Efecte Oyj - European Alternative to global goliaths

Niilo tänään Pareton Nordic Tekki 2021 konferenssissa:

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

Lyhyt Q&A

Q: Net retention rate? What kind of upselling?
A: New customers typically start with IT department. Customers buy more licenses and then expand usage to other areas.

Q: Recruitments?
A: Talent war is on. Very happy to bring new people and high-quality people. Using our own team has been probably the most successful way to hire more people. And of course being present on social media.

Täytyy itse kommentoida tätä viimeistä vastausta. Efecten tiimi tekee aivan uskomatonta työtä Linkedinissä että saa houkuteltua korkean kaliiberin henkilöitä tiimiin. Tässä esimerkki kaverista joka istuu Efecten hallituksessa. Otin kuvakaappaukset äskettäin.

Se että saa myös asiakkaat mukaan suosittelemaan Efecteä. Mahtavaa duunia. Se että yrityskulttuuri on kunnossa ja osaa näyttäytyä houkuttelevana työnantajana on todella tärkeää kun osaavasta työvoimasta käydään kovaa kilpailua.

54 tykkäystä
28 tykkäystä

Mukavan näköinen kirjanen Efecten Tsekkipartnerilla:

19 tykkäystä

RedEyen SaaS-reportti alkuviikolta (17.11.)

image

image

image

Mielenkiintoinen:
image

Sivulla 19 on muuten mielenkiintoisesti avattu NRR vaikutusta pidemmällä aikavälillä (10v).

30 tykkäystä

27 tykkäystä

Efecte oli tänään mukana SaaS-yhtiöillassa. Tuosta tallenteeseen. :point_down:

33 tykkäystä

Niilo mainitsi ServiceNow:n alan johtavana yrityksenä. Tutkin vähän sen tunnuslukuja.
Liikevaihto viime vuonna 4,5 mrd USD. Nettotulos 111 miljoonaa USD. Pörssiarvo 133 mrd USD.
P/E yli 600.
Miksi skaalautuvuus ei näy nettotuloksessa???
Näyttää eilen olleen kurssi 28 %:n nousussa. Kesäkuusta nousua 46 %.

https://www.google.com/search?sxsrf=AOaemvKBjXNHa2cf7NKg7K-37iOBJAA-LA:1638279205719&q=servicenow+osakekurssi&stick=H4sIAAAAAAAAAONgecRozi3w8sc9YSm9SWtOXmPU4OIKzsgvd80rySypFJLiYoOyBKT4uHj00_UNDZPicwpzio15FrGKFacWlWUmp-bllyvkFydmp2aXFhUXZwIAp57o11UAAAA&sa=X&ved=2ahUKEwjgw-XQmcD0AhVF-yoKHR0dC1IQ6BN6BAhWEAI&biw=1920&bih=937&dpr=1

1 tykkäys

ServiceNow tekee todella paljon muutakin kuin ITSM:ää. Automaatiota, ennakoivaa huoltoa/ylläpitoa, sovellusmodernisointia, käyttöliittymäharmonisointia, jne….

4 tykkäystä

Tätä listausta kun katsoo niin kyllä myynnin kasvattamiseen täytyy saada kunnianhimoa lisää roppakaupalla. Sitähän se Niilo tosin tuossa videossakin painottaa, mutta niin pitääkin… Kannattavuuden sijasta paukut nyt kasvamiseen ja laajentumiseen. Sanoisin että 21e-23e jos sales grow pyörii 16-17% niin se on aika onnetonta tämän kokoisella firmalla joka panostaa kansainvälistymiseen…

net retention rate 113% eli pitäisi tulla nykyisilläkin asiakkailla sitä kasvua sen 13% karkeasti.

11 tykkäystä

Pitää muistaa että vielä noin kolmannes liikevaihdosta tulee palveluista joka kasvaa paljon SaaSia hitaammin (paitsi q3) ja näin painaa koko liikevaihdon kasvua. Mutta tämä palvelu liikevaihto ei olekaanyhtä arvokasta kuin saas, vaikkakin hyvää kassavirtaa varmasti tuottaa. Itse saas-lv kasvuhan on 20-25%.

Kannattaa aina pitää tämä mielessä:

  1. Suomi muodostaa 3/4 liikevaihdosta
  2. Suomi kasvaa hitaammin kuin muut alueet
  3. Jotta konsernitasolla päästäisiin SaaS kasvun osalta yli 25% kasvuun, Kv-SaaSin pitäisi todennäköisesti kasvaa yli 60% YoY
  4. Jotta konsernitasolla päästäisiin kokonaisliikevaihdon osalta yli 25% kasvuun, Servicen pitäisi myös kasvaa todella nopeasti.
  5. Koska Efecten tavoitteena on keskittyä SaaS kasvuun, Service liikevaihto tulee todennäköisesti kasvamaan jatkossa huomattavasti hitaammin kuin SaaS
  6. Summa summarum. On vaikea nähdä että Efecte kasvattaisi orgaanisesti kokonaisliikevaihtoa huomattavasti nykylukuja nopeammin. Kv tulee kasvamaan huomattavasti Suomea nopeammin mikä pitää huolen siitä että konsernitason liikevaihdon kasvu tulee pysymään todennäköisesti pitkään 15-20% tasolla.
19 tykkäystä

Jos net retention rate on 113% niin eikö nuo kasvuennusteluvut ole aika aneemisia? Tämä nyt on vaan oma mielipide.

1 tykkäys

Niin tässä puhutaan net retention ratiosta Saas-kasvun osalta. Ei ota huomioon Serviceä. Eli tällä hetkellä SaaS kasvusta suurempi osa tulee olemassa olevilta asiakkailta kuin uusilta asiakkailta. Jokainen voi sitten miettiä itse kuinka paljon uusien asiakkaiden kasvu voi kiihtyä ja siitä määrittää oman SaaS-kasvun :slight_smile:

Aiemmin kommentoit konsernitason kasvulukuja. Nyt keskityt SaaSiin (net retention rate). Ei kannata sekoittaa kahta eri asiaa :slight_smile:

11 tykkäystä

No juu mutta tuo net retention rate tuo periaatteessa kasvua ilman että yhtään uutta asiakasta hommataan. Siksi se pitää mielestäni huomioida myös luvuissa jos lasketaan kokonaiskasvua. Voihan tuon 13% kertoa saas-osuudella ja sen tuloksen vähentää kokonaiskasvusta niin saadaan arvio kasvusta uusiin asiakkaisiin? Jäisikö kasvu 10%?

Itse odotan kyllä vähän eforttia tähän hommaan jos tässä oikeasti halutaan eurooppalaista vaihtoehtoa. Ei tän kokoisella nakkikiskalla pitäisi olla silloin muuta vaihtoehtoa kun ajatella ja toimia isosti. Varaa on kasvaa tän kokoisella toimijalla enemmän ja nopeammin.

Onhan kumppanuusohjelma ja Saksaan panostaminen hyvä alku, mutta mitään valloitusta ei kyllä näillä kasvuluvuilla tehdä.

Panoksia huomattavasti lisää kasvuun vaikka omistajien kukkaron kautta.

3 tykkäystä

Servicenow panostaa kaiken kasvuun ja tuotekehitykseen. Vaikea asiakkaiden on tuosta muuksi vaihtaa, koska tarjoaa parhaat tuotteet isojen yrityksien tarpeisiin. Vuonna 2018 valittiin innovatiivisimmaksi yritykseksi maailmassa.

Kurssikehitys on ollut hurjaa viimeiset vuodet. En tiedä, onko nykyinen arvostus perusteltu (lue: mielestäni kallis). Pidän kuitenkin yhtenä laadukkaimmista jenkkiteknoista.

1 tykkäys
13 tykkäystä

Ruotsi brokeri:

17 tykkäystä

Moi @niilo_fredrikson ja moikka muut!

Olen ollut yhteydessä Niilon sekä Santerin kanssa ja kyllä kannatti. :pray: Alkuun sanon, että tässä on kyse kahden suuren yrityksen jutuista, joten olen yltiövaroinen, koska monet asiat ovat jonkinlaisia “salaisuuksia” ja jotain muuta sellaista. Voisin varmasti kertoa ja kehua enemmän, mutta olen luonteeltani varovainen ja luotettava niin sanon sen vain, minkä uskallan. :slight_smile:

Niilon ja Santerin kanssa oli helppo asioida. Koen, että heillä on hyvä kokonaisnäkemys asioista ja he ymmärtävät, mitä asiakas haluaa. Tuntuvat myös ymmärtävän käytännön asioista ja onhan se kiva asioida ystävällisten ihmisten kanssa, jotka vaikuttavat aidosti siltä, että ovat kiinnostuneita mitä kerrot. Efecteläiset haluavat kehittää ja kuunnella - kyllä se sitten ohjelmassakin näkyy. :slight_smile: Minulla on ollut tapana antaa eri “ohjelmatoimijoille” kehittävää ja ystävällistä palautetta, mutta jotkut toimijat eivät ole siitä aina niin “kiinnostuneita”, mutta Efecte vastaanotti palautteeni niin kuin toivoin.

Pahoittelen vähän sisällötöntä ja ympäripyöreää tekstiäni, mutta kirjoitin tämän siksi, jos te tästä kuitenkin saisitte jotain. Kiitos Nipalle, Santerille ja muille efecteläisille! :slight_smile:

EDIT: Korjattu virhe, mutta sisältö pysyi ihan samana. :slight_smile:

33 tykkäystä

Hieno palaute, kiitos @Sijoittaja-alokas . Koska selvästi olet asiaan perehtynyt ja omaat käsityksen tämän tyylisistä ohjelmistoista ja myös ohjelmistoyhtiöiden kanssa toimimisesta, olisin kiinnostunut kuulemaan mielipiteesi seuraavaan kysymykseen.
Käyttökokemuksesi ja saadun palvelun perusteella harkitsisitko Efecteen sijoittamista? Jos jätetään vaikka valuaatio vähemmälle huomioille tässä vaiheessa.
Kysymys on ”privaatti” ja ymmärrän hyvin jos et halua ottaa kantaa, mutta mielipiteesi kiinnostaisi :slightly_smiling_face:

4 tykkäystä

Kiitos mukavista sanoista ja vielä kiitokset siitä, että ymmärrät etten halua ja välttämättä voi ottaa kantaa. :slight_smile:

En ole ohjelmistoissa mikään sellainen varsinainen asiantuntija, mutta käytän erilaisia ohjelmia hyvin paljon ja omasta mielestäni minulla on näiden suhteen maalaisjärkeä jonkin verran. En ole mikään it-asiantuntija, mutta näen mielestäni metsän puilta tällaisten asioiden suhteen ja näen taviskäyttäjien näkökulman hyvin. Paino sanalla omasta mielestäni. :smiley:

En anna sijoitussuosituksia enkä oikein voi+saa sanoa sen tarkemmin (edes käyttäjäkokemuksen ja palvelun perusteella), tulee muistaa, että olen vain yksi Efecten käyttäjä, joka tosin käyttää ohjelmaa paljon. Joudun kirjoittamaan vähän ympäripyöreästi. Oma työnantajani, Efecte ja minä olimme näissä keskusteluissa yhteistyöhenkisiä. :slight_smile:

Haluan kiittää myös foorumilaisia ja Efecteä positiivisesta suhtautumisesta näihin kirjoituksiini. Se merkkaa minulle oikeasti paljon. :pray:

17 tykkäystä