleeko toimitusjohtajan myyntiin suhtautua varauksellisesti ? Myyntipositiohan oli melko pieni, mutta hinta lähellä kaikkien aikojen pohjia, ja juuri tässä vaiheessa kun Q3 antoi ymmärtää suunnan parantuneen ja käyttöpääoman vapautuminen sai varovaisen alun.
Ruotsin kruunuista varmastikin tulossa rutkasti negatiivista tulokselle Q4, ja yleinen kuluttajaluottamus pitää myöskin epävarmuudet yllä pitkään.

Kyllä se aina kysymyksiä herättää, jos toimitusjohtaja (tai muu sisäpiiri) myy osakkeita. Tärkeintä on kuitenkin mun mielestä suhteuttaa se omistuksen kokoluokkaan, joka jää tässä vajaaseen 10 %:iin. Näkisinkin, että tuossa kokoluokassa myynti ei ole kovinkaan iso juttu. Täytyy nimittäin muistaa, että aina sisäpiirin myynnin taustalla voi olla jokin tarve rahavaroille, minkä arviointi on hyvin vaikeaa ulkopuoliselle. Kyllä mä niihin aina suhtautuisin varauksella, mutta tässä mittakaavassa en ole erityisen huolissani. Jos sisäpiirin myynnit jatkuu niin sitten pitää tarkastella asiaa uudestaan.

Yleisenä huomiona, joka ei liity tähän tapaukseen, sanoisin että omien havaintojeni mukaan ihmiset tuppaa tekemään ihan liikaa johtopäätöksiä sisäpiirin ostoista ja myynneistä. Oon pohtinut tätä paljon vuosien varrella ja uskon, että sisäpiirin ostoista ja myynneistä tehtävät päätelmät ovat usein enemmän oman vahvistusharhan ruokkimista kuin mitään muuta. Olen toki tietoinen akateemisista tutkimuksista (joskaan en ihan viimeisimmistä), mutta niiden osalta on hyvä muistaa otoskoon merkitys. Omasta seurannastani mietin aina näissä tapauksissa Nestettä, missä olen aina hämmästellyt sisäpiirin vähäisiä omistuksia ja jopa myyntejä, jotka tapahtui aikoja sitten. Sen jälkeen arvonnousu on ollut todella merkittävää, mutta jostain syystä sisäpiirille ei ole juurikaan maistunut :smiley:

Ei voi olla, koska anti olisi sisäpiirihanke. Silloin ei voi sisäpiiri käydä osakkeella kauppaa. Tarkoitat varmaan tuoreinta eli Q3-raporttia, kun yhtiöllä on poikkeava tilikausi? Jos näin niin vastaus on kausiluonteisuus ja tehdyt sopeutustoimet. Näistä on täällä käyty aiemmin keskustelua ja löydät ketjusta ja meidän raporteista lisätietoa näistä.

Tässä ote yhtiön hiljaisesta jaksosta: Säännöllisesti julkaistavia taloudellisia katsauksia edeltää hiljainen jakso, joka alkaa 30 päivää ennen seuraavan taloudellisen katsauksen julkistamispäivää. Yhtiön edustajat eivät hiljaisen jakson aikana kommentoi yhtiön taloudellista tilannetta, markkinoita tai tulevaisuudennäkymiä. Hiljainen jakso päättyy tilinpäätöstiedotteen tai puolivuosikatsauksen julkistamiseen.

Toisin sanoen ikkuna on ollut auki kaupankäynnille jo heti tulospäivästä lähtien, eikä tuollaista karenssiaikaa ole ollut.

On toki hyvin vaikea arvioida tuota markkinaa seuraavan tilikauden osalta, mutta sinänsä sapluuna tuon varaston laskemisen osalta ei pitäisi muuttua. Tässä toki korostuu edelleen se, mistä se varasto koostuu. Tämä onkin keskiössä edelleen myös jatkossa, mutta mikäli siellä on tuotteita joille kysyntää on jatkossakin niin samalla sapluunalla se laskee kuin tähänkin asti eli ostat sisään vähemmän kuin myyt. Meidän ennusteissa odotetaan osinkoa vasta tilikaudelta -25. Jos tuohon mennessä velkaantuneisuus ei ole kestävällä tasolla niin sitten sanoisin, että liiketoimintamallissa on jotain rikki.

36 tykkäystä

On kai se kuitenkin aika merkillistä, kun IPO:n yhteydessä käteen reilu vuosi sitten yli miljoona ja 200teur palkka, että pitää myydä 100teur arvosta pohjaan :thinking:

7 tykkäystä

Tarkoitin siis onko fiksua maksaa osinkoa, jos tavoitteena on kasvaa ja luultavasti ostokohteita irtoaa paremmilla ehdoilla kuin mitä viime aikoihin asti on tehty. Pidemmällä tähtäimellä ne parhaat hetket konsolidoida markkinaa ovat juuri tällaiset hetket. Eihän osinko ja velka sulje toisiaan pois, mutta tässä ympäristössä lienee parempi pitää isompi liikkumavara tallella.

Ed: ja siitä olen samaa mieltä, ettei tämä keskustelu CEO:n myyntien osalta ole erityisen hedelmällistä. Ainoa arvo on huhuarvo ja ne klassiset “putkiremppa hehhehhee”-heitot, joiden arvo on nollan alapuolella.

7 tykkäystä

Iso kiitos siitä @Petri_Gostowski, että avaat tätä Duellin keissiä aktiivisesti myös täällä foorumilla :+1:

Yhtiö on hyvin mielenkiintoisessa asennossa ja vaatiikin tavanomaista enemmän selittämistä, että sijoittajat ymmärtävät mistä tässä on nyt kyse :muscle:

30 tykkäystä

Näkisin, että osingon maksamisen fiksuutta voidaan arvioida tarkemmin sitten lähempänä. Olen lähtenyt osingon ennusteessani oletuksesta, että kun rahoitusasema palautuu kestävälle tasolle niin maksetaan osinkoa maltillisesti. Tässä on kuitenkin matkan varrella nyt monta muuttujaa vielä, eikä osinko toisaalta ole tässä tilanteessa sijoittajan tuotto-odotuksen kannalta kovinkaan suuressa roolissa.

Parhaat hetket konsolidoida markkinaa voi toki olla vaikeassa markkinassa, mutta uskon nykytiedon valossa, että markkina on löytänyt tasapainonsa jo tilikaudella -25. Tässä on yksi teema, mistä meinasin jo tuohon aiempaan kommenttiin kirjoittaa, mutta en tiennyt oikein miten tiivistäisin tämän lyhyesti. Pointti vaan, että vaikka markkinan tasapainot heilahtaa voimakkaasti kuten nyt, niin kyllä se kysyntä ja tarjonta tuppaan vaan kohtaamaan ennen pitkää. En tarkoita, etteikö sitä pitäisi aliarvioida lyhyellä aikavälillä, mutta niin kauan kun kysyntä ei lähde alta (kuten vaikka paperilla historiassa, painetulla medialla nyt jne.) niin historia on mulle opettanut, että markkinan tasapaino löytyy ennen pitkää. Helposti sitä aliarvioi tätä, kun nykyhetki näyttää synkältä. Tämä iso kuva koskee varsin montaa markkinaa nyt, kun tätä varastotasojen korjausta tapahtuu vähän joka alalla.

Eipä kestä kiitellä! Mielelläni tätä parhaani mukaan teen.

25 tykkäystä