Efecte Oyj - European Alternative to global goliaths

Kiitos @Astrix, @Lars74, @Pohjolan_Eka ja @Sijoittaja-alokas kommenteista :+1: Lueskelin tässä mielenkiinnolla viimeisimmät viestit ja kiva nähdä aktiivista keskustelua.

Tuotteen kilpailukyky on meidäntyyppisessä liiketoiminnassa ihan keskeistä ja pitkäjänteisen kasvun edellytys on se, että tuotteen suhteellinen asema kilpailijoihin nähden pysyy samana tai parantuu ajan myötä. Kasvun ja kannattavuuden yhdistelmä määrittää mahdollisten tuotekehityspanosten suuruuden, ja sitä optimoimme jatkuvasti. Kuten Q3-katsauksessa mainitsimme, aiomme toisella vuosipuoliskolla lisätä rekrytointeja ja muita kasvuinvestointejamme. Viime vuosina tuotekehityspanos on ollut kasvusuunnassa, ja tarkoitus on jatkaa samaan suuntaan.

Mitä tulee tuoteominaisuuksiin, Efecteä käytetään tosi laajasti ja käyttäjien palaute ja toiveet ovat meille tosi tärkeitä. Efecte on keskeinen työkalu tuhansille ihmisille joka päivä. Tärkeä osa tuotekehitystä on se, että käytämme rajalliset resurssimme oikeisiin kohteisiin. Saimme alkuvuodesta mukaan tiimiin Santeri Jussilan vetämään tuotehallintoa, ja on ollut hienoa miten hänen johdolla tuotestrategia on entisestään terävöitynyt. Linkitän tähän Santerin esityksen Digitalize & Automate -tapahtumasta, josta saa ylätasolla hyvän kuvan suuntaviivoista, mukaan lukien panostukset käytettävyyteen.

Keskustelemme luonnollisesti päivittäin Efecte-käyttäjien kanssa suoraan, ja hyödynnämme niistä keskusteluista saatua palautetta. Efecte community on yksi kanava, ja tapaamme myös suoraan yksittäisiä asiakkaita. Mikäli @Sijoittaja-alokas sinulla on aikaa ja kiinnostusta, meidän tuotehallinnosta juteltaisiin mielellään lisää kanssasi - laita yv minulle ja siinä yhteystietosi, jos tämä onnistuisi :slight_smile:

128 tykkäystä

No terve Niilo! :slight_smile:

Kiitos vastauksesta ja kiitos mieluisasta tarjouksesta! :slight_smile: Laitan tämän ekan viestini julkisena ja jatkan keskustelua lisää privana, mutta ajattelin tässä foorumikamujakin pitää vähän ajan tasalla. :slight_smile:

Omalla viestilläni oli tarkoitus ensisijaisesti kertoa Foorumin kamuille, että mitkä ovat omat kokemukseni , mutta viestiä kirjoittaessa tuli mieleeni, miten aktiivinen Efecte on tällä Foorumilla. Ajattelin siis teidänkin saavan vähän palautetta siinä samalla ja tuli mieleeni, kuinka hienoa olisi, jos @niilo_fredrikson tarttuisi viestiini. Kävi paremmin kuin odotin, kun pääsen vaihtamaan ajatuksia tuotehallinnon kanssa. :slight_smile:

Kerään itselleni ylös erilaisia asioita ja ehkä vielä kysyn tuntemiltani Efecten käyttäjiltä, niin sekä tuotehallinto ja minä saamme enemmän keskustelusta irti. Voi olla, että keskustelun aiheet ovat sellaisia, joita en välttämättä voi jakaa tänne, mutta jos jotain saan kertoa eri tahojen ja Efecten puolesta, niin ehkä jotain voin kertoa. :slight_smile: Keskustelut varmasti sujuvat hyvin ja olen nyt hyvin tyytyväinen Niiloon sekä Efecteen, kun pääsen keskustelemaan tuotehallinnon kanssa - minusta tämä kertoo jo paljon hyvää Efectestä.
Ihmisläheisyys ja oikeasti käytäntöönkin osuva kehitysmyönteisyys ovat hienoja juttuja, terveisiä analyytikko @Antti_Luiro lle, muista nämä jutut analyyseissäsi. :wink:

Nyt laitan Niilolle privaviestiä, kiitän tässä vielä julkisesti Niiloa ja Efecteä! 6/5 toimintaa! :slight_smile: :+1:

84 tykkäystä

Yhtiön pyynnöstä lisätty foorumille Efecten oma pipo-emoji :efecte:

119 tykkäystä

Siis päinvastoin, erinomaista settiä tuli ja hyvää palautetta tuotteen käytöstä, näitä on hyvä nostaa pinnalle, ja keskusteluhan lähti nimenomaan juuri oikeille urille kun yhtiön tj otti kopin palautteesta ja hommat lähti etenemään teidän välillä… ja itselle tuli tässä keskustelun aikana hieman jopa yllätyksenä, miten aktiivisesti Efecte oikeasti lähestyykään asiakkaitaan ja kuuntelee asiakkaiden toiveita jne. Tarkemmin ajateltuna ei tämä tosin kauhean yllättävää yhtiö tuntien voi sittenkään olla, sillä onhan Efecten asiakastyytyväisyydet perinteisesti korkeita olleet. Mutta kyllä nämä viimeisimmät viestit taas toi hieman lihaa luiden ympärille Efecten toiminnasta. Ja tietenkin, hyvä kuulla tuotteen käytöstä erilaisia palautteita ja kommentteja vajavaisuuksista, pysyy myös itse hieman varpaisillaan sijoittajana ja muistaa taas, että yhtiön täytyy ahertaa jatkuvasti pysyäkseen pelissä mukana ja pitää myös tuotekehityksestä kiinni. Mikään ei ole itsestäänselvää. @Sijoittaja-alokas rohkeasti vain lisää ajatuksia ja mietteitä Efecten käytöstä myös jatkossa tänne, varsinkin jos huomaat jotain muutoksia tulleen :stuck_out_tongue::+1: :efecte: Opin samalla itsekin tässä.

20 tykkäystä

Kiitos @Kimi.Heikkila ! Aikaisemmin tuossa kerroin Efecten kehittämispuolesta, mutta nyt halusin kertoa vielä muista omista kokemuksistani… ja vähän muidenkin. :slight_smile: :efecte:

Sen sanon alkuun, että Efecte ei ole missään tapauksessa huono järjestelmä minulle tai tietämilleni tahoille. Efecten vahvuuksia on minusta se, että jos tulee uusi työntekijä, niin Efecten peruskäyttöä varten ei tarvitse kovin pitkää hetkeä käyttää. Tämä on iso asia, koska tämän järjestelmän käyttäjäkunnassa on monenlaista käyttäjää ja useille riittää jo perustoiminnot.

Kehittämispuolen jutuista aiemmin laitoin viestin tänne, niin sekin on hyvä huomioida, että monista kehityskohteista saattaa olla sellaisia, jotka on oman “pään” asioita mahdollisesti, eli asiakaspään omat toiveet voivat tuoda “lisäklikkauksia” tai “sekavuutta” ohjelmaan. Toiseksi minulla ei ole tuoretta vertailupohjaa tällaisten kilpailijoiden eri ohjelmien nopeuksista tai hakuominaisuuksista, eli en tiedä, vaikka Efecte olisi näissä kilpailijoitaan parempi. Tietysti jotkut käyttämäni ohjelmat ovat nopeampia, mutta ne eivät ole vertailukelpoisia, koska ovat vähän eri alan ohjelmistoja.

Efecte on käsittääkseni aika hyvin asiakkaalle räätälöitävä ainakin tietyiltä osin. Kerran sain osallistua hieman oman puljuni osalta “kehityspuoleen” tietyn asian saamiseksi järjestelmään ja se “osa” tuli nopeasti sekä sillä tavalla, miten olimme sen toivoneet. :+1:

Sellaista olen kuullut myös ja jaan sen ajatuksen, että ohjelma toimii, eli ohjelmasta ei tule juurikaan virheilmoituksia tai varsinaisia ongelmatilanteita. Se on iso asia, tuota arvostaa erityisesti silloin, jos käyttää myös ohjelmia, joissa jatkuvasti tulee bugeja ja muita “hauskoja” juttuja vastaan. Vähän sama kuin terveysasioita arvostaa vasta sitten, kun tulee terveysongelmia. :wink:

Minusta on aina tärkeä kertoa vähän omia taustoja, kun kertoo ajatuksiaan tai kokemuksiaan tällaisissa asioissa. Aiemmin jo mainitsin etten ole IT-puolen ihmisiä, lisäksi senkin ilmaisin ettei lähivuosilta ole kauheasti kokemuksia kilpailijoista ja tässä on tällaisen yhden toimihenkilön ajatuksia, joka tässä jakaa myös muiden ajatuksia omin sanoin jolloin tietysti tarina voi muuttua hieman tahattomasti. :slight_smile: Ilmaisussani on välillä vähän puutteita ja voi hieman tulla väärinkäsityksiä, mutta uskon teidän saavan viesteistäni pointtini esille.

Käytin tämän viestini kirjoittamiseen lounastaukoni ja kohta alkaa palaveri, joten kirjoitin vähän nopeammin tämän viestin. :relaxed:

EDIT: Yksi pieni lisäys.

26 tykkäystä

Niilo tänään Pareton Nordic Tekki 2021 konferenssissa:

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

Lyhyt Q&A

Q: Net retention rate? What kind of upselling?
A: New customers typically start with IT department. Customers buy more licenses and then expand usage to other areas.

Q: Recruitments?
A: Talent war is on. Very happy to bring new people and high-quality people. Using our own team has been probably the most successful way to hire more people. And of course being present on social media.

Täytyy itse kommentoida tätä viimeistä vastausta. Efecten tiimi tekee aivan uskomatonta työtä Linkedinissä että saa houkuteltua korkean kaliiberin henkilöitä tiimiin. Tässä esimerkki kaverista joka istuu Efecten hallituksessa. Otin kuvakaappaukset äskettäin.

Se että saa myös asiakkaat mukaan suosittelemaan Efecteä. Mahtavaa duunia. Se että yrityskulttuuri on kunnossa ja osaa näyttäytyä houkuttelevana työnantajana on todella tärkeää kun osaavasta työvoimasta käydään kovaa kilpailua.

54 tykkäystä
28 tykkäystä

Mukavan näköinen kirjanen Efecten Tsekkipartnerilla:

19 tykkäystä

RedEyen SaaS-reportti alkuviikolta (17.11.)

image

image

image

Mielenkiintoinen:
image

Sivulla 19 on muuten mielenkiintoisesti avattu NRR vaikutusta pidemmällä aikavälillä (10v).

30 tykkäystä

27 tykkäystä

Efecte oli tänään mukana SaaS-yhtiöillassa. Tuosta tallenteeseen. :point_down:

33 tykkäystä

Niilo mainitsi ServiceNow:n alan johtavana yrityksenä. Tutkin vähän sen tunnuslukuja.
Liikevaihto viime vuonna 4,5 mrd USD. Nettotulos 111 miljoonaa USD. Pörssiarvo 133 mrd USD.
P/E yli 600.
Miksi skaalautuvuus ei näy nettotuloksessa???
Näyttää eilen olleen kurssi 28 %:n nousussa. Kesäkuusta nousua 46 %.

https://www.google.com/search?sxsrf=AOaemvKBjXNHa2cf7NKg7K-37iOBJAA-LA:1638279205719&q=servicenow+osakekurssi&stick=H4sIAAAAAAAAAONgecRozi3w8sc9YSm9SWtOXmPU4OIKzsgvd80rySypFJLiYoOyBKT4uHj00_UNDZPicwpzio15FrGKFacWlWUmp-bllyvkFydmp2aXFhUXZwIAp57o11UAAAA&sa=X&ved=2ahUKEwjgw-XQmcD0AhVF-yoKHR0dC1IQ6BN6BAhWEAI&biw=1920&bih=937&dpr=1

1 tykkäys

ServiceNow tekee todella paljon muutakin kuin ITSM:ää. Automaatiota, ennakoivaa huoltoa/ylläpitoa, sovellusmodernisointia, käyttöliittymäharmonisointia, jne….

4 tykkäystä

Tätä listausta kun katsoo niin kyllä myynnin kasvattamiseen täytyy saada kunnianhimoa lisää roppakaupalla. Sitähän se Niilo tosin tuossa videossakin painottaa, mutta niin pitääkin… Kannattavuuden sijasta paukut nyt kasvamiseen ja laajentumiseen. Sanoisin että 21e-23e jos sales grow pyörii 16-17% niin se on aika onnetonta tämän kokoisella firmalla joka panostaa kansainvälistymiseen…

net retention rate 113% eli pitäisi tulla nykyisilläkin asiakkailla sitä kasvua sen 13% karkeasti.

11 tykkäystä

Pitää muistaa että vielä noin kolmannes liikevaihdosta tulee palveluista joka kasvaa paljon SaaSia hitaammin (paitsi q3) ja näin painaa koko liikevaihdon kasvua. Mutta tämä palvelu liikevaihto ei olekaanyhtä arvokasta kuin saas, vaikkakin hyvää kassavirtaa varmasti tuottaa. Itse saas-lv kasvuhan on 20-25%.

Kannattaa aina pitää tämä mielessä:

  1. Suomi muodostaa 3/4 liikevaihdosta
  2. Suomi kasvaa hitaammin kuin muut alueet
  3. Jotta konsernitasolla päästäisiin SaaS kasvun osalta yli 25% kasvuun, Kv-SaaSin pitäisi todennäköisesti kasvaa yli 60% YoY
  4. Jotta konsernitasolla päästäisiin kokonaisliikevaihdon osalta yli 25% kasvuun, Servicen pitäisi myös kasvaa todella nopeasti.
  5. Koska Efecten tavoitteena on keskittyä SaaS kasvuun, Service liikevaihto tulee todennäköisesti kasvamaan jatkossa huomattavasti hitaammin kuin SaaS
  6. Summa summarum. On vaikea nähdä että Efecte kasvattaisi orgaanisesti kokonaisliikevaihtoa huomattavasti nykylukuja nopeammin. Kv tulee kasvamaan huomattavasti Suomea nopeammin mikä pitää huolen siitä että konsernitason liikevaihdon kasvu tulee pysymään todennäköisesti pitkään 15-20% tasolla.
19 tykkäystä

Jos net retention rate on 113% niin eikö nuo kasvuennusteluvut ole aika aneemisia? Tämä nyt on vaan oma mielipide.

1 tykkäys

Niin tässä puhutaan net retention ratiosta Saas-kasvun osalta. Ei ota huomioon Serviceä. Eli tällä hetkellä SaaS kasvusta suurempi osa tulee olemassa olevilta asiakkailta kuin uusilta asiakkailta. Jokainen voi sitten miettiä itse kuinka paljon uusien asiakkaiden kasvu voi kiihtyä ja siitä määrittää oman SaaS-kasvun :slight_smile:

Aiemmin kommentoit konsernitason kasvulukuja. Nyt keskityt SaaSiin (net retention rate). Ei kannata sekoittaa kahta eri asiaa :slight_smile:

11 tykkäystä

No juu mutta tuo net retention rate tuo periaatteessa kasvua ilman että yhtään uutta asiakasta hommataan. Siksi se pitää mielestäni huomioida myös luvuissa jos lasketaan kokonaiskasvua. Voihan tuon 13% kertoa saas-osuudella ja sen tuloksen vähentää kokonaiskasvusta niin saadaan arvio kasvusta uusiin asiakkaisiin? Jäisikö kasvu 10%?

Itse odotan kyllä vähän eforttia tähän hommaan jos tässä oikeasti halutaan eurooppalaista vaihtoehtoa. Ei tän kokoisella nakkikiskalla pitäisi olla silloin muuta vaihtoehtoa kun ajatella ja toimia isosti. Varaa on kasvaa tän kokoisella toimijalla enemmän ja nopeammin.

Onhan kumppanuusohjelma ja Saksaan panostaminen hyvä alku, mutta mitään valloitusta ei kyllä näillä kasvuluvuilla tehdä.

Panoksia huomattavasti lisää kasvuun vaikka omistajien kukkaron kautta.

3 tykkäystä

Servicenow panostaa kaiken kasvuun ja tuotekehitykseen. Vaikea asiakkaiden on tuosta muuksi vaihtaa, koska tarjoaa parhaat tuotteet isojen yrityksien tarpeisiin. Vuonna 2018 valittiin innovatiivisimmaksi yritykseksi maailmassa.

Kurssikehitys on ollut hurjaa viimeiset vuodet. En tiedä, onko nykyinen arvostus perusteltu (lue: mielestäni kallis). Pidän kuitenkin yhtenä laadukkaimmista jenkkiteknoista.

1 tykkäys